Ursprungligen postat av ThematicMapper
Angående turbulensen som diskuterats längre upp. Det har säkert besvarats tidigare i tråden men varför försöker man undvika turbulens? Är det för att ge passagerarna en trevligare resa, för att minska påfrestningarna* på flygplanet, för att det rent av är farligt?
*sker det några påfrestningar på flygplanet vid turbulens? Jag intalar mig ofta att vingarna ska falla av, det har ju inte hänt än och det förefaller även vara tämligen ovanligt men de vibrerar ju så förfärligt. Hur mycket tål en vinge? Hur mycket underhåll får vingarna? Kommer någon och skruvar åt alla muttrar? :|
En annan sak är ju denna förbannade skruv som sitter i "höjdrodret" som tycks orsaka rent horribla olyckor där flygplanet tappar allt vad kontroll heter... Ett förfärligt öde för de inblandade. Vem har bestämt att det ska sitta en skruv där som inte gör någon glad?
Jag tänker på filmen Flight med Denzel samt något avsnitt av Air Crash Investigation på National geographics.
Ja du, turbulens undvikas främst för att passagerarna ska få en så behaglig resa som möjligt.
Turbulens i sig är inte farligt, men givetvis finns det undantag där flygplan kan vändas upp och ner.
(Mig veterligen aldrig hänt, och sånt märker man långt i förväg innan man hamnar där) Så oroa dig inte för det!
Angående vinflex
http://www.youtube.com/watch?v=Ai2HmvAXcU0 Tål enorma påfrestningar, vingen är byggd för att kunna flexa mycket.
Är du flygrädd så undvik alla dessa "flygkrasch-filmer/program" De är väldigt vinklade och ger dig aldrig hela bilden.
Det är aldrig en enda sak som orsakar en olycka, det är ett förlopp av flera olyckliga ting som gör att flygplan går i backen.
För varje olycka som sker görs det grundliga undersökningar och rapporter.
Och tillverkarna och flygsäkerhetsmyndigheterna kommer då med krav och rekommendationer som måste genomföras om det behövs för att liknande olyckor ej ska repeteras framöver.
Edit: Kan även starkt rekommendera denna film
http://www.youtube.com/watch?v=x_yHtfGH0nI
Där ser du hur grundligt man går igenom ett flygplan skruv för skruv.
Denna undersökning kallas D-check, och görs med ungefär 5-årliga mellanrum.
Kontroller försiggår hela tiden på flygplan, och massa kontroller försiggår mellan dessa 5års intervall också, så du kan vara lugn