Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4873 2014-11-05, 18:20
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det där tror jag tyvärr är bullshit. Du kan varken se CAT med blotta ögat eller upptäcka det med radar. :'(


Tydligen är det inte bullshit eftersom Thomas Cook skrivet det på deras skandinaviska site, om du läste:

http://www.thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200


Tekniska specifikationer

2 GPS (globalt satellitnavigationssystem)
3 INS (Inerti navigationssystem)
Tvåvägs radarsystem
MLS (Microwave Landing System)
Automatiskt landningssystem för landning i dimma ned till 75 meters sikt
Trafikantikollissionssystem i senaste version
Automatiskt kinetiskt energistyrsystem
Satellitkommunikationssystem
Dubbel radar för varning vid klarluftsturbulens
Videounderhållningssystem med tv-skärm på alla platser och i taket
Kameror som filmar under och framför planet och visar resan på tv-skärmarna
Digitalstyrda Rolls Royce-motorer, med ca 36 000 dN (kg kraft)


Om då radarn varnar vid klarluftsturbulens och planet kan flyga runt det så måste det vara möjligt, inte sant?

När jag flög som sagt Tromsö-Oslo med SAS så blev det ganska kraftig turbulens nedanför Trondheim och då lämnade han sin höjd och plötsligt var turbulensen borta.

Flög också Antalya-Oslo nu i höst och det var turbulens från Antalya upp till södra Polen, då varnade han också att vi kommer flyga mot motvind. Men gud så fint det gick från Polen sedan. Du kunde bygga ett korthus på ditt stolsbord, så lugn flygning var det.
#4874 2014-11-05, 20:29
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Tydligen är det inte bullshit eftersom Thomas Cook skrivet det på deras skandinaviska site, om du läste:

http://www.thomascookairlines.se/sv/Om-oss/flygflotta/Airbus-330-200



Om då radarn varnar vid klarluftsturbulens och planet kan flyga runt det så måste det vara möjligt, inte sant?

När jag flög som sagt Tromsö-Oslo med SAS så blev det ganska kraftig turbulens nedanför Trondheim och då lämnade han sin höjd och plötsligt var turbulensen borta.

Flög också Antalya-Oslo nu i höst och det var turbulens från Antalya upp till södra Polen, då varnade han också att vi kommer flyga mot motvind. Men gud så fint det gick från Polen sedan. Du kunde bygga ett korthus på ditt stolsbord, så lugn flygning var det.


Men problemet är att det där är enda sidan som det står på, och det finns ingen som helst beskrivning av hur systemet faktiskt fungerar. Det är heller ingen av dom piloter som finns här som än har sagt sig känna till ett sånt system, tvärtom. Om det är den enda källan mot (än så länge) flashbacks pilotkår, så litar jag på den senare.

Du vet heller väldigt lite om dina anekdoter vad gäller ren fakta. Du beskrev innan att det var under inflygningen till Oslo det var turbulent, men vad var väderförhållandena? Det är också inte orimligt att man visste att turbulensen dog ut på lägre höjd för man redan gjort en inflygning till Oslo den dagen. Det betyder inte att det var någon form av tekniskt system inblandat.

Att man varnar för motvind behöver inte heller betyda turbulens, och du vet återigen inte om man undvek turbulens pga tur eller att man med hjälp av tekniska system såg den och manövrerade runt den.
#4875 2014-11-06, 11:56
slat
Den enda turbulensvarning väderradarn på flygplanet kan utfärda är turbulens i samband med nederbörd.

Den mäter hastigheten på droppar över en viss storlek och ifall den är över en viss hastighet (tror det är 5m/s på vissa annordningar om jag inte missminner mig) så målas detta upp som ett område med svarta/röda streck ifall man är på låg höjd, i vissa konfigurationer (klaff/ställ/gasreglageläge) så får man denna varning även tillsammans med en ljudvarning. Detta system kallas för PWS, predictive windshear warning.

Sedan finns reactive windshear warning. Detta är när man väl befinner sig i själva vindskjuvningen, då avbryter man inflygning och utför en såkallad windshear escape manouver.

