Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5629 2018-01-18, 13:59
Zyna
Tackar ödmjukast för fantastiskt utförliga svar, tråden firar snart 10 år och det är verkligen hatten av till dig/er som tålmodigt svarat på allsköns frågor genom åren, den har verkligen skänkt mig mycket glädje och varit väldigt informativ. :thumbsup:
#5630 2018-01-19, 09:37
JalleKalleBalle
Finns det några flygrädda här som lyckas komma på och av plan tack vare öl och sprit?
#5631 2018-01-19, 12:07
Rawbiz
En sjuk video från stormen i tyskland ett par dagar sen. Skulle literally dö om jag satt på ett av propeller planen i videon, dom ser ju fan ut som kites i vinden när dom står stilla i motvind typ:

https://youtu.be/w4EQuM_t8Fo?t=0m26s

Edit: Kolla på hur A380 hanterar samma vind på samma bana, vid 8:00. Like a boss!
#5632 2018-01-23, 21:49
lifesgood
Ursprungligen postat av Rawbiz
En sjuk video från stormen i tyskland ett par dagar sen. Skulle literally dö om jag satt på ett av propeller planen i videon, dom ser ju fan ut som kites i vinden när dom står stilla i motvind typ:

https://youtu.be/w4EQuM_t8Fo?t=0m26s

Edit: Kolla på hur A380 hanterar samma vind på samma bana, vid 8:00. Like a boss!


Helvete!!

Till er som flyger, när ni ser denna videon, hur svårt eller nära katastrof är landningarna?
Handlar det om att man får sluta pilla med mobilen och koncentrera sig på landningen eller sitter ni med lökringar som sitter ihop?
#5633 2018-01-23, 22:49
ksv
Ursprungligen postat av lifesgood
Helvete!!

Till er som flyger, när ni ser denna videon, hur svårt eller nära katastrof är landningarna?
Det är inte nära katastrof.
Så länge flygplanets fart framåt ligger inom rätt intervall, kommer flygplanet fortsätta att flyga.
#5634 2018-03-23, 00:23
karlenn
Den 9 februari så flög jag och ett par vänner hem från Thailand med Norwegian, Bangkok - Stockholm. Jag är en ganska van ''flygpassagerare'' då jag flyger en hel del inom Europa på grund av jobbet och för det mesta så brukar jag sova mig igenom flygresorna, men den här gången höll jag mig vaken och uppmärksammande två saker jag har lite funderingar kring.

Det första jag lade märket till var att vid turbulens under flygresan så pratade kaptenen ut till passagerarna i kabinen och informerade om att turbulens skulle uppstå inom närtid, detta gjorde kaptenen varje gång oavsett om det var turbulens man knappt märkte av eller lite hoppigare, hen informerade även om att det inte var någon som helst fara när turbulensen började visa sig. Frågan jag har är ifall det här är vanligt att personalen i cockpit gör på det här viset? Som sagt så brukar jag sova under flygresorna men de gånger jag lyckats hålla mig vaken, jag kan dock inte komma ihåg att detta har inträffat tidigare.

Den andra grejen jag lade märke till var uppe i luften när vi var uppe på marschhöjd, på den här höjden så kunde man ibland se ''märkliga'' linjer utav moln uppe i luften, ibland väldigt nära flygmaskinen vi färdades i. Fenomenet kan beskrivas som en genomskinlig kabel, väldigt tunt lager av moln som det sedan var en ''linje'' i. Det är väldigt svårt att förklara hur det såg ut men jag hoppas att någon skulle kunna svara på vad jag möjligen kan ha sett?
#5635 2018-03-23, 00:30
ksv
Ursprungligen postat av karlenn
Den 9 februari så flög jag och ett par vänner hem från Thailand med Norwegian, Bangkok - Stockholm. Jag är en ganska van ''flygpassagerare'' då jag flyger en hel del inom Europa på grund av jobbet och för det mesta så brukar jag sova mig igenom flygresorna, men den här gången höll jag mig vaken och uppmärksammande två saker jag har lite funderingar kring.

