Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4777 2014-08-13, 15:07
Bbobi
Ursprungligen postat av allstars
Tjo, nu är det så att jag är utomlands och åker hem nästa vecka. Jag vet inte om jag bör vara orolig men jag kommer att mellanlanda i Ukraina. Kan jag få reda på hur många plan som flyger idag in och ut ur Ukraina, samt bör jag köpa ny biljett?


Du kan ju titta lite på http://www.flightradar24.com/49.79,34.66/6 hur flygtrafiken över Ukraina ser ut.

Kollar jag på den sidan över Ukraina just nu så verkar flygplanen hålla sig borta från östra Ukraina utan flyger längst med gränsen, precis utanför Ukraina istället för igenom.
#4778 2014-08-13, 16:43
jannesvanslos
Ursprungligen postat av ksv
Det dyker regelbundet upp trådar skapade av folk som ska ut och flyga men känner obehag eller t.o.m. ångest.
Trådarna startas mestadels i drogforumen då man vill klara av resan genom att droga sig eller dricka sig ordentligt full.
Inget av detta är särskilt bra, bl.a. då det kan resultera i att man blir nekad att få åka med.

Däremot kan man ibland lindra det hela och förbereda sig genom att skaffa sig kunskap om vad som händer när man flyger.
Jag har sett undersökningar som visar att upp emot 50% av de som reser med flyg upplever någon form av rädsla eller olust. I de flesta fall inte värre än att det går att bemästra men det finns även de som fått tacka nej till befodran på jobbet då det skulle innebära flygresor.
Och egentligen, är det inte bara naturligt att känna obehag inför att stängas in i en plåttub 10000 meter upp i luften?

Då jag själv har arbetat som pilot under många år hoppas jag kunna hjälpa er med frågor ni har inför flygresan!
Dessutom vet jag att det finns fler på forumet som jobbar inom flygbrancshen och som säkert gärna hjälper till.
Naturligtvis går det bra att fråga även om man inte är flygrädd.


Till en början kan jag tipsa om ett par länkar med lite information om flygrädsla:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____4787.aspx
flygtrygg.nu

--------------
Syftet med tråden är att ge svar på tekniska och operativa frågor. Alltså sådana som kan hjälpa både flygrädda och flygintresserade att förstå vad som sker bakom kulisserna.

Praktiska frågor av typen "hur mycket handbagage får jag ta med", "räcker 45 min för att byta flyg", "finns det internet ombord" osv. bör ställas i andra trådar.

/Mod


Sjukt intressant tråd!

Frågor:

Har du eller vet du om ifall piloter/flygvärdinnor ljuger om att t.ex. en liten skitsak är trasigt typ på ett flygplan typ, kaffemaskin eller nåt men i själva verket så är det fel på ena vingen? Förekommer det ofta?

Finns det inte risk för vattenplanning vid landning/start?
#4779 2014-08-14, 02:28
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Sjukt intressant tråd!

Frågor:

Har du eller vet du om ifall piloter/flygvärdinnor ljuger om att t.ex. en liten skitsak är trasigt typ på ett flygplan typ, kaffemaskin eller nåt men i själva verket så är det fel på ena vingen? Förekommer det ofta?

Finns det inte risk för vattenplanning vid landning/start?

Jobbar inte med flyg, men försöker ändå svara.

Jag tvivlar på att någon skulle bagatellisera ett allvarligt fel på den maskin de själva ska åka med. Sedan finns exempel på flygplan som har flugit med diverse skador på vingar mm. http://avherald.com/h?article=45363621
Jag har även något minne av ett foto som någon passagerare ska ha tagit från kabinen, någon (tekniker?) hade skrivit typ "We know this" vid någon mindre skada på vingen. Osäker på om bilden var äkta eller fejk. Jag gissar att det kan ha varit ett mer eller mindre lyckat sätt att lugna rädda passagerare, skadan ansågs ju ofarlig.

Vattenplaning. Ingen aning, men ett flygplans hjul används inte till framdrivning så det borde gå stadigare än en bil vid start, vid landning används bromsar och då bör hjulen lättare (vilket inte ska tolkas som lätt) kunna låsas.
Flygplatser gör även friktionstester på banorna https://www.youtube.com/watch?v=dEYbJeJPyEY
#4780 2014-08-14, 11:02
jannesvanslos
Ursprungligen postat av Neksnor
Jobbar inte med flyg, men försöker ändå svara.

