Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4249 2013-06-09, 21:09
Swexx
Vad säger ni om flygbolaget Blue1 med Boeing 717-planen? Ska flyga ner till Berlin från Arlanda med Blue1. Hittar inte så mycket info om varken bolaget eller flygplanet. Ligger de på samma nivå som typ SAS/AirBerlin när det gäller säkerhet osv?
#4250 2013-06-09, 22:56
Extrans
Ursprungligen postat av Swexx
Vad säger ni om flygbolaget Blue1 med Boeing 717-planen? Ska flyga ner till Berlin från Arlanda med Blue1. Hittar inte så mycket info om varken bolaget eller flygplanet. Ligger de på samma nivå som typ SAS/AirBerlin när det gäller säkerhet osv?


Flög med Blue1 bara för någon vecka sedan och jag har bara bra erfarenheter av dem. Blue1 ägs helt av SAS, och säkerheten är minst lika bra som vilket annat europeiskt bolag som helst.

Boeing 717 är ett relativt ovanligt flygplan i den specifika modellen, det är mer eller mindre en vidareutveckling av MD80, som i sin tur är en vidareutveckling av DC9 kan man säga.

Själva "grundstommen" DC9 har tillverkats i tusentals exemplar och har god säkerhetsstatistik. Boeing 717 är den modernaste varianten med modernast cockpit. Främsta anledningen till att den inte blev någon storsäljare är troligen att den är relativt oekonomisk i drift.

Du behöver alltså absolut inte oroa dig, utan kan vara helt lugn! Hojta till om du har nån mer specifik fråga!
#4251 2013-06-09, 23:03
Swexx
Ursprungligen postat av Extrans
Flög med Blue1 bara för någon vecka sedan och jag har bara bra erfarenheter av dem. Blue1 ägs helt av SAS, och säkerheten är minst lika bra som vilket annat europeiskt bolag som helst.

Boeing 717 är ett relativt ovanligt flygplan i den specifika modellen, det är mer eller mindre en vidareutveckling av MD80, som i sin tur är en vidareutveckling av DC9 kan man säga.

Själva "grundstommen" DC9 har tillverkats i tusentals exemplar och har god säkerhetsstatistik. Boeing 717 är den modernaste varianten med modernast cockpit. Främsta anledningen till att den inte blev någon storsäljare är troligen att den är relativt oekonomisk i drift.

Du behöver alltså absolut inte oroa dig, utan kan vara helt lugn! Hojta till om du har nån mer specifik fråga!


Tack för jättebra svar! Nu är jag lugn!
#4252 2013-06-10, 19:12
slaffe
Precis hemkommen ifrån en USAresa som även omfattade en sväng till Las Vegas. När vi flög dit från San Fran.. så flög vi med Virgin America. Jag har rest mycket och flugit en hel del, men när vi flög mog Vegas så gjorde piloten väldigt skarpa manövrar, båte roll pitch. Det var så snäva svängar så man blev åksjuk. Även närmare mot inflygningen så kändes det som man drog av gasen nästan helt, planet började sjunka med en otrolig fart och efter det blev det gaspådrag så man sögs bakåt i stolen. (Det var ingen turbulens, bara pilotens brutalt snäva manövrar)

Tätt efter det dök planet väldigt hårt så man fick hålla sig i sätet framför, folk blev väldigt rädda och nervösa ang vad som hände. Varför gjorde man såhär? Är den inflygningsrutten gjord så eftersom det är så mycket berg? Eller är det den varma luften som påverkar? Eller vad finns det annars för anledning till att man gör en inflygning så aggressivt?

Hur mycket över hastighetsgränsen kan/får piloterna flyga med tanke på slitage på planen? Från LAX-AMS satt vi i en MD-11 kärra som piloten låg och tryckte i 1090 km/h mestadels av flighten. Piloten sa att vi kommer tidigare till flygplatsen pga att idag har vi bra fart!


Underbar tråd btw!
#4253 2013-06-11, 02:02
Ursprungligen postat av slaffe
Precis hemkommen ifrån en USAresa som även omfattade en sväng till Las Vegas. När vi flög dit från San Fran.. så flög vi med Virgin America. Jag har rest mycket och flugit en hel del, men när vi flög mog Vegas så gjorde piloten väldigt skarpa manövrar, båte roll pitch. Det var så snäva svängar så man blev åksjuk. Även närmare mot inflygningen så kändes det som man drog av gasen nästan helt, planet började sjunka med en otrolig fart och efter det blev det gaspådrag så man sögs bakåt i stolen. (Det var ingen turbulens, bara pilotens brutalt snäva manövrar)

Tätt efter det dök planet väldigt hårt så man fick hålla sig i sätet framför, folk blev väldigt rädda och nervösa ang vad som hände. Varför gjorde man såhär? Är den inflygningsrutten gjord så eftersom det är så mycket berg? Eller är det den varma luften som påverkar? Eller vad finns det annars för anledning till att man gör en inflygning så aggressivt?

