Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4609 2014-04-24, 02:36
libben
Det framgick väl att han var medvetslös och att det var det som räddade livet på honom. Dessutom är nedkylning ett sätt att överleva lite extra på. Ingen trevlig metod att överleva via direkt.
#4610 2014-04-24, 22:36
Ursprungligen postat av libben
Det framgick väl att han var medvetslös och att det var det som räddade livet på honom. Dessutom är nedkylning ett sätt att överleva lite extra på. Ingen trevlig metod att överleva via direkt.

Ser det fortfarande som ytterst osannolikt.

Visst klarar man sig på mindre syre om man är lite kall. Men det finns väl en gräns? Som sagt, -50-60°, och det varade inte i ett par minuter precis.

Dessutom bör han ha drabbats av någon form av dykarsjuka av att så snabbt ta sig upp till 11 000 meter utan tryckkabin.

Tuff story om det stämmer, men jag är inte övertygad.
#4611 2014-04-24, 22:48
U-Fig
Ursprungligen postat av Blorkum
Dessutom bör han ha drabbats av någon form av dykarsjuka av att så snabbt ta sig upp till 11 000 meter utan tryckkabin.

... Va?
#4612 2014-04-24, 23:17
Ursprungligen postat av Blorkum

Dessutom bör han ha drabbats av någon form av dykarsjuka av att så snabbt ta sig upp till 11 000 meter utan tryckkabin.


Ursprungligen postat av U-Fig
... Va?


Inte så dum fråga faktiskt. Jag dyker ibland (padi) men var tvungen att fundera några minuter på den.

Som dykare måste man ta hänsyn till flygresor efter att man dykt. Gäller då detsamma för icke-dykare, kan de drabbas av dykarsjuka? Det handlar om att man går från ett tryck till ett annat på kort tid. Den här personen var utanför tryckkabinen och steg till kanske 10000 meters höjd. Det motsvarar grovt en dykare som stiger snabbt från 10 meters djup. Ingen fara.

Däremot kan det vara farligt för en dykare som har haft längre dyk och mättat sitt blod med gaser att direkt efter dyket stiga ytterligare "10 meter" genom att flyga.
#4613 2014-04-24, 23:48
Ursprungligen postat av U-Fig
... Va?

Tryckfallssjuka kanske är ett bättre ord i det här sammanhanget. Men det är exakt samma sak.
#4614 2014-04-25, 04:37
Ursprungligen postat av Lobengula
Inte så dum fråga faktiskt. Jag dyker ibland (padi) men var tvungen att fundera några minuter på den.

Som dykare måste man ta hänsyn till flygresor efter att man dykt. Gäller då detsamma för icke-dykare, kan de drabbas av dykarsjuka? Det handlar om att man går från ett tryck till ett annat på kort tid. Den här personen var utanför tryckkabinen och steg till kanske 10000 meters höjd. Det motsvarar grovt en dykare som stiger snabbt från 10 meters djup. Ingen fara.

Däremot kan det vara farligt för en dykare som har haft längre dyk och mättat sitt blod med gaser att direkt efter dyket stiga ytterligare "10 meter" genom att flyga.

Om jag tänker rätt och har hittat trovärdiga tabeller på nätet.

Vi börjar under vattnet.
Ytan = 1 atmosfär/bar = 98 kPa
Varje 10 meter vatten = 1 atmosfär
Så att gå från 10 m (196 kPa) till ytan (98 kPa) ger samma effekt som att gå från 30 meter (392 kPa) till 10 meter, en halvering av trycket.

Upp i luften.

Marknivå (0 möh?) = 98 kPa
11000 möh = ca 23 kPa

Så jag gissar att stigning till 11000 meter motsvarar en uppstigning tillytan från ca 30 meter.
På Flightradar hittade stigningshastighter på omkring 500 meter/minut (BKK, QR823 låg på 4000 meter efter 8 minuter, AY90 passerade 3000 meter efter 8 minuter). Snittar man 400 meter/minut så behövs 27,5 minuter till 11000 meter.

Uppstigningshastigheten i sig är inte farlig, men vi kan nog anta att killen har varit på marknivå (motsvarande 30 meter ner i havet) ganska mycket mer än 20 minuter innan påbörjad uppstigning. Så lite ont i lederna kunde han nog vänta sig.
#4615 2014-04-25, 09:24
Dagge1976
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Sitter du i flygledartorn?
Kan en händelse som det som skedde över Albuquerque i Breaking Bad kan ske i verkligheten också? Dvs. en flygledare (eller vad det heter) har en dålig dag på jobbet och fattar fel beslut och så är olyckan framme?
https://www.youtube.com/watch?v=bHZLhSwpXlw
12:35 och framåt i det YouTube-klippet.


Det har hänt, senast i Tyskland år 2002.

http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_mid-air_collision

Sådant kan jag sitta och tänka på medan man cirkulerar runt en storflygplats i väntan på landningstillstånd. Brukar peppa mig själv med att för varje flygolycka som inträffas så snäpps säkerheten upp ytterligare ett hack.


Många ryska skolbarn omkom i länkad tragedi. Flygledaren mördades två år efter katastrofen av en pappa till några av barnen.

Kuriosa: Mördaren låstes in 3 år på psyk och mottogs som en hjälte då han släpptes och innehar nu en högre offentlig befattning.
#4616 2014-04-25, 16:04
PilotHockey
Ursprungligen postat av Dagge1976
Det har hänt, senast i Tyskland år 2002.

http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_mid-air_collision

Sådant kan jag sitta och tänka på medan man cirkulerar runt en storflygplats i väntan på landningstillstånd. Brukar peppa mig själv med att för varje flygolycka som inträffas så snäpps säkerheten upp ytterligare ett hack.


