Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4141 2013-03-07, 22:58
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag flög en av SAS CRJs för några veckor sen.

Trevligt plan, stiger som en raket. Det är dock ganska litet i kabinen så har du handbagage av större modell kommer det få åka i lastutrymmet.

Men jag tyckte det funkade fint, som alltid med flygplan med motorer i akten gör du smart i att välja en rad så långt fram som möjligt för att minimera motorljudet.



Ett klokt råd, att få en sittplats på MD-80 långt fram är en märklig upplevelse. Man hör inget motorljud men plötsligt slungas man framåt och är i luften. Enda ljudet man hör är vindbruset. CRJ700 är ju samma koncept med motorerna bak så långt fram är bäst.
#4142 2013-03-07, 23:09
Ursprungligen postat av madtop
Den där artikeln ska man ta med en nypa salt.
Anledningen till att 737 toppar är inte att det är ett dåligt plan utan att det är det vanligaste planet.
Det är som att säga att den mest olycksdrabbade bilen i Sverige är V70.

Jag tror inte det finns några mer eller mindre säkra plan.
Utan alla plan som flygs av de stora bolagen är säkra plan.
Och skälen till detta är väldigt enkelt:
- inget stort flygbolag har "råd" med att flyga ett osäkert plan
- alla incidenter utreds minutiöst vilket innebär att alla eventuella brister blir kartlagda och korrigerade.

Möjligen skulle man kunna resonera i termer att nyare modeller inte är lika utprovade och därför kan ha barnsjukdomar. Så med det resonemanget är gamla modeller som 737 säkrare än den sprillans nya 787:an.


Så är det givetvis, 737 är förmodligen världens mest vanliga flygplan med miljoner starter/landningar och då blir det en del olyckor. Concorde har bara haft en olycka. Statistik blir hur man tolkar den.

Statistik hjälper dock ingen som är flygrädd. Det som hjälper är kanske att det är otroligt sällan som ett större europeiskt flygbolag drabbas av en olycka. Jag försöker minnas senaste olyckan och jag tänker spontant på Air France Flight 447, år 2009. http://sv.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447

Innan dess? Linate år 2001?
#4143 2013-03-07, 23:18
Ursprungligen postat av madtop
Den där artikeln ska man ta med en nypa salt.
Anledningen till att 737 toppar är inte att det är ett dåligt plan utan att det är det vanligaste planet.
Det är som att säga att den mest olycksdrabbade bilen i Sverige är V70.

Jag tror inte det finns några mer eller mindre säkra plan.
Utan alla plan som flygs av de stora bolagen är säkra plan.
Och skälen till detta är väldigt enkelt:
- inget stort flygbolag har "råd" med att flyga ett osäkert plan
- alla incidenter utreds minutiöst vilket innebär att alla eventuella brister blir kartlagda och korrigerade.

Möjligen skulle man kunna resonera i termer att nyare modeller inte är lika utprovade och därför kan ha barnsjukdomar. Så med det resonemanget är gamla modeller som 737 säkrare än den sprillans nya 787:an.

Sen tycker jag inte så mycket om flygplan ifrån nedlagda tillverkare som Fokker, finns ingen anledning att förbättra dessa plan ifrån tillverkarens sida då det inte spelar nån roll för dem om dom
är osäkra.
#4144 2013-03-08, 00:11
madtop
Ursprungligen postat av Lobengula
Så är det givetvis, 737 är förmodligen världens mest vanliga flygplan med miljoner starter/landningar och då blir det en del olyckor. Concorde har bara haft en olycka. Statistik blir hur man tolkar den.

Statistik hjälper dock ingen som är flygrädd. Det som hjälper är kanske att det är otroligt sällan som ett större europeiskt flygbolag drabbas av en olycka. Jag försöker minnas senaste olyckan och jag tänker spontant på Air France Flight 447, år 2009. http://sv.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447

Innan dess? Linate år 2001?


Nu ska vi kanske inte hålla på och grotta ner oss allt för mycket i olyckor.
För vi måste komma ihåg att de är extremt ovanligt med olyckor där europiska bolag är inblandade.

Men några fler har väl förekommit, de jag snabbt kom att tänka på:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20071130-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050814-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080820-0
#4145 2013-03-08, 00:22
Ursprungligen postat av madtop
Nu ska vi kanske inte hålla på och grotta ner oss allt för mycket i olyckor.
För vi måste komma ihåg att de är extremt ovanligt med olyckor där europiska bolag är inblandade.

Men några fler har väl förekommit, de jag snabbt kom att tänka på:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20071130-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050814-0
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080820-0


Sant, utan att vara fördomsfull så har jag trots allt bäst förtroende för piloter från norra Europa (Norden, Tyskland, Holland, Storbrittanien). Många olyckor beror på att piloten inte gjort rätt.
#4146 2013-03-08, 02:03
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Tack! Då behöver jag inte oroa mig för att hamna i omloppsbana, vilket ju är skönt att veta.

Har någon en kommentar på min tidigare fråga om Bombardier CRJ700??

För att hamna i omloppsbana så måste planet komma upp i ca 28 000 km/h. Lycka till att pressa upp ett passagerarplan i den hastigheten
#4147 2013-03-08, 03:04
Ursprungligen postat av ksv
De ligger i väntläge, antagligen i förhoppning om att kunna landa på Evenes så småningom.

