Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4729 2014-07-09, 16:36
LisaL75
Ursprungligen postat av Rawbiz
Är själv flygrädd och har varit det största delen av mitt liv. Så långt har det gått att jag som tidigare skrev nästan hamnade på sjukhus i Madrid förra året.

Har sedan dess skitit i det helt, det är inte värt det helt enkelt. Sätter mig på flyget och blundar och tänker på annat vid starten, 10 minuter senare är det helt OK. Finns så jävla mycket att göra i livet, att vara rädd för att flyga är helt enkelt inte en option


Ok... Låter jättebra, för dig! Ville dock ha lite tips... Annars skulle jag ju bara sätta mig på planet och blunda. Eller hur? Har nog inte läst om din incident då jag vill höra _positiva_ saker om att flyga.
INTE: "Kom igen nu, störtar du så störtar du", "Sluta vara så fånig", "Ta ett djupt andetag och gör det, du fixar det".

Jag förstår att du menar väl, och vill inte låta burdus, men jag vill ha tips och kunskap.

Hoppas att det går bättre för dig framöver!
#4730 2014-07-09, 22:54
Ursprungligen postat av LisaL75
Jag är enormt flygrädd och har därför inte flugit på 20 år!
Men nu är det dags!

Jag vill verkligen övervinna min rädsla och inte vara så begränsad i livet.

Min flygrädsla beror med största sannolikhet främst på kontrollbehov, men även höjdskräck och viss klaustrofobi.
De få gånger jag åkt tidigare har underlättats genom att få lugna mig med en cigg på planet samt att få komma fram till cockpit och prata med piloten. Men sånt är det ju slut med nu.

Jag har ett par frågor som förhoppningsvis kommer underlätta min lilla semestertripp om ett par månader...

*Har hört att man startar rätt skarpt från Säve flygplats, stämmer det? Hur är Stansted (antar att det är den flygplatsen som gäller med Ryan Air)?
*Hur är det att åka med just Ryan Air? Har bara åkt med SAS och charter tidigare.
*Någon idé att berätta för flygvärdinnan vid ombordstigningen om min flygrädsla?

Sen kan någon, som orkar, gärna berätta om alla skeenden jag kan räkna med från jag anländer till flygplatsen tills jag landar på nästa. Har aldrig varit på Säve, och det var länge sedan jag åkte och jag vill veta att vissa ljud och läten samt annat som kan oroa en är helt normalt.
*

Hoppas någon orkar och vill svara!


Du kan ev. prata med piloterna på marken, att det är ryanair gör det dock betydligt svårare för dom är ofta väldigt tidspressade under turnaround. Det kan dock vara värt ett försök om det gör dig lättare för dig, fråga kabinpersonalen vänligt och förklara att du är flygrädd och det vore lugnande för dig om du bara kan få säga hej till piloterna. Sen kan dom säga nej ändå, men finns det tid tror jag säkert dom kommer att hjälpa dig.

Oavsett tycker jag också du ska meddela besättningen att du är flygrädd, om inte annat hjälper det dom att hålla ett extra öga på dig när dom har tid.

Säve är inte så mycket speciellt med i min mening, ganska liten flygplats i mitten på ingenstans men det vet du ju säkert redan.

Stansted är också ute på landet men betydligt större. Förbered dig på att gå en ganska bra bit ifrån planet, och det obligatoriska brittiska duggregnet. Annars tror jag inte det är något speciellt med stansted ur flygteknisk synvinkel egentligen.

Ryanair är i min mening som en landsvägsbuss, det är billigt och därmed kass sittkomfort och hårda säten. Däremot tar dom dig dit du ska så snabbt dom kan, sen att dom försöker sälja lotter och tågbiljetter och allt möjligt annat under flygningen får du vänja dig vid.


I och med att det är ryanair antar jag att du inte vet var i planet du sitter?
#4731 2014-07-10, 02:03
Ursprungligen postat av LisaL75
Jag är enormt flygrädd och har därför inte flugit på 20 år!
Men nu är det dags!

Jag vill verkligen övervinna min rädsla och inte vara så begränsad i livet.

