Hej alla likasinnade och vice versa.
Jag tillhör gruppen som finner obehag i att flyga.
Det var inga problem när jag var yngre men de två senaste gångerna har det varit riktigt jobbigt. Därav att jag bilat igenom Europa alternativt stannat hemma på semestern de senaste åren.
Jag kan inte sätta fingret på vad som triggade min panik när den väl uppstod på en resa till Turkiet för 5 år sedan.
För snart tre år sedan var jag sedan "tvungen" att flyga till ett födelsedagsfirande. Ungefär lika långt som Turkiet. Det gick bättre men då var Atarax och ett par öl inblandade. Övrig skillnad var resesällskapet.
Nu är det dags igen. I december bär det av västerut. 11 timmars resa västerut. Återigen ett helt nytt resesällskap så jag vet ej i förväg hur det kommer att gå. Mer än att sällskapet har flugit mer än jag och inte har samma problem med att vara uppe i luften som jag. Det resesällskapet är mest orolig över är hur jag kommer att bete mig.
Det jag lugnar mig själv är att vi kommer att resa med ett känt svenskt bolag (som naturligtvis inte behöver vara sämre/bättre än något annat men det skapar ett lugn hos mig när jag har uppfattningen att det är säkrare).
Vi kommer att flyga direkt vilket också lugnar mig då resan går så snabbt som möjligt. Jag har inga större bekymmer med starten, utan det är air-time och landning som konstigt nog stör mig mest.
Det borde logiskt sett vara precis tvärtom. Men rädslor är ofta irrationella.
Jag har läst denna tråd från början till slut och även förkovrat mig i boken "Flygrädsla för nybörjare" av Adi Rupic och David Vojnovic.
Läst på allt jag kan om Airbus A333 och flygplatserna vi kommer att uppleva.
MEN.
Jag får allt svårare att sova ju närmare vi kommer take-off. Jag tänker på flygningen när jag jobbar och uppenbarligen även när jag är ledig då denna text skrivs på fritiden.
Varför tycker jag inte att det är som att gå på en buss?
Är det enbart för att jag reser för sällan?
En faktafråga som jag inte hittat riktigt bra svar på är även hur det här med avisning fungerar. När läggs typ 1 vs typ 2 på? Är det kaptenen som bestämmer det eller någon annan?
Bortsett från att motorerna presterar bättre vid låga temperaturer, är det större risker att flyga på vintern? Klart det kan bli förseningar lättare om banor behöver snöröjas osv. Men enbart sett till flygningen. Isbildning under stigning osv.?
Tack för att ni tog er tid!