Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är visst klass C ja, jag såg "sector D" på kartan jag tittade på och läste fel. Vilket i sin tur gör det ännu konstigare för då måste IFR och VFR separeras, min teori om att det handlar om ett luftrumsintrång tycker jag därmed fortfarande känns rimlig.
Frågan ställdesvad konsekvenserna skulle kunna bli, jag har inte sagt att det kommer att bli varken licensindragningar eller civilmål av det. Däremot är jag övertygad om att det kommer att bli en utredning, och faktum är att vi vet ju redan att danska havkom utreder och jag kan garantera att det även utreds internt inom navair.
Så då är det ju som jag sa? Vilket ju är ett klassiskt exempel på delegerad luft.
Den vanligaste definitionen på luftrumsintrång är den som står här:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/Luftrumsi...
dvs. flygning utan klarering. Om båda flygplanen i detta fall fått klarering på samma höjd är det enligt den defintionen inte ett intrång. Har bara
ett av flygplanen fått klarering på 4000 fot så har det andra felat. Och det framgår ju inte ens i så fall att det skulle vara Cessnan som felat och därmed är det orimligt i detta läge att överhuvudtaget diskutera
den pilotens påföljd, som frågan var ställd. Tänk om det är Boeingen som felat? Innan mer fakta finns bör man vara försiktig med påståenden.
Boeingen borde ha flugit i kontrollerad luft hela vägen. Om Cessnan direkt steg till 4000 fot (för att ha höjd över vattnet) flög den också i kontrollerad luft hela vägen. Hur Sweden Control, som inte har hand om någon kontrollerad luft på aktuell höjd, kan ge eller följa en klarering verkar mystiskt.
Men vi är fullständigt överens om att det är oacceptabelt att det inträffar och alla lär sig något när utredningen är klar.