Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4981 2015-01-18, 16:15
ksv
Ursprungligen postat av umadbroski
Ksv, jag vet min vän , jag visste när jag frågade, men jag hoppades du skulle säga att det är den sträckan du upplevt som minst turbulent genom alla dina flygtimmar samt har den bästa landningsbnan i vår galax haha.
Det är ju en flygning inom Europa, så det är antagligen så säkert du någonsin kommer flyga. Så det är bara att koppla av och njuta.

Ska du till Marbella flyger du antagligen till Malaga. Det är en helt vanlig flygplats som det inte är något konstigt med. Har varit där många gånger.


Ursprungligen postat av Mittpunkt
Undvik och flyg till USA, en sträcka som jag har hört många bekanta uppleva turbulens i pga jetströmmarna som går där.
Nä då.
Jetströmmar finns överallt och man planeras alltid att flyga i medvind oavsett vart man ska, inte bara över Atlanten.
Å andra sidan planeras man att flyga i så lite motvind som möjligt.

Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vill till USA men flyger gärna inte den "bågen" som flygbolagen tar till USA.

99% av flygplanen tar den svarta sträckan och jag skulle vilja flyga den röda sträckan till New York.
http://www.ladda-upp.se/bilder/otnyzqnnpxtlom/
"Bågen" är kortaste sträckan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel

Skulle man åka efter din röda linje skulle det ta ett par timmar till.
#4982 2015-01-18, 16:35
Ursprungligen postat av ksv
"Bågen" är kortaste sträckan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel

Skulle man åka efter din röda linje skulle det ta ett par timmar till.


Jag kan inte förstå hur den "bågen" kan gå snabbare än att man kör den röda linjen som jag visade. Har diskuterat det med många men jag ger mig aldrig

Det jag ser är att när du flyger från Arlanda till New York, då flyger du i en båge men flyger du Arlanda till Bangkok tex då tar han fågelvägen och inte i någon "båge" och ut över östra Kazakstan och slickar gränsen till Mongoliet. Samma sak, Sydney till Los Angeles är inte heller någon "båge". Det är ständigt "bågar" mot USA som t ex från Doha med Emirates till New York. Då kör den "båge" istället för att flyga över norra Algeriet, igenom Spanien och Portugal. Nej, den ska upp i Sverige och Norge.
#4983 2015-01-18, 16:51
umadbroski
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kan inte förstå hur den "bågen" kan gå snabbare än att man kör den röda linjen som jag visade. Har diskuterat det med många men jag ger mig aldrig

Det jag ser är att när du flyger från Arlanda till New York, då flyger du i en båge men flyger du Arlanda till Bangkok tex då tar han fågelvägen och inte i någon "båge" och ut över östra Kazakstan och slickar gränsen till Mongoliet. Samma sak, Sydney till Los Angeles är inte heller någon "båge". Det är ständigt "bågar" mot USA som t ex från Doha med Emirates till New York. Då kör den "båge" istället för att flyga över norra Algeriet, igenom Spanien och Portugal. Nej, den ska upp i Sverige och Norge.


Men det fattade t o m jag direkt. Jorden är rund, din datorskärm samt kartan är platt och fyrkantig. Förstår du inte det, ta om Matte A. Förlåt om jag låter dryg.
#4984 2015-01-18, 16:53
umadbroski
Ursprungligen postat av ksv
Det är ju en flygning inom Europa, så det är antagligen så säkert du någonsin kommer flyga. Så det är bara att koppla av och njuta.

Ska du till Marbella flyger du antagligen till Malaga. Det är en helt vanlig flygplats som det inte är något konstigt med. Har varit där många gånger.


Ksv, kan inte du flyga planet, då är jag nöjd.
Nä, det är väl bara buckle up och försöka göra som jag gör till London, lite serier och lite Baileys.
VARFÖR är man så jääävla ologisk när det är så logiskt att flyga.
Jag hatar min hjärna, röka cigg kan man göra varje dag, men flyga, nej, aldrig i livet haha.

