Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4009 2013-01-04, 15:01
FreakinOAL
ska åka till jordanien snart, och vi ska flyga över syrien. är det något att oroa sig över?
#4010 2013-01-04, 16:15
PilotHockey
Ursprungligen postat av mphummer
Nej nej nej nej!!

Åker inom ett par dagar till Thailand och vaknade upp idag med feber och ont i kroppen, börjar även bli lite förkyld. Sist jag flög trodde jag ögon, näsa och öron skulle explodera. Jag har köpt nässpray idag är det något mer jag kan göra för att göra min flygresa så lite smärtfull som möjligt?


Snabba svar uppskattas !



Vid vrålförkylningar så kan t.o.m flygpersonal bli förbjudna att arbeta då det kan innebära fara. Vid en mindre förkylning brukar jag ta en panodil eller ipren, det brukar hjälpa.
#4011 2013-01-04, 16:16
PilotHockey
Ursprungligen postat av FreakinOAL
ska åka till jordanien snart, och vi ska flyga över syrien. är det något att oroa sig över?


Nej det är inget att oroa dig för. På samma sätt som piloter gjorde under tiden då irakkriget pågick gör dem idag. De går igenom eventuella hot och planerar rutten utifrån detta.
#4012 2013-01-04, 16:18
SilentVictory
Ursprungligen postat av FreakinOAL
ska åka till jordanien snart, och vi ska flyga över syrien. är det något att oroa sig över?

Vilket flygbolag?
Turkish flyger ju t.ex inte över Syrien längre, p.g.a vissa omständigheter, EK (Emirates) gör det däremot.
Är nog ingen större fara för ett passagerarflyg, skulle det vara någon fara så flyger dom ju självklart runt.
Så länge luftrummet är öppet så flygs det igenom.
#4013 2013-01-04, 21:00
FreakinOAL
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vilket flygbolag?
Turkish flyger ju t.ex inte över Syrien längre, p.g.a vissa omständigheter, EK (Emirates) gör det däremot.
Är nog ingen större fara för ett passagerarflyg, skulle det vara någon fara så flyger dom ju självklart runt.
Så länge luftrummet är öppet så flygs det igenom.


vi ska åka med SAS.
#4014 2013-01-04, 22:25
Det beror ju lite på, när jag flög till Dubai i höstas (med Lufthansa och Swiss) undvek man saudiskt, iranskt och syriskt luftrum. Syriskt kan jag kanske förstå att man helst undviker även om det känns högst tveksamt att man skulle sätta in höghöjds-lv (Syrien sägs ha det mycket potenta ryska robotsystemet S-300) mot trafikflygplan. Den typen av nedskjutningar har dock hänt, exempelvis när den amerikanska robotkryssaren USS Vincennes på grund av olyckliga omständigheter misstog ett Iran Air-plan för en iransk F-14 och sköt ner det någon gång på 80-talet.

I sammanhanget ska det sägas att anledningen till att man undviker vissa länders luftrum oftast är att det är billigare att ta en lite längre väg än att betala för att få rättigheter att flyga över. Jag kan också tänka mig att man av diplomatiska skäl kanske inte alla gånger vill förse "vissa stater" med pengar.
#4015 2013-01-05, 20:05
m99
Ursprungligen postat av mphummer
Nej nej nej nej!!

Åker inom ett par dagar till Thailand och vaknade upp idag med feber och ont i kroppen, börjar även bli lite förkyld. Sist jag flög trodde jag ögon, näsa och öron skulle explodera. Jag har köpt nässpray idag är det något mer jag kan göra för att göra min flygresa så lite smärtfull som möjligt?


Snabba svar uppskattas !