Väl på säker höjd så presenteras nederbördområdena efter olika intensitetsnivåer. Grön, gul, röd och magenta. Där magenta är den starkaste nederbördsnivån. I samband med röd/magenta brukar det ofta vara ganska turbulent då kraftig nederbörd också innebär kraftig avdunstning av vatten, vilket i sin tur innebär hastig avkylning av luft som kallnar och sjunker vertikalt. Denna vertikala rörelse är vad som orsakar turbulensen.

Sedan är teknologin sisådär pålitlig. Ofta får man en känsla för vad som är turbulent eller inte. Ibland misstar man sig...

Gällande klarluftsturbulens (CAT) så brukar denna ofta bero på wake turbulence (luftvirvlar från annat flygplans vingar), tropopausen (slutet av troposfären) och virvlar i samband med en jetström. Även mekanisk (terrängens kupering i samband med vindriktning och -styrka) och konvektiv (stigande luftblåsor) förekommer.

Den som brukar ge måttlig till svår turbulens är den i anslutning till jetströmmar. Denna vet man ganska bra vart den håller till, dels med sk "significant weather charts" och dels med ride-reports av framförvarande flygfartyg. Då dessa kan sträcka sig flera hundra mil så går det inte att åka runt dessa alltid. Det är över, under eller igenom som gäller ifall man inte under planeringsstadiet har turen att kunna välja en lämpligare rutt. Vad jetströmmar är och hur CAT förhåller sig till denna lämnar jag till er att googla på.

Wake turbulence är lättare då man oftast kan se strimmorna och sedan flyga någon mil parallellt till flygvägen lateralt.

Turbulens i samband med tropopausen är också relativt enkel att undkomma då man har ganska detaljerad information på väderunderlaget i färdplanen vart den befinner sig längs med rutten. Det som kan vara problen är ifall flygplanets marschhöjd är begränsad eller ifall en annan flygnivå innebär alltför stor försämring i bränsleekonomi.
#4876 2014-11-17, 14:06
JW10
Lånar tråden lite. Har läst igenom 105 sidor, är ingen person som gillar att läsa men just den här tråden var klockren. Jag är flygrädd som in i h*lvete, vet inte om ni minns Arsenal spelaren Dennis Bergkamp och hans flygrädsla? Tror nog min fobi kan klassas med hans.

Jag har inte kunnat sova på två dagar på grund av tanken att jag ska behöva flyga imorgon, jag har inte kunnat äta och har en sån ångest så jag inte vet vad jag ska ta mig åt.

Statistiken talar ju sitt tydliga språk, att det är säkrare att flyga än att gå över ett övergångsställe när man promenerar. Men det låter för bra för att vara sant, så jag har på något sätt vägrat tro på vad statistiken säger.

Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?
#4877 2014-11-17, 18:26
ChrisMcCandless
Ursprungligen postat av JW10
Lånar tråden lite. Har läst igenom 105 sidor, är ingen person som gillar att läsa men just den här tråden var klockren. Jag är flygrädd som in i h*lvete, vet inte om ni minns Arsenal spelaren Dennis Bergkamp och hans flygrädsla? Tror nog min fobi kan klassas med hans.

Jag har inte kunnat sova på två dagar på grund av tanken att jag ska behöva flyga imorgon, jag har inte kunnat äta och har en sån ångest så jag inte vet vad jag ska ta mig åt.

Statistiken talar ju sitt tydliga språk, att det är säkrare att flyga än att gå över ett övergångsställe när man promenerar. Men det låter för bra för att vara sant, så jag har på något sätt vägrat tro på vad statistiken säger.

Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?


Intala dig flera gånger om dagen, vad som kommer att hända rätt före du går på ett flyg till de att du landar.
Positiva tankar.
Inget kommer att hända.
Annars fråga den som sitter bredvid om du får hålla i hennes hand.
#4878 2014-11-17, 20:45
Ursprungligen postat av JW10
Lånar tråden lite. Har läst igenom 105 sidor, är ingen person som gillar att läsa men just den här tråden var klockren. Jag är flygrädd som in i h*lvete, vet inte om ni minns Arsenal spelaren Dennis Bergkamp och hans flygrädsla? Tror nog min fobi kan klassas med hans.

