Ursprungligen postat av slaffe
Precis hemkommen ifrån en USAresa som även omfattade en sväng till Las Vegas. När vi flög dit från San Fran.. så flög vi med Virgin America. Jag har rest mycket och flugit en hel del, men när vi flög mog Vegas så gjorde piloten väldigt skarpa manövrar, båte roll pitch. Det var så snäva svängar så man blev åksjuk. Även närmare mot inflygningen så kändes det som man drog av gasen nästan helt, planet började sjunka med en otrolig fart och efter det blev det gaspådrag så man sögs bakåt i stolen. (Det var ingen turbulens, bara pilotens brutalt snäva manövrar)
Man har gasen avdragen helt till tomgång under större delen av inflygningen.
Ursprungligen postat av slaffe
Tätt efter det dök planet väldigt hårt så man fick hålla sig i sätet framför, folk blev väldigt rädda och nervösa ang vad som hände. Varför gjorde man såhär? Är den inflygningsrutten gjord så eftersom det är så mycket berg? Eller är det den varma luften som påverkar? Eller vad finns det annars för anledning till att man gör en inflygning så aggressivt?
Är det mycket trafik in mot flygplatsen radarvektoreras man av flygledningen. Ofta får man sjunka stegvis några tusen fot åt gången.
Ursprungligen postat av slaffe
Hur mycket över hastighetsgränsen kan/får piloterna flyga med tanke på slitage på planen? Från LAX-AMS satt vi i en MD-11 kärra som piloten låg och tryckte i 1090 km/h mestadels av flighten. Piloten sa att vi kommer tidigare till flygplatsen pga att idag har vi bra fart!
Ni hade medvind.
Uppe på höjd håller man ett givet
machtal men hastigheten relativt marken kan variera ganska mycket beroende på vind.
Ursprungligen postat av Neksnor
Hastigheten, max 850 km/h över atlanten, annars blir det böter
C.a. 45 minuter innan gränsen mot Atlanten begär man ett
oceanic clearence. I samband med detta begär man vilken höjd och hastighet (machtal) man önskar.
Sedan beror det på rutt och övrig trafik om man får det man begärt. Det man blir tilldelat måste man sedan hålla.