Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4285 2013-06-25, 15:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av kovo
Kan det ha vart runt 11-12 tiden tror jag, efter att dom landat frågade tornet om dom ville skriva en rapport om sin goaround, piloten skrattade till och mumlade nått, tornet frågade igen, och då sa han att dom hade fått problem med ena skärmen med ils eller liknande och att det var därför, och att skriver en "report"

Du kan ju leta lite här http://www.liveatc.net/archive.php

Tryck fram rätt datum och välj essa, och sen tidpunkt.
Sen är det bara att lyssna igenom.
#4286 2013-06-26, 01:08
libben
Tyvär så finns inte tidpunkten för Essa Sweden control.
#4287 2013-06-26, 01:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av libben
Tyvär så finns inte tidpunkten för Essa Sweden control.

Essa sweden control?

Essa är arlanda, swedencontrol har hand om hela kontrollområdet över Sverige. (Vilket jag antar att du vet)
Med det menar jag att du antagligen kollar under fel kategori.
Gå till Del/Gnd/Twr, eller möjligtvis aparture/departure.

Hittade massa inspelningar från den 23e. Finns täckt för hela dagen.
Letade du verkligen rätt?
#4288 2013-06-26, 16:45
Mula
Ursprungligen postat av SilentVictory

Hittade massa inspelningar från den 23e. Finns täckt för hela dagen.
Letade du verkligen rätt?


Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.

I stort sett är de intressanta bitarna dessa (tiderna är med reference till 1000Z).

ESSA-Gnd-Twr-Del vid 03.01:
KLM19M: go-around. (lite otyydligt)
Torner: KLM19mike roger

Då byter KLM19M till Stockoholm control som hörs på App/Dep och anropar vid 4.00 in i filen, varpå en viss förvirring tycks uppstå eftersom flygledaren tror att de är avgående och ber dem kontakta Departure. De förklarar då att de är på arrival varpå de radarvektoreras tillbaka till inflygningen
Tyvärr är ljudet väldigt dåligt här så jag har knappt vad de säger.
Sedan hörs de av och till på frekvensen på tillbakavägen till inflygningen för bana 26.

Vid 18.50 är de tillbaka på Twr igen och då utspelar sig konversationen som kovo refererar till:
KLM19M : say hello again, KLM19M
Twr: Hello,just wanna check with you, do you want to report the incident when on the ground?
KLM19M: (he he) not on the incident (hehe) we will cite (ASR?) .
Twr: could you say again please?
KLM19M: Ehh ehh ASR(?) eehm.. we will report (hör faktiskt inte riktigt vad han säger)
Twr: Ok i understand, I will do the same.

Så spännande kan det gå till på flygradion
#4289 2013-06-27, 13:17
kovo
Ursprungligen postat av Mula
Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.

I stort sett är de intressanta bitarna dessa (tiderna är med reference till 1000Z).

ESSA-Gnd-Twr-Del vid 03.01:
KLM19M: go-around. (lite otyydligt)
Torner: KLM19mike roger

Då byter KLM19M till Stockoholm control som hörs på App/Dep och anropar vid 4.00 in i filen, varpå en viss förvirring tycks uppstå eftersom flygledaren tror att de är avgående och ber dem kontakta Departure. De förklarar då att de är på arrival varpå de radarvektoreras tillbaka till inflygningen
Tyvärr är ljudet väldigt dåligt här så jag har knappt vad de säger.
Sedan hörs de av och till på frekvensen på tillbakavägen till inflygningen för bana 26.

Vid 18.50 är de tillbaka på Twr igen och då utspelar sig konversationen som kovo refererar till:
KLM19M : say hello again, KLM19M
Twr: Hello,just wanna check with you, do you want to report the incident when on the ground?
KLM19M: (he he) not on the incident (hehe) we will cite (ASR?) .
Twr: could you say again please?
KLM19M: Ehh ehh ASR(?) eehm.. we will report (hör faktiskt inte riktigt vad han säger)
Twr: Ok i understand, I will do the same.

Så spännande kan det gå till på flygradion



Bra jobbat Mula!
#4290 2013-06-27, 13:28
madtop
Ursprungligen postat av Mula
Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.



Det går även att "titta" i efterhand:
http://webtrak.bksv.com/arn
Gå till 23/6 och klockan 12:00 så ser man planet strax söder om Rimbo.

12:04:30 är planet som lägst (88m/290 feet) innan det drar på, stiger och följer den normala "missed approach": Turn right track 299 as soon as practicable, climbed 1500, radarvectoring to new approach.

12:15:40 landar planet på bana 26.
#4291 2013-06-27, 16:43
Extrans
Ursprungligen postat av Mula
Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.