Min flygrädsla beror med största sannolikhet främst på kontrollbehov, men även höjdskräck och viss klaustrofobi.
De få gånger jag åkt tidigare har underlättats genom att få lugna mig med en cigg på planet samt att få komma fram till cockpit och prata med piloten. Men sånt är det ju slut med nu.

Jag har ett par frågor som förhoppningsvis kommer underlätta min lilla semestertripp om ett par månader...

*Har hört att man startar rätt skarpt från Säve flygplats, stämmer det? Hur är Stansted (antar att det är den flygplatsen som gäller med Ryan Air)?
*Hur är det att åka med just Ryan Air? Har bara åkt med SAS och charter tidigare.
*Någon idé att berätta för flygvärdinnan vid ombordstigningen om min flygrädsla?

Sen kan någon, som orkar, gärna berätta om alla skeenden jag kan räkna med från jag anländer till flygplatsen tills jag landar på nästa. Har aldrig varit på Säve, och det var länge sedan jag åkte och jag vill veta att vissa ljud och läten samt annat som kan oroa en är helt normalt.
*

Hoppas någon orkar och vill svara!

Säve är litet och det det finns inte så många ställen att gå fel. Var på flygplatsen i tid och kolla i förväg om många flyg avgår ungefär samtidigt, säkerhetskontrollen har inte jättestor kapacitet. Efter säkerhetskontrollen så finns en bar direkt till höger, intill den ligger Non-Schengen-gaten, som används av bland annat London flygen. När man går in där så ska man visa passet.
Karta och info: http://www.goteborgcityairport.se/index.php?lang=sv

Min uppfattning är att flygen ofta försöker starta mot syd och landa från syd, antar att det handlar om att den glesa trafiken tillåter start i önskad riktning och att de flesta destinationerna ligger söder om Göteborg. Räkna med att ni svänger mot London ganska tidigt efter starten (höger om ni startar söderut, annars vänster) Om du ser vingarna så kommer du se att de förändras lite under flygningen, det handlar, förenklat, om att ändra vingens egenskaper för olika ändamål (trådens piloter kan förklara det där ordentligt), på vissa flygplansmodeller kan det i vissa vinklar upplevas som att man ser genom vingen i vissa lägen. Man kan även se att vingspetsarna rör sig lite, så ska det vara, de kan röra sig väldigt mycket innan de går sönder.
Hjul som fälls in/ut låter, på någon maskin lät det som en tryckluftsdriven skruvdragare när hjulen skulle ut (jag satt nästan rakt ovanför ett av ställen).

Under flygningen så kommer du antagligen att höra diverse pling följt av lite kommandorabblande, det handlar om att den flygande besättningen kommunicerar med kabinbesättningen. På marken kan du räkna med arm/disarm doors i början och slutet, det handlar om att koppla om så att en flotte/rutschkana blåses upp automatiskt vid dörröppning i samband med nödläge och att sedan koppla tillbaka till vanligt läge. I luften kan man inte öppna dörrarna, trycket är för högt.
I slutet av flygningen kommer det sägas något som innebär att kabinpersonalen börjar parkera alla säljvagnar och att passagerarna förbereds för landning. Sedan kommer ett meddelande som innebär att kabinpersonalen sätter sig och alldeles efter det så landar ni.
Givetvis kommer kabinpersonalen att "översätta" allt passagerarrelevant till vanlig engelska.

Bältet är bra att ha på sig under hela flygningen, turbulens kan skaka om er på ett sätt som flygplanet tål mer än ni gör.
#4732 2014-07-10, 09:09
Rawbiz
Ursprungligen postat av LisaL75
Ok... Låter jättebra, för dig! Ville dock ha lite tips... Annars skulle jag ju bara sätta mig på planet och blunda. Eller hur? Har nog inte läst om din incident då jag vill höra _positiva_ saker om att flyga.
INTE: "Kom igen nu, störtar du så störtar du", "Sluta vara så fånig", "Ta ett djupt andetag och gör det, du fixar det".

Jag förstår att du menar väl, och vill inte låta burdus, men jag vill ha tips och kunskap.

Hoppas att det går bättre för dig framöver!



