Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5605 2017-11-22, 23:10
Lahaina
Hej, jag har en undran....kan man på något vis veta sannolikheten för bättre eller sämre flygväder (tänker på turbulensen) avseende på vilken tid på året man reser?

För att vara konkret - om jag vill flyga direkt med SAS el Norwegian till LA el San Francisco, är det sannolikt att jag får en lugnare flygning på hösten, på sommaren, på våren eller på vintern...?
#5606 2017-11-23, 09:58
ksv
Ursprungligen postat av Lahaina
Hej, jag har en undran....kan man på något vis veta sannolikheten för bättre eller sämre flygväder (tänker på turbulensen) avseende på vilken tid på året man reser?

För att vara konkret - om jag vill flyga direkt med SAS el Norwegian till LA el San Francisco, är det sannolikt att jag får en lugnare flygning på hösten, på sommaren, på våren eller på vintern...?
Nej, inte för den sträckan.
#5607 2017-11-24, 10:47
Lahaina
Kan du säga någonting om allmänna flygförhållanden på den sträckan?
#5608 2017-11-25, 01:45
ksv
Ursprungligen postat av Lahaina
Kan du säga någonting om allmänna flygförhållanden på den sträckan?
Nej, det finns inget generellt att säga om sträckan. Vädret är som det är; olika från dag till dag.
Och i princip alltid fullständigt odramatiskt.
#5609 2017-12-05, 23:55
Vilken härlig tråd. Är själv flygrädd vilket bottnar i en flygupplevelse jag hade för länge sedan. Flög med i ett sådant här litet propellerplan som man kan sitta fyra i inklusive piloten. Först flög vi över staden och sedan över havet. Då säger piloten att här får man flyga lite mer som man vill. Sedan så vänder han planet rätt ner mot havet. PANIK. Jag var 100% säker på att jag skulle dö. Den känslan och tankarna vill jag aldrig uppleva så vad är mest logiskt då? Jo att aldrig sätta sig på ett flygplan igen. Vilket jag vägrade göra i över åtta år efter händelsen.

Nu har jag flugit en del sista året fast det är jobbigt. Är så sugen på att resa till Centralamerika men då måste man ju över det där stora havet. Är det alltid massa turbulens över Atlanten?
#5610 2017-12-06, 22:00
Powerless1
Ursprungligen postat av sagoha
Vilken härlig tråd. Är själv flygrädd vilket bottnar i en flygupplevelse jag hade för länge sedan. Flög med i ett sådant här litet propellerplan som man kan sitta fyra i inklusive piloten. Först flög vi över staden och sedan över havet. Då säger piloten att här får man flyga lite mer som man vill. Sedan så vänder han planet rätt ner mot havet. PANIK. Jag var 100% säker på att jag skulle dö. Den känslan och tankarna vill jag aldrig uppleva så vad är mest logiskt då? Jo att aldrig sätta sig på ett flygplan igen. Vilket jag vägrade göra i över åtta år efter händelsen.

Nu har jag flugit en del sista året fast det är jobbigt. Är så sugen på att resa till Centralamerika men då måste man ju över det där stora havet. Är det alltid massa turbulens över Atlanten?
Fruktansvärt dåligt uppförande av piloten, även om hen inte gjorde nåt olagligt om det var över 150 meter. Men under alla förhållanden måste ni ha haft god marginal till havsytan när ni slutade sjunka. Tänk istället när du möter en annan bil på vägen och ni båda åker i kanske 90 km/h. Med en meters mellanrum. DET är nära.
#5611 2017-12-11, 13:32
159th
Ursprungligen postat av ksv


Men den risken undviker du genom att enbart flyga med etablerade västerländska flygbolag.


Ja, det blir SAS som får stå för transporten.

Nu när det är mindre än en vecka kvar så lusläser jag allt av relevans, typ väderleksrapporter, och självfallet slår man ett getöga på gårdagens flight och ser att de tagit en väldigt udda väg.

Normalt tangeras endast den sydligaste spetsen på Grönland och sedan sydväst ner längs östkusten. Men inte igår.

Någon tanke om varför?
Jag gissar att det är pga väder/vindar men det är en ordentligt annorlunda rutt.
https://minfil.org/M4Wak3d6b7/sk957.jpg

Jag kämpar för fullt med nedräkningen till nästa söndag och hittills går det ganska bra. Hoppas att det håller i sig! =)
#5612 2017-12-11, 14:52
Ursprungligen postat av 159th
Ja, det blir SAS som får stå för transporten.

Nu när det är mindre än en vecka kvar så lusläser jag allt av relevans, typ väderleksrapporter, och självfallet slår man ett getöga på gårdagens flight och ser att de tagit en väldigt udda väg.

Normalt tangeras endast den sydligaste spetsen på Grönland och sedan sydväst ner längs östkusten. Men inte igår.

Någon tanke om varför?
Jag gissar att det är pga väder/vindar men det är en ordentligt annorlunda rutt.
https://minfil.org/M4Wak3d6b7/sk957.jpg

Jag kämpar för fullt med nedräkningen till nästa söndag och hittills går det ganska bra. Hoppas att det håller i sig! =)

Kan vara så att det ligger oväder med mycket turbulens efter den normala flygrutten. Kan också vara att det är extremt stark motvind där så att det trotts den längre vägen ändå går snabbare att flyga så som på bilden.
#5613 2017-12-11, 16:41
159th
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan vara så att det ligger oväder med mycket turbulens efter den normala flygrutten. Kan också vara att det är extremt stark motvind där så att det trotts den längre vägen ändå går snabbare att flyga så som på bilden.


Är det isåfall något som kommuniceras till PAX?
Jag har efter att ha forskat i hur jag förbereder mig bäst inför en flygning läst på om planet och rutten osv.

Jag gissar bara nu men jag hade nog reagerat och blivit lite fundersam varför vi då flyger en såpass avvikande rutt.
#5614 2017-12-11, 18:01
Ursprungligen postat av 159th
Är det isåfall något som kommuniceras till PAX?
Jag har efter att ha forskat i hur jag förbereder mig bäst inför en flygning läst på om planet och rutten osv.

Jag gissar bara nu men jag hade nog reagerat och blivit lite fundersam varför vi då flyger en såpass avvikande rutt.

Tror inte det kommuniceras till passagerarna om det inte är något som försenar planet märkbart men kan nog bero på vem som sitter i kaptensstolen.
#5615 2017-12-11, 19:42
Sqrbanken
Igår när jag flög användes en airstarter (Kan det hetat så?). Blev lite nojjig över att man behövde en fet bil för att sätta igång flygmotorerna:o
#5616 2017-12-11, 19:48
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Igår när jag flög användes en airstarter (Kan det hetat så?). Blev lite nojjig över att man behövde en fet bil för att sätta igång flygmotorerna:o

Helt normalt att jetmotorer startas med hjälp av tryckluft.