Slight off topic, varför jag skrev "gledflyg" ovan vette fasen, men nu är det för sent att ändra så det får se efterblivet ut.
Ursprungligen postat av Kenneth-S
Är oerhört flygrädd, men måste understundom ge mig ut på turer då bl a min son bor i USA - Men även för semestrar o s v.
Det jag är mest rädd för är den där jä**a turbulensen, men även andra saker som t ex vid start och landning - ffa start.
Några frågor. Jag vet att de ställts tidigare:, men det är min rädsla och mina frågor:
Vid start, så en bit upp i luften tystnar plötsligt motorljuden samt att det känns som om planet tappar fart och dippar framåt och neråt. Då kommer störtningstankarna direkt. Vad beror denna dipp och gasvdrag på? När detta sker, blir jag mycket rädd och får massa ångest.
Vid flygning i turbulens, kan det överhuvud taget hända att piloterna tappar kontrollen över planet så att det kantrar? Jag tänker t ex på om man kör bil på en skumpig väg så är det lätt att tappa kontrollen och fara av vägen. Jag vet att piloterna drar ner på farten, men de kan ju liksom inte gå ner i krypfart med planet som man kan göra med bil eller båt... Blir de aldrig stressade och nervösa vid flygning i svår turbulens. Jag vet att de tränar alla möjliga situationer var sjätte månad, men är de alltid kolugna?
Är det autopiloten som grejar flygningen vid ovan nämnda turbulens så att planet alltid vill vara rakt? Om så är fallet, kan det någon gång hända att ap blir överbelastad och flunkar ur så att piloterna får börja ratta? Och hur agerar de då?
Många frågor och följdfrågor, men jag vill bli av med denna jä**a flygrädsla och bli normal... Jag vet att planet inte går söndet av turbulens o s v, så det är i stort ovan frågor jag vill ta upp (igen).
Tack på förhand, från en jobbig räkel.
När du startar har du ganska hög motorkraft, normalt en bit under fullt uttag, men ändå ganska högt. När du startar håller du en viss fart upp till en viss höjd, SAS B737 har jag för mig har 1500 fot över marken. Vid den höjden sänker man nosen och börjar accelerera, man tar då in flaps/slats och ökar hastigheten. Normalt till 250 knop, innan har man flugit, säg typ 170-180 knop. Då minskar man också ofta motorvarvtalet för att minska motorslitaget men också för att minska bullret.
Det är antagligen detta du upplever som en dipp, det du känner är den negativa g-kraften när man minskar stigfarten. Det beror på att man sänker nosen för att få mer acceleration framåt.
Människor känner bara av acceleration, inte fart. Ditt flyg fortsätter antagligen att stiga när du tror det är på väg neråt, men det du känner som fart neråt är en acceleration neråt, vilket alltså är minskningen i stighastighet. Min poäng här är att det är extremt lätt att bli desorienterad när man inte har visuella referenser (i moln) eller instrument att lita på (som ju piloterna har). Har hänt mig vid mer än ett tillfälle, och då i luftrum där jag arbetar och kan utan och innan på en rutt jag flugit innan flera gånger.
Med reservation för faktafel, i turbulens så flyger man med en fart som ger så mycket marginal som möjligt. Flygplan har delvis en stallfart, där vingarna inte producerar nog med lyftkraft längre, och en högsta fart som är gränsen för flygkroppens design. I turbulens lägger man sig i mitten, på så sätt får man så mycket marginal som möjligt för förändringar i vinden. Sen till skillnad ifrån bilen så krävs det väldigt mycket för att så mycket ska kunna hända med flygplanet. Även om det är svårt att intala sig när man är rädd så är dom gjorda just för att flyga, och det i riktigt kasst väder. Precis som en båt eller ett fartyg är gjort för att tåla hård sjögång är ett flygplan gjort för att tåla turbulens. Sen undviker man väder när man kan, något som kan skapa intressanta situationer för oss flygledare, men det är sånt vi har betalt för att lösa.
Autopiloten hoppar jag, inte mitt arbetsfält, men jag kan inte minnas att jag hört talas om någon sådan incident åtminstone.