Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4885 2014-11-25, 18:33
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vad håller den här kärran på med?

http://i.imgur.com/SsgdmoG.jpg
Norwegian från ARN-BKK

Ska inte den flyga Lettland->Ryssland (sydväst om Moskva)->Kazakstan som Thai gör från ARN till BKK? Varför en sån konstig rutt helt plötsligt? Aldrig sett den rutten och jag brukar ofta följa Thai och Norwegian från ARN till BKK.

Norwegian Long Haul AS får inte flyga igenom ryskt luftrum. Eftersom kärran är på "wet lease" (787an).

Norwegian Air Shuttle får däremot flyga över Ryssland.
Komplicerad historia. Men Norwegian är ett bolag som jag hoppas går i konkurs snart.

Hur det är när de hyr in A330n vet jag faktiskt inte.

På tal om Long Haul, Usa har ju inte varit så glada i Norwegian, och det har ju pratats om att inte ge dem tillträde till amerikanskt luftrum.
#4886 2014-11-25, 19:07
U-Fig
Ursprungligen postat av SilentVictory
På tal om Long Haul, Usa har ju inte varit så glada i Norwegian, och det har ju pratats om att inte ge dem tillträde till amerikanskt luftrum.

Får man fråga varför?
#4887 2014-11-25, 21:00
SilentVictory
Ursprungligen postat av U-Fig
Får man fråga varför?

Har dessvärre inte fördjupat mig i ämnet, så jag vågar inte på att ge dig något svar om varför.
Men har för mig att det var p.g.a av allt strul med personal m.m som har funnits.

Läste det på airliners.net för ganska längesedan. Men uppenbarligen så var det ju inget mer än bara snack.

Edit: Här hittade jag lite mer info http://crankyflier.com/2014/09/04/if-you-think-norwegian-has-been-banned...
Det var alltså Norwegian Air International som var problemet.
#4888 2014-11-25, 21:42
DewDude
Ursprungligen postat av U-Fig
Får man fråga varför?



https://www.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc
#4889 2014-11-28, 00:35
peter_pung
Hur kan JetTime ha fått så mycket flygningar hos charterarrangörerna? Visst fattar jag att dom är billiga när dom flyger med maskiner som är över 20 år gamla, men blir det inte mycket klagomål från kunderna? Övriga charterflygbolag har ju relativt modern flotta, så tidigare har det inte spelat mig nån roll vilket bolag jag har bokat mina charterresor hos. Nu måste jag tyvärr välja bort en hel del resmål eftersom jag vägrar flyga i ett 25 år gammalt flygplan.

Kan tillägga att jag reser charter 2-3 gånger om året. Innan jag fick barn reste jag mycket reguljärt, men nu är det bara charter all inclusive som gäller. Avböjer därför tacksamt tips när det gäller att resa på andra sätt.
#4890 2014-11-29, 02:07
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur kan JetTime ha fått så mycket flygningar hos charterarrangörerna? Visst fattar jag att dom är billiga när dom flyger med maskiner som är över 20 år gamla, men blir det inte mycket klagomål från kunderna? Övriga charterflygbolag har ju relativt modern flotta, så tidigare har det inte spelat mig nån roll vilket bolag jag har bokat mina charterresor hos. Nu måste jag tyvärr välja bort en hel del resmål eftersom jag vägrar flyga i ett 25 år gammalt flygplan.

Kan tillägga att jag reser charter 2-3 gånger om året. Innan jag fick barn reste jag mycket reguljärt, men nu är det bara charter all inclusive som gäller. Avböjer därför tacksamt tips när det gäller att resa på andra sätt.

Hur mycket har du klagat hos charterbolagen?
Jag gissar att det handlar om vanlig marknadsekonomi, det är mer lönsamt att sälja skit än att sälja bra grejer.
#4891 2014-11-29, 02:23
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur kan JetTime ha fått så mycket flygningar hos charterarrangörerna? Visst fattar jag att dom är billiga när dom flyger med maskiner som är över 20 år gamla, men blir det inte mycket klagomål från kunderna? Övriga charterflygbolag har ju relativt modern flotta, så tidigare har det inte spelat mig nån roll vilket bolag jag har bokat mina charterresor hos. Nu måste jag tyvärr välja bort en hel del resmål eftersom jag vägrar flyga i ett 25 år gammalt flygplan.

Kan tillägga att jag reser charter 2-3 gånger om året. Innan jag fick barn reste jag mycket reguljärt, men nu är det bara charter all inclusive som gäller. Avböjer därför tacksamt tips när det gäller att resa på andra sätt.


Ursprungligen postat av Neksnor
Hur mycket har du klagat hos charterbolagen?
Jag gissar att det handlar om vanlig marknadsekonomi, det är mer lönsamt att sälja skit än att sälja bra grejer.



Nu är det inte riktigt så att ett äldre plan är lika med att det är billigare. Ett gammalt flygplan har högre kostnader för underhåll samt också förmodligen en högre bränsleförbrukning.

Även reguljära flygbolag har sina gamla damer i bruk. Det finns flygplan i British Airways som är äldre än 20 år. Det är bara att googla för att inse att det är ett intressant diskussionsämne bland oss flygnördar, t.ex: http://www.businesstraveller.com/discussion/topic/BA-and-their-old-bange...

Men som Neksnor säger så är det marknadsekonomi, kan man pressa priset genom att ha ett äldre flygplan så är det ett alternativ. Flygbolag som kör charter har kanske inte samma beläggning så att det blir lönsamt att köpa in sprillans nya flygplan.
#4892 2014-11-29, 02:41
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu är det inte riktigt så att ett äldre plan är lika med att det är billigare. Ett gammalt flygplan har högre kostnader för underhåll samt också förmodligen en högre bränsleförbrukning.

Även reguljära flygbolag har sina gamla damer i bruk. Det finns flygplan i British Airways som är äldre än 20 år. Det är bara att googla för att inse att det är ett intressant diskussionsämne bland oss flygnördar, t.ex: http://www.businesstraveller.com/discussion/topic/BA-and-their-old-bange...

Men som Neksnor säger så är det marknadsekonomi, kan man pressa priset genom att ha ett äldre flygplan så är det ett alternativ. Flygbolag som kör charter har kanske inte samma beläggning så att det blir lönsamt att köpa in sprillans nya flygplan.

Vill påpeka att jag avsåg vad som upplevs som skit i mitt senaste inlägg i tråden.
#4893 2014-12-08, 23:05
MrOrdonnee
Äger de flesta bolag sina plan, eller leasar de dem?
#4894 2014-12-09, 10:20
PilotHockey
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Äger de flesta bolag sina plan, eller leasar de dem?


Väldigt olika. De flesta leasar dem genom storbolag som äger upp emot 1000st olika flygplan.
#4895 2014-12-10, 21:31
Mrs Jones
Hur är det med Norwegian och deras Dreamliner, törs man flyga med den? Jag bryr mig inte så mycket om att den ofta är försenad men däremot om säkerheten. Jag såg något om att Boeings egen personal sagt att de inte ville flyga med den?
#4896 2014-12-10, 22:37
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Hur är det med Norwegian och deras Dreamliner, törs man flyga med den? Jag bryr mig inte så mycket om att den ofta är försenad men däremot om säkerheten. Jag såg något om att Boeings egen personal sagt att de inte ville flyga med den?


Det finns 210 st Dreamliners som flyger varje dag och som inte har varit med om någon allvarlig incident (fara för livet).

http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cbo...

Jag har åkt dreamlinern med British Airways och Ethiopian, inget märkligt och det är som vilket plan som helst. En minivariant av Boeing 777.