Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5185 2015-06-21, 00:40
crazyman
Ursprungligen postat av Neksnor
Ingen expert på det där, men enkelt uttryckt så är ju motorn som en långt rör. Inne i röret finns en axel, längst bak på axeln sitter turbinen och längst fram sitter fläkten. Mellan fläkt och turbin sprutas det in bränsle som antänds, det sätter fart på turbinen som puttar motorn framåt och driver fläkten.


Det är vanligast med två axlar. N1 och N2, Rolls Royce RB 211 till exempel har tre axlar.
#5186 2015-06-28, 16:43
04052537
Kan inte förstå varför vissa flygplan tenderar att svänga och ha sig på 10000m höjd då inga flygplan är i närheten.

Kan någon med insyn i verksamheten förklara

Bild på fenomenet http://www.ladda-upp.se/bilder/jywuucjrbvicl/
#5187 2015-06-28, 22:03
Ursprungligen postat av 04052537
Kan inte förstå varför vissa flygplan tenderar att svänga och ha sig på 10000m höjd då inga flygplan är i närheten.

Kan någon med insyn i verksamheten förklara

Bild på fenomenet http://www.ladda-upp.se/bilder/jywuucjrbvicl/



Delvis för att man följer brytpunkter i sin rutt. Flygplan flyger inte bara rakaste vägen mellan två punkter utan det finns ett komplext system med "airways" som man ofta använder även idag. Det är lite friar idag än det var för säg 10 år sen (man kan flyga mer raka linjer idag) men det finns fortfarande gott om luftrumsregler att förhålla sig till när man flyger.

Sen måste man komma ihåg att ett flygplan på hög höjd färdas väldigt fort över marken. Trafik som inte ser nära ut kan trots det vara en faktor när man som flygledare arbetar med sin sektor. Även på hög höjd är det inte ovanligt att flygplan radarleds ifrån marken för att man på så sätt kan separera ifrån annan trafik.

Ifall du har erfarenhet av flyg kommer följande antagligen vara väldigt förenklat men för någon som inte har en aning om hur flygledning fungerar kanske det är av värde?
https://www.youtube.com/watch?v=V1hCY1lHlkU
#5188 2015-06-30, 17:29
Ursprungligen postat av 04052537
Kan inte förstå varför vissa flygplan tenderar att svänga och ha sig på 10000m höjd då inga flygplan är i närheten.

Kan någon med insyn i verksamheten förklara

Bild på fenomenet http://www.ladda-upp.se/bilder/jywuucjrbvicl/


Jag brukar också se sånt där. Har flygit många gånger där kärran plötsligt på hög höjd börjar svänga och ha sig. I de flesta fall tittar jag på min flight på flightradar i efterhand och inga plan i närheten men ändå tenderar han att svänga och ha sig. Tycker det är obekvämt på 38,000 ft men helt okej på lägre höjder.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Ifall du har erfarenhet av flyg kommer följande antagligen vara väldigt förenklat men för någon som inte har en aning om hur flygledning fungerar kanske det är av värde?
https://www.youtube.com/watch?v=V1hCY1lHlkU


Bra länk och i samma veva fann jag denna:
Discovery - Understanding air traffic control (svensk text) 48 min lång.
https://www.youtube.com/watch?v=u0nYEmrq1as
#5189 2015-06-30, 18:08
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag brukar också se sånt där. Har flygit många gånger där kärran plötsligt på hög höjd börjar svänga och ha sig. I de flesta fall tittar jag på min flight på flightradar i efterhand och inga plan i närheten men ändå tenderar han att svänga och ha sig. Tycker det är obekvämt på 38,000 ft men helt okej på lägre höjder.



Bra länk och i samma veva fann jag denna:
Discovery - Understanding air traffic control (svensk text) 48 min lång.
https://www.youtube.com/watch?v=u0nYEmrq1as

En rimlig förklaring kan väl vara kursändring på grund av att någon längre fram har rapporterat om turbulens? Sedan flyger man väl inte var som helst, en del bolag flyger/flög inte över Ukraina. Till viss del gissar jag att även ETOPS påverkar, man måste hålla sig inom visst avstånd från flygplats (som väl måste ha OK väder?).
#5190 2015-06-30, 18:29
Hej!

Jag är sjukt flygrädd. Får sån ångest när jag tänker på att jag ska flyga och det blir bara värre och värre ju mer jag flyger konstigt nog. Ska i vår åka med Qatar Airways till Abu dabhi sen vidare till Thailand. Hur är det bolaget? Kan man känna sig lugn med dom och piloterna där?

Allra värst är det i starten. Känns helt seriöst som en slantsingling om planet kommer krasha eller inte. Kan någon bara försöka uppmuntra mig och ge mig lite trygg information om mina frågor? Skulle vara sjukt tacksam för så här vill jag inte känna 8 månader innan jag ska åka.

Mvh
#5191 2015-07-01, 01:15
Bbobi
Ursprungligen postat av Henke54
Hej!

Jag är sjukt flygrädd. Får sån ångest när jag tänker på att jag ska flyga och det blir bara värre och värre ju mer jag flyger konstigt nog. Ska i vår åka med Qatar Airways till Abu dabhi sen vidare till Thailand. Hur är det bolaget? Kan man känna sig lugn med dom och piloterna där?

Allra värst är det i starten. Känns helt seriöst som en slantsingling om planet kommer krasha eller inte. Kan någon bara försöka uppmuntra mig och ge mig lite trygg information om mina frågor? Skulle vara sjukt tacksam för så här vill jag inte känna 8 månader innan jag ska åka.

