Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4189 2013-03-18, 16:41
awestby
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det låter som din rädsla grundar sig att du inte själv har kontrollen. Piloterna vill ju också hem till sina fruar och barn lika mycket som du vill.

Backup-system finns det alltid 2 eller 3 av, och det gäller allt från instrument till bränslepumpar.

Har du kollat på air crash investigation osv? Där försöker dom ju tutta i folk att fel typ av skruv orsakar en dödsolycka. Men det stämmer ju inte riktigt. Ska till flera följdfel för att någonting ska hända, och det är oerhört sällsynt att sådana fel sker högt upp i luften som gör att planet inte går att landa.

Sprickbildningar är ju inget som förkommer över en dag, därav flera olika typer av kontroller av flygplanet. Finns en bra film på youtube om en 747 som går igenom en D-check.
http://www.youtube.com/watch?v=x_yHtfGH0nI
Där ser du att allt gås igenom.

Kan verkligen rekommendera att skaffa ett PPL, om du har tid och pengar!
Annars finns ju både segelflyg och ultralätt.

Jag tror PPL kan hjäpla mig att övervinna min rädsla.
Jag skrattar åt min egna rädsla men det gör den inte mindre hemsk. och jag har alltid fruktansvärd ångest före och under flygningar. Något som hindra min livskvalitet vesäntligt.
#4190 2013-03-19, 18:17
ksv
Ursprungligen postat av awestby
KSV.
Hej jag har en hemsk flygrädsla (flyger ändå och jag vet inte hur jag skall komma över den. Jag vet precis hur ett flygplan fungerar, alla säkerhetsåtgärder och checkar. Jag vet hur ni arbetar under flygning i samarbete med traffikledare och rutiner. jag vet hur låg risken är att något skall hända och att det behövs mer än en sak för att ett plan skall störta. Fast denna vetskapen är jag galet rädd.
Jag ser att många är rädda för att vingarna skall ramla av, men jag är mer orolig för att något skall hända med stabilisatorn eller hydraliken/meklaniken som skall styra den. Dett har nog med vad min rädsla bottnar sig i ingen kontroll. jag är seglare och seglat över Atlanten och till Island och aldrig känt sådan rädslar för jag vet att jag kan hantera alla tänkbara situationer och det ända som skulle döda mig var ett hårt slag mot huvudet under en kapsejsing. Jag vill till och med ta PPL certifikat och börja flyga själv.
Det tycker jag låter som en utmärkt idé!

Ursprungligen postat av awestby
Jag försöker tänker att Piloterna kan sitt jobb och är bra mycket säkrare kort än någon annan i en kris situation men jag litar inte på er. jag vet hur folk kollapsar under hård stress.
Glöm inte att vi är alltid är två! Det är faktiskt viktigare än man kan tro.
Det är mänskligt att göra misstag, men eftersom man är två kan man både minska belastningen i stressiga situationer på den som styr flygplanet och dessutom fånga upp misstag i ett tidigt skede.

Därtill är vi antagligen världens hårdast testade yrkesgrupp.
Ska du genomgå en kirurgisk operation har du egentligen ingen aning om hur det ligger till med läkarnas kompetens, annat än att de någon gång i tiden ska ha klarat sina prov och därefter inte klantat sig så till den milda grad att de blivit av med sina läkarlegitimationer.
Piloter tvingas däremot i princip göra ny uppflygning i simulator var sjätte månad!
Förutom att man om och om nöter sådant som motorbortfall i kritiska lägen, motorbrand, hydraulfel mm, måste men dessutom kunna demonstrera att man kan hantera dem väl.


Ursprungligen postat av awestby
Jag vet också hur ofta planet checkas men människan gör misstag. det kan räcka med en fel typ av skruv som skapar en liten spricka på fel ställe. som sedan slåt ut hydralik, brand eller att stabilisatorn ryker.

Hur ser säkerheten, konstruktionen och backupsystemen ut på de områderna.
Ju viktigare ett system är desto fler backup-system.
På större flygplan där hydrauliken är nödvändig för att styra flygplanet finns åtminstone tre oberoende system.
Ofta är det dessutom så att alternativa system styrs av någon helt annan källa. Fälls t.ex. klaffarna ut med hjälp av hydraulik, drivs klaffarnas reservsystem av elmotorer.