I stort sett är de intressanta bitarna dessa (tiderna är med reference till 1000Z).

ESSA-Gnd-Twr-Del vid 03.01:
KLM19M: go-around. (lite otyydligt)
Torner: KLM19mike roger

Då byter KLM19M till Stockoholm control som hörs på App/Dep och anropar vid 4.00 in i filen, varpå en viss förvirring tycks uppstå eftersom flygledaren tror att de är avgående och ber dem kontakta Departure. De förklarar då att de är på arrival varpå de radarvektoreras tillbaka till inflygningen
Tyvärr är ljudet väldigt dåligt här så jag har knappt vad de säger.
Sedan hörs de av och till på frekvensen på tillbakavägen till inflygningen för bana 26.

Vid 18.50 är de tillbaka på Twr igen och då utspelar sig konversationen som kovo refererar till:
KLM19M : say hello again, KLM19M
Twr: Hello,just wanna check with you, do you want to report the incident when on the ground?
KLM19M: (he he) not on the incident (hehe) we will cite (ASR?) .
Twr: could you say again please?
KLM19M: Ehh ehh ASR(?) eehm.. we will report (hör faktiskt inte riktigt vad han säger)
Twr: Ok i understand, I will do the same.

Så spännande kan det gå till på flygradion


Bara för att förtydliga, ASR är en Aviation Safety Report, helt enkelt en blankett man fyller i när något onormalt har hänt. Den skickas sedan in till berörd myndighet. Mycket möjligt att man filat en sådan vid en go-around, även om det inte alltid behövs.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Luftfart/Tillbud_och_...

Där finns blanketten om någon är intresserad av att kika på den
#4292 2013-06-27, 21:08
libben
Ursprungligen postat av Mula
Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.

I stort sett är de intressanta bitarna dessa (tiderna är med reference till 1000Z).

ESSA-Gnd-Twr-Del vid 03.01:
KLM19M: go-around. (lite otyydligt)
Torner: KLM19mike roger

Då byter KLM19M till Stockoholm control som hörs på App/Dep och anropar vid 4.00 in i filen, varpå en viss förvirring tycks uppstå eftersom flygledaren tror att de är avgående och ber dem kontakta Departure. De förklarar då att de är på arrival varpå de radarvektoreras tillbaka till inflygningen
Tyvärr är ljudet väldigt dåligt här så jag har knappt vad de säger.
Sedan hörs de av och till på frekvensen på tillbakavägen till inflygningen för bana 26.

Vid 18.50 är de tillbaka på Twr igen och då utspelar sig konversationen som kovo refererar till:
KLM19M : say hello again, KLM19M
Twr: Hello,just wanna check with you, do you want to report the incident when on the ground?
KLM19M: (he he) not on the incident (hehe) we will cite (ASR?) .
Twr: could you say again please?
KLM19M: Ehh ehh ASR(?) eehm.. we will report (hör faktiskt inte riktigt vad han säger)
Twr: Ok i understand, I will do the same.

Så spännande kan det gå till på flygradion


Mjo, lyssnade på det som gick att lyssa på. Hörde nog det du pratar om nu, men jag var för dålig på att uppfatta att det var mitt plan det rörde.

Hur som helst så var vi precis på väg att sätta ner hjulen i backen när han drog på fullt gaspåslag och steg så snabbt han bara kunde, hjulen uppskattar jag till bara 3-4 meter ifrån banan. ~1 minut efter annonserade en flygvärdinna att de inte visste varför och att de snart rapporterar igen. När vi planat ut efter uppstigningen så annonserar kapten att de gjort en goaround och orsaken var, another aircraft on the runway.

Hans egna ord om jag minns allt rätt, vilket även tjejen påstår att hon minns att hon hörde när jag fråga.

Jag är inte flygrädd och är inte det efter det här heller vill jag bara påtala i en tråd för flygrädda som läser. Allt känns som vanligt och safe as usual. Ville mest bara själv kolla om det fanns möjlighet att få tillgång till sån här information så man kunde se vem som gjort felet att hamna på runway.

Hur som helst så känns ju kaptenens uttalande samt det som rapporteras till tornet väldigt knasigt. Luktar lite, orka pappersjobbet skyll på något enklare typ.

Rätt säker på att det är mitt plan iaf som vi pratar om. Kom från ams med klm och landade vid sagda tidpunkt ~12:15
#4293 2013-06-27, 21:56
Ursprungligen postat av libben
Mjo, lyssnade på det som gick att lyssa på. Hörde nog det du pratar om nu, men jag var för dålig på att uppfatta att det var mitt plan det rörde.

