Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4237 2013-05-14, 22:00
Powerless1
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, det är ovanligt eftersom de har separata supportsystem, och en bra anledning till att man ska undvika att flyga med enmotoriga sportflygplan t.ex. Det är att be om onödigt trubbel...
Trubblet består i de flesta fall brist på soppa. Det går ju att undvika i nästan samtliga fall med god planering. Om det är tekniken som fallerar (vilket alltså är ovanligt) är det självklart att ett enmotorigt flygplan har mindre möjligheter att hålla sig flygande, men konstigt nog är det för mindre tvåmotoriga flygplan inget krav på stigförmåga med en motor ur funktion:

Spoiler:
För tvåmotoriga flygplan med lägre stallfart än 61 knop föreskriver JAR-23 och CS-23 att enmotorprestanda ska fastställas. Det finns inga krav på att flygplanet ska kunna hålla höjden eller kunna stiga på en motor.

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL%202010_15A.pdf
#4238 2013-05-14, 22:14
SilentVictory
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, det är ovanligt eftersom de har separata supportsystem, och en bra anledning till att man ska undvika att flyga med enmotoriga sportflygplan t.ex. Det är att be om onödigt trubbel...

Haha, det var det jävligaste.. Tracka ner på enmotoriga sportkärror sådär

Får man motorstopp med en mindre enmotorig kärra så är det inga problem att glidflyga och sätta ner kärra på närmaste åker.

Inte så vanligt att en motor bara dör heller, sen är det mycket lättare att serva och kolla över motorn för småfel varje dag, vilket bara det minimerar risken väldigt mycket att något skulle hända.
#4239 2013-05-21, 21:00
ksv
Ursprungligen postat av notna157
3. Hur mycket av en flygning går på autopilot?
En autopilot är bara ett hjälpmedel för hålla den kurs och höjd piloterna vill ha. Ungefär som en farthållare på en bil.

Piloterna kör fortfarande flygplanet oavsett vilket stöd som används, så din fråga är egentligen ganska irrelevant.
Man kan svänga genom att ge utslag på styrspaken, genom att trycka på "heading select" och vrida på en knapp eller genom att knappa in en ny navigeringspunkt i datorn - oavsett vilket så är det fortfarande piloterna som styr.

Ursprungligen postat av notna157
6. Hur känns det under en landning i svåra förhållanden att man har så många liv i sina händer? Ur hanterar ni en sådan situation bäst? Koncentrerar ni er mer eller behåller ni lugnet och gör som vanligt?
Man arbetar helt och hållet efter samma procedurer oavsett om det är en tomflygning eller en med passagerare, så det gör ingen skillnad.

Ursprungligen postat av slat
Det finns det kaptener som gör men det är väldigt ovanligt idag. Däremot i gulfstaterna eller i farliga länder dit ingen vill, förkommer sådana löner.
Det finns flera svenska och skandinaviska bolag som betalar sina kaptener över 100000 kr i månaden.
Oavsett var i världen, är det huvudsakligen kaptener på widebodyplan som ligger på de nivåerna.
#4240 2013-05-21, 23:21
ThematicMapper
Hur styr man planet på marken, exempelvis strax efter landning och var sitter de kontrollerna? Med fötterna? Var sitter bromsen? Använder alla flygplan autobrakes och vad är i sådana fall det?
#4241 2013-05-22, 00:06
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Hur styr man planet på marken, exempelvis strax efter landning och var sitter de kontrollerna? Med fötterna? Var sitter bromsen? Använder alla flygplan autobrakes och vad är i sådana fall det?

Har hört att något gammalt svenskt stridsflyg (Viggen?) kunde ställas in så att motorn reverserades (riktades framåt) så fort noshjulet tog mark. Men den typen av flyg kunde ju stanna på några få meter ungefär.

Vore intressant med lite info om markkörning av flygplan, möjligheten att ex bromsa grupper av hjul borde kunna underlätta skarpa svängar, men bli livsfarligt vid användning i hög hastighet, ex landning. Kan ju också bli jobbigt med en hel orgeluppsättning med pedaler bara för att bromsa. Hur funkar sådant?

Har för mig, från den där filmen med den totala genomgången av BAs 747a, att noshjulet saknade broms, vilket gjorde att hjulet bromsades med däcket mot en platta efter start, och tydligen inte alls på marken.
#4242 2013-05-22, 03:27
xituno
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Hur styr man planet på marken, exempelvis strax efter landning och var sitter de kontrollerna? Med fötterna?



https://www.flashback.org/sp15448200
https://www.flashback.org/sp22040465
#4243 2013-05-22, 15:53
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
Har för mig, från den där filmen med den totala genomgången av BAs 747a, att noshjulet saknade broms, vilket gjorde att hjulet bromsades med däcket mot en platta efter start, och tydligen inte alls på marken.
Noshjulsbroms är mycket ovanligt, men används ibland för att få extrema landningssträckor. Gripen har det och en och annan gammal Boeing 737 som exempel.
#4244 2013-05-26, 11:20
Flygrädd. Värst är start och landning. Ska till Mallorca i aug och har följande flyg att välja mellan: SAS Boeing 737-800, SK7681 dit och SK7682 tillbaka. Eller Thomas Cook Airlines Airbus A330-300,
DK127 dit och DK128 tillbaka. Vilket flygbolag av dessa två är säkrast? Vilka flygplan av dessa är säkrast? Lite orolig inför flygningen och tacksam för svar.
#4245 2013-05-26, 13:24
ksv
Ursprungligen postat av my-little-pony
Flygrädd. Värst är start och landning. Ska till Mallorca i aug och har följande flyg att välja mellan: SAS Boeing 737-800, SK7681 dit och SK7682 tillbaka. Eller Thomas Cook Airlines Airbus A330-300,
DK127 dit och DK128 tillbaka. Vilket flygbolag av dessa två är säkrast? Vilka flygplan av dessa är säkrast? Lite orolig inför flygningen och tacksam för svar.
Det gör ingen skillnad överhuvudtaget.

