Ursprungligen postat av jannesvanslos
Alltså det jag menar med det första är att t.ex. du sitter vid gate:en o väntar på att få boarda, då ropar dem ut att flygplanet inte kan lyfta än pga. T.ex. att kaffemaskinen är trasig men i själva verket så är det fel på hydrauliken eller något annat som är lite mer allvarligt, o då undrar jag hur vanligt det är? Att dem ljuger
Vad man ropar ut i gaten när man väntar på att boarda kan jag inte svara för, det är inte säkert att gatepersonalen har fått någon mer information än att det är ett tekniskt fel på flygplanet.
Om jag har passagerarna ombord och det uppstår ett fel där och då som gör att vi inte kan lyfta, finns det ingen anledning att ljuga om någonting. Däremot behöver man knappast hålla någon ingående teknisk beskrivning av vad som faktiskt är fel. Om hydrauliksystemet inte fungerar som det ska av någon anledning så säger jag det och kan man inte lyfta med det så är det bara att invänta tekniker eller, om man har sådan tur, byta till ett annat flygplan.
Det finns en hel del saker på ett flygplan som får vara trasigt under en viss period såvida inte andra system samtidigt har någon mindre defekt som ger en dålig kombination av fel så att säga, eller att det är marginellt väder som kräver större funktionalitet. Ibland räcker det att besättningen utför några mindre operationella åtgärder och ibland krävs det att en tekniker inspekterar felet för att säkerställa att det inte orsakats av någonting som inte är "tänkt" att orsaka just det felet.
Det som är oerhört viktigt är dock att ta alla fel på stort allvar och säkerställa att man följer de rutiner som finns från tillverkaren. Vissa fel kan i perioder uppstå mer ofta än andra och det kan göra att piloterna hamnar i någon form av falsk trygghet att det "bara är det där felet igen" och inte följer rutinerna. Det kan förstås få allvarliga konsekvenser och vara en del i den felande länken. Givetvis vill piloterna lika mycket som passagerarna att flygningen ska gå iväg så snart som möjligt och vi gör vårt yttersta för att avhjälpa eventuella problem så snabbt vi kan.
Vad värre är finns det flygbolag som inte följer rutiner på rätt sätt och medvetet fuskar. Avies som trafikerar vissa inrikeslinjer i Sverige har t.ex. uppgett för Haverikommissionen att man medvetet fuskat med att rapportera tekniska fel för att slippa ställa in flygningar, oerhört allvarligt förstås.