Jag har inte kunnat sova på två dagar på grund av tanken att jag ska behöva flyga imorgon, jag har inte kunnat äta och har en sån ångest så jag inte vet vad jag ska ta mig åt.

Statistiken talar ju sitt tydliga språk, att det är säkrare att flyga än att gå över ett övergångsställe när man promenerar. Men det låter för bra för att vara sant, så jag har på något sätt vägrat tro på vad statistiken säger.

Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?


Ska ut och flyga på Onsdag. Känner samma rädsla och panik som dig. Imorgon och hela Onsdag kommer jag kallsvettas. Det gör jag alltid innan jag ska flyga. När jag väl är i luften så skakar jag benen, biter på naglarna och svetten bara dryper i handflaterna på mig. Gillar inte alls att flyga, men vad gör man när den ända vägen dit jag ska är att flyga (164 mil med bil)? Tar över ett dygn och köra bil.
#4879 2014-11-17, 22:16
Beaumont
Ursprungligen postat av JW10
Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?


Nu är jag inte psykolog, beteendevetare eller liknande, men det som du beskriver låter som en normal reaktion på en fobi. För dig handlar din fobi om flygning, för andra kan det vara spindlar, ormar, stora torg eller något annat men reaktionen brukar vara likvärdig det du beskriver.

Däremot är det inte så att du måste känna så, utan det finns metoder för att arbeta med (mot) fobier. Jag tycker du ska titta på KBT (kognitiv beteende terapi) metoden. Oftast behöver man utomstående hjälp för att hantera situationen, när man själv har blivit så låst/fixerad vid en känsla/inställning.
#4880 2014-11-17, 23:39
JW10
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Intala dig flera gånger om dagen, vad som kommer att hända rätt före du går på ett flyg till de att du landar.
Positiva tankar.
Inget kommer att hända.
Annars fråga den som sitter bredvid om du får hålla i hennes hand.


Har gått igenom det hela dagen, har en polare till mig som har en morbror som är pilot. Han bjöd på fika på stan och pratade och svarade på alla frågor jag hade. Väldigt snällt tycker jag, men inte gjorde det mig mindre rädd för att flyga

Haha ja vi får hoppas att det är en tjej bredvid

Ursprungligen postat av Mittpunkt
Ska ut och flyga på Onsdag. Känner samma rädsla och panik som dig. Imorgon och hela Onsdag kommer jag kallsvettas. Det gör jag alltid innan jag ska flyga. När jag väl är i luften så skakar jag benen, biter på naglarna och svetten bara dryper i handflaterna på mig. Gillar inte alls att flyga, men vad gör man när den ända vägen dit jag ska är att flyga (164 mil med bil)? Tar över ett dygn och köra bil.


Kanske låter fel, men skönt att jag inte är ensam om detta. Jag har inte ätit något på hela dagen, försökte äta korv med bröd förut men kunde inte, har duschat tre gånger idag på grund av allt svett haha.. Jag hoppas att det löser sig för dig!

Ursprungligen postat av Beaumont
Nu är jag inte psykolog, beteendevetare eller liknande, men det som du beskriver låter som en normal reaktion på en fobi. För dig handlar din fobi om flygning, för andra kan det vara spindlar, ormar, stora torg eller något annat men reaktionen brukar vara likvärdig det du beskriver.

Däremot är det inte så att du måste känna så, utan det finns metoder för att arbeta med (mot) fobier. Jag tycker du ska titta på KBT (kognitiv beteende terapi) metoden. Oftast behöver man utomstående hjälp för att hantera situationen, när man själv har blivit så låst/fixerad vid en känsla/inställning.