Rinexin kan du be din läkare att få utskrivet.
Du kan även testa http://www.earplanes.se finns på apoteket.
#4016 2013-01-07, 20:56
Jocke H
Jag undrar varför det sker så få haverier ute över Atlanten, senast idag läste jag om att ett sasplan från Sthlm till Luleå fått vända pga misstänkt bränsleläckage, om liknande inträffar mitt över Atlanten, vad gör man då? Knappast gå ner på vattnet liksom? Mvh
#4017 2013-01-07, 21:08
39-1900
Ursprungligen postat av Jocke H
Jag undrar varför det sker så få haverier ute över Atlanten, senast idag läste jag om att ett sasplan från Sthlm till Luleå fått vända pga misstänkt bränsleläckage, om liknande inträffar mitt över Atlanten, vad gör man då? Knappast gå ner på vattnet liksom? Mvh


Rätta mig om jag har fel men när man flyger över vatten som Atlanten och Stilla Havet har man alltid alternativa flygplatser att landa på ifall man får motorbortfall. Vilken flygplats det är beror på vilken punkt i färdplanen man har passerat.
#4018 2013-01-07, 22:36
Sicilia
Ursprungligen postat av 39-1900
Rätta mig om jag har fel men när man flyger över vatten som Atlanten och Stilla Havet har man alltid alternativa flygplatser att landa på ifall man får motorbortfall. Vilken flygplats det är beror på vilken punkt i färdplanen man har passerat.


Men hur långt kan ett plan glidflyga vid ett motorbortfall? I Atlanten är man väl sällan mer än 150 mil från någon flygplats, och mellan Sverige och exempelvis New York är man väl i princip aldrig ute över öppet vatten, men i Stilla Havet har du ju i princip 400 mil hav mellan USAs fastland och Hawaii innan alla mindre ögrupper tar vid.

Om det sker mitt emellan Azorerna och Bermuda (jag förutsätter att det finns en större flygplats i Hamilton), 150 mil öst och lika långt väst. Det måste ju ta sin lilla tid innan Storbrittanien eller Portugal får ut räddningspersonal med båt och helikopter?
#4019 2013-01-07, 23:03
39-1900
Ursprungligen postat av Sicilia
Men hur långt kan ett plan glidflyga vid ett motorbortfall? I Atlanten är man väl sällan mer än 150 mil från någon flygplats, och mellan Sverige och exempelvis New York är man väl i princip aldrig ute över öppet vatten, men i Stilla Havet har du ju i princip 400 mil hav mellan USAs fastland och Hawaii innan alla mindre ögrupper tar vid.

Om det sker mitt emellan Azorerna och Bermuda (jag förutsätter att det finns en större flygplats i Hamilton), 150 mil öst och lika långt väst. Det måste ju ta sin lilla tid innan Storbrittanien eller Portugal får ut räddningspersonal med båt och helikopter?


Hittade detta om det kan ge lite mer info. http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?Id=9080

Sitter dock inte på kunskap om hur det går till t.ex över Stilla Havet så någon som kan det mer får gärna upplysa mig.
#4020 2013-01-07, 23:13
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av Sicilia
Men hur långt kan ett plan glidflyga vid ett motorbortfall? I Atlanten är man väl sällan mer än 150 mil från någon flygplats, och mellan Sverige och exempelvis New York är man väl i princip aldrig ute över öppet vatten, men i Stilla Havet har du ju i princip 400 mil hav mellan USAs fastland och Hawaii innan alla mindre ögrupper tar vid.

Om det sker mitt emellan Azorerna och Bermuda (jag förutsätter att det finns en större flygplats i Hamilton), 150 mil öst och lika långt väst. Det måste ju ta sin lilla tid innan Storbrittanien eller Portugal får ut räddningspersonal med båt och helikopter?


Ganska långt. Räkna med ett glidtal på 10-15:1 för de flesta trafikflygplan, d v s de kommer 10-15 meter framåt för varje meter de sjunker (en 747-200 har ett glidtal på omkring 17:1, i teorin, i praktiken förmodligen lite mindre). Så vet du höjden vet du också hur långt du kommer om samtliga motorer stannar. Vilket för all del nästan aldrig har hänt.