Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5461 2016-10-29, 19:26
PilotHockey
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur är dom psykiska testerna på piloter? Han ena begick ju självmord. Alla kan få psykos ju oavsett vad tidigare tester visat. Hur tuffa är era tester?


Tidigare har det i stort sett varit krav på psykologiska tester för att få påbörja utbildning samt även när du ansöker till ett bolag.

Men det har sedermera tagits bort mer och mer då EASA tyckt att alla skall ha samma krav och i Frankrike, Spanien etc. har man inte haft några psykologiska tester.


Men jag tror att efter Germanwings händelsen förra året börjar saker och ting långsamt ändras och gå mot ett system där man måste genomgå psykologiska tester innan du får tjänstgöra som kommersiell pilot.

Jag fick genomgå det innan jag påbörjade min utbildning hos en gammal flygvapen psykolog men sedan fick jag även göra det när jag ansökte till Wizzair.
#5462 2016-10-29, 20:10
Extrans
Ursprungligen postat av PilotHockey
Tidigare har det i stort sett varit krav på psykologiska tester för att få påbörja utbildning samt även när du ansöker till ett bolag.

Men det har sedermera tagits bort mer och mer då EASA tyckt att alla skall ha samma krav och i Frankrike, Spanien etc. har man inte haft några psykologiska tester.


Men jag tror att efter Germanwings händelsen förra året börjar saker och ting långsamt ändras och gå mot ett system där man måste genomgå psykologiska tester innan du får tjänstgöra som kommersiell pilot.

Jag fick genomgå det innan jag påbörjade min utbildning hos en gammal flygvapen psykolog men sedan fick jag även göra det när jag ansökte till Wizzair.



Det är närmare än man kanske tror, EASA har efter Germanwingsolyckan tillsatt en utredning som i sin tur har lett till att en ändring av PART-MED har tagits fram. Bland annat kommer krav på psykologisk undersökning innan förstagångsutfärdande av medicinskt intyg samt även vid förlängning/förnyelse. Detta väntas klubbas igenom Q4 2016.

För de intresserade kan man se informationen på EASAs hemsida: https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-092016
#5463 2016-10-30, 02:22
Ursprungligen postat av Undrande87
Hur är dom psykiska testerna på piloter? Han ena begick ju självmord. Alla kan få psykos ju oavsett vad tidigare tester visat. Hur tuffa är era tester?

Efter det där alpkrashsjälvmordet så diskuterades även piloters anställningsvillkor om jag minns rätt. Ungefär: Anses du knäpp ska du inte flyga, något som antagligen alla håller med om. Om du då har en anställning där du mer eller mindre är inhyrd så kan du ganska lätt bli av med (dröm)jobbet utan någon hjälp till omskolning, samtidigt som du har lån för en nu värdelös utbildning.
#5464 2016-10-31, 10:01
baktakt2015
Ursprungligen postat av ksv
Nej.
Trots över 10000 timmar bakom spakarna har jag fortfarande inte varit med om något som gjort att jag känt mig rädd.

Själva huvudpoängen med mitt arbete som befälhavare är ju egentligen att se till att aldrig hamna i en situation som är riskfylld eller svårhanterlig.

När det gäller tekniska problem som möjligen kan uppstå, känner jag mig trygg med den omfattande simulatorträning vi får ett par gången per år.


Ursprungligen postat av Extrans
Jag har betydligt mindre erfarenhet än dig men håller ändå med helt och hållet.

Enda gången jag har känt något som helst obehag var när jag åkte med som passagerare på en mindre propellerkärra vid start på ett kort gräsfält. Det var privatflygning och befälhavaren hade tyvärr ingen vidare koll visade det sig.

Det är ju dock inte kopplat till den sorts flygverksamhet som diskuteras i denna tråden, vid kommersiell flygning som passagerare och där jag själv har varit pilot har jag aldrig känt rädsla eller obehag trots problem med både väder och teknik vid ett par tillfällen.