Hur som helst så var vi precis på väg att sätta ner hjulen i backen när han drog på fullt gaspåslag och steg så snabbt han bara kunde, hjulen uppskattar jag till bara 3-4 meter ifrån banan. ~1 minut efter annonserade en flygvärdinna att de inte visste varför och att de snart rapporterar igen. När vi planat ut efter uppstigningen så annonserar kapten att de gjort en goaround och orsaken var, another aircraft on the runway.

Hans egna ord om jag minns allt rätt, vilket även tjejen påstår att hon minns att hon hörde när jag fråga.

Jag är inte flygrädd och är inte det efter det här heller vill jag bara påtala i en tråd för flygrädda som läser. Allt känns som vanligt och safe as usual. Ville mest bara själv kolla om det fanns möjlighet att få tillgång till sån här information så man kunde se vem som gjort felet att hamna på runway.

Hur som helst så känns ju kaptenens uttalande samt det som rapporteras till tornet väldigt knasigt. Luktar lite, orka pappersjobbet skyll på något enklare typ.

Rätt säker på att det är mitt plan iaf som vi pratar om. Kom från ams med klm och landade vid sagda tidpunkt ~12:15


Fast nu förutsätter du att det är någons fel att man gör ett pådrag (go around). Det är normalt ingenting man rapporterar utan anses vara en standardföreteelse, däremot att landa med något på banan är en omedelbar MOR (Mandatory Occurance Report). Oftast sker pådrag för att någon har varit seg av banan eller för att något inte fungerat som tänkt.

Ur flygledarperspektivet är den vanligaste varianten att man har en som ska starta och är redo men behöver en separation mot tidigare start, t.ex. 3 minuter. Då ställer man upp starten på banan och instruerar inkommande att fortsätta inflygningen. Ifall man sen inte ritkigt får den lucka man behöver kan man försöka få av den startande, men har man ingen taxiväg nära tröskeln så går inte det (plan kan ju inte backa). I dom lägena så instruerar man en go around.

Anledningen att man gör det är att mardrömmen som tornflygledare är en piggyback go around, det innebär att du rullar en start som får fart nerför banan samtidigt som en på kort final går runt. Då kan du teoretiskt hamna i läget att du har en startande som stiger upp med en på go around alldeles bakom. Som du säkert förstår är det inget bra läge att vara i så man skickar hellre runt någon än riskerar en piggyback go around om man kan hjälpa det.
#4294 2013-06-28, 00:17
SilentVictory
Ursprungligen postat av Hefaiston

Ur flygledarperspektivet

Bara såhär rätt upp och ner nu blev jag lite nyfiken på en del frågor.

Nu minns jag inte exakt om du jobbar som flygledare nu, eller fortsatt utbildning?
Har något minne har du skrivit det, kanske till och med vart du jobba i så fall?

Men men, om man får en go-around under de mest hektiska timmarna, hur stor blir följden av just den go-arounden då? Låter ni då en kärra vänta vid stop bar så ni kan släppa ner en extra för landning för att få igång tempot igen?

T.ex att den som går runt går in på kort final och landar eller något liknande.

Andra fråga, om det nu vore så illa att en kärra gör en go-around samtidigt som någon lyfter, har ni då blivit instruerade om att t.ex den lyftande går höger ut medan den som går runt gå vänster ut?
Eller hur ser det ut på den delen?
#4295 2013-06-28, 00:44
libben
Tack Hefaiston, förklarar då kaptenens uttalande rätt logiskt.

Då vet jag det!
#4296 2013-06-28, 10:50
Rawbiz
Passar på att fråga er eftersom det ser ut att vara ett par väldigt erfarna personer här

Flygningen utspelade sig för ca. 5 år sen, danskt fly mellan Köpenhamn och Nice (kommer tyvärr inte ihåg vilket bolag vi flög med..).

Frågan är, är det inte så att innan planet lyfter så får dom väder rapporter från olika länder/flygplatser och liknande?

Efter att ha lyft från Köpenhamn så flög vi ca. en timme då kaptenen sa att pga. väldigt dåligt väder har dom stängt flygplatsen i Nice och vi kommer att landa i Marseille. Redan då började det skaka något otroligt, väldigt kraftig turbulens och otroligt dåligt väder..

Ca. 15 minuter senare: We are unable reach Marseille, we will land in Genova..

Visibility när vi landade i Genova var lika med 0, plus tror nog 99% av folket på planet sket på sig ganska ordentligt av skräck. Skakade så otroligt mycket..

Hur som helst, planet startade om 2 gånger och kunde alltså bara landa på 3:e försöket.

Borde dom inte ha kontrollerat vädret i italien/frankrike? Är det inte så att man bara får göra 2 försök på landning för att sen skickas till en annan flygplats?

Detta är något jag har tänkt på ganska länge, så skulle vara kul att ha eran åsikt..