Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3661 2012-05-27, 13:39
bijjer
Ursprungligen postat av Neksnor
http://www.gp.se/ekonomi/1.953086-fler-flygbolag-i-kris
"Myndigheten har befogenhet att göra långtgående granskningar och kan begära ut kontoutdrag och redovisning av förfallna skulder."


Det här närmar sig väl OT, men att myndigheten har befogenhet att granska flygbolagen innebär inte per automatik att man faktiskt gör någon åtgärd om man hittar några oegentligheter. Tittar man på den rad av flygbolag som dukat under de sista åren i Sverige så ser man en tydlig trend att Transportstyrelsen inte dragit in tillstånden för bolagen för efter bolagen begärts i konkurs.

Det senaste exemplet med Skyways talar ju sitt tydliga språk. En nyckfull miljardär från Ukraina tillåts "leka" med anställda, passagerare och underleverantörer och när han helt plötsligt bestämmer sig för att dra i pluggen så står hela bolaget på backen. Transportstyrelsen meddelar att man haft Skyways "under uppsikt/utredning" de sista månaderna men man har tydligen inte ställt några garantier alls på att man ska kunna finansiera sin verksamhet.
#3662 2012-05-27, 14:39
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av JedanProblem
Låter som bra service - har man tur så kanske man får lite gräs på nästa tur så att man kan slappna av och bli lite fnissig.


Det har inget med service att göra. Kabinpersonalen är i första hand där för att se till så att alla sköter sig och att säkerhetsreglerna efterlevs. I andra hand för att servera kaffe och se till så att du mår bra.
#3663 2012-05-27, 14:41
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av Justice7
Ibland får ju passagerare psykbryt (av rädsla) på plan, t.e.x. : http://www.youtube.com/watch?v=XxtyisoNBaI&feature=related


Hur hanterar man dessa passagerare? Har flygvärdinnorna några piller dom kan ge denna typ av passagerare eller vad gör dom?


De får väl snacka med passagereraren i fråga, kanske ta med honom/henne till pentryt och försöka lugna. Men som sagt, personalen är där för att se till så att flygningen sker på ett säkert sätt, så börjar man vifta och hojta och vägrar att ge sig så får man räkna med att bli handbojad och hämtad av polisen vid destinationen - sånt händer.
#3664 2012-05-27, 14:43
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av ksv
Privatflyg är förstås en annan sak, men det är kanske inte riktigt vad tråden handlar om.


Privatflyg är ju minst sagt överrepresenarat i olycksstatistiken, olyckor med passagerarplan är som du säger extremt ovanliga. VIlket förmodligen beror på att de flygs av två piloter som båda har minst ett par tusen flygtimmar och som regelbundet övar olika nödsituationer och liknande, medan en liten Cessna eller PA-28 flygs av en pilot med 2-300 timmar, som flyger 5-10 timmar om året och överhuvud taget inte övar, eller ens tänker på, nödsituationer.
#3665 2012-05-28, 19:45
Justice7
Vi flög med Norwegian Air från Teneriffa i november 2011. När vi närmade oss Landvetter/Göteborg så kunde vi läsa på nyheterna att det blåste 36 m/s i Göteborg och att man stoppat tågtrafiken och att Älvsborgsbron var avstängd. Delar av Göteborg var strömlöst. I detta läge väljer vår pilot att försöka landa!!! På vägen ner svajade och hoppade flygpalnet så kraftigt att det kändes som att åka Balder på Liseberg MED svaj sidledes!!! Stämning ombord var hemsk. Folk skrek och grät av rädsla och förtvivlan. När vi hade 10 meter ner till landningsbanan så grep en kastvind återigen tag i planet som tippades 45 grader åt vänster. Vänster vinge var mycket nära att slå i landningsbanan!!! NU först avbröts landningen och planet steg brant. Folk grät och skrek nu ombord och alla var livrädda att piloten skulle göra ännu ett försök. Ingen information kom. Efter 5 långa minuter meddelade piloten att vi skulle flyga till Stockholm/Arlanda. På Arlanda blåste det bara 16 m/s och landningen gick bra.

Men min fråga - hur "farlig" var vår situation? Var vi illa ute eller händer detta hela tiden?
#3666 2012-05-28, 20:03
ksv
Ursprungligen postat av Justice7
Men min fråga - hur "farlig" var vår situation? Var vi illa ute eller händer detta hela tiden?
Ofarlig.
Förutsatt att banan var torr har sidvindskomposanten i byarna maximalt legat på 16 m/s (32 knop), annars hade de inte ens fått försöka landa.
Var banan blöt, lär det inte blåst mer än 14 m/s från sidan.

Ligger aktuell vind inom gränsvärdena är det normalt att man påbörjar en inflygning. Bedömer man att inflygningen inte är tillräckligt stabil kan man alltid avbryta, vilket de också gjorde här.