Många ryska skolbarn omkom i länkad tragedi. Flygledaren mördades två år efter katastrofen av en pappa till några av barnen.

Kuriosa: Mördaren låstes in 3 år på psyk och mottogs som en hjälte då han släpptes och innehar nu en högre offentlig befattning.


Du har ingen aning om vad du snackar om.

Peter Nielsen (flygledaren) hade inte en dålig dag. Det blev en dålig dag men hände inte för att han vaknade upp på fel sida som ovanstående fråga angående Breaking Bad löd.

Det var tekniska problem, för lite personal. Han skötte två sektorer. Han försökte ringa efter hjälp, inget hände. Till slut missade han två plan som inte förstod att de skulle ändra sina höjder. De ryska piloterna visste inte heller om ATCns order eller TCAS (det tvåvägskommunikativa systemet för att förebygga kollisioner i luften som säger åt ett plan att sjunka och ett plan att stiga). Det hela slutade med att de båda sjönk eller steg (kommer inte ihåg men de gjorde samma sak iaf) och olyckan var framme.

Riktigt jävla lågt att den idioten till ryss inte förstår sig på ett jävla piss och mördar Peter Nielsen 2004. Det var de ryska piloternas utbildningsmanualer de var fel på, i stort sett ingen rysk pilot visste hur TCAS fungerade på det bolaget. Att flygplatschefer inte såg till att flygledartornet var överbemannat snarare än underbemannat var också en väldigt bidragande faktor.

Shit happens, idag skulle sånt här bara ske i länder som Somalia.


Läs på lite nästa gång innan du skriver tack!
#4617 2014-04-28, 22:16
Skall flyga hem från Boston till Göteborg, nu natten onsdag 30/4 - 1/5-2014 och undrar om det är någon som kan få fram flygförhållandena över nordatlanten till Paris samt från Paris (eftermiddagen 1/5-2014) till Göteborg...?

Kommer det att bli mycket turbulens eller blir det en hyggligt lugn och skakfri resa?

\\Flygrädde Kenneth
#4618 2014-04-29, 00:12
Ursprungligen postat av Blorkum
Skitsnack om du frågar mig.

11 000 meter, rätt mycket högre än världens högsta berg.
Det är antagligen kring -60 där uppe.

Ingen kort flygning precis, ca 5 timmar skulle jag tro.
5 timmar i -60 på 11 000 meter? Pojken hittar förstås på. Och ingen journalist ifrågasätter.

http://www.youtube.com/watch?v=Jwd3Oh-Qa_w
En Lufthansamaskin upptäcker en öppen lucka på väg mot startbanan och ber om att få gå ut och stänga den. Klippet har tidigas varit uppe här någonstans. Som jag tolkar kommentarerna så finns det möjlighet att klättra ut genom noshjulets lucka, samma sak sker i det där TV-programmet (finns på YT) där man får följa en BA747 på D(?)-check. Så det verkar inte ovanligt med ingång till trycksatt utrymme från något hjulhus, kan den där killen ha legat gömd under golvet?
#4619 2014-04-29, 15:02
Dagge1976
Ursprungligen postat av PilotHockey
Du har ingen aning om vad du snackar om.

Peter Nielsen (flygledaren) hade inte en dålig dag. Det blev en dålig dag men hände inte för att han vaknade upp på fel sida som ovanstående fråga angående Breaking Bad löd.

Det var tekniska problem, för lite personal. Han skötte två sektorer. Han försökte ringa efter hjälp, inget hände. Till slut missade han två plan som inte förstod att de skulle ändra sina höjder. De ryska piloterna visste inte heller om ATCns order eller TCAS (det tvåvägskommunikativa systemet för att förebygga kollisioner i luften som säger åt ett plan att sjunka och ett plan att stiga). Det hela slutade med att de båda sjönk eller steg (kommer inte ihåg men de gjorde samma sak iaf) och olyckan var framme.

Riktigt jävla lågt att den idioten till ryss inte förstår sig på ett jävla piss och mördar Peter Nielsen 2004. Det var de ryska piloternas utbildningsmanualer de var fel på, i stort sett ingen rysk pilot visste hur TCAS fungerade på det bolaget. Att flygplatschefer inte såg till att flygledartornet var överbemannat snarare än underbemannat var också en väldigt bidragande faktor.

Shit happens, idag skulle sånt här bara ske i länder som Somalia.


Läs på lite nästa gång innan du skriver tack!


Jag tolkade mer att frågställningen "ha en dålig dag" även innefattar ha en "stressig dag på jobbet" vilket Nielsen minst sagt hade. Eller snarare, hur mänskliga faktorer kan leda till sådana osannolika katastrofer.

Men aspirerar du på att vara tråd-guru så varsågod.
#4620 2014-05-03, 20:01
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.youtube.com/watch?v=Jwd3Oh-Qa_w
En Lufthansamaskin upptäcker en öppen lucka på väg mot startbanan och ber om att få gå ut och stänga den. Klippet har tidigas varit uppe här någonstans. Som jag tolkar kommentarerna så finns det möjlighet att klättra ut genom noshjulets lucka, samma sak sker i det där TV-programmet (finns på YT) där man får följa en BA747 på D(?)-check. Så det verkar inte ovanligt med ingång till trycksatt utrymme från något hjulhus, kan den där killen ha legat gömd under golvet?

Intressant tanke. Googlade lite och det är fler som varit inne på den idén:
"On a 767 and other wide bodies, there are small latched doors that a very small and fit person can (use to) access the wheel wells for maintenance. You could access the passenger cabin from the wheel wells, but again, some knowledge of the anatomy of the aircraft is required. I wouldn't know how to do it."
Verkar inte helt självklart - men i min värld är det mer troligt än att han överlevt ett icke trycksatt utrymme i 5 timmar.