Hallå där
Har nyss funnit denna tråd och läser med stort stort intresse! Är dock på sidan 16 så mina frågor har säkert redan blivit besvarade, men testar ändå!
Jag är superduperflygrädd, speciellt vid turbulens. Jag kan klara av alla ljud och så, men när det kommer till turbulens så bryter jag ihop. Flög hem från St Maarten för två veckor sedan och var ett vrak dagar innan för att "förbereda mig" för att befinna mig i ett plan i närheten av Atlanten i drygt 14 timmar totalt. Min första fråga är alltså: Varför är det mer turbulent över Atlanten? Min pojkväns mor jobbar som flygvärdinna och har jobbat många rutter över Atlanten och hon säger alltid att området söder om Grönland alltid är skakigt, hur kommer det sig?
När det väl börjar skaka och jag får sammanbrott på sammanbrott så har jag en liten förkärlek att plinga på en av flygvärdinnorna/flygvärdarna. Det är något med det som får mig att bli lugn, att se de som flyger så ofta vara lugna och speciellt vara uppe och röra sig när jag sitter och tror att planet ska störta i en (som jag har lärt mig felaktigt kallad men kommer säga det ändå
luftgrop. Är detta jobbigt för dem att en passagerare sitter och plingar för att fråga "kommer det fortsätta skaka länge till?" eller "kan jag få lite vatten?"?
När jag ändå är inne på turbulens, hur mycket vet flygvärdinnorna/värdarna om turbulensen när det är turbulent? Och hur vanligt är det med så kallade "luftgropar"?
Nu till en ljudfråga. Jag tror jag såg någon fråga om detta tidigare, men kände inte att jag fick ett bra svar. Ibland hörs ett liknande ljud som när säkerhetsbältsskylten tänds eller släcks, fast det är två toner (ungefär som ding-dong) där den första låter som ovan nämnt ljud medan den andra är liiite djupare. Ibland kommer denna signal två gånger efter varandra (alltså ding-dong-ding-dong). Vad är detta?
Det finns ju varningar om man närmar sig marken, som "terrain" och "pull up". Vad händer när man landar eller går ner för landning i ett bergrikt område? Stängs dessa varningar av, går de igång eller vad sker?
Som näst sista fråga: Aloha Airlines. Ni vet nog vad jag pratar om, en spricka i planet som tillslut ledde till att en stor del av taket lossnade. Hur noga är ni när ni kollar planet? Tänk om en sådan spricka inte skulle upptäckas
Och sen sist:
https://www.youtube.com/watch?v=GzvA9tHNTyg
Vad är det som sitter på vingen och rör sig så mycket? Varför rör den sig så?
Phiew, hoppas det inte är alltför jobbiga frågor eller frågor som ni redan svarat på flera gånger! Tack så jättemycket på förhand