Ursprungligen postat av LisaL75
Jag är enormt flygrädd och har därför inte flugit på 20 år!
Men nu är det dags!
Jag vill verkligen övervinna min rädsla och inte vara så begränsad i livet.
Min flygrädsla beror med största sannolikhet främst på kontrollbehov, men även höjdskräck och viss klaustrofobi.
De få gånger jag åkt tidigare har underlättats genom att få lugna mig med en cigg på planet samt att få komma fram till cockpit och prata med piloten. Men sånt är det ju slut med nu.
Jag har ett par frågor som förhoppningsvis kommer underlätta min lilla semestertripp om ett par månader...
*Har hört att man startar rätt skarpt från Säve flygplats, stämmer det? Hur är Stansted (antar att det är den flygplatsen som gäller med Ryan Air)?
*Hur är det att åka med just Ryan Air? Har bara åkt med SAS och charter tidigare.
*Någon idé att berätta för flygvärdinnan vid ombordstigningen om min flygrädsla?
Sen kan någon, som orkar, gärna berätta om alla skeenden jag kan räkna med från jag anländer till flygplatsen tills jag landar på nästa. Har aldrig varit på Säve, och det var länge sedan jag åkte och jag vill veta att vissa ljud och läten samt annat som kan oroa en är helt normalt.
*
Hoppas någon orkar och vill svara!
Säve är litet och det det finns inte så många ställen att gå fel. Var på flygplatsen i tid och kolla i förväg om många flyg avgår ungefär samtidigt, säkerhetskontrollen har inte jättestor kapacitet. Efter säkerhetskontrollen så finns en bar direkt till höger, intill den ligger Non-Schengen-gaten, som används av bland annat London flygen. När man går in där så ska man visa passet.
Karta och info:
http://www.goteborgcityairport.se/index.php?lang=sv
Min uppfattning är att flygen ofta försöker starta mot syd och landa från syd, antar att det handlar om att den glesa trafiken tillåter start i önskad riktning och att de flesta destinationerna ligger söder om Göteborg. Räkna med att ni svänger mot London ganska tidigt efter starten (höger om ni startar söderut, annars vänster) Om du ser vingarna så kommer du se att de förändras lite under flygningen, det handlar, förenklat, om att ändra vingens egenskaper för olika ändamål (trådens piloter kan förklara det där ordentligt), på vissa flygplansmodeller kan det i vissa vinklar upplevas som att man ser genom vingen i vissa lägen. Man kan även se att vingspetsarna rör sig lite, så ska det vara, de kan röra sig väldigt mycket innan de går sönder.
Hjul som fälls in/ut låter, på någon maskin lät det som en tryckluftsdriven skruvdragare när hjulen skulle ut (jag satt nästan rakt ovanför ett av ställen).
Under flygningen så kommer du antagligen att höra diverse pling följt av lite kommandorabblande, det handlar om att den flygande besättningen kommunicerar med kabinbesättningen. På marken kan du räkna med arm/disarm doors i början och slutet, det handlar om att koppla om så att en flotte/rutschkana blåses upp automatiskt vid dörröppning i samband med nödläge och att sedan koppla tillbaka till vanligt läge. I luften kan man inte öppna dörrarna, trycket är för högt.
I slutet av flygningen kommer det sägas något som innebär att kabinpersonalen börjar parkera alla säljvagnar och att passagerarna förbereds för landning. Sedan kommer ett meddelande som innebär att kabinpersonalen sätter sig och alldeles efter det så landar ni.
Givetvis kommer kabinpersonalen att "översätta" allt passagerarrelevant till vanlig engelska.
Bältet är bra att ha på sig under hela flygningen, turbulens kan skaka om er på ett sätt som flygplanet tål mer än ni gör.