Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5305 2016-04-11, 00:10
Clint Ruin
Jag flög nyligen med Finnair (egentligen Norra) mellan Vilnius och Helsingfors.

Denna sträcka flögs med en ATR-72. Vid onlineincheckningen såg jag att plats 1D (fönsterplats till höger på rad 1) var ledig, och tänkte att det måste vara en bra plats

Dock gick man ombord i aktern på denna kärra och platsen visade sig vara BAKÅTVÄND vilket jag aldrig tidigare varit med om. Jag satt alltså ansikte mot ansikte med passageraren på rad 2D.

Jag är aldrig flygrädd normalt, men under starten fick jag blunda mesta tiden, otroligt ovant att se stigningen vänd åt fel håll så att säga. Gick dock bra när vi kom ovanför molnen.


Hur vanligt är det att det finns säten som är vända akterut egentligen? Aldrig varit med om det tidigare och hoppas jag slipper det igen...
#5306 2016-04-11, 00:32
PilotHockey
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Jag flög nyligen med Finnair (egentligen Norra) mellan Vilnius och Helsingfors.

Denna sträcka flögs med en ATR-72. Vid onlineincheckningen såg jag att plats 1D (fönsterplats till höger på rad 1) var ledig, och tänkte att det måste vara en bra plats

Dock gick man ombord i aktern på denna kärra och platsen visade sig vara BAKÅTVÄND vilket jag aldrig tidigare varit med om. Jag satt alltså ansikte mot ansikte med passageraren på rad 2D.

Jag är aldrig flygrädd normalt, men under starten fick jag blunda mesta tiden, otroligt ovant att se stigningen vänd åt fel håll så att säga. Gick dock bra när vi kom ovanför molnen.


Hur vanligt är det att det finns säten som är vända akterut egentligen? Aldrig varit med om det tidigare och hoppas jag slipper det igen...



Nu flyger inte jag typen ifråga och har bara åkt ATR med två bolag i mitt liv tidigare men dem hade vanliga säten som e framåtvända.

Låter väldigt mysko. Har aldrig faktiskt ens sett kommersiella flygplan som inte är i form av privatjets med bakåtvända säten. (bortsett från extrasätena vid dörrarna som värdinnorna sitter på


Har du någon bild eller så?

Verkar som att Finnairs ATR flygningar är köpta genom Nordic Air Regional (Norra). Här är en bild på en kabin på en av deras ATR:r men den verkar ju vara normal? http://www.flyfinland.fi/photos/original/17371.jpg
#5307 2016-04-11, 00:52
Clint Ruin
Ursprungligen postat av PilotHockey
Nu flyger inte jag typen ifråga och har bara åkt ATR med två bolag i mitt liv tidigare men dem hade vanliga säten som e framåtvända.

Låter väldigt mysko. Har aldrig faktiskt ens sett kommersiella flygplan som inte är i form av privatjets med bakåtvända säten. (bortsett från extrasätena vid dörrarna som värdinnorna sitter på


Har du någon bild eller så?

Verkar som att Finnairs ATR flygningar är köpta genom Nordic Air Regional (Norra). Här är en bild på en kabin på en av deras ATR:r men den verkar ju vara normal? http://www.flyfinland.fi/photos/original/17371.jpg


Svårt att se platserna längst fram till höger ur det perspektivet. Jag googlade faktiskt runt en del efter lycklig hemkomst och de flesta har "normala" säten på denna plats. Jag såg dock att bl a Air Lingus har samma layout med bakvända säten längst fram till höger.

Se http://corporate.aerlingus.com/companyprofile/fleet/ , klicka sedan på "Air Lingus Regional Fleet" och "ATR-72-600".

Det kanske beror på nödutgången mellan rad 1 och 2 till höger?
#5308 2016-04-11, 00:55
PilotHockey
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Svårt att se platserna längst fram till höger ur det perspektivet. Jag googlade faktiskt runt en del efter lycklig hemkomst och de flesta har "normala" säten på denna plats. Jag såg dock att bl a Air Lingus har samma layout med bakvända säten längst fram till höger.

Se http://corporate.aerlingus.com/companyprofile/fleet/ , klicka sedan på "Air Lingus Regional Fleet" och "ATR-72-600".

Det kanske beror på nödutgången mellan rad 1 och 2 till höger?


Möjligt men en nödutgång förlorar i min syn lite av sin funktion om det sitter för många vid den. Jag tycker det verkar väldigt konstigt om de skulle vara bakåtvända när dem lika gärna kan vara framåtvända.