Hur mycket över hastighetsgränsen kan/får piloterna flyga med tanke på slitage på planen? Från LAX-AMS satt vi i en MD-11 kärra som piloten låg och tryckte i 1090 km/h mestadels av flighten. Piloten sa att vi kommer tidigare till flygplatsen pga att idag har vi bra fart!


Underbar tråd btw!

Är ingen flygexpert alls.

Flygplatsen i Las Vegas ligger väl ganska inklämt mellan hus, kan det vara något som påverkar hur brant man måste sjunka/stiga på vissa banor?

Hastigheten, max 850 km/h över atlanten, annars blir det böter

Spoiler:
Anges inte hastigheten i förhållande till marken oftast? Om ni åker i en maskin som är byggd för 900 km/h och ni har 200 km/h medvind?
#4254 2013-06-11, 15:46
ksv
Ursprungligen postat av slaffe
Precis hemkommen ifrån en USAresa som även omfattade en sväng till Las Vegas. När vi flög dit från San Fran.. så flög vi med Virgin America. Jag har rest mycket och flugit en hel del, men när vi flög mog Vegas så gjorde piloten väldigt skarpa manövrar, båte roll pitch. Det var så snäva svängar så man blev åksjuk. Även närmare mot inflygningen så kändes det som man drog av gasen nästan helt, planet började sjunka med en otrolig fart och efter det blev det gaspådrag så man sögs bakåt i stolen. (Det var ingen turbulens, bara pilotens brutalt snäva manövrar)
Man har gasen avdragen helt till tomgång under större delen av inflygningen.

Ursprungligen postat av slaffe
Tätt efter det dök planet väldigt hårt så man fick hålla sig i sätet framför, folk blev väldigt rädda och nervösa ang vad som hände. Varför gjorde man såhär? Är den inflygningsrutten gjord så eftersom det är så mycket berg? Eller är det den varma luften som påverkar? Eller vad finns det annars för anledning till att man gör en inflygning så aggressivt?
Är det mycket trafik in mot flygplatsen radarvektoreras man av flygledningen. Ofta får man sjunka stegvis några tusen fot åt gången.

Ursprungligen postat av slaffe
Hur mycket över hastighetsgränsen kan/får piloterna flyga med tanke på slitage på planen? Från LAX-AMS satt vi i en MD-11 kärra som piloten låg och tryckte i 1090 km/h mestadels av flighten. Piloten sa att vi kommer tidigare till flygplatsen pga att idag har vi bra fart!
Ni hade medvind.
Uppe på höjd håller man ett givet machtal men hastigheten relativt marken kan variera ganska mycket beroende på vind.


Ursprungligen postat av Neksnor
Hastigheten, max 850 km/h över atlanten, annars blir det böter
C.a. 45 minuter innan gränsen mot Atlanten begär man ett oceanic clearence. I samband med detta begär man vilken höjd och hastighet (machtal) man önskar.
Sedan beror det på rutt och övrig trafik om man får det man begärt. Det man blir tilldelat måste man sedan hålla.
#4255 2013-06-12, 02:31
Ursprungligen postat av ksv
...
C.a. 45 minuter innan gränsen mot Atlanten begär man ett oceanic clearence. I samband med detta begär man vilken höjd och hastighet (machtal) man önskar.
Sedan beror det på rutt och övrig trafik om man får det man begärt. Det man blir tilldelat måste man sedan hålla.

Då hade jag nästan rätt, det finns alltså hastighetsbegränsningar (jag var inte helt allvarlig). Är det vanligt på ställen med dålig radartäckning (jag harför mig att det är dålig täckningen där), eller gäller det bara stråket västeuropa-nordamerika?