Hård vind är i sig inget bekymmer, så länge vindriktningen ligger i banan. Det som antagligen ställde till till det här, var att vinden även var byig.
#3667 2012-05-28, 21:09
Ursprungligen postat av bijjer
Det här närmar sig väl OT, men att myndigheten har befogenhet att granska flygbolagen innebär inte per automatik att man faktiskt gör någon åtgärd om man hittar några oegentligheter. Tittar man på den rad av flygbolag som dukat under de sista åren i Sverige så ser man en tydlig trend att Transportstyrelsen inte dragit in tillstånden för bolagen för efter bolagen begärts i konkurs.

Det senaste exemplet med Skyways talar ju sitt tydliga språk. En nyckfull miljardär från Ukraina tillåts "leka" med anställda, passagerare och underleverantörer och när han helt plötsligt bestämmer sig för att dra i pluggen så står hela bolaget på backen. Transportstyrelsen meddelar att man haft Skyways "under uppsikt/utredning" de sista månaderna men man har tydligen inte ställt några garantier alls på att man ska kunna finansiera sin verksamhet.

Och hur hotad var bolagets flygsäkerhet?

Tillägg:
Man hur ofta i samband med stormig flygning att det lutar extremt mycket osv.
Hur kraftig lutning klarar egentligen ett vanligt passagerarflygplan, antar att det varierar men ungefär?
Kan man loopa/rolla en 747a?
#3668 2012-05-28, 21:37
Justice7
Vad innebär loopa?
#3669 2012-05-28, 22:29
Ursprungligen postat av Justice7
Vad innebär loopa?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Loop
#3670 2012-05-28, 22:42
Driftkucku
Att kvinnofolk gillar män, speciellt piloter i uniform, är ju vida känt. Men om du ser en kvinnlig pilot, rycker det till lite extra i din baguette då?

Varför ska 1a klass vara så svinigt dyrt, och hur hamnar man bäst där? Uppgradering?




tack TS för en riktigt bra tråd!!!!!
#3671 2012-05-29, 09:26
whee
Ursprungligen postat av Justice7
Vi flög med Norwegian Air från Teneriffa i november 2011. När vi närmade oss Landvetter/Göteborg så kunde vi läsa på nyheterna att det blåste 36 m/s i Göteborg och att man stoppat tågtrafiken och att Älvsborgsbron var avstängd. Delar av Göteborg var strömlöst. I detta läge väljer vår pilot att försöka landa!!! På vägen ner svajade och hoppade flygpalnet så kraftigt att det kändes som att åka Balder på Liseberg MED svaj sidledes!!! Stämning ombord var hemsk. Folk skrek och grät av rädsla och förtvivlan. När vi hade 10 meter ner till landningsbanan så grep en kastvind återigen tag i planet som tippades 45 grader åt vänster. Vänster vinge var mycket nära att slå i landningsbanan!!! NU först avbröts landningen och planet steg brant. Folk grät och skrek nu ombord och alla var livrädda att piloten skulle göra ännu ett försök. Ingen information kom. Efter 5 långa minuter meddelade piloten att vi skulle flyga till Stockholm/Arlanda. På Arlanda blåste det bara 16 m/s och landningen gick bra.

Men min fråga - hur "farlig" var vår situation? Var vi illa ute eller händer detta hela tiden?


Det är mycket svårt för en passagerare att få en klar bild av vad som händer och varför, om man på det är lite orolig och rädd är det lätt att man drar slutsatser om vad som hänt. Efter att ha sett hundratals om inte tusentals landningar i vad man kan säga är svåra vindförhållanden kan jag säga att det sällan eller aldrig sett direkt dramatiskt ut, och med dramatiskt menar jag att det skulle varit någon direkt fara för flygningen. Men visst har jag sagt flertalet gånger att jag inte skulle vilja suttit i planet för att det ser riktigt skumpigt och vingligt ut.

Att påbörja en inflygning för landning är extremt sällan farligt i sig. Vid extrema vindförhållanden kan dock piloterna som antagligen i detta fall vara mycket medvetna om att det kanske inte kommer gå att fullfölja. Men dessa förhållanden är sällan konstanta, det kan under perioder vara mycket bättre och likväl mycket sämre. Med "försöka" i sig är inte farligt om det inte som ksv skrev sidvindskomposanter och banförhållanden överskrider vad flygmaskinen klarar av.
#3672 2012-06-01, 18:18
Vemhartagit
Tjenamors,här är ett vilset lamm som behöver vägledning! Ska åka till Hongkong nu och har kommit fram till detta problem med tiden , kompisen jag ska bo hos säger att jag kommer komma fram mitt i natten mer eller mindre, fast flygbiljetten säger såhär

Från Till Avgång Ankomst Flight Flygbolag

Terminal 2 Hong Kong
Hong Kong
Terminal 1 23:40 14:30
3 jun AY69
Finnair


Kort och gott, är jag framme i Hong Kong 14:30 HK tid eller svensk tid ? Jag är måttligt förvirrad!:|