Ursprungligen postat av Mittpunkt
Nu har du fått flera bra svar men för att fylla på ytterligare, så kallas det för
storcirkelnavigering.
Som du säkert förstått ligger problemet i att kartorna visar fel.
Tänkt dig att du skalar en apelsin så att hela skalet hänger ihop i en del. Ska du sedan platta ut det helt så går inte det. Åtminstone får du inte en fyrkantig bild.
För att lösa det problemet använder man olika
kartprojektioner.
Ursprungligen postat av Sicilia
Om en jetmotor baktänder, är det bara att starta om den då eller har den hunnit få för stora skador redan?
Nja, en jetmotor kan ju inte baktända på samma sätt som en förbränningsmotor då funktionssättet är fundamentalt annorlunda.
Den närmaste motsvarigheten är nog
kompressorstall, något som kan vara mycket skadligt för motorn om man inte genast drar av gasen.
Det sker dock inte under uppstart, utan under högt effektuttag och beror oftast på att motorn redan fått skador.
Exempel på kompressorstall/motorpumpning är SAS Gottröra-olyckan.
Ett annat exempel är
Thompsons fågellkollision som varit uppe tidigare i tråden. F.ö. ett skolexempel på hur motorbortfall ska hanteras!
---
Något som däremot kan ske under uppstart är
tail pipe fire.
Det kan se spektakulärt ut då långa eldsflammor sprutar ut bakom motorn, men det är helt ofarligt. Egentligen bara att starta om motorn och åka.
Ursprungligen postat av Sicilia
Det jag framförallt är skraj för är att vingarna ska lossna (har förstått att det praktiskt taget aldrig hänt) samt att det ska börja brinna.
Med ett motorbortfall kan man väl glidflyga ned planet till en lämplig plats, antar jag.
Man har ju alltid minns två motorer och klarar i varje enskilt läge
alltid av ett motorbortfall på en motor.
Att alla motorerna skulle lägga av samtidigt är nästan lika osannolikt som att vingarna skulle trilla av.
Ursprungligen postat av Sicilia
Även andra problem känns hanterbara men branden.. Vad finns det att göra åt den?
Man har inbyggda brandsläckare i motorerna och lastrummet som kan aktiveras från cockpit.
Brand inne i flygplanet är nog bland det värsta man kan råka ut för som pilot. Men inte ens då är det nödvändigtvis kört.
All flygande personal får regelbunden träning i brandbekämpning och vi har både brandyxor och portabla halonsläckare ombord (en extremt effektiv brandsläckare som bara finns på flygplan och ubåtar).
Personalen har utöver det brandhandskar och
smoke hood.