Menmen, inte vanligt iaf. Möjligt att det är company optional på just ATR men jag har aldrig sett det förut och jag reser en hel del mellan olika ställen jag skall flyga från.
#5309 2016-04-11, 01:07
Clint Ruin
Ursprungligen postat av PilotHockey
Möjligt men en nödutgång förlorar i min syn lite av sin funktion om det sitter för många vid den. Jag tycker det verkar väldigt konstigt om de skulle vara bakåtvända när dem lika gärna kan vara framåtvända.

Menmen, inte vanligt iaf. Möjligt att det är company optional på just ATR men jag har aldrig sett det förut och jag reser en hel del mellan olika ställen jag skall flyga från.


Hittade denna bild https://theflyingengineer.files.wordpress.com/2011/11/seating-layout-doors.jpg
från Kingfisher som har samma konfiguration.
#5310 2016-04-11, 11:43
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Hittade denna bild https://theflyingengineer.files.wordpress.com/2011/11/seating-layout-doors.jpg
från Kingfisher som har samma konfiguration.

Mitt minne av ATR-72 är att väggen till lastrummet (som ligger mellan cockpit och kabinen) var rak, men Kingfishern verkar ha flyttat fram väggen lite på högra sidan = mindre last, men två extra stolar.
En del av Finnars ATR har tydligen ingång i fören.
#5311 2016-04-11, 17:21
Clint Ruin
Ursprungligen postat av Neksnor
Mitt minne av ATR-72 är att väggen till lastrummet (som ligger mellan cockpit och kabinen) var rak, men Kingfishern verkar ha flyttat fram väggen lite på högra sidan = mindre last, men två extra stolar.


Precis som Kingfishern såg det ut i Norras ATR-72.
#5312 2016-04-11, 22:23
Ursprungligen postat av PilotHockey
Möjligt men en nödutgång förlorar i min syn lite av sin funktion om det sitter för många vid den. Jag tycker det verkar väldigt konstigt om de skulle vara bakåtvända när dem lika gärna kan vara framåtvända.

Menmen, inte vanligt iaf. Möjligt att det är company optional på just ATR men jag har aldrig sett det förut och jag reser en hel del mellan olika ställen jag skall flyga från.

Med den placeringen så blir det väl en relativt bred gång fram till nödutgången? Och det finns dessutom dubbelt så många passagerare vid utgången som normalt, alltså större risk att någon som har varit uppmärksam under säkerhetsgenomgången sitter där. Sedan är det givetvis frågan om man anses hinna utrymma i tid.
Hade man haft rad 1 vänd åt rätt håll så hade man antagligen fått flytta fram väggen ännu mer.
Undrar om det går att klämma in motsvarande stolar på högra sidan, lastdörren ser ut att kunna blockera lite.
Verkar riktigt trist grej att sitta så, men på riktigt korta linjer med endast portföljfolk kanske det kan funka.

En intressant detalj är att eventuella incheckade vapen förvaras alldeles framför kabinen, bakom en dörr som öppnas om någon i cockpit behöver gå och pissa.
#5313 2016-04-28, 20:16
Örk, flyger till hong kong med sas a330e imorgon. Nu kickar den sedvanliga dödsångesten in igen och jag är övertygad om att det var sista gången jag såg familjen. Fy fan hatar verkligen att flyga
#5314 2016-04-28, 20:29
PilotHockey
Ursprungligen postat av TooL
Örk, flyger till hong kong med sas a330e imorgon. Nu kickar den sedvanliga dödsångesten in igen och jag är övertygad om att det var sista gången jag såg familjen. Fy fan hatar verkligen att flyga


Tänk inte så. Tänk istället hur säkert det är. Fråga om du får gå fram i cockpit och tala med piloterna lite. Har du tur så flyger Björn Lundström den flighten. Han är väldigt populär i sociala medier (bjornpilot) och en oerhört sympatisk kille.

Här kan du se en liten film filmad i cockpit etc. ifrån en av deras resor: https://www.youtube.com/watch?v=0R5gp_2i6Yk
#5315 2016-05-05, 15:09
Gronis
Vågar man åka inrikes med Peruvian Airlines, Star Peru eller LCP Peru eller är det bäst att hålla sig till LAN Peru?
#5316 2016-05-05, 15:15
Ursprungligen postat av TheAlamo

Min fråga är om jag vågar flyga från Moskva till Vietnam utan att bli nedskjuten eller sprängd? Ryssarna bryr sig väl inte om något så kan räkna med 30% störtningsrisk? Jag kan ta en dag innan också men det är ett till byte och 1000 kr dyrare, genom Finland istället.

Jag tog inte flyget över Ryssland utan åker till Qatar och sen därifrån till Vietnam. Hörde från en polare att det alltid är turbulens över Indien/Bangladesh typ. Kommer jag störta där? Om jag nu åker i närheten.