Ursprungligen postat av ThematicMapper
Angående dessa vingar som fler än jag verkar vara lite oroliga för. De skakar och fladdrar ju så hemskt. Om vingarna skulle behaga falla av eller brytas (jag vet inte hur ett flygplan är uppbyggt, de kanske sliter med sig delar av flygplanskroppen) skulle man kunna upprätthålla hjälpligt med lyftkraft med de bakre vingarna för att kunna glidflyga ned.. Nej det var en idiotisk fråga.. men man kanske kan styra ned med rodret (heter det så, rudder (?))
Ramlar vingarna av är du nog körd i ärlighetens namn, gravitationen kommer vara så mycket starkare än lyftkraften att det bara kan gå neråt.
Återigen dock.
Hade vingarna varit helt rigida hade konstruktionen inte fungerat. Anledningen att vingarna rör på sig är just för att en flexibel konstruktion är mycket mycket hållbarare än en styv.
Sedan har jag återigen bara hört om ett enda fall när vingarna ramlat av, det var under brandbekämpning och berodde på extremt starka uppvindar. Flygplanet i fråga vattenbombade och flög på låg höjd och hade oturen att råka på en extremt stark uppvind som orsakade en fällknivseffekt.
Det är det enda fallet jag hört talas om, och det var under extrema omständigheter. Jag har inte hört talas om ett enda fall då ett flygplan har tappat vingarna utöver detta.
Är du fortfarande inte övertygad så är vingarna på ett flygplan designade för att motstå extrema belastningar, högre än vad du någonsin kommer få under en flygning även i mycket svåra väderförhållanden. Här har du en video från boeing som visar testet av vingflex för deras 787, notera också att man inte bara vet hur mycket vingen tål (vilket man beräknat redan innan och sedan bekräftar med hjälp av testet) man vet också exakt var svagheterna sitter.
https://www.youtube.com/watch?v=sA9Kato1CxA
Sammanfattat, vingar är otroligt väldesignade och genomtänkta. Även om det ser skrämmande ut ibland när vingarna flexar så gör dom det just för att motstå mer kraft, ifall vingen däremot inte hade flexat, då hade den inte alls klarat samma belastning.