Återigen, tack Ksv för svaren.
#4985 2015-01-18, 17:03
Ursprungligen postat av umadbroski
Men det fattade t o m jag direkt. Jorden är rund, din datorskärm samt kartan är platt och fyrkantig. Förstår du inte det, ta om Matte A. Förlåt om jag låter dryg.


Har en jordglob hemma som är rund och tog ett snöre, la det från Stockholm till New York i en rät linje och rutten går fortfarande inte söder om Grönland som SAS kör

Men okej, jag får väl ge mig. Det går snabbare och flyga i en båge från Arlanda till New York där man flyger över Lillehammer istället för att flyga över London.
#4986 2015-01-18, 17:16
ksv
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kan inte förstå hur den "bågen" kan gå snabbare än att man kör den röda linjen som jag visade. Har diskuterat det med många men jag ger mig aldrig

Det jag ser är att när du flyger från Arlanda till New York, då flyger du i en båge men flyger du Arlanda till Bangkok tex då tar han fågelvägen och inte i någon "båge" och ut över östra Kazakstan och slickar gränsen till Mongoliet. Samma sak, Sydney till Los Angeles är inte heller någon "båge". Det är ständigt "bågar" mot USA som t ex från Doha med Emirates till New York. Då kör den "båge" istället för att flyga över norra Algeriet, igenom Spanien och Portugal. Nej, den ska upp i Sverige och Norge.
Anledningen är ett problem som uppstår vid kartprojektion. Det är helt enkelt ett fel i proportionerna i kartan du ritar på.
Skalar du en apelsin så att skalet blir i en del, är det omöjligt att platta ut den helt, utan att något spricker eller blir tilltryckt.

Vi har diskuterat det med storcirkelnavigering en hel del i tråden, så låt oss släppa den teoretiska biten och ta oss an ett praktiskt exempel istället.

Gör så här:
1. Ladda ner och installera Google Earth.
2. Starta programmet, gå till menyn "Verktyg" och välj "Linjal".
3. Klicka på Stockholm och därefter New York så att en linje bildas.

Så har du närmaste vägen!

Alternativt, om du har en jordglob hemma, kan du ta ett snöre och hålla mellan Stockholm och New York. Resultatet blir detsamma.


EDIT:
Såg att du redan provat.
#4987 2015-01-18, 17:38
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Har en jordglob hemma som är rund och
tog ett snöre, la det från Stockholm till New York i en rät linje och rutten
går fortfarande inte söder om Grönland som SAS kör

Men okej, jag får väl ge mig. Det går snabbare och flyga i en båge från
Arlanda till New York där man flyger över Lillehammer istället för att
flyga över London.


Här har du Arlanda - New York i storcirkelformat; http://www.gcmap.com/mapui?P=ESSA-KJFK&MS=wls&MP=p&DU=km&...

Som du ser så är linjen rak men kartan är globformad.
Kolla sedan på denna karta som är fyrkantig och därmed gör att linjen blir en båge.
http://www.gcmap.com/mapui?P=ESSA-KJFK&MS=wls&MP=r&DU=km&...

Sedan kan du även läsa den här tråden: (FB) varför flyger (alltid) flygplan i en halvmåne?

Orsaken till att raka spåret är över nordatlanten är att jordklotet är mycket tjockare
vid ekvatorn än vid polerna. Jordklotet är alltså inte ett perfekt klot utan det är
plattare över polerna vilket gör att det är fördelaktigare avståndsmässigt att flyga längre
norrut än att flyga närmare ekvatorn.
#4988 2015-01-26, 21:08
Carliiee
Hallå där Har nyss funnit denna tråd och läser med stort stort intresse! Är dock på sidan 16 så mina frågor har säkert redan blivit besvarade, men testar ändå!

