Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4213 2013-04-29, 13:48
ThematicMapper
Jag tog reda på vilket flyg som skulle ta mig till Oslo nästa vecka. En Boeing 737-638 visade det sig. Är det någon modifierad 737-600 och vad är skillnaderna?
#4214 2013-04-29, 14:58
SilentVictory
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Jag tog reda på vilket flyg som skulle ta mig till Oslo nästa vecka. En Boeing 737-638 visade det sig. Är det någon modifierad 737-600 och vad är skillnaderna?

Vad det gäller Boeing så är de två sista siffrorna ett kundnummer.
Det är alltså kundnumret som beställt flygplanet nytt.

Så Sas skulle t.ex kunna flyga med B777-223. 23 är Amerian Airlines kundnummer, och Sas kundnummer är 83.
I detta e.x så har Sas köpt en 777a av American airlines.

I ditt fall så handlar det om en gammal Qantas-kärra, deras kundnummer är 38.
(Vilket bolag ska du åka med?)

När det handlar om Airbus så är det lite krångligare.
Var tvungen att googla fram en lista vad gäller deras motorer för att hitta rätt.

Men där är det alltså så att den näst-sista siffran står för motortillverkare.
x0x = GE
x1x = CFM
x2x = PW
x3x = IAE
x4x = RR
x6x = EA


Den sista siffran hos Airbus står för motortyp.
#4215 2013-04-29, 15:05
ThematicMapper
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad det gäller Boeing så är de två sista siffrorna ett kundnummer.
Det är alltså kundnumret som beställt flygplanet nytt.

Så Sas skulle t.ex kunna flyga med B777-223. 23 är Amerian Airlines kundnummer, och Sas kundnummer är 83.
I detta e.x så har Sas köpt en 777a av American airlines.

I ditt fall så handlar det om en gammal Qantas-kärra, deras kundnummer är 38.
(Vilket bolag ska du åka med?)


Aha, jag flyger med SAS. Arlanda - Gardemoen. Så jag flyger med en 767-600, inköpt någon gång av Quantas och därefter köpt av SAS?

Hur är det planet?

Senare i vår har jag en Airbus A320-214 samt en Boeing 737-700. Vet vi någonting om dem?
#4216 2013-04-29, 15:08
SilentVictory
Ursprungligen postat av ThematicMapper
inköpt någon gång av Quantas och därefter köpt av SAS?

Japp, helt korrekt

Hur är det planet?

Det är garanterat inte sämre än något annat.
Flygbolag köper och säljer plan av varandra hela tiden.
#4217 2013-04-29, 15:12
ThematicMapper
Ursprungligen postat av SilentVictory
Japp, helt korrekt


Det är garanterat inte sämre än något annat.
Flygbolag köper och säljer plan av varandra hela tiden.


Haha, nej jag menade inte att det skulle försämrats för att det är begagnat utan om flygplanstypen är bra. Vilket jag i och för sig förutsätter så det är väl ingen jättebra fråga egentligen.
#4218 2013-04-29, 15:28
SilentVictory
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Haha, nej jag menade inte att det skulle försämrats för att det är begagnat utan om flygplanstypen är bra. Vilket jag i och för sig förutsätter så det är väl ingen jättebra fråga egentligen.

Haha okej
Jag antar att du ska flyga med 737a som du skrev i första posten, och inte en 767 mellan arn-osl som du skrev i andra?
En 767a på den sträckan känns lite väl oversize i så fall.

Men 737an är ett helt okej plan, litet medeldistans, så det finns väl inget mer att anmärka där.
Ptja, ja vet inte riktigt vad jag ska svara mer där.
Så har du någon mer fråga om det så kan jag svara på den.
#4219 2013-04-30, 15:19
Murder.Inc
Ursprungligen postat av SilentVictory
Haha okej
Jag antar att du ska flyga med 737a som du skrev i första posten, och inte en 767 mellan arn-osl som du skrev i andra?
En 767a på den sträckan känns lite väl oversize i så fall.

Men 737an är ett helt okej plan, litet medeldistans, så det finns väl inget mer att anmärka där.
Ptja, ja vet inte riktigt vad jag ska svara mer där.
Så har du någon mer fråga om det så kan jag svara på den.



Rätta mig gärna om jag har fel, men visst rör sig 600-an lite slingrigare i luften än vad 800-an gör? Själv har jag bara flugit just 800-an och har därmed inga referenser att jämföra med. Har för mig att hört något om det i alla fall.
#4220 2013-04-30, 15:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Rätta mig gärna om jag har fel, men visst rör sig 600-an lite slingrigare i luften än vad 800-an gör? Själv har jag bara flugit just 800-an och har därmed inga referenser att jämföra med. Har för mig att hört något om det i alla fall.

Jo 800an är ju lite större samt har winglets, så den rör sig genom luften lite trevligare och med mindre inducerat motstånd.
#4221 2013-05-01, 09:43
lollarn
Piloterna i tråden!

Vad tror ni händer här?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16699395.ab
#4222 2013-05-01, 11:27
ksv
Ursprungligen postat av lollarn
Piloterna i tråden!

Vad tror ni händer här?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16699395.ab
En fullständig stall av flygplanet.

Men låt oss diskutera den olyckan i den här tråden istället.
#4223 2013-05-01, 19:07
Murder.Inc
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo 800an är ju lite större samt har winglets, så den rör sig genom luften lite trevligare och med mindre inducerat motstånd.


Fast winglets har ju även vissa 600-or också. Tror nog mer på att längden på 800-an gör att den flyger lite stadigare.
#4224 2013-05-01, 21:31
U-Fig
Stämmer det att Airbus A346 = Airbus A340-600?