Stabilisatorn ryker knappast (både den och vingarna är väldigt kraftigt dimensionerade), däremot är det förstås viktigt att höjdrodret kan styras. Det kontrolleras därför oftast med ett antal av varandra beroende servon, som i sin tur får sin kraft av helt separata system.

Motorbränder är i och för sig ovanliga, men då vi har möjlighet att både stänga av energitillförsel till branden samt aktivera brandsläckare där, är det trots allt något som är hanterbart.
Värre är däremot bränder inne i flygplanet. Därav de rigida reglerna kring rökning inne på toaletterna.


Detaljerna kring det jag beskrivit ovan skiljer sig förstås från typ till typ, men principen är densamma. Viktiga funktioner har flerdubbla backuper som i sin tur styrs via av varandra oberoende system.
#4191 2013-03-29, 14:12
Bohlin.
Får man ta med en kaktus från gran canaria till sverige?
#4192 2013-04-07, 19:16
Torpedulla
Minns ni det ryska plan fullt med barn som krockade över Europa pga av en utarbetad flygledare i Schweiz(?) för några år sedan? Underbemanning samt ev. språkförbistring (?) gjorde att två plan krockade i luften. Båda valde att sjunka när egentligen grundregeln säger att ett ska stiga när krockrisk föreligger. En far till ett av de ryska barnen tog saken i egna händer och sköt flygledaren några år senare. Någon som minns och kan berätta vad som egentligen hände? Hur stor är risken att man inte begriper flygledares instruktioner pga språksvårigheter, t ex?
#4193 2013-04-07, 19:22
SilentVictory
Ursprungligen postat av Torpedulla
Minns ni det ryska plan fullt med barn som krockade över Europa pga av en utarbetad flygledare i Schweiz(?) för några år sedan? Underbemanning samt ev. språkförbistring (?) gjorde att två plan krockade i luften. Båda valde att sjunka när egentligen grundregeln säger att ett ska stiga när krockrisk föreligger. En far till ett av de ryska barnen tog saken i egna händer och sköt flygledaren några år senare. Någon som minns och kan berätta vad som egentligen hände? Hur stor är risken att man inte begriper flygledares instruktioner pga språksvårigheter, t ex?

Ja det var ju någon underhållsarbete på huvudradarn i flygtornet, så de fick ju använda en annan typ.

Trafikledaren talade ju om att det ena flygplanet skulle sjunka, vilket dom också gjorde.
Medan TCAS ville att de skulle stiga.

Hade de bara följt TCAS varningarna så hade allt gått fina fisken troligtvis.
#4194 2013-04-07, 19:23
Ursprungligen postat av Torpedulla
Minns ni det ryska plan fullt med barn som krockade över Europa pga av en utarbetad flygledare i Schweiz(?) för några år sedan? Underbemanning samt ev. språkförbistring (?) gjorde att två plan krockade i luften. Båda valde att sjunka när egentligen grundregeln säger att ett ska stiga när krockrisk föreligger. En far till ett av de ryska barnen tog saken i egna händer och sköt flygledaren några år senare. Någon som minns och kan berätta vad som egentligen hände? Hur stor är risken att man inte begriper flygledares instruktioner pga språksvårigheter, t ex?


Är det denna du menar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygkollisionen_%C3%B6ver_%C3%9Cberlingen

Flygkollisionen över Überlingen inträffade den 1 juli 2002 då två flygplan kolliderade, ett fraktflygplan från det amerikanska transportföretaget DHL och ett passagerarflygplan från det ryska flygbolaget Bashkirian Airlines, över den tyska staden Überlingen, vid Bodensjön. Kollisionen inträffade när båda planen, efter order från olika system, börjar ändra flyghöjd just för att undvika en kollision.
#4195 2013-04-07, 20:42
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja det var ju någon underhållsarbete på huvudradarn i flygtornet, så de fick ju använda en annan typ.

Trafikledaren talade ju om att det ena flygplanet skulle sjunka, vilket dom också gjorde.
Medan TCAS ville att de skulle stiga.

Hade de bara följt TCAS varningarna så hade allt gått fina fisken troligtvis.


Det var inte bara radarn, telefonlinjerna var av så all koordinering gick via vanliga nätet (dvs man får manuellt slå nummret till skillnad mot att bara trycka på en knapp).

Han arbetade två sektorer på två separata skärmar samtidigt och var därför distraherad ifrån att upptäcka konflikten.