Har kikat runt lite på internet och det är många som rekommenderar KBT, jag skall kontakta min husläkare och be honom remittera mig till en psykolog när jag kommer hem från min resa. Tack för ditt svar!
#4881 2014-11-17, 23:46
Penkajurist
Ursprungligen postat av JW10
Lånar tråden lite. Har läst igenom 105 sidor, är ingen person som gillar att läsa men just den här tråden var klockren. Jag är flygrädd som in i h*lvete, vet inte om ni minns Arsenal spelaren Dennis Bergkamp och hans flygrädsla? Tror nog min fobi kan klassas med hans.

Jag har inte kunnat sova på två dagar på grund av tanken att jag ska behöva flyga imorgon, jag har inte kunnat äta och har en sån ångest så jag inte vet vad jag ska ta mig åt.

Statistiken talar ju sitt tydliga språk, att det är säkrare att flyga än att gå över ett övergångsställe när man promenerar. Men det låter för bra för att vara sant, så jag har på något sätt vägrat tro på vad statistiken säger.

Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?



Vänj dig vid fakta att alla dör. Du ska dö. Tidsfråga bara.
Sluta tramsa dig. Finns inget att vara rädd för.
#4882 2014-11-19, 17:50
umadbroski
Ursprungligen postat av JW10
Lånar tråden lite. Har läst igenom 105 sidor, är ingen person som gillar att läsa men just den här tråden var klockren. Jag är flygrädd som in i h*lvete, vet inte om ni minns Arsenal spelaren Dennis Bergkamp och hans flygrädsla? Tror nog min fobi kan klassas med hans.

Jag har inte kunnat sova på två dagar på grund av tanken att jag ska behöva flyga imorgon, jag har inte kunnat äta och har en sån ångest så jag inte vet vad jag ska ta mig åt.

Statistiken talar ju sitt tydliga språk, att det är säkrare att flyga än att gå över ett övergångsställe när man promenerar. Men det låter för bra för att vara sant, så jag har på något sätt vägrat tro på vad statistiken säger.

Kan inte sitta still heller, har en sån panik.. är det normalt att man reagerar såhär vid flygrädsla?


Jag var i exakt samma position gällande flyg, tåg och bussen som gick på motorvägen, kunde inte sova långt borta från mitt hem heller.

Som andra säger är detta enbart hjärnan som styr.

Idag kan jag göra alla dessa saker, men flyget är inget jag älskar.
Jag har dock insett att flyg är enormt säkert och jag har efter att ha läst hela denna tråden, pratat med piloter, kbt samt övat att det är rätt lugnt.

Man behöver inte älska att flyga, men behöver inte må bra på flyget, men man kan lugna ner sig lite.
Flygvärdinnor har 100% koll på flygrädda, så bara säg till när du går på, dom kollar snabbt din biljett, sen kan jag lova dig att dom hjälper till, och inte på ett sätt så du behöver skämmas för andra passagerare.

Åkte tåg hem från Sthlm och då insåg jag faktiskt att det är bra mkt guppigare och oskönare än flyg.

Vet inte om detta hjälpte, men jag var som dig, och nu är jag nästan normal
#4883 2014-11-25, 00:48
madtop
Ursprungligen postat av PilotHockey
CAT är omöjlig att upptäcka.


Ursprungligen postat av Hefaiston
Hur skulle sån teknik fungera?


CAT är möjligt att upptäcka - däremot så finns det som jag förstår ännu ingen kommersiell produkt tillgänglig. Och än mindre är några trafikflygplan bestyckade med "LIDAR".
Men ge det 10-20 år...
https://www.youtube.com/watch?v=lxlSZ-SB1XQ
#4884 2014-11-25, 17:44
Vad håller den här kärran på med?

http://i.imgur.com/SsgdmoG.jpg
Norwegian från ARN-BKK

Ska inte den flyga Lettland->Ryssland (sydväst om Moskva)->Kazakstan som Thai gör från ARN till BKK? Varför en sån konstig rutt helt plötsligt? Aldrig sett den rutten och jag brukar ofta följa Thai och Norwegian från ARN till BKK.