Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5641 2018-04-08, 20:11
Ursprungligen postat av Tystnad
För tungt lastat plan


mycket lärorik tråd...

Har en fråga om överlast och det förklarades ju en hel del i ovan (infogat) men....
Jag flyger inte jätteofta men blir någon ggr per år.

Sist jag var i London och skulle tillbaka med SAS till Köpenhamn, ropade dom upp i incheckningen ett tag innan att planet var helt fullbokat och det därför skulle bli strikt kontroll av vikten på handbagaget.
En del på bänkarna skruvade oroligt på sig och började lägga prylar i jackfickorna, extra jacka på sig...

Själv vad detta första ggr jag enbart flög med handbagage efter råd från min resekompis, var ju bara ett par dagar så... var dock lite orolig det då man ju köpt några grejor i London.
Visade sig vara 0,5 kg under gränsen så inga problem.
Dock var det flera som hade alldeles för mycket och dessa fick då lämna väskorna i en vagn.

Min fråga är vad hände med dessa väskor?
Extra avgift ja men kommer dom med ett senare plan?
Aldrig varit med om detta innan så.....

Jag gissar att det helt enkelt är som när man åker mindre (regional) flyg, väskorna läggs i lastutrymmet eftersom de inte får plats i kabinen. Sedan lämnas de tillbaka vid gaten. Fast jag har bara sett sådant hanteras när flyget inte står vid jetbridge. Hantering av avgifter vid boarding tar väl alldeles för lång tid, särskilt på en så högtrafikerad flygplats som LHR?
Airbus 320, som ni antagligen flög med, väger tom ca 43 ton och som mest 78 ton vid start. Att 190 passagerare i vissa fall har något kilo extra spelar nog ingen roll då SAS tillåter minst 23 incheckade kg per passagerare.
Ryanair kör väl något liknande, bara de 90 första (av 189) i ombordstigningskön garanteras att få ta med sig väskan in i kabinen, resten hamnar i källaren.
#5642 2018-04-16, 16:46
Rawbiz
Läste idag att massor med 787 Dreamliners har problem med motorerna. Hur allvarligt tror ni detta är? Flyger Virgin Atlantic från LHR till SFO om två dagar med en Dreamliner, och sen tillbaka om två veckor LAS-LGW. Såg fram emot resan hittils då Dreamliner verkar intressant, men nu blir man ju nervös..
#5643 2018-04-16, 16:59
Ursprungligen postat av Rawbiz
Läste idag att massor med 787 Dreamliners har problem med motorerna. Hur allvarligt tror ni detta är? Flyger Virgin Atlantic från LHR till SFO om två dagar med en Dreamliner, och sen tillbaka om två veckor LAS-LGW. Såg fram emot resan hittils då Dreamliner verkar intressant, men nu blir man ju nervös..


Inte ett dugg. Dom motorer som det ställs frågor över tas ur drift och korrigeras. Ifall du fortfarande hamnar på en dreamliner kommer motorerna vara inspekterade för att flygplanet ska få flyga.

Det är också värt att minnas att hela spektaklet grundas i väldigt få faktiska problem, två som jag känner till. Inget av fallen lät särskilt dramatiskt när jag skummade igenom lite artiklar förut.

Jag tror den största risken för dig är att du inte hamnar på en dreamliner utan på något inleasat plan istället, men säkerhetsmässigt kan jag inte se att du har något att oroa dig för.
#5644 2018-04-16, 17:31
Rawbiz
Ursprungligen postat av Hefaiston
Inte ett dugg. Dom motorer som det ställs frågor över tas ur drift och korrigeras. Ifall du fortfarande hamnar på en dreamliner kommer motorerna vara inspekterade för att flygplanet ska få flyga.

Det är också värt att minnas att hela spektaklet grundas i väldigt få faktiska problem, två som jag känner till. Inget av fallen lät särskilt dramatiskt när jag skummade igenom lite artiklar förut.

Jag tror den största risken för dig är att du inte hamnar på en dreamliner utan på något inleasat plan istället, men säkerhetsmässigt kan jag inte se att du har något att oroa dig för.


Tack! Jag hopppas att det blir Dreamliner, dels för att jag aldrig tidigare åkt med det planet, och dels för att vi lyckades boka de bästa sätena någonsin - endless legroom. Jag kollade VS 19 på flightradar precis och det är en Dreamliner som är på väg dit nu så det borde kanske vara OK redan nu. Vi får väl se
#5645 2018-04-16, 20:46
Ursprungligen postat av Rawbiz
Tack! Jag hopppas att det blir Dreamliner, dels för att jag aldrig tidigare åkt med det planet, och dels för att vi lyckades boka de bästa sätena någonsin - endless legroom. Jag kollade VS 19 på flightradar precis och det är en Dreamliner som är på väg dit nu så det borde kanske vara OK redan nu. Vi får väl se

Enligt wikipedia har Virgin ALtantic 16 787 i trafik nu (plus 28 andra flyg), så de borde kunna lösa något vettigt även om en maskin kanske behöver gå till doktorn lite oplanerat.

