Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4789 2014-08-19, 23:42
Thingycreep
Hej! Riktigt bra tråd detta! Nu är jag dock inte flygrädd eller så men intressant läsning. Jag har en fråga som kanske är lite ot men är det någon som vet om det finns någon sida där det loggas vilket plan som flög vilken flight?
#4790 2014-08-19, 23:49
Ursprungligen postat av Thingycreep
Hej! Riktigt bra tråd detta! Nu är jag dock inte flygrädd eller så men intressant läsning. Jag har en fråga som kanske är lite ot men är det någon som vet om det finns någon sida där det loggas vilket plan som flög vilken flight?

Ex här: http://www.flightradar24.com/data/flights/sk2533/
Testa att googla flightnr eller regnr.
#4791 2014-08-20, 23:06
bijjer
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Alltså det jag menar med det första är att t.ex. du sitter vid gate:en o väntar på att få boarda, då ropar dem ut att flygplanet inte kan lyfta än pga. T.ex. att kaffemaskinen är trasig men i själva verket så är det fel på hydrauliken eller något annat som är lite mer allvarligt, o då undrar jag hur vanligt det är? Att dem ljuger


Vad man ropar ut i gaten när man väntar på att boarda kan jag inte svara för, det är inte säkert att gatepersonalen har fått någon mer information än att det är ett tekniskt fel på flygplanet.

Om jag har passagerarna ombord och det uppstår ett fel där och då som gör att vi inte kan lyfta, finns det ingen anledning att ljuga om någonting. Däremot behöver man knappast hålla någon ingående teknisk beskrivning av vad som faktiskt är fel. Om hydrauliksystemet inte fungerar som det ska av någon anledning så säger jag det och kan man inte lyfta med det så är det bara att invänta tekniker eller, om man har sådan tur, byta till ett annat flygplan.

Det finns en hel del saker på ett flygplan som får vara trasigt under en viss period såvida inte andra system samtidigt har någon mindre defekt som ger en dålig kombination av fel så att säga, eller att det är marginellt väder som kräver större funktionalitet. Ibland räcker det att besättningen utför några mindre operationella åtgärder och ibland krävs det att en tekniker inspekterar felet för att säkerställa att det inte orsakats av någonting som inte är "tänkt" att orsaka just det felet.

Det som är oerhört viktigt är dock att ta alla fel på stort allvar och säkerställa att man följer de rutiner som finns från tillverkaren. Vissa fel kan i perioder uppstå mer ofta än andra och det kan göra att piloterna hamnar i någon form av falsk trygghet att det "bara är det där felet igen" och inte följer rutinerna. Det kan förstås få allvarliga konsekvenser och vara en del i den felande länken. Givetvis vill piloterna lika mycket som passagerarna att flygningen ska gå iväg så snart som möjligt och vi gör vårt yttersta för att avhjälpa eventuella problem så snabbt vi kan.

Vad värre är finns det flygbolag som inte följer rutiner på rätt sätt och medvetet fuskar. Avies som trafikerar vissa inrikeslinjer i Sverige har t.ex. uppgett för Haverikommissionen att man medvetet fuskat med att rapportera tekniska fel för att slippa ställa in flygningar, oerhört allvarligt förstås.
#4792 2014-08-21, 00:31
Hej,

brukar det vara mycket turbulens mellan Sverige och Cypern och hur är det att landa på flygplatsen vid Aiya Napa?

Mvh,
flygrädd krake
#4793 2014-08-21, 10:19
libben
Ursprungligen postat av rulletulle
Hej,

brukar det vara mycket turbulens mellan Sverige och Cypern och hur är det att landa på flygplatsen vid Aiya Napa?

Mvh,
flygrädd krake


Brukar och brukar, piloterna undviker gärna turbulens om det går. Och turbulens är inte ens farligt för planet. Det passagerare upplever som jobbigt och farligt är ingenting i belastningsväg för planet. Annars hade piloten valt att undvika turbulensen.

Det är inget speciellt med att landa på Aiya Napas flygplats. Så du behöver inte känna dig orolig alls.
#4794 2014-08-21, 10:27
ICK
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Alltså det jag menar med det första är att t.ex. du sitter vid gate:en o väntar på att få boarda, då ropar dem ut att flygplanet inte kan lyfta än pga. T.ex. att kaffemaskinen är trasig men i själva verket så är det fel på hydrauliken eller något annat som är lite mer allvarligt, o då undrar jag hur vanligt det är? Att dem ljuger


Har svårt att se att dom ljuger för passagerarna, åtminstone bland dom seriösa företagen.
När jag skulle flyga hem från Grekland för några år sedan så fick vi bara information om tekniskt fel på planet.

Det visade sig, när vi väl fick gå på flyget, att det var en liten lampa i cockpit som slutat fungera.
#4795 2014-08-21, 10:45
libben
För er som är flygrädda.