Båda är etablerade västerländska flygbolag som håller högsta standard.

Samma sak med flygplanen; båda modellerna är mycket vanliga och tillhör de säkraste (förutsatt att de opereras av bra flygbolag förstås).

Om det nu gör någon skillnad för dig är A330 större. Det är en widebody med två mittgångar i kabinen.
B737 är mindre och har en mittgång med 3 stolar i bredd på vardera sida. Den tar upp till 189 passagerare och är för den delen inte något litet flygplan.
Det är dock inget som påverkar säkerheten, utan det är mest vad du föredrar.
#4246 2013-05-26, 14:16
Ursprungligen postat av ksv
Det gör ingen skillnad överhuvudtaget.

Båda är etablerade västerländska flygbolag som håller högsta standard.

Samma sak med flygplanen; båda modellerna är mycket vanliga och tillhör de säkraste (förutsatt att de opereras av bra flygbolag förstås).

Om det nu gör någon skillnad för dig är A330 större. Det är en widebody med två mittgångar i kabinen.
B737 är mindre och har en mittgång med 3 stolar i bredd på vardera sida. Den tar upp till 189 passagerare och är för den delen inte något litet flygplan.
Det är dock inget som påverkar säkerheten, utan det är mest vad du föredrar.


Tack snälla du för svar!
#4247 2013-06-05, 16:00
mphummer
Läste idag på Aftonbladet att en pilot hade valt att inte lyfta med 100 ungdomar som vägrade stänga av sina mobiltelefoner innan take off.

Vad tycker ni piloter om detta och hur hade ni agerat? Jag tycker det är helt rätt agerat, reglerna finns och då ska dom även följas. Även om det inte påverkar planet så kan jag tänka mig att dom som är flygrädda skulle få panik under en sådan flygning om man visste att närmare 100 pers inte har stängt av sina telefoner.

Saxat från aftonbladet:

Flera gånger vädjade kabinpersonalen till studenterna att de skulle stänga av sina mobiltelefoner.
Men det hjälpte inte ens att piloten sa ifrån.
Då blev ett hundratal studenter utkastade från planet.
Intermezzot inträffade ombord på ett AirTran-plan i måndags morse på LaGuardia-flygplatsen i New York.
Enligt flygbolaget, som är ett dotterbolag till Southwest Airlines, uppmanade kabinpersonalen flera gånger studenterna från Yeshiva of Flatbush-skolan i Brooklyn att inta sina platser och stänga av mobiltelefonerna.
När de inte fick respons tvingades piloten att upprepa uppmaningen via högtalarsystemet.
Lyfte nästan tomt
Inte heller det hjälpte.
Besättningen bestämde i det läget att samtliga studenter, ett hundratal, av säkerhetsskäl skulle lämna planet, ett Boeing 737 med plats för 137 passagerare.
45 minuter försenat lyfte sedan det på passagerare nästan tomma planet.
Rabbi Seth Linfield, rektor på Yeshiva of Flatbush-skolan, säger att ärendet nu är under utredning men påpekar också att han tycker att ”besättningens åtgärd inte var rättfärdigad”.
Fick flyga med andra
Men Brad Hawkins, talesman för Southwest Airlines, är av en annan åsikt.
– Jag har inga som helst indikationer på att besättningen överreagerade. Bara det att piloten via högtalarsystemet uppmanar alla att inta sina platser är ovanligt.
Studenterna kom så småningom iväg på andra plan. En del blev så mycket som tolv timmar försenade till destinationen.
Under tiden hade flera av dem hunnit posta inlägg på sociala medier där de betecknade det hela som en ”skandal”.
#4248 2013-06-05, 16:26
ksv
Ursprungligen postat av mphummer
Läste idag på Aftonbladet att en pilot hade valt att inte lyfta med 100 ungdomar som vägrade stänga av sina mobiltelefoner innan take off.

Vad tycker ni piloter om detta och hur hade ni agerat? Jag tycker det är helt rätt agerat, reglerna finns och då ska dom även följas. Även om det inte påverkar planet så kan jag tänka mig att dom som är flygrädda skulle få panik under en sådan flygning om man visste att närmare 100 pers inte har stängt av sina telefoner.
Jag hade gjort samma sak, utan tvekan.

Ombord på ett flygplan gäller speciella lagar, befälhavaren är högsta myndighet och alla ombordvarande är skyldiga att följa säkerhetsinstruktionerna som ges.

Det händer ibland att passagerare vägrar det och då ställs man inför valet att försöka handfängsla eller tvingas göra en dyr extralandning.

I det fall passagerare är dumma nog att börja krångla redan innan dörrarna är stängda (vilket händer ibland) är valet lätt. Det finns ingen anledning att chansa och riskera få ytterligare problem senare när man är i luften.