Jag har för mig det finns ytterliggare faktorer om man läser igenom rapporten (som jag har för mig finns publicerad på internet).


Sannolikheten idag är så gott som obefintlig, det mest tragiska är dock att uberlingen hade kunnat undvikas ifall båda piloterna hade följt TCAS. Hade en liknande situation uppstått idag ska det dock räcka att en pilot föjer TCAS då den nyare verisionen av TCAS som nu finns reviderar RAt vid behov, något jag inte tror den versionen som man hade vid uberlingen gjorde.
#4196 2013-04-08, 02:54
xituno
Om jag minns rätt ändrades reglerna efter denna tragiska olycka.
Före olyckan opererade en del bolag efter "följ vad TCAS säger", medan andra opererade efter "följ vad flygledaren säger". Om jag minns rätt så ändrades det till "följ vad TCAS säger" för alla.

I denna specifika olycka följde DHL-planet TCAS order om att sjunka, och tyvärr följde det ryska planet flygledarens order om att sjunka... Olyckan är dramatiserad av Mayday som du bör hitta om du letar.

Som jag minns det fanns vid tidpunkten för denna olycka inte funktionen att TCAS kunde ändra ordern när den väl blivit given.
#4197 2013-04-09, 10:07
bijjer
Ursprungligen postat av xituno
Om jag minns rätt ändrades reglerna efter denna tragiska olycka.
Före olyckan opererade en del bolag efter "följ vad TCAS säger", medan andra opererade efter "följ vad flygledaren säger". Om jag minns rätt så ändrades det till "följ vad TCAS säger" för alla.

I denna specifika olycka följde DHL-planet TCAS order om att sjunka, och tyvärr följde det ryska planet flygledarens order om att sjunka... Olyckan är dramatiserad av Mayday som du bör hitta om du letar.

Som jag minns det fanns vid tidpunkten för denna olycka inte funktionen att TCAS kunde ändra ordern när den väl blivit given.


Reglerna har inte direkt ändrats, utan snarare har det uppmärksammats att reglerna inte följts i vissa delar av världen och det har legat fokus på att få alla att följa samma regler.

Jag har för mig att det i det ryska flygbolagets manualer var tvetydigt. På något ställe i manualen kunde man läsa att piloterna vid en TCAS-situation skall följa instruktionerna från TCAS (vilket är det rätta) medan det i en annan del av manualverket stod att flygledares instruktioner skall följas före TCAS.
#4198 2013-04-13, 09:05
ThematicMapper
Hur kan man vara säker på att TCAS i de båda planen inte rekommenderar samma åtgärd, att båda planen stiger eller sjunker? Är de synkade på något sätt och kan det inte uppstå problem med nya plan mot äldre?
#4199 2013-04-13, 15:19
ksv
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Hur kan man vara säker på att TCAS i de båda planen inte rekommenderar samma åtgärd, att båda planen stiger eller sjunker? Är de synkade på något sätt och kan det inte uppstå problem med nya plan mot äldre?
Ja, de "pratar" med varandra.

Från och med TCAS II Version 7.1 kan den dessutom ändra instruktionerna om ena flygplanet inte följer sina instruktioner.
Detta för att undvika olyckor som den i Überlingen.
#4200 2013-04-14, 00:38
Murder.Inc
Ursprungligen postat av ksv
Ja, de "pratar" med varandra.

Från och med TCAS II Version 7.1 kan den dessutom ändra instruktionerna om ena flygplanet inte följer sina instruktioner.
Detta för att undvika olyckor som den i Überlingen.


Efter att ha sett ett antal olika " flygkraschprogram " på tv så har det ju konstaterats att det är pilotfel bakom många utav dom, och att det mest graverande misstaget tycks vara att man i initialskedet av ett fel som egentligen inte är jätteallvarligt "glömmer" bort att flyga planet. Där både kapten och styrman samt i vissa fall flygmaskinisten/färdmekaniker är så inne i att felsöka och lösa problemet att kärran går i backen. Svårt för dig att svara på varje enskilt fall naturligtvis, men om du gissar. Hur kan normalt sätt väldigt proffesionella och välutbildade människor fallera så och har man ändrat något i procedurerna för att det inte ska hända fortsättningsvis? Eller är det en sak som det inte går att få bort på grund av människans begränsningar i vissa situationer?