Ursprungligen postat av letnidma
Man får väl hoppas att de flesta håller huvudet kallt, sen äre ju sagt att en viss måttlighet av stress ökar prestationsförmågan.
Har lite andra frågor
1. Bör man bli nervös om en landing avbryts?
2. Hur mycket tankar man planen? Jag antar att den ska kunna flyga till destinaitonen med lite ruttändringar planerade, men hur mycket överskott tankar man?
Som flygledare blir jag normalt inte ett dugg nervös av en "go around". Det är en standardprocedur och vi ser där jag jobbar ett antal go arounds varje vecka. Jag citerar ofta statistik från heathrow där man snittar cirka 1.5 go arounds per dag om jag minns rätt.
Mängden bränsle beslutas av befälhavaren baserat på en väldig massa data (typ ksv kan detta i detalj då han jobbar med det). kortfattat så har man bränsle för sin planerade rutt, plus 5% (har jag för mig det är), sen bränsle för flygning från sin destination till sitt alternativ, plus 5%. Plus holding fuel, vilket varierar. Traditionellt tror jag man oftast tog 20 minuter, idag har man inte alltid holding fuel om man inte förväntar sig väntläge vid destinationen. In till heathrow har dom flesta bolag i normalfallet 30 minuter, i dåligt väder betydligt mer.
I ruttbränslet (till destinationen och till alternativet) inkluderas också bränsle för en go around.
Utöver detta har man en final reserve som normalt är 30 minuter flygtid.
Det blir dock betydligt mer komplext då kaptenen ofta beslutar om extra bränsle (contingency fuel) ifall man tror det behövs, t.ex. vid starka vindar, risk för dimma, oväder, snö, etc etc. Det finns också en uppsjö regler om alternativflygplatser och krav på dessa. Vilket i sin tur återigen påverkar bränslebehovet.
Ifall du vill ha ett mer detaljerat svar kan säkert någon av piloterna i tråden ge dig ett sånt.