Jag är superduperflygrädd, speciellt vid turbulens. Jag kan klara av alla ljud och så, men när det kommer till turbulens så bryter jag ihop. Flög hem från St Maarten för två veckor sedan och var ett vrak dagar innan för att "förbereda mig" för att befinna mig i ett plan i närheten av Atlanten i drygt 14 timmar totalt. Min första fråga är alltså: Varför är det mer turbulent över Atlanten? Min pojkväns mor jobbar som flygvärdinna och har jobbat många rutter över Atlanten och hon säger alltid att området söder om Grönland alltid är skakigt, hur kommer det sig?

När det väl börjar skaka och jag får sammanbrott på sammanbrott så har jag en liten förkärlek att plinga på en av flygvärdinnorna/flygvärdarna. Det är något med det som får mig att bli lugn, att se de som flyger så ofta vara lugna och speciellt vara uppe och röra sig när jag sitter och tror att planet ska störta i en (som jag har lärt mig felaktigt kallad men kommer säga det ändå luftgrop. Är detta jobbigt för dem att en passagerare sitter och plingar för att fråga "kommer det fortsätta skaka länge till?" eller "kan jag få lite vatten?"?

När jag ändå är inne på turbulens, hur mycket vet flygvärdinnorna/värdarna om turbulensen när det är turbulent? Och hur vanligt är det med så kallade "luftgropar"?

Nu till en ljudfråga. Jag tror jag såg någon fråga om detta tidigare, men kände inte att jag fick ett bra svar. Ibland hörs ett liknande ljud som när säkerhetsbältsskylten tänds eller släcks, fast det är två toner (ungefär som ding-dong) där den första låter som ovan nämnt ljud medan den andra är liiite djupare. Ibland kommer denna signal två gånger efter varandra (alltså ding-dong-ding-dong). Vad är detta?

Det finns ju varningar om man närmar sig marken, som "terrain" och "pull up". Vad händer när man landar eller går ner för landning i ett bergrikt område? Stängs dessa varningar av, går de igång eller vad sker?

Som näst sista fråga: Aloha Airlines. Ni vet nog vad jag pratar om, en spricka i planet som tillslut ledde till att en stor del av taket lossnade. Hur noga är ni när ni kollar planet? Tänk om en sådan spricka inte skulle upptäckas

Och sen sist: https://www.youtube.com/watch?v=GzvA9tHNTyg
Vad är det som sitter på vingen och rör sig så mycket? Varför rör den sig så?

Phiew, hoppas det inte är alltför jobbiga frågor eller frågor som ni redan svarat på flera gånger! Tack så jättemycket på förhand
#4989 2015-01-26, 22:13
Ursprungligen postat av Carliiee
Spoiler:
Hallå där Har nyss funnit denna tråd och läser med stort stort intresse! Är dock på sidan 16 så mina frågor har säkert redan blivit besvarade, men testar ändå!

Jag är superduperflygrädd, speciellt vid turbulens. Jag kan klara av alla ljud och så, men när det kommer till turbulens så bryter jag ihop. Flög hem från St Maarten för två veckor sedan och var ett vrak dagar innan för att "förbereda mig" för att befinna mig i ett plan i närheten av Atlanten i drygt 14 timmar totalt. Min första fråga är alltså: Varför är det mer turbulent över Atlanten? Min pojkväns mor jobbar som flygvärdinna och har jobbat många rutter över Atlanten och hon säger alltid att området söder om Grönland alltid är skakigt, hur kommer det sig?

När det väl börjar skaka och jag får sammanbrott på sammanbrott så har jag en liten förkärlek att plinga på en av flygvärdinnorna/flygvärdarna. Det är något med det som får mig att bli lugn, att se de som flyger så ofta vara lugna och speciellt vara uppe och röra sig när jag sitter och tror att planet ska störta i en (som jag har lärt mig felaktigt kallad men kommer säga det ändå luftgrop. Är detta jobbigt för dem att en passagerare sitter och plingar för att fråga "kommer det fortsätta skaka länge till?" eller "kan jag få lite vatten?"?

När jag ändå är inne på turbulens, hur mycket vet flygvärdinnorna/värdarna om turbulensen när det är turbulent? Och hur vanligt är det med så kallade "luftgropar"?