Det första jag lade märket till var att vid turbulens under flygresan så pratade kaptenen ut till passagerarna i kabinen och informerade om att turbulens skulle uppstå inom närtid, detta gjorde kaptenen varje gång oavsett om det var turbulens man knappt märkte av eller lite hoppigare, hen informerade även om att det inte var någon som helst fara när turbulensen började visa sig. Frågan jag har är ifall det här är vanligt att personalen i cockpit gör på det här viset? Som sagt så brukar jag sova under flygresorna men de gånger jag lyckats hålla mig vaken så kan jag inte komma ihåg att detta har inträffat.
Antagligen hade de fått rapporter via radion att flygplan några minuter framför dem rapporterat turbulens.
Själv skulle jag inte väcka folk som kanske sover med ett PA om att det kanske kommer bli turbulens.

Ursprungligen postat av karlenn
Den andra grejen jag lade märke till var uppe i luften när vi var uppe på marschhöjd, på den här höjden så kunde man ibland se ''märkliga'' linjer utav moln uppe i luften, ibland väldigt nära flygmaskinen vi färdades i. Fenomenet kan beskrivas som en genomskinlig kabel, väldigt tunt lager av moln som det sedan var en ''linje'' i. Det är väldigt svårt att förklara hur det såg ut men jag hoppas att någon skulle kunna svara på vad jag möjligen kan ha sett?
Kondensstrimmor från andra flygplan?
#5636 2018-03-27, 18:57
Terrarie
För några veckor sedan skulle jag flyga och missade min connection, bland annat för att operatören av de-icing maskinen körde in i flygplanet vilket krävde att en tekniker kontrollerade flygplanet och signerade detta i loggboken.

Jag försöker nu begära ersättning av flygbolaget för min missade connection, men flygbolaget menar att det är väderrelaterat. Jag tänker då vända mig till allmänna reklamationsnämnden för att få det prövat. Där måste jag ha någon form av bevisföring och undrar då om man kan begära ut den där loggboken där detaljerna för flygningen måste vara noterade?
#5637 2018-03-27, 19:18
Ursprungligen postat av Terrarie
För några veckor sedan skulle jag flyga och missade min connection, bland annat för att operatören av de-icing maskinen körde in i flygplanet vilket krävde att en tekniker kontrollerade flygplanet och signerade detta i loggboken.

Jag försöker nu begära ersättning av flygbolaget för min missade connection, men flygbolaget menar att det är väderrelaterat. Jag tänker då vända mig till allmänna reklamationsnämnden för att få det prövat. Där måste jag ha någon form av bevisföring och undrar då om man kan begära ut den där loggboken där detaljerna för flygningen måste vara noterade?


Vad för ersättning har du begärt?
Vad blev förseningen till din slutdestination?
Hade du bokat en genomgående biljett med byte eller två separata enkelresor?

Som svar på din fråga tror jag inte det, jag är dock inte helt säker.
#5638 2018-03-28, 08:27
Terrarie
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad för ersättning har du begärt?
Vad blev förseningen till din slutdestination?
Hade du bokat en genomgående biljett med byte eller två separata enkelresor?

Som svar på din fråga tror jag inte det, jag är dock inte helt säker.


Förseningen var 4h+, det var en genomgående biljett. Allt faller inom ramen för ersättning enligt EU regler. Men eftersom att flygbolaget hävdar väderproblem och låtsas som om "olyckan" inte hände så måste jag gå via ARN.
#5639 2018-03-28, 19:48
Ursprungligen postat av Terrarie
Förseningen var 4h+, det var en genomgående biljett. Allt faller inom ramen för ersättning enligt EU regler. Men eftersom att flygbolaget hävdar väderproblem och låtsas som om "olyckan" inte hände så måste jag gå via ARN.

Det kan väl knappast vara din uppgift att begära ut loggbok från flygplanet? Räcker det inte om du bevisar att ni blev sena och att flygbolaget då bevisar att det berodde på vädret om de inte vill ersätta?

https://www.ogimet.com/metars.phtml.en har väderhistorik, men jag vet inte hur pålitlig den är.
#5640 2018-04-08, 19:34
Tystnad
För tungt lastat plan
Ursprungligen postat av ksv

Det behöver längre startsträcka alternativt högre effektuttag för kunna starta med bibehållna säkerhetsmarginaler.
Man ska ju i varje givet läge kunna hantera ett motