Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4861 2014-10-17, 18:05
Thai Äirways mellan Arn - BKK

Vilken rutt flyger dem? Någon med erfarenhet av deras farkoster samt piloter osv.?
Har de en bra long haul flotta?
#4862 2014-10-17, 18:07
Ursprungligen postat av vitoc11
Thai Äirways mellan Arn - BKK

Vilken rutt flyger dem? Någon med erfarenhet av deras farkoster samt piloter osv.?
Har de en bra long haul flotta?

Just nu flyger de med trippelsjuan (Boeing 777). Ett bra flygplan. Det var längesen jag åkte med Thai nu men deras komfort lär vara väldigt bra, jämfört med många andra bolag. Piloterna tvivlar jag inte ett dugg på, men det kanske någon av piloterna här kan berätta mer om!
#4863 2014-10-17, 18:18
Ursprungligen postat av Timpsiii
Just nu flyger de med trippelsjuan (Boeing 777). Ett bra flygplan. Det var längesen jag åkte med Thai nu men deras komfort lär vara väldigt bra, jämfört med många andra bolag. Piloterna tvivlar jag inte ett dugg på, men det kanske någon av piloterna här kan berätta mer om!


Jo får rätt goda vibbar av dom. Känner mig alltid trygg med flyg direkt från Sverige av någon anledning med. Men skönt med moderna flyg och de är stora gillar ja.
#4864 2014-10-18, 01:45
Ursprungligen postat av vitoc11
Thai Äirways mellan Arn - BKK

Vilken rutt flyger dem? Någon med erfarenhet av deras farkoster samt piloter osv.?
Har de en bra long haul flotta?

http://www.thaiairways.se/sv/nyheter/139-thai-flyger-inte-over-ukrainas
#4865 2014-10-21, 23:14
madtop
Ursprungligen postat av vitoc11
Thai Äirways mellan Arn - BKK

Vilken rutt flyger dem? Någon med erfarenhet av deras farkoster samt piloter osv.?
Har de en bra long haul flotta?


Rutt och plan hittar du här
https://sv.flightaware.com/live/flight/THA961

Thai är ett bra bolag, ofta fräscha plan även fast de har en del gamla 747 som ibland flyger till Sverige.
#4866 2014-10-24, 17:59
Discolampan
Thai använder helt nya Boeing 777-300 på Stockholm-linjen så de gamla 747 är borta.
Modernare flygplan finns knappast att flyga från Arlanda med något bolag förutom Norwegian:s
Boeing 787 tex och några andra ex.
#4867 2014-11-04, 19:31
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19805089.ab


Tre personer på ett Air France-plan skadades av svår turbulens på tisdagseftermiddagen.
Planet flög sträckan Paris-New York och har nu vänt tillbaka.

Turbulensen på eftermiddagsflygningen AF006 över Atlanten var så svår att tre personer skadades. Enligt Air France på Twitter handlar det om tre personer i besättningen som fick hjärnskakning.
Turbulensen inträffade i början av resan, enligt flygbolaget.
– Planet möttes av kraftig turbulens strax efter att det kom upp i marschfart, säger Air Frances talesperson Ulli Gendrot till NBC News.


Har inte piloterna fått information om av andra kärror som gått den sträckan över dagen eller fått aktuell väderrapport från London eller Liverpool? Jag som trodde piloterna var noga med sånt här. Kanske dags att implementera ny teknik i cockpit där piloterna kan ses CAT på radarn.
#4868 2014-11-04, 20:07
Ursprungligen postat av Mittpunkt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19805089.ab




Har inte piloterna fått information om av andra kärror som gått den sträckan över dagen eller fått aktuell väderrapport från London eller Liverpool? Jag som trodde piloterna var noga med sånt här. Kanske dags att implementera ny teknik i cockpit där piloterna kan ses CAT på radarn.


Hur skulle sån teknik fungera? Dagens radar "ser" turbulens genom att se kraftig relativ rörelse av vatten i atmosfären. Klarluftsturbulens har ju per definition inte tillhörande vatten som radarn kan mäta. Hur tänker du att man ska upptäcka klarluftsturbulens med "ny teknik"?

Förstår heller inte vad du menar med väderrapporterna? Alla piloter kontrollerar väder för sträckan innan man startar, menar du att man inte gjort det i det här fallet?
#4869 2014-11-04, 23:43
PilotHockey
CAT är omöjlig att upptäcka.

Därför man skall sitta fastspänd på CRZ även om allt verkar lugnt och fridfullt
#4870 2014-11-05, 07:08
Det var ironi, klart jag förstår att det inte går och bygga in den tekniken. De flög in i kraftig turbulens, varför då inte flyga runt den istället för igenom den?

När jag för några månader sedan flög Tromsö-Oslo med SAS så fick vi kraftig turbulens en 10-15 minuter innan inflygning. För att minska på turbulensen så gick piloterna ner till en lägre höjd och helt plötsligt var turbulensen borta

Ni säger att man inte kan upptäcka CAT, varför står det då på Thomas Cook Airlines hemsida att derss A330-200 har en radar som kan upptäcka CAT?

thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200
Dubbel radar för varning vid klarluftsturbulens
#4871 2014-11-05, 09:37
PilotHockey
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det var ironi, klart jag förstår att det inte går och bygga in den tekniken. De flög in i kraftig turbulens, varför då inte flyga runt den istället för igenom den?

När jag för några månader sedan flög Tromsö-Oslo med SAS så fick vi kraftig turbulens en 10-15 minuter innan inflygning. För att minska på turbulensen så gick piloterna ner till en lägre höjd och helt plötsligt var turbulensen borta

Ni säger att man inte kan upptäcka CAT, varför står det då på Thomas Cook Airlines hemsida att derss A330-200 har en radar som kan upptäcka CAT?

thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200
Dubbel radar för varning vid klarluftsturbulens


Det där tror jag tyvärr är bullshit. Du kan varken se CAT med blotta ögat eller upptäcka det med radar. :'(

Den enda metoden som finns idag är via väderstjänster på marken som mäter atmosfären optiskt men detta använder inte alla flygbolag sig av.

Sedan så skickas det ut information om att det är CAT i ett visst område när en kärra har stött på det. Allt sådant rapporteras och skickas på så sätt vidare så att man vet att "just idag är det CAT i detta området men vi har ingen aning vart vi har det imorgon"
#4872 2014-11-05, 10:57
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det var ironi, klart jag förstår att det inte går och bygga in den tekniken. De flög in i kraftig turbulens, varför då inte flyga runt den istället för igenom den?

När jag för några månader sedan flög Tromsö-Oslo med SAS så fick vi kraftig turbulens en 10-15 minuter innan inflygning. För att minska på turbulensen så gick piloterna ner till en lägre höjd och helt plötsligt var turbulensen borta

Ni säger att man inte kan upptäcka CAT, varför står det då på Thomas Cook Airlines hemsida att derss A330-200 har en radar som kan upptäcka CAT?

thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200
Dubbel radar för varning vid klarluftsturbulens


Men om du inte vet att den är där från första början kan du inte veta att du ska flyga runt den? Det går ju heller inte säkert att veta hur stort område det gäller. Hur lång omväg tar du, 30 minuter? 1 timma? Det finns också problem med annan trafik som kan ligga i vägen för deviationen runt turbulensen, många (även piloter ibland) verkar glömma bort att deras flygplan inte är det enda som flyger och att allt du gör sannolikt kommer påverka andra omkring dig.