Mvh


Titta på den här starten. Kanske är lugnande att se vad planen EGENTLIGEN pallar.

https://www.youtube.com/watch?v=pxvwGppH4zg

Helt sjukt.
#5192 2015-07-02, 09:06
Ursprungligen postat av Bbobi
Titta på den här starten. Kanske är lugnande att se vad planen EGENTLIGEN pallar.

https://www.youtube.com/watch?v=pxvwGppH4zg

Helt sjukt.

Det ska ju poängteras att videon är filmad på ett så sätt att effekten blir häftigare än vad den egentligen är. Sen är ju planet också helt tomt förutom piloterna, därav att det kan göra en sådan manöver, det hade ju självklart inte gått att göra en sådan här manöver med ett plan fyllt med 270 passagerare. Men visst, det är en häftig video.
#5193 2015-07-06, 20:03
RockBagel
Ursprungligen postat av Henke54
Hej!

Jag är sjukt flygrädd. Får sån ångest när jag tänker på att jag ska flyga och det blir bara värre och värre ju mer jag flyger konstigt nog. Ska i vår åka med Qatar Airways till Abu dabhi sen vidare till Thailand. Hur är det bolaget? Kan man känna sig lugn med dom och piloterna där?

Allra värst är det i starten. Känns helt seriöst som en slantsingling om planet kommer krasha eller inte. Kan någon bara försöka uppmuntra mig och ge mig lite trygg information om mina frågor? Skulle vara sjukt tacksam för så här vill jag inte känna 8 månader innan jag ska åka.

Mvh



Vad är det exakt du är rädd för ska ske? Du borde läsa lite enkelt om hur planets vingar genererar lyftkraft när luft börjar flöda över dem. Ett plan kan aldrig riktigt "falla" ur luften förutom vid en s.k. aerodynamisk "stall" (ett tillstånd som piloter är extremt bra tränade att hantera och med flera olika signaler som tjuter och skakar INNAN stallen sker) eller om nu planet skulle explodera av någon extremt osannolikhet anledning - Det är som att tycka att det är farligt att stå ute på gatan för att en meteorit skulle kunna träffa dig.

Det "farligaste" som kan ske när man flyger är nog CAT (clear air turbulence).CAT är extremt svårt att förutspå (brukar dock ske i närheten av olika skikt av luft som rör sig olika snabbt på hög höjd (t.ex. i närheten av jetstreams). Krafterna som planets utsätts för i CAT är väl inom ramarna för vad det kan tåla, däremot tål inte en människokropp att dunkas upp i taket (när planet plötsligt dimper ner 200 fot på en halv sekund). Piloter brukar rapportera till flygtjänsten om dem hamnar i CAT så andra plan blir varnade i förtid (s.k. AIREPs). Folk som låter sina barn springa omkring i mittgången bara för att bälteslampan släckts borde få en lavett av flygvärdinnorna.
#5194 2015-07-08, 10:44
Rawbiz
Kanske redan postade här men minns inte. Flög Budapest-Malta förra året med WizzAir. Normalt sätt så borde det ta par minuter innan man når cruising altitude och piloten kopplar bort fasten seatbelt sign. Denna gången tog det extremt länge, flygvärdinnorna fick också sitta kvar, tog säkert 25-30 minuter. Har flygit flera gånger men aldrig sätt liknande. Vad kan orsaken ha varit?
#5195 2015-07-08, 11:01
Ursprungligen postat av Rawbiz
Kanske redan postade här men minns inte. Flög Budapest-Malta förra året med WizzAir. Normalt sätt så borde det ta par minuter innan man når cruising altitude och piloten kopplar bort fasten seatbelt sign. Denna gången tog det extremt länge, flygvärdinnorna fick också sitta kvar, tog säkert 25-30 minuter. Har flygit flera gånger men aldrig sätt liknande. Vad kan orsaken ha varit?

Antagligen ett väderläge där det var risk för turbulens och då vill dom garanterat inte att folk går omkring ifall planet skall börja hoppa. Tiden från start tills planet nådde cruising altitude var antagligen normal för det brukar ta ca 20-25 minuter innan planet nått 10 000 meter höjd men vid normalt väder släcker man "fasten seatbelts" redan på kanske 3000 meter höjd men vid turbulensrisk kan dom ha den tänd även på marschhöjd. Ett par minuter upp till 1 mils höjd så klarar garanterat bara ett stridsflygplan.
#5196 2015-07-09, 18:14
[QUOTE=RockBagel]

Vad är det exakt du är rädd för ska ske?

Kort och gott att planet krashar och man stryker med. Starten känns förjävlig och en gång var jag nära på att inte följa med hem för ångesten tog vid. Hur är Qatar Airways och dess piloter? Är dom bra? Hjälper det om man får något utskrivet av läkaren att ta mot sin flygrädsla? Isådanafall...hur fungerar man med preparat i kroppen? Jag menar, tankarna borde väl komma ändå eller skrattar man typ bort dom när dom kommer? Är piloterna ungefär lika "rädda" när dom sätter sig för att flyga iväg som en annan är när man sätter sig i bilen för att åka till ICA? Det vill säga ingenting. Känns det liksom lika naturligt för dom?

Ber om ursäkt om det är många frågor. Vill någon svara på dom skulle jag bli oerhört tacksam. Mvh