Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4993 2015-02-09, 15:03
lollarn
Hej !

Sist jag flög charter så rasslade det från vänster motor då vi klev av planet, är detta normalt?
Jag kunde se att fläktbladen fortfarande snurrade och det lät som dessa tog i någonstans.
Planet var en nästan ny airbus 321
Tacksam för svar!
#4994 2015-02-09, 16:23
Ursprungligen postat av lollarn
Hej !

Sist jag flög charter så rasslade det från vänster motor då vi klev av planet, är detta normalt?
Jag kunde se att fläktbladen fortfarande snurrade och det lät som dessa tog i någonstans.
Planet var en nästan ny airbus 321
Tacksam för svar!


Ja det är normalt. T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=qv0sBTvpcOg
#4995 2015-02-10, 15:31
lollarn
Exakt samma ljud!

Vad är det som gör att det låter så?

Motor måste vara helt avstängd för att ljudet ska uppkomma, trodde att man inte kunde stänga av motorerna direkt efter en landning som i mitt fall ?
#4996 2015-02-10, 15:40
Ursprungligen postat av lollarn
Exakt samma ljud!

Vad är det som gör att det låter så?

Motor måste vara helt avstängd för att ljudet ska uppkomma, trodde att man inte kunde stänga av motorerna direkt efter en landning som i mitt fall ?


Jag är faktiskt inte helt säker på varför ljudet uppstår, jag är inte tekniker, så jag passar på den frågan.


Du säger att du hörde det när du steg av, man hade inte släppt er av flygplanet med motorerna igång (faktum är att ingen ens hade kommit nära planet om motorerna är igång).

Min fetning.

Sist jag flög charter så rasslade det från vänster motor då vi klev av planet, är detta normalt?


Motor måste vara helt avstängd för att ljudet ska uppkomma, trodde att man inte kunde stänga av motorerna direkt efter en landning som i mitt fall ?


Så när du stiger av var motorerna av, däremot kan du ev hört ljudet av en jetmotor, det var i såna fall APU (Auxiliary Power Unit) som är en liten jetmotor som sitter längst bak och används för att generera ström och luft till flygplanet på marken när man inte har tillgång till markström/luft.

Du behöver ju motorerna för att ta dig till gaten, däremot är det idag väldigt vanligt att man stänger av en motor efter landning och taxar in på en motor, vilket man gör för att spara bränsle. Men du kommer ha minst en motor igång tills du står stilla på gaten.
#4997 2015-02-10, 15:42
ksv
Ursprungligen postat av lollarn
Exakt samma ljud!

Vad är det som gör att det låter så?

Motor måste vara helt avstängd för att ljudet ska uppkomma, trodde att man inte kunde stänga av motorerna direkt efter en landning som i mitt fall ?
Ofta stänger man ena motorn när man taxar in och den andra när man parkerat.

När dörrarna öppnas är alla motorer definitivt avstängda.

EDIT: Hefaiston var snabbare.
#4998 2015-02-11, 12:16
slat
Det rasslande ljudet är troligtvis från fläktbladen framtill på motorn. Dessa sitter löst och går att ta loss för hand men de fixeras genom centrifugalkraft när motorn körs. När motorn snurrar långsamt som på marken när vinden drar runt fläkten så rasslar det.
#4999 2015-02-11, 16:17
Carliiee
På vilket flygbolag finns de bästa piloterna?

Jag förstår att denna fråga kanske verkar rätt så absurd då ett flygbolag kan ha de bästa men även de sämsta piloterna, men jag vill höra era synpunkter.

Det jag menar med "bäst" förutom att kunna flyga planet så säkert som möjligt och allt sånt så även:
Piloten ska ha god kontakt med passagerarna, inte bara meddela att man är välkommen ombord och sen "cabin crew prepare for landing".

Jag är som sagt sjukt flygrädd och när jag flög Sint Maarten-New York med American Airlines så stötte vi på en del turbulens men inte ens då sa piloten någonting... Jag är en sådan som lyssnar på exakt allt som piloten säger nämligen
#5000 2015-02-11, 16:34
Ursprungligen postat av Carliiee
På vilket flygbolag finns de bästa piloterna?

Jag förstår att denna fråga kanske verkar rätt så absurd då ett flygbolag kan ha de bästa men även de sämsta piloterna, men jag vill höra era synpunkter.

Det jag menar med "bäst" förutom att kunna flyga planet så säkert som möjligt och allt sånt så även:
Piloten ska ha god kontakt med passagerarna, inte bara meddela att man är välkommen ombord och sen "cabin crew prepare for landing".

Jag är som sagt sjukt flygrädd och när jag flög Sint Maarten-New York med American Airlines så stötte vi på en del turbulens men inte ens då sa piloten någonting... Jag är en sådan som lyssnar på exakt allt som piloten säger nämligen


Den frågan är på tok för bred för att svara på. Det beror på vad du vill ha ut som pax och vad du värdesätter, vad jag tycker är det bästa sättet att göra ett PA behöver inte vara vad du tycker är ett bra PA t.ex.
#5001 2015-02-11, 21:12
Carliiee
Ursprungligen postat av Hefaiston
Den frågan är på tok för bred för att svara på. Det beror på vad du vill ha ut som pax och vad du värdesätter, vad jag tycker är det bästa sättet att göra ett PA behöver inte vara vad du tycker är ett bra PA t.ex.


Men typ lite information om att vi kommit upp till marschhöjd, lite information om var vi är någon gång, information om turbulens ifall säkerhetsbältet tänds... Lite sånt typ, hålla passagerarna uppdaterade Det gör mig lugn iaf
#5002 2015-02-11, 21:13
Ursprungligen postat av Carliiee
Men typ lite information om att vi kommit upp till marschhöjd, lite information om var vi är någon gång, information om turbulens ifall säkerhetsbältet tänds... Lite sånt typ, hålla passagerarna uppdaterade Det gör mig lugn iaf


Alla bolag jag flugit med verkar ha det som standard, man gör ett PA någonstans på vägen och berättar lite om väder på destinationen etc. Oftast strax innan top of descent, sen hur standardiserade dom är vet jag faktiskt inte, men jag skulle misstänka att dom flesta bolag inte har färdiga "manus" att läsa ifrån utan att piloten själv lägger upp det, men det får nog piloterna själva kommentera på.
#5003 2015-02-12, 02:08
Ursprungligen postat av Hefaiston
Alla bolag jag flugit med verkar ha det som standard, man gör ett PA någonstans på vägen och berättar lite om väder på destinationen etc. Oftast strax innan top of descent, sen hur standardiserade dom är vet jag faktiskt inte, men jag skulle misstänka att dom flesta bolag inte har färdiga "manus" att läsa ifrån utan att piloten själv lägger upp det, men det får nog piloterna själva kommentera på.

Angående manus så verkar Turkish airlines använda "Ladies, gentlemen and dear children" som stardardinledning. På turkiska säger det något som låter mer turkiskt.

För övrigt så brukar väl mycket information finnas i den personliga TVn eller visas på någon gemensam takTV? Om man använder IFE så blir det bara jobbigt med en massa störande PA.
#5004 2015-02-12, 07:47
Carliiee
Ursprungligen postat av Neksnor
För övrigt så brukar väl mycket information finnas i den personliga TVn eller visas på någon gemensam takTV? Om man använder IFE så blir det bara jobbigt med en massa störande PA.


Inte alltid :/ Vissa europaflygningar har inte TV och om de har såna där "en tak-TV per 3 rader" så visas ju ofta någon film... Vilket även var fallet SXM-JFK.