För tungt lastat plan
Ursprungligen postat av ksv
Det behöver längre startsträcka alternativt högre effektuttag för kunna starta med bibehållna säkerhetsmarginaler.
Man ska ju i varje givet läge kunna hantera ett motorbortfall. Antingen avbryta innan V1 och få stopp eller ha utrymme att fortsätta accelerera och lyfta med en motor ur funktion.
Marginaler som de här lirarna inte är i närheten av att ha:
https://www.youtube.com/watch?v=KhGwR1Ub-_E
.
mycket lärorik tråd...
Har en fråga om överlast och det förklarades ju en hel del i ovan (infogat) men....
Jag flyger inte jätteofta men blir någon ggr per år.
Sist jag var i London och skulle tillbaka med SAS till Köpenhamn, ropade dom upp i incheckningen ett tag innan att planet var helt fullbokat och det därför skulle bli strikt kontroll av vikten på handbagaget.
En del på bänkarna skruvade oroligt på sig och började lägga prylar i jackfickorna, extra jacka på sig...
Själv vad detta första ggr jag enbart flög med handbagage efter råd från min resekompis, var ju bara ett par dagar så... var dock lite orolig det då man ju köpt några grejor i London.
Visade sig vara 0,5 kg under gränsen så inga problem.
Dock var det flera som hade alldeles för mycket och dessa fick då lämna väskorna i en vagn.
Min fråga är vad hände med dessa väskor?
Extra avgift ja men kommer dom med ett senare plan?
Aldrig varit med om detta innan så.....