Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4309 2013-06-29, 21:06
Extrans
Ursprungligen postat av SilentVictory
Måste bara få lägga till en gammal goding när ni ändå pratar om språkbrister.
http://www.youtube.com/watch?v=Ru8IbRaHC2g - Air China som ska taxa på jfk.
Just detta klipp togs upp under min radioutbildning just för att peka på hur viktigt det är att första fraseologin och i synnerhet engelska.

Mig veterligen så kom det några nya regulationer gällande språkprov efter detta klipp.


Det är mycket bra med ICAOs språkkrav, dock är det ju dessvärre så att de länder som har implementerat det till dags dato kanske inte är de som är i störst behov av det. Såg något diagram för ett tag sen, i princip noll länder i Afrika och Asien har implementerat det än, och det kanske är där problemet är som störst.

Här är även ett intressant klipp från St. Petersburg, en Swiss Airbus 320 som kolliderar med fåglar efter start och åker tillbaka till flygplatsen. Dock kan ju ordet "birdstrike" vara väldigt svårt att förstå vad det innebär, speciellt när man jobbar som ATC... https://www.youtube.com/watch?v=lICb8p9SvvM
#4310 2013-06-29, 22:26
christery
Ursprungligen postat av Extrans
<klipp>Här är även ett intressant klipp från St. Petersburg, en Swiss Airbus 320 som kolliderar med fåglar efter start och åker tillbaka till flygplatsen. Dock kan ju ordet "birdstrike" vara väldigt svårt att förstå vad det innebär, speciellt när man jobbar som ATC... https://www.youtube.com/watch?v=lICb8p9SvvM


Haha, lite språkförbistring där.

We send hmm... car... for you
#4311 2013-06-30, 00:41
Extrans
Ursprungligen postat av christery
Haha, lite språkförbistring där.

We send hmm... car... for you


Verkligen! Kan tänka mig att det sas många vackra ord i cockpit om flygledarna! Dessutom kan man ju undra vad de håller på med i tornet, låter ju som en fabrik med allt oljud.
#4312 2013-06-30, 22:22
SheldonWolowitz
Sök AirChina 981 på youtube. Någon dom har nollkoll
#4313 2013-07-01, 01:06
christery
Hehe, dom har det körigt i tornet i alla fall.

underbart att jag aldrig tänkt på vad dom egentligen måste pyssla ihop för att lyfta och landa.

https://www.youtube.com/watch?v=PkSh9JEDv50
#4314 2013-07-01, 01:42
SilentVictory
Ursprungligen postat av christery
Hehe, dom har det körigt i tornet i alla fall.

underbart att jag aldrig tänkt på vad dom egentligen måste pyssla ihop för att lyfta och landa.

https://www.youtube.com/watch?v=PkSh9JEDv50

Om du vill lyssna på roliga atc-konversationer så sök på Boston John. En levande legend!

Tyvärr är han inte kvar i tornet, utan har börjat som manager i San Juan.

MOCHA HAGoTDI
#4315 2013-07-05, 16:52
Ursprungligen postat av Hefaiston



I sverige används svenska ibland med svenska piloter men det är normalt bara VFR eller på mindre flygplatser uppemot norrland (jag tror att Nextjet kör en del svenska på Arvidsjaur t.ex.). Själv tycker jag att allting borde ske på engelska och därmed punkt. Men så jobbar jag också i ett engelsspråkigt land


Fast jag såg nyligen en video på youtube där ett SAS A340 pratar svenska med tornet på Arlanda.
De börjar med engelska men går sedan över till Svenska ett tag innan det byter tillbaks till Engelska.

http://www.youtube.com/watch?v=Lf1j1Tmy6io
#4316 2013-07-05, 21:03
Ursprungligen postat av Hefaiston


Den här länken funkar ev. inte i sverige men i såna fall använd en brittisk proxy, jag tror inte den finns på youtube tyvärr.

http://www.bbc.co.uk/programmes/p01bjfrn



Jodå det finns på yt nu: http://www.youtube.com/watch?v=ozYdENqyu-g
#4317 2013-07-05, 22:20
Fast såvitt jag vet finns det inga regler i Sverige som reglerar Svenska/Engelska på radion (finns dock andra på fb som kommer ha bättre koll på detta), dessutom går dom över till egnelska för den kritiska biten dvs startklareringen, "SAS903 wind nn runway 19R cleared for takeoff". Ifall vi tänker oss ett paris-liknande fall hade den biten varit nog för att en pilot som är på banan (oavsett anledning) kan säga ifrån på radion.
#4318 2013-07-05, 23:25
Mula
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast såvitt jag vet finns det inga regler i Sverige som reglerar Svenska/Engelska på radion (finns dock andra på fb som kommer ha bättre koll på detta), dessutom går dom över till egnelska för den kritiska biten dvs startklareringen, "SAS903 wind nn runway 19R cleared for takeoff". Ifall vi tänker oss ett paris-liknande fall hade den biten varit nog för att en pilot som är på banan (oavsett anledning) kan säga ifrån på radion.


Jag brukar lyssna på Arlandatornet och de pratar oftast svenska med mindre flygplan och helikopterpiloterna som brukar gå till och från Arlanda (Patrias hangarer). Vad gäller den reguljära trafiken har jag nog aldrig hört något annat än engelska, förutom några enstaka fraser kanske.
#4319 2013-07-08, 15:26
paperface
Har en fråga som jag grubblat på under ett par års tid.

År 2005 Så flög jag till USA och allting gick som det skulle. Är förövrigt inte flygrädd men kan tycka att visa aspekter kan vara lite otäcka fast det är väl så när man inte förstår allting.

Anyways. Flyget var på väg in mot landning, man ser liksom landingsbanan, kan inte uppskatta höjd eftersom det var ett par år sen.

Mitt i landningen (marken var relativt nära) så hör man hur det börjar låta så inåt h-vete från motorerna och vi börjar stiga uppåt igen. Smått panik från min sida då jag itne förstod vad fan det var då landingen verkade gå bra förövrigt (i min amatörmässiga mening då.

Vad kan ha hänt? Typ bil på landningsbanan eller vadå? För jag menar avbryta en landning bara sådär är väl inte jättevanligt? Aldrig hänt mig iaf.
#4320 2013-07-08, 16:57
Tomatn
Ursprungligen postat av paperface
Har en fråga som jag grubblat på under ett par års tid.

År 2005 Så flög jag till USA och allting gick som det skulle. Är förövrigt inte flygrädd men kan tycka att visa aspekter kan vara lite otäcka fast det är väl så när man inte förstår allting.

Anyways. Flyget var på väg in mot landning, man ser liksom landingsbanan, kan inte uppskatta höjd eftersom det var ett par år sen.

Mitt i landningen (marken var relativt nära) så hör man hur det börjar låta så inåt h-vete från motorerna och vi börjar stiga uppåt igen. Smått panik från min sida då jag itne förstod vad fan det var då landingen verkade gå bra förövrigt (i min amatörmässiga mening då.

Vad kan ha hänt? Typ bil på landningsbanan eller vadå? För jag menar avbryta en landning bara sådär är väl inte jättevanligt? Aldrig hänt mig iaf.


Han gjorde en Vanlig Go-around, sker dagligen världen över inget att oroa sig för varför just han gjorde det kan förmodligen ingen här svara på