Tackar för det kära piloter
Det är väl skillnad när man vet hur allt funkar och med alla dubbla/trippla system plus att man spakar grejerna själv. Lite som att köra bil på isväg, inga problem att gasa på om man kör själv, sitta bredvid är däremot inte lika muntert.
#5465 2016-11-01, 21:00
Hejhej!
Kommer nu i vår behöva flyga en del i sydostasien. Vilka flygbolag skulle ni rekommendera? Thai Airways och Singapore Airways vet jag är bra. Men är Airasia, Tiger airways, Jetstar, Scoot etc att lita på? Finns det någon bra sida att se hur pålitliga samtliga flygbolag är?
Kommer undvika Malaysia airlines vet jag iaf
#5466 2016-11-02, 10:52
PilotHockey
Ursprungligen postat av Drakenson
Hejhej!
Kommer nu i vår behöva flyga en del i sydostasien. Vilka flygbolag skulle ni rekommendera? Thai Airways och Singapore Airways vet jag är bra. Men är Airasia, Tiger airways, Jetstar, Scoot etc att lita på? Finns det någon bra sida att se hur pålitliga samtliga flygbolag är?
Kommer undvika Malaysia airlines vet jag iaf


Jag hade valt Malaysian Airlines över AirAsia, Scoot etc. alla dagar i veckan.

Malaysian är med i en av de stora allianserna, de har tillräckligt hög standard. Övriga lågprisbolag i asien är jag jävligt tveksam till.


I övrigt är som du nämner Thai och Singapore bra. Även JAL, Cathay Pacific, Garuda, m.fl. är bra bolag.
#5467 2016-11-02, 14:02
Provokatör
Ursprungligen postat av Drakenson
Hejhej!
Kommer nu i vår behöva flyga en del i sydostasien. Vilka flygbolag skulle ni rekommendera? Thai Airways och Singapore Airways vet jag är bra. Men är Airasia, Tiger airways, Jetstar, Scoot etc att lita på? Finns det någon bra sida att se hur pålitliga samtliga flygbolag är?
Kommer undvika Malaysia airlines vet jag iaf


Den här listan kan funka som referens om vilka länder/bolag som inte anses uppfylla normal säkerhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union

/Provokatör
#5468 2016-11-02, 19:21
ksv
Ursprungligen postat av Drakenson
Hejhej!
Kommer nu i vår behöva flyga en del i sydostasien. Vilka flygbolag skulle ni rekommendera? Thai Airways och Singapore Airways vet jag är bra. Men är Airasia, Tiger airways, Jetstar, Scoot etc att lita på? Finns det någon bra sida att se hur pålitliga samtliga flygbolag är?
Kommer undvika Malaysia airlines vet jag iaf
Nej, det finns inte någon tillförlitlig neutral lista.

Håll dig till de stora allianserna om du ska flyga i den delen av världen och undvik lokala lågprisbolag.

Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag hade valt Malaysian Airlines över AirAsia, Scoot etc. alla dagar i veckan.

Malaysian är med i en av de stora allianserna, de har tillräckligt hög standard. Övriga lågprisbolag i asien är jag jävligt tveksam till.
Jag instämmer helt.

Ursprungligen postat av Provokatör
Den här listan kan funka som referens om vilka länder/bolag som inte anses uppfylla normal säkerhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union
Listan är ganska kort.
I princip är den relaterad till hur ländernas myndigheter fungerar.

Har länderna korrumperade tillsynsmyndigheter finns risken att halvskumma flygbolag registrerar sig där som en sorts Panamaflaggning.

Fungerar inte tillsynen, är risken stor att det är riktigt illa ställt med bolagens flygsäkerhet.
#5469 2016-11-04, 10:17
Undrande87
Är det generellt mer eller mindre turbulens på natten eller dagen?
#5470 2016-11-04, 12:22
Ursprungligen postat av Undrande87
Är det generellt mer eller mindre turbulens på natten eller dagen?

Skulle gissa på att det bör vara mer på dagtid då uppvärmning av luften nära marken skapar mera moln och turbulens. Skulle därför tro att eftermiddag innebär störts risk. Speciellt för turbulens på låg höjd inför landning.
#5471 2016-11-04, 13:33
Ursprungligen postat av Undrande87
Är det generellt mer eller mindre turbulens på natten eller dagen?

Vet inte vilken tid på dygnet sommar vanligast, men bergskedjor kan påverka.
Hittade http://www.novair.se/under-resan/flygradsla/tankar-om-turbulens

Sedan kan man väl generellt säga att stora/tunga flygplan skakar mindre än små/lätta.
#5472 2016-11-04, 18:36
Undrande87
Stämmer det att det är 4 piloter på.10h+ flygningar? 2 vanliga och 2 mekaniker som kan flyga plan med?