Vädret är ju inte så skojigt:
ENEV 071650Z 33016G26KT 300V010 1500 R17/1200VP2000N SHSN VV011 M05/M06 Q1014 RMK WIND 1400FT 31029G42KT=

Rejält blåsigt och snöbyar.

Med tanke på att de bara har en bana är risken påtaglig att flygplatsen inte får upp bromsvärdena till en acceptabel nivå.
En kvalificerad gissning är alltså att de ligger i väntläge medan flygplatsen röjer snö, i förhoppning om att de därefter ska få bättre bromsvärden.


EDIT: SAS verkar ha förbrukat sitt extrabränsle och tvingas nu diverta till Tromsö.

Jag tolkar det som att det fetmarkerade är en väderprognos. Om det stämmer skulle det varar intressant att veta lite om hur en sådan tolkas. ENEV = Evenes och i London är klockan kvart över 7?
#4148 2013-03-08, 11:26
http://sv.wikipedia.org/wiki/METAR

För den ovanstående tolkas den

ENEV 071650Z 33016G26KT 300V010 1500 R17/1200VP2000N SHSN VV011 M05/M06 Q1014 RMK WIND 1400FT 31029G42KT=

Evenes publicerad 1650z (dvs UTC) den 7e i månaden. Vind 330 grader 16 knop max 26 knop, variabel mellan 300 och 010 grader. Sikt 1500 meter, RVR bana 17 variabelt mellan 1200 meter och 2000 meter plus, ingen trend. "snöskurar" (showers of snow) vertikalsikt 1100 fot, temperatur minus 5, daggpunkt minus 6, lokalt lufttryck 1014 hPa, vinden på 1400 fot är 310 grader 29 knop max 42 knop
#4149 2013-03-08, 22:10
madtop
Ursprungligen postat av Lobengula
Sant, utan att vara fördomsfull så har jag trots allt bäst förtroende för piloter från norra Europa (Norden, Tyskland, Holland, Storbrittanien). Många olyckor beror på att piloten inte gjort rätt.


Ja, statistik visar att mer än hälften av alla olyckor beror på pilotmisstag.
http://planecrashinfo.com/cause.htm

Och utan att ha statistik så gissar jag att piloter utanför de områden du nämner är väldigt överrepresenterade i statistiken. Om du flyger med besättning från EU/USA så flyger du extremt mycket säkrare.

Jag tror att besättningens utbildning och inställning är den absolut viktigaste säkerhetsfaktorn.
Olika flygplans konstruktion och tillförlitlighet är i sammanhanget försumbara.
#4150 2013-03-08, 22:24
SilentVictory
Ursprungligen postat av Lobengula
Sant, utan att vara fördomsfull så har jag trots allt bäst förtroende för piloter från norra Europa (Norden, Tyskland, Holland, Storbrittanien). Många olyckor beror på att piloten inte gjort rätt.

Ja du... Ett tips kan ju vara att läsa lite om AF447 olyckan, och utbildning hos de franska piloterna.
något år efter AF447, http://www.flightglobal.com/news/articles/crew-response-to-a340-incident-interests-af447-inquiry-361756/, så skedde ett liknande fall med en A340 från Air France. Den gången gick det lyckligtvis bra, men hade mycket väl kunnat sluta på samma sätt.

http://www.crikey.com.au/2012/07/06/shocking-air-france-report-overlooks...
Tanken slår en hur det ser ut hos andra bolag.
#4151 2013-03-08, 22:36
Ursprungligen postat av madtop
Ja, statistik visar att mer än hälften av alla olyckor beror på pilotmisstag.
http://planecrashinfo.com/cause.htm

Och utan att ha statistik så gissar jag att piloter utanför de områden du nämner är väldigt överrepresenterade i statistiken. Om du flyger med besättning från EU/USA så flyger du extremt mycket säkrare.

Jag tror att besättningens utbildning och inställning är den absolut viktigaste säkerhetsfaktorn.
Olika flygplans konstruktion och tillförlitlighet är i sammanhanget försumbara.

Nej, det finns dåliga och bra konstruktioner inom flygplansindustrin.
#4152 2013-03-08, 22:40
madtop
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja du... Ett tips kan ju vara att läsa lite om AF447 olyckan, och utbildning hos de franska piloterna.
något år efter AF447, http://www.flightglobal.com/news/articles/crew-response-to-a340-incident-interests-af447-inquiry-361756/, så skedde ett liknande fall med en A340 från Air France. Den gången gick det lyckligtvis bra, men hade mycket väl kunnat sluta på samma sätt.

http://www.crikey.com.au/2012/07/06/shocking-air-france-report-overlooks...
Tanken slår en hur det ser ut hos andra bolag.


Visst, Air France piloter framstår just nu inte som "top notch".
Finns en hel del märkliga incidenter och olyckor.

Men trots detta så är de nog ohyggligt mycket säkrare att åka med en fransk pilot jämfört med en pilot från ett mindre nogräknat land. Piloter från gamla Sovjet, Afrika och västra Asien är extremt överrepresenterade.