Ursprungligen postat av Powerless1
Hmm, hur får du det till luftrumsintrång? Om de var i kontakt med Sweden på 4000 ft bör de rimligtvis
- lämnat färdplan
- fått klarering
Det borde betyda att de var accepterade på den höjden såvida inte Sweden gett dem en annan höjd och de hade rapporterat 4000 ft per radio felaktigt.
Eftersom de exakta koordinaterna för incidenten saknas kan man ju inte dra slutsatsen i vems luftrum det hände. Det verkar dock som det är Köpenhamns L2:
http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%202/ES_ENR_2_2_en.pdf
Då även Danskarna utreder talar det mesta för det.
within the lateral limits of Copenhagen
terminal control area (TMA
Alternativet är att flygledaren omedvetet har klarerat planen i konflikt med varandra, vilket är möjligt för EKCH TMA är klass D, men det finns lite som talar emot det:
Att cessnan pratade med Sweden, det är väldigt ovanligt att man har trafik i sitt luftrum som inte pratar med en själv.
Att man inte verkar ha gett trafikinformation, det står dock inte uttryckligen att man inte gett det, men rapporten är skriven på ett sånt sätt att det låter som att man inte gett det. Det tyder på att man antingen glömt bort (vilket händer, men är ovanligt) eller inte vart medveten om konflikten. Eller, min teori, sett radarmålet men då det saknat höjd förutsatt i enlighet med procedurerna att det flög under TMAt.
Men du har rätt, jag kan inte säga säkert att det var ett luftrumsintrång, och jag kan heller inte säga säkert att det är pilotens fel. Han kan t.ex. ha fått en felaktig klarering av Sweden som inte insett att det tog honom in i Köpenhamns luftrum. Men jag tycker det verkar osannolikt att man ska ha haft två flygplan så extremt nära (rapporten citerar 0 fot och 0.1nm(!), vilket då blir ungefär 180 meter, extremt lite!).
Som alltid dock får vi se när slutgiltiga rapporten är avslutad.
EDIT:
Också värt att tillägga att per definition är ett luftrumsintrång inte bara när en pilot utan tillstånd befinner sig i ett reglerat luftrum, det är också när en flygledare utan koordination eller i enlighet med procedurer för stående överlämning (översätter ifrån Engelska termer nu, möjligt att svenska termerna egentligen är lite annorlunda) tillåts flyga in i en annan flygledares luftrum.