Jag tvivlar på att någon skulle bagatellisera ett allvarligt fel på den maskin de själva ska åka med. Sedan finns exempel på flygplan som har flugit med diverse skador på vingar mm. http://avherald.com/h?article=45363621
Jag har även något minne av ett foto som någon passagerare ska ha tagit från kabinen, någon (tekniker?) hade skrivit typ "We know this" vid någon mindre skada på vingen. Osäker på om bilden var äkta eller fejk. Jag gissar att det kan ha varit ett mer eller mindre lyckat sätt att lugna rädda passagerare, skadan ansågs ju ofarlig.

Vattenplaning. Ingen aning, men ett flygplans hjul används inte till framdrivning så det borde gå stadigare än en bil vid start, vid landning används bromsar och då bör hjulen lättare (vilket inte ska tolkas som lätt) kunna låsas.
Flygplatser gör även friktionstester på banorna https://www.youtube.com/watch?v=dEYbJeJPyEY


Alltså det jag menar med det första är att t.ex. du sitter vid gate:en o väntar på att få boarda, då ropar dem ut att flygplanet inte kan lyfta än pga. T.ex. att kaffemaskinen är trasig men i själva verket så är det fel på hydrauliken eller något annat som är lite mer allvarligt, o då undrar jag hur vanligt det är? Att dem ljuger
#4781 2014-08-14, 14:35
Jag har för mig att jag postat om vatten på landningsbanor innan men jag hittar det inte nu.

Landningsbanor är inte designade på samma sätt som t.ex. en motorväg, det finns en stor grundläggning under och olika sorters av speciella material som används som inte finns i t.ex. en väg. Detta är delvis för att banorna ska tåla slitaget av hundratals ton som trycks ner på dom hundratals gånger om dagen, men det har också att göra med att vatten och liknande inte ska bli liggande på banorna. Istället så har man antingen asfalts om släpper igenom vatten till ett underliggande lager där det leds bort, eller så har man asfalt som på ytan leder vatten bort ifrån banan.

Man övervakar också banorna noga i regnväder, och det har hänt att banor stängs temporärt om dom svämmar över till den grad att man inte kan använda dom. Det är dock väldigt ovanligt, frekvens kanske 1 gång per år eller så där jag jobbar.



Hur vanligt det är att man ljuger vet jag inte, samtidigt ska man minnas att många människor har ingen som helst förståelse för hur ett flygplan fungerar och många är också flygrädda. Det kan därför t.ex. vara värt att säga att en tekniker har kollat planet eftersom en varningslampa lyste på elsystemet, snarare än att man hade ett blixtnedslag på vägen in.

Det du kan vara säker på är att man inte flyger med defekter som inte är tillåtna (och det är detaljerat extremt noga vad som är och inte är tillåtet) och att man inte flyger med plan som är osäkra. Ingen vettig människa (inklusive piloter och flygvärdar) skulle ge sig iväg och arbeta en arbetsdag i en maskin som inte var säker att flyga.
#4782 2014-08-14, 15:41
Powerless1
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Sjukt intressant tråd!

Frågor:

Har du eller vet du om ifall piloter/flygvärdinnor ljuger om att t.ex. en liten skitsak är trasigt typ på ett flygplan typ, kaffemaskin eller nåt men i själva verket så är det fel på ena vingen? Förekommer det ofta?

Finns det inte risk för vattenplanning vid landning/start?
Är det en kaffemaskin så är det - och då landar man:
http://www.avherald.com/h?article=45df2945&opt=0
#4783 2014-08-14, 23:55
Ssjos
Har ordentliga problem med flygrädsla

Rädslan kvarstår trots att jag har snittat en 5-10 flights per år senaste åren. Får huvudverk, ångest och stress flera dagar innan flygresorna. Sist var jag kallsvettig och mådde skitskumt. Framförallt är jag rädd för att planet inte ska lyckas stiga vid take-off, eller att motorerna ska lägga av eller dyl.