Nu till en ljudfråga. Jag tror jag såg någon fråga om detta tidigare, men kände inte att jag fick ett bra svar. Ibland hörs ett liknande ljud som när säkerhetsbältsskylten tänds eller släcks, fast det är två toner (ungefär som ding-dong) där den första låter som ovan nämnt ljud medan den andra är liiite djupare. Ibland kommer denna signal två gånger efter varandra (alltså ding-dong-ding-dong). Vad är detta?

Det finns ju varningar om man närmar sig marken, som "terrain" och "pull up". Vad händer när man landar eller går ner för landning i ett bergrikt område? Stängs dessa varningar av, går de igång eller vad sker?

Som näst sista fråga: Aloha Airlines. Ni vet nog vad jag pratar om, en spricka i planet som tillslut ledde till att en stor del av taket lossnade. Hur noga är ni när ni kollar planet? Tänk om en sådan spricka inte skulle upptäckas

Och sen sist: https://www.youtube.com/watch?v=GzvA9tHNTyg
Vad är det som sitter på vingen och rör sig så mycket? Varför rör den sig så?

Phiew, hoppas det inte är alltför jobbiga frågor eller frågor som ni redan svarat på flera gånger! Tack så jättemycket på förhand

Jag jobbar inte alls med flyg...

Diverse pling och ding-dong används i kommunikationen på flygplanet. Vid kabinbesättningens platser finns ibland displayer som tänds och visar platsinfo när någon passagerare trycker på knappen. Sedan plingar det ofta i samband att flygbesättningen ger instruktioner till kabinbesättningen, ex om att aktivera de uppblåsbara utrymmningsramperna som finns i dörrarna inför start, samt att avaktivera innan alla stiger av. Eller att man ska återvända till sin sittplats på grund av turbulens.

Jag antar att kabinbesättningen har samma information som passagerarna gällande aktuell turbulens och att skillnaden består i deras rutin, de vet att den här sträckan är relativt skakig eller att det här är ingen fara. Ungefär som när jag trodde Englandsbåten skulle gå under i "stormen" och en mattskakande besättningsman berättade att de en gång ägnade sig åt att parera vågor i en hel dag, utan att kunna försöka ta sig till målet under tiden.
#4990 2015-01-27, 01:25
xituno
Ursprungligen postat av Carliiee
Aloha Airlines. Ni vet nog vad jag pratar om, en spricka i planet som tillslut ledde till att en stor del av taket lossnade. Hur noga är ni när ni kollar planet? Tänk om en sådan spricka inte skulle upptäckas


Du tänker på Aloha Airlines Flight 243 som på 24000 fots höjd förlorade en del av taket och i samband med den explosiva dekompressionen fick skador på bland annat vingarna, stjärtfenan, stabilisatorn och motorerna varav den ena slutade fungera... och som trots alla dessa skador lyckades landa! Det enda dödsoffret var en flygvärdinna som stått i gången.... RIP C.B Lansing

Sannolikheten för att det ska inträffa igen är mycket låg. Inom flyget försöker man ta lärdom av de misstag som gjorts. Man lärde sig mycket av denna olycka och det gjordes förändringar i rutinerna. Till exempel var flygplanet 19 år gammalt och hade gjort nästan 90 000 starter och landningar. Enligt nuvarande regler hade det bara fått göra 34 000.

Men så var det ju det där med sannolikhet... trots att det är låg sannolikhet kan det ju ändå inträffa... Till exempel China Airlines Flight 611 tappade stjärtpartiet på grund av en icke reglementsenlig reparation som gjorts 22 år tidigare.


Ursprungligen postat av Carliiee

Och sen sist: https://www.youtube.com/watch?v=GzvA9tHNTyg
Vad är det som sitter på vingen och rör sig så mycket? Varför rör den sig så?


Det är en typ av roder som kallas flaperon och ska kunna röra sig.
I videon visas hur det används för att stabilisera flygplanet så att det inte tippar över till vänster eller höger.
#4991 2015-01-29, 17:56
mrasshunt
Tja!
Har flugit 15ggr ungefär, men senast för 9 år sedan...
Det rinner ur handflatorna, får dödsångest och problemet med mig är tiden innan, man tänker på det
Hela jävla tiden, väl på plats tar jag lugnande osv!