Är det GPS-hastighet som brukar visas för passagerarna? Vad är flygplanen byggda/godkända för, en viss hastighet över mark, eller genom luft? (Inte flygrädd, men en nyfiken jävel.)
#4256 2013-06-12, 08:44
Ursprungligen postat av Neksnor
Då hade jag nästan rätt, det finns alltså hastighetsbegränsningar (jag var inte helt allvarlig). Är det vanligt på ställen med dålig radartäckning (jag harför mig att det är dålig täckningen där), eller gäller det bara stråket västeuropa-nordamerika?

Är det GPS-hastighet som brukar visas för passagerarna? Vad är flygplanen byggda/godkända för, en viss hastighet över mark, eller genom luft? (Inte flygrädd, men en nyfiken jävel.)


Det finns begränsningar där flygledningen behöver det för att hålla separationen, oavsett radartäckning eller inte. Det är dock som du leder fram mycket vanligare där täckningen är dålig (då separationerna är otroligt mycket större där).


Flygplanen räknar hastighet indikerat, dvs fart igenom luft. Det är en hel vetenskap med olika farter som jag inte tänker gå in på (delvis för att jag inte riktigt förstår alla detaljer då det inte påverkar mitt jobb) men man har ett max mach number (Mmo har jag för mig det heter) och ett maxtal i knop (som då borde bli Vmo), inget av dessa får överskridas.

Många terminalprocedurer har också fartbegränsningar, mycket vanligt är max 250 knop under FL100 (dvs 10 000 fot) men också 160 knop till 4 NM från bantröskeln vid inflygning (både som satt av ATC och som del av procedurer).


Markhastighet är ganska ointressant i flyg, det enda jag i mitt jobb som flygledare har det till är att jämföra hastigheter då jag kan få ground speed direkt på radarn utan att fråga piloterna, men med mode S ser vi numera också indikerad fart för dom flesta och då kan vi använda det direkt. Men all fartreglering sker mot indikerad fart och det gäller då även alla restriktoner på flygplanen i sig (såsom Vmo och Mmo).
#4257 2013-06-12, 15:15
Vilken sträcka är den längsta i reguljär flygtrafik idag, utan mellanlandning (passagerartrafik)? Är det fortfarande Emirates som har de två längsta linjerna?

Dubai-New York -> 13 timmar
Dubai-Los Angeles -> 16 timmar

Eller vad säger ni om:
Toronto-Sydney med Air Canada utan mellanlandning -> 21 tim.

Kan det ens stämma? Sträckan flygs av en Boeing 777-200LR (77L) till Sydney.


Läste även Dagens Industri, därför som jag frågar:

Publicerad 2012-10-30 11:38
http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/varldens-langsta-flygrutt-laggs-ner...
Världens längsta flygrutt kommer att tas ur bruk. Det är flygbolaget Singapore Airlines som slopar sina turer från Singapore till New York och Los Angeles från och med nästa år.
#4258 2013-06-12, 15:22
hokosha
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vilken sträcka är den längsta i reguljär flygtrafik idag, utan mellanlandning (passagerartrafik)? Är det fortfarande Emirates som har de två längsta linjerna?

Dubai-New York -> 13 timmar
Dubai-Los Angeles -> 16 timmar

Eller vad säger ni om:
Toronto-Sydney med Air Canada utan mellanlandning -> 21 tim.

Kan det ens stämma? Sträckan flygs av en Boeing 777-200LR (77L) till Sydney.


Läste även Dagens Industri, därför som jag frågar:

Publicerad 2012-10-30 11:38
http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/varldens-langsta-flygrutt-laggs-ner...


Piloterna har säkert järnkoll, men vad jag vet har rutten Toronto-Sydney tankning i Vancouver.

Du har vältrafikerade London-Singapore på runt 13 timmar också. Flög den ett par gånger med Qantas A380. Riktigt coolt faktiskt!
#4259 2013-06-12, 16:37
Ursprungligen postat av hokosha
Piloterna har säkert järnkoll, men vad jag vet har rutten Toronto-Sydney tankning i Vancouver.


Där sprack den då med andra ord

Ursprungligen postat av hokosha
Du har vältrafikerade London-Singapore på runt 13 timmar också. Flög den ett par gånger med Qantas A380. Riktigt coolt faktiskt!


Stämmer.

Sen London-Sydney med Qantas är mellanlandning i Singapore så den tas inte med i beräkningen.
#4260 2013-06-12, 16:40
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Där sprack den då med andra ord



Stämmer.

Sen London-Sydney med Qantas är mellanlandning i Singapore så den tas inte med i beräkningen.

Om jag inte är helt fel ute ligger Dubai - Houston på runt 18h!