OK sorry om det lät negativt, jag har varit flygrädd i drygt 15 år då jag hade två ganska dåliga erfarenheter minst sagt. Detta var det ända som hjälpte mig, alltså att säga till mig själv att "man the **** up" och tänk på slutdestinationen. Och sen tänka på allt som har med säkerhet och kontroller och sånt att göra, till exempel att flyg är tusen gånger säkrare än plan. Det får mig att flyga. Rädd är jag fortfarande, när planet startar så håller jag käften och blundar tills vi är på cruising altitude, antagligen är det något jag helt enkelt får leva med hela livet...
#4733 2014-07-21, 20:43
letnidma
En fråga till piloterna: När man är på startbanan och ska lyfta, man har börjat accelerationen osv, hur vet man när planet kan lyfta? Ellr håller man rodtret helt enkelt bakåt så planet lyfter när det finns tillräckligt lyftkraft eller finns det någon form av indikator som säger till när man kan lyfta?
#4734 2014-07-21, 20:49
Beaumont
Ursprungligen postat av letnidma
En fråga till piloterna: När man är på startbanan och ska lyfta, man har börjat accelerationen osv, hur vet man när planet kan lyfta? Ellr håller man rodtret helt enkelt bakåt så planet lyfter när det finns tillräckligt lyftkraft eller finns det någon form av indikator som säger till när man kan lyfta?


Varje flygplanstyp har en särskild hastighet, VR (vet inte hur man får nersänkt R här), då man roterar, dvs drar spaken mot sig för att få noshjulet att lätta.
#4735 2014-07-21, 21:22
letnidma
Ursprungligen postat av Beaumont
Varje flygplanstyp har en särskild hastighet, VR (vet inte hur man får nersänkt R här), då man roterar, dvs drar spaken mot sig för att få noshjulet att lätta.


Aha ok, men ändras denna hastigheten beroende på väderförhållande och luftdensitet? Har för att jag lästa att under väldigt varma dagar så behöver flygplan längre startsträcka än normalt
#4736 2014-07-21, 21:25
Ursprungligen postat av letnidma
Aha ok, men ändras denna hastigheten beroende på väderförhållande och luftdensitet? Har för att jag lästa att under väldigt varma dagar så behöver flygplan längre startsträcka än normalt

Ja, dessutom får man beräkna lasten. Hög last betyder längre startsträcka.
#4737 2014-07-21, 21:49
Beaumont
Ursprungligen postat av letnidma
Aha ok, men ändras denna hastigheten beroende på väderförhållande och luftdensitet? Har för att jag lästa att under väldigt varma dagar så behöver flygplan längre startsträcka än normalt


Absolut, och som Alessandro påpekat påverkar vikt också. Dessutom påverkar också flap-inställningar. Sedan är det indikerad kurshastighet, så hastigheten är alltså relativ mot lufthastigheten. Motvind gör att du får "bonusfart".

Luftdensiteten är beroende av temperaturen. Dessutom spelar flygplatsens tryckhöjd in.
#4738 2014-07-22, 02:20
letnidma
Jag tänkte på en sak när jag såg några "take-off" vids, om man lutar nosen för mkt uppåt/stegrar upp den för mkt finns det risk att bakänden av planet slår i marken?
#4739 2014-07-22, 02:44
SilentVictory
Ursprungligen postat av letnidma
Jag tänkte på en sak när jag såg några "take-off" vids, om man lutar nosen för mkt uppåt/stegrar upp den för mkt finns det risk att bakänden av planet slår i marken?

Jupp. Det händer ibland, kallas för "tail strike".
Du kan söka på klipp på youtube, eller bilder på google om du vill se.

Det finns visserligen en liten "fena" sittandes där som ska ta första smällen, men ibland blir det riktigt grova skador.
Ingenting som skulle göra ett flygplan oflygbart, så det behöver du inte oroa dig för om du gjorde det.
#4740 2014-07-22, 03:07
letnidma
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jupp. Det händer ibland, kallas för "tail strike".
Du kan söka på klipp på youtube, eller bilder på google om du vill se.

Det finns visserligen en liten "fena" sittandes där som ska ta första smällen, men ibland blir det riktigt grova skador.
Ingenting som skulle göra ett flygplan oflygbart, så det behöver du inte oroa dig för om du gjorde det.


Känns som att det borde göra stor skada, men efter att ha kollat på några vids, verkar det handla mer om någon form av skapring med marken, inte en hård smäll