En pilot sa till mig en gång "men hörru, tror du inte att jag också vill komma hem? Till min familj"
Det lugnade mig!

Jag jobbar som musikproducent och ska till Nashville nu i mars för att producera en platta och nu börjar skiten komma!

Jag hare bestämt mig för ALDRIG MER men kunde helt enkelt inte tacka nej till detta erbjudande

ksv, du ska veta hur jävla mkt du lugnat mig i dina lugna svar, jag hat nog löst igen varenda svar du givit och har detta i tankarna hela tiden att det är ju inte farligt, ni vill oxo hem, och kunna jobba igen men rår fan inte för det men jag får väl försöka!

Ett problem till blir ju nu "ja har du åkt till Nashville o jobbat så kan du räkna med att jag bokar en resa direkt till oss" Med vänlig hälsning, min fru 😂
Så detta är ju på gott och ont kan man säga

Hoppas det e bra plan till Nashville!

TACK ksv!
#4992 2015-02-08, 21:25
Janyny
Ursprungligen postat av Carliiee

När det väl börjar skaka och jag får sammanbrott på sammanbrott så har jag en liten förkärlek att plinga på en av flygvärdinnorna/flygvärdarna. Det är något med det som får mig att bli lugn, att se de som flyger så ofta vara lugna och speciellt vara uppe och röra sig när jag sitter och tror att planet ska störta i en (som jag har lärt mig felaktigt kallad men kommer säga det ändå luftgrop. Är detta jobbigt för dem att en passagerare sitter och plingar för att fråga "kommer det fortsätta skaka länge till?" eller "kan jag få lite vatten?"?
När jag ändå är inne på turbulens, hur mycket vet flygvärdinnorna/värdarna om turbulensen när det är turbulent? Och hur vanligt är det med så kallade "luftgropar"?

Nu till en ljudfråga. Jag tror jag såg någon fråga om detta tidigare, men kände inte att jag fick ett bra svar. Ibland hörs ett liknande ljud som när säkerhetsbältsskylten tänds eller släcks, fast det är två toner (ungefär som ding-dong) där den första låter som ovan nämnt ljud medan den andra är liiite djupare. Ibland kommer denna signal två gånger efter varandra (alltså ding-dong-ding-dong). Vad är detta?



1. Inte jobbigt. Skönt att få visa sig professionell istället för att möta "kan jag spotta ut det här tuggummit i din hand?" osv. Plus viktigt för oss att hålla koll på om en passagerare skakar för att den är fysiskt sjuk eller om det bara är oro.

2. Vid varje arbetspass start har vi en genomgång av vädret tillsammans med piloterna. Från den vet vi lite grann var vi kan förvänta oss turbulens men givetvis kommer det också oförberett. Alla flygvärdinnor lär sig känna igen de vanligaste skakningarna. Vår prio är att få folk att sätta sig ner, vilket några alltid vägrar eller segar med, eftersom det vanligaste som händer är att någon trillar eller tappar tunga saker. Får också träning i att skilja på olika grader. Skulle säga att det är vanligare att flygningar innehåller turbulens än att de inte gör det såhär års.

3. Alla ding-dongs startas medvetet av oss i personalen för att väcka oftast varandras, ibland passagerarnas, uppmärksamhet. Det finns ingen funktion i flygplanet som av sig självt utlöser det ljudet. Piloterna har vi kontakt med var tjugonde minut över interntelefonen om allt möjligt. Två ding-dong efter varandra betyder i mitt bolag att vi ringer varandra, två flygvärdinnor i varsin ände av planet behöver prata, oftast om praktiska småsaker t ex för att be den andra ta med något. Du kan alltid titta efter vad fv:s gör precis efter ljudet för att förstå vad det betydde. Ibland har vi det som signal för något exempelvis "tryck en ding-dong när alla toaletter är tömda och låsta".