Som jag tolkat det handlade problemen med 787 ur svenskt perspektiv mest om att Norwegian, som inte har något annat flyg med liknande prestanda, började flyga med ganska få sådana. Vilket gjorde att de saknades redundans.
#5646 2018-04-17, 09:00
Rawbiz
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt wikipedia har Virgin ALtantic 16 787 i trafik nu (plus 28 andra flyg), så de borde kunna lösa något vettigt även om en maskin kanske behöver gå till doktorn lite oplanerat.

Som jag tolkat det handlade problemen med 787 ur svenskt perspektiv mest om att Norwegian, som inte har något annat flyg med liknande prestanda, började flyga med ganska få sådana. Vilket gjorde att de saknades redundans.


Tack, jag snackade med Virgin Atlantic igår natt och dom bekräftade att det bara berörde 3 plan totalt och alla 3 har redan ställts ur trafik. Vi kommer flyga med Dreamliner tack och lov, skulle varit väldigt störigt att missa vår fantastiska upgrade även om man nu skulle fått något annat på det andra planet.

Takeoff om mindre än 20 timmar!
#5647 2018-05-04, 01:31
Tur att jag inte är flygrädd. Upplevde idag en avbruten landning på Arlanda. Sikten var så dålig att de flesta passagerarna på planet aldrig såg hur nära marken vi var. Jag följde dock händelserna från min fönsterplats och via LCD-skärmen i stolsryggen framför mig. Piloten avbröt landningen med en minut kvar till touchdown. Vi befann oss ungefär 150-200 meter ovanför marken när piloten plötsligt drog på full gas och så steg vi till 1000 meter+ igen. Efter att vi flugit runt flygplatsen så landade vi utan några konstigheter ca 20 minuter senare.

Oklart vad som hände.
#5648 2018-05-09, 11:50
Rawbiz
Ursprungligen postat av anbo1987
Tur att jag inte är flygrädd. Upplevde idag en avbruten landning på Arlanda. Sikten var så dålig att de flesta passagerarna på planet aldrig såg hur nära marken vi var. Jag följde dock händelserna från min fönsterplats och via LCD-skärmen i stolsryggen framför mig. Piloten avbröt landningen med en minut kvar till touchdown. Vi befann oss ungefär 150-200 meter ovanför marken när piloten plötsligt drog på full gas och så steg vi till 1000 meter+ igen. Efter att vi flugit runt flygplatsen så landade vi utan några konstigheter ca 20 minuter senare.

Oklart vad som hände.


Dålig sikt eller plan på banan kan leda till go-around, det är helt normalt och har hänt mig ett par gånger. Bryr mig inte speciellt mycket även om jag fortfarande är lite flygrädd.
#5649 2018-05-09, 22:08
Ursprungligen postat av Rawbiz
Dålig sikt eller plan på banan kan leda till go-around, det är helt normalt och har hänt mig ett par gånger. Bryr mig inte speciellt mycket även om jag fortfarande är lite flygrädd.


Jo jag vet vad det brukar bero på. Jag lyssnar ofta på ATC och är rätt flygintresserad i övrigt. Så jag förstår mycket väl att det är vanligt och inget att oroa sig över. Dock första gången jag själv upplevt det. Tidigare "bara" varit med om en nödlandning i mycket svår turbulens. Mina flygrädda medpassagerare kan dock ha blivit lite skärrade. Som om de undvek en olycka eller något.
#5650 2018-05-16, 17:56
Mulla Krekar
För en vecka sen landade jag med SAS i Skellefteå. Men det var en hemsk landning, jag hann bli riktigt rädd! Först gick piloten ner, men fick lyfta igen p.g.a. vinden. Men när han väl landade, så gick det rejält vingligt till. Planet han vippa både åt höger o vänster o jag satt vid vingen o blev rädd att den skulle ta i marken.

Sidorna av vänster o höger landningsställ tog i.a.f. inte i samtidigt. Alla satt helt tysta i planet, o piloten sa inget i högtalarna, flygvärdinnan stod som vanligt o tackade för resan efteråt.

Jag flyger inte så jätteofta, men de jag var med, sa att det också var den värsta landningen de varit med om. Så jag undrar bara om detta är "vanligt", alltså nått som piloten hade full koll över, eller om det fanns risk att det hade kunnat sluta illa?
#5651 2018-05-16, 18:13
Foruejsonly
Tror inte det är nån ko på isen! Hur många olyckor har du läst om som beror på sidvind vid landning? Nada! Men visst kan det vara obehagligt.

Var själv utsatt för en sådan landning way back, på landvetter. Piloten gör två försök att landa, inför det tredje säger han att om det inte funkar så blir det landning i jönköping. I min värld (20 års åldern) så tyckte jag dessutom att piloten lät nervös och stressad.....en o annan i planet började gråta och kvinnan jämte mig tryckte min hand! Men det gick bra. Som kuriosa kan jag nämna att om du flyger finnair, så har mer vidlyftiga regler vad gäller landning i hård vind, men det är sällan man läser om haverier med finnair trots det
#5652 2018-05-16, 18:14
Magban
Piloten hade full koll... Hade han befarat en kraschlandning hade det annonserats via högtalarsystemet.