Ursprungligen postat av awestby
KSV.
Hej jag har en hemsk flygrädsla (flyger ändå
och jag vet inte hur jag skall komma över den. Jag vet precis hur ett flygplan fungerar, alla säkerhetsåtgärder och checkar. Jag vet hur ni arbetar under flygning i samarbete med traffikledare och rutiner. jag vet hur låg risken är att något skall hända och att det behövs mer än en sak för att ett plan skall störta. Fast denna vetskapen är jag galet rädd.
Jag ser att många är rädda för att vingarna skall ramla av, men jag är mer orolig för att något skall hända med stabilisatorn eller hydraliken/meklaniken som skall styra den. Dett har nog med vad min rädsla bottnar sig i ingen kontroll. jag är seglare och seglat över Atlanten och till Island och aldrig känt sådan rädslar för jag vet att jag kan hantera alla tänkbara situationer och det ända som skulle döda mig var ett hårt slag mot huvudet under en kapsejsing. Jag vill till och med ta PPL certifikat och börja flyga själv.
Det tycker jag låter som en utmärkt idé!
Ursprungligen postat av awestby
Jag försöker tänker att Piloterna kan sitt jobb och är bra mycket säkrare kort än någon annan i en kris situation men jag litar inte på er. jag vet hur folk kollapsar under hård stress.
Glöm inte att vi är alltid är två! Det är faktiskt viktigare än man kan tro.
Det är mänskligt att göra misstag, men eftersom man är två kan man både minska belastningen i stressiga situationer på den som styr flygplanet och dessutom fånga upp misstag i ett tidigt skede.
Därtill är vi antagligen världens hårdast testade yrkesgrupp.
Ska du genomgå en kirurgisk operation har du egentligen ingen aning om hur det ligger till med läkarnas kompetens, annat än att de någon gång i tiden ska ha klarat sina prov och därefter inte klantat sig så till den milda grad att de blivit av med sina läkarlegitimationer.
Piloter tvingas däremot i princip göra ny uppflygning i simulator var sjätte månad!
Förutom att man om och om nöter sådant som motorbortfall i kritiska lägen, motorbrand, hydraulfel mm, måste men dessutom kunna demonstrera att man kan hantera dem väl.
Ursprungligen postat av awestby
Jag vet också hur ofta planet checkas men människan gör misstag. det kan räcka med en fel typ av skruv som skapar en liten spricka på fel ställe. som sedan slåt ut hydralik, brand eller att stabilisatorn ryker.
Hur ser säkerheten, konstruktionen och backupsystemen ut på de områderna.
Ju viktigare ett system är desto fler backup-system.
På större flygplan där hydrauliken är nödvändig för att styra flygplanet finns åtminstone tre oberoende system.
Ofta är det dessutom så att alternativa system styrs av någon helt annan källa. Fälls t.ex. klaffarna ut med hjälp av hydraulik, drivs klaffarnas reservsystem av elmotorer.
Stabilisatorn ryker knappast (både den och vingarna är väldigt kraftigt dimensionerade), däremot är det förstås viktigt att höjdrodret kan styras. Det kontrolleras därför oftast med ett antal av varandra beroende servon, som i sin tur får sin kraft av helt separata system.
Motorbränder är i och för sig ovanliga, men då vi har möjlighet att både stänga av energitillförsel till branden samt aktivera brandsläckare där, är det trots allt något som är hanterbart.
Värre är däremot bränder inne i flygplanet. Därav de rigida reglerna kring rökning inne på toaletterna.
Detaljerna kring det jag beskrivit ovan skiljer sig förstås från typ till typ, men principen är densamma. Viktiga funktioner har flerdubbla backuper som i sin tur styrs via av varandra oberoende system.