Här är en video som visar vilken extrem belastning en Boeing 777 vinge utsätts för innan den knäcks.

https://www.youtube.com/watch?v=Ai2HmvAXcU0

Vingen klarar alltså mer än 150% av vad den är beräknad för innan den bryts. Ett flygplan kommer aldrig utsättas för dessa krafter på vingen som många får för sig. En vinge gungar lite och flexar lite när du tittar på den genom fönstret i planet, det är helt naturligt. Och tankarna som kommer, tänk om vingen faller av eller bryts ihop av belastningen. Ptja, som videon ovan påvisar. kommer aldrig hänga!

Angående flygplatser.

https://www.youtube.com/watch?v=UFzrNAU3Szo

Här är en video som listar 10 flygplatser som är lite mer roliga för piloterna. Nu säger videon att detta är världens mest farliga flygplatser att landa på, vilket inte alls är fallet. Det är bara inte helt vanliga platta stora banor. Utan mer krävande för piloterna, som mest tycker det är roligare och spännande att landa på dessa platser för att det ptja, roligare helt enkelt med lite utmaning, inte för att många av dem är svåra.

Här ser vi en fantastisk landning t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=_z65YEAltgg&list=UUr8T9rFNMB3tLAW2TSFZc2A

Rekomenderar folk som känner sig lite flygrädda att faktiskt titta på massa videos. Det finns hur mycket som helst på youtube t.ex.

https://www.youtube.com/user/JustPlanes/videos

Här ser ni lite fina landningar i crosswinds, obs, piloterna landar för att de kan och är säkra på sig själva. Det är ingen nödlandning som är på gång i dessa videos. Som passagerare upplever man nog en sådan landning rätt extrem. Men för piloterna som valde att landa var det en vanliga arbetsdag med sidovindar.

http://youtu.be/wfE4OqGqzh4
#4796 2014-08-22, 00:37
Ursprungligen postat av libben
Brukar och brukar, piloterna undviker gärna turbulens om det går. Och turbulens är inte ens farligt för planet. Det passagerare upplever som jobbigt och farligt är ingenting i belastningsväg för planet. Annars hade piloten valt att undvika turbulensen.

Det är inget speciellt med att landa på Aiya Napas flygplats. Så du behöver inte känna dig orolig alls.


Tack. Behöver piloterna göra stora svängar för att landa eller precis efter start när man ska därifrån? Försöker veta så mycket som möjligt innan för att lugna nerverna.

Försöker också tänka och jämföra med mina patienter som kommer in i traumarummet för de är ju också i en helt ny miljö som är mycket skrämmande för dom medans det är min trygga miljö. Tänker att de är utlämnade till oss, precis som jag är för er piloter och vi vet ju faktiskt vad vi gör och då borde ni också göra det. 😊
#4797 2014-08-22, 00:38
Finns det någon risk att syret tar slut?
#4798 2014-08-22, 02:44
Ursprungligen postat av rulletulle
Finns det någon risk att syret tar slut?

Nej luften i kabinen tas in från luften utanför planet som komprimeras ihop till rätt tryck och blåses sedan in. Det kommer inte alltså inte från någon tank som det kan ta slut i. Det som kan hända är att det blir en läcka så att kabintrycket försvinner men då kommer det ner syrgasmasker som man får andas i. I detta läge flyger man dessutom snabbt ner på en höjd där det går att andas utan hjälp.
#4799 2014-08-22, 11:19
Ursprungligen postat av rulletulle
Tack. Behöver piloterna göra stora svängar för att landa eller precis efter start när man ska därifrån? Försöker veta så mycket som möjligt innan för att lugna nerverna.

Försöker också tänka och jämföra med mina patienter som kommer in i traumarummet för de är ju också i en helt ny miljö som är mycket skrämmande för dom medans det är min trygga miljö. Tänker att de är utlämnade till oss, precis som jag är för er piloter och vi vet ju faktiskt vad vi gör och då borde ni också göra det. 😊

Landar du i Larnaca?

Kollade lite på den flygplatsen och ena banänden ligger mot vattnet, vid den andra är det ganska platt och relativt tomt, verkar vara lite åkrar. Flygplatsen verkar ligga på ungefär havsnivå och jag hittar inga höga berg, som kanske kan ge lustiga vindeffekter, i närheten. Det verkar helt enkelt ganska platt runt flygplatsen, men jag har aldrig varit på Cypern.
#4800 2014-08-22, 17:50
Jag är flygrädd och det enda flyget jag kan ta från där jag bor är Malmö aviation, med deras små propellerplan saab 2000.
Bör jag vara rädd när jag åker med dom?
Är det säkra plan? Och hur mycket skakar och låter det?