Är det någon som kan tipsa om en (seriös) kurs/behandling som kanske kan hjälpa mig att vara lite mindre rädd?
#4784 2014-08-15, 10:54
PilotHockey
Ursprungligen postat av Ssjos
Har ordentliga problem med flygrädsla

Rädslan kvarstår trots att jag har snittat en 5-10 flights per år senaste åren. Får huvudverk, ångest och stress flera dagar innan flygresorna. Sist var jag kallsvettig och mådde skitskumt. Framförallt är jag rädd för att planet inte ska lyckas stiga vid take-off, eller att motorerna ska lägga av eller dyl.

Är det någon som kan tipsa om en (seriös) kurs/behandling som kanske kan hjälpa mig att vara lite mindre rädd?


Vid start har man olika hastigheter. En är t.ex. en hastighet där du klarar dig på en motor. Så sålänge båda motorerna inte lägger av vilket händer kanske 1 på miljarden av alla flighter som flygs dagligen så är det lugnt.

Planen lyckas stiga. Bli inte rädd för "fall-känslan" efter start. Den kommer automatiskt när flygplanets autopilotsystem kickar in och för nosen neråt lite för att bygga på utflygningsfart.

Det är 10000x säkrare att flyga än att åka bil. Finns flera kurser. Bland annat en där man får gå in i en FFS (Full Flight Simulator, en simulator som vi piloter gör en massa praktiska tester två ggr per år) och se vad som faktiskt händer i cockpit under en flygning. Den har jag hört skall funka bra. Har för mig att SAS haft den länkad på sin hemsida tidigare.

Du kan också fråga pursern när du boardar om du kan få säga hej till piloterna för att du är flygrädd, det hjälper också ofta.
#4785 2014-08-15, 12:27
Powerless1
Ursprungligen postat av Ssjos
Har ordentliga problem med flygrädsla

Rädslan kvarstår trots att jag har snittat en 5-10 flights per år senaste åren. Får huvudverk, ångest och stress flera dagar innan flygresorna. Sist var jag kallsvettig och mådde skitskumt. Framförallt är jag rädd för att planet inte ska lyckas stiga vid take-off, eller att motorerna ska lägga av eller dyl.

Är det någon som kan tipsa om en (seriös) kurs/behandling som kanske kan hjälpa mig att vara lite mindre rädd?
Kunskap är makt över rädslan. Ta en provlektion med flyglärare på närmaste flygskola och du får mycket mer förståelse hur flygningen går till. Att själv manövrera ett flygplan ger ofta en aha-upplevelse.
#4786 2014-08-17, 19:06
Ssjos
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vid start har man olika hastigheter. En är t.ex. en hastighet där du klarar dig på en motor. Så sålänge båda motorerna inte lägger av vilket händer kanske 1 på miljarden av alla flighter som flygs dagligen så är det lugnt.

Planen lyckas stiga. Bli inte rädd för "fall-känslan" efter start. Den kommer automatiskt när flygplanets autopilotsystem kickar in och för nosen neråt lite för att bygga på utflygningsfart.

Det är 10000x säkrare att flyga än att åka bil. Finns flera kurser. Bland annat en där man får gå in i en FFS (Full Flight Simulator, en simulator som vi piloter gör en massa praktiska tester två ggr per år) och se vad som faktiskt händer i cockpit under en flygning. Den har jag hört skall funka bra. Har för mig att SAS haft den länkad på sin hemsida tidigare.

Du kan också fråga pursern när du boardar om du kan få säga hej till piloterna för att du är flygrädd, det hjälper också ofta.


Tack så mycket för hjälpen!,

Jag är fortfarande mycket intresserad om någon kan rekommendera en kurs för flygrädsla. Om man googlar är det svårt att solla mellan crap och seriöst.
#4787 2014-08-18, 13:00
umadbroski
Hej alla igen,

Jag har skrivit lite här innan, men mest läst, och jävlar vad glad jag är för det.

Åkte till Barcelona förra veckan, inte lika nervös dagarna innan, utan det har nuförtiden bara blivit klump i magen samma dag.

Det regnar och blåser som fan när vi anländer till flygplatsen, men väl tid för lyft är det lugnare, blev glad för det iaf.

Upp går planet och jag sätter på mina serier, hjälper som fan att kolla på något kul, typ vänner.
Mitt nya tips för turbolens är att skaka med ena benet, det sätter hjärnan lite ur spel, för man vet inte om de är du eller planet som skakar .

Men väl framme i Bcn för landning, händer något som jag både då och nu tycker är riktigt fett.

Klaffarna går ut, landningsstället hörs, vi är kanske 300m över marken, man kan läsa skyltar osv, då jävlar drar han på motorerna och lyfter planet, och efter att ha läst 500 sidor här är de en go around vi får uppleva. Han svänger rätt kraftigt (tycker vi passagerare, men de va säkert max 15%) och sen cirklar vi runt flygplatsen i väntan på ny plats.

Vi landar sedan utan bekymmer och jag är glad att ha fått uppleva det trots stor flygrädsla.
Hade jag inte läst om det innan hade jag dock strypt ut mig själv i panik.

Det enda jag stör mig på är att dom inte sa i högtalarna varför man gör en Go Around?

---------------------

Planet hem började kass med rätt snäva svängar direkt efter lyft, störde mig på det, för de gav mig rädsla och ångest i en timme framöver, men sen va de rätt lugnt trots lite turbolens i 2 h.

När vi landat igen i Sverige snackade jag med piloten rätt länge, svensk sådan, och han sa faktiskt att han gärna hade släppt in mig i cockpit start-resa-landning, varpå jag sa att de va väl bara till familj/anställda, men icke, han var fast besluten om att de hade varit okej.

Riktigt schyst pilot som svarade på det mesta, bra flygning dessutom förutom 5 svänger vid start över havet.

Frågor? Ställ gärna så svarar jag.

Mvh Umadbroski
#4788 2014-08-18, 15:31
Ursprungligen postat av umadbroski
Hej alla igen,

Jag har skrivit lite här innan, men mest läst, och jävlar vad glad jag är för det.

Åkte till Barcelona förra veckan, inte lika nervös dagarna innan, utan det har nuförtiden bara blivit klump i magen samma dag.

Det regnar och blåser som fan när vi anländer till flygplatsen, men väl tid för lyft är det lugnare, blev glad för det iaf.

Upp går planet och jag sätter på mina serier, hjälper som fan att kolla på något kul, typ vänner.
Mitt nya tips för turbolens är att skaka med ena benet, det sätter hjärnan lite ur spel, för man vet inte om de är du eller planet som skakar .

Men väl framme i Bcn för landning, händer något som jag både då och nu tycker är riktigt fett.

Klaffarna går ut, landningsstället hörs, vi är kanske 300m över marken, man kan läsa skyltar osv, då jävlar drar han på motorerna och lyfter planet, och efter att ha läst 500 sidor här är de en go around vi får uppleva. Han svänger rätt kraftigt (tycker vi passagerare, men de va säkert max 15%) och sen cirklar vi runt flygplatsen i väntan på ny plats.

Vi landar sedan utan bekymmer och jag är glad att ha fått uppleva det trots stor flygrädsla.
Hade jag inte läst om det innan hade jag dock strypt ut mig själv i panik.

Det enda jag stör mig på är att dom inte sa i högtalarna varför man gör en Go Around?

---------------------

Planet hem började kass med rätt snäva svängar direkt efter lyft, störde mig på det, för de gav mig rädsla och ångest i en timme framöver, men sen va de rätt lugnt trots lite turbolens i 2 h.

När vi landat igen i Sverige snackade jag med piloten rätt länge, svensk sådan, och han sa faktiskt att han gärna hade släppt in mig i cockpit start-resa-landning, varpå jag sa att de va väl bara till familj/anställda, men icke, han var fast besluten om att de hade varit okej.

Riktigt schyst pilot som svarade på det mesta, bra flygning dessutom förutom 5 svänger vid start över havet.

Frågor? Ställ gärna så svarar jag.

Mvh Umadbroski


En go around må vara standardmanöver men det är ändå en period med mycket hög arbetsbelastning. I princip så ska piloterna ta sig ifrån landningskonfigurering till start tillbaka till landning igen samtidigt som man navigerar och flyger planet och kommunicerar med flygledningen. Det är alltså väldigt låg prioritet att göra ett PA i det läget.

Dom (två gånger jag vart med om go arounds som passagerare har man gjort något kortare PA efter några minuter med någon kort förklaring om varför men behövt dra på, men jag kan tänka mig att det inte är alltid man hinner det (framförallt inte om man behöver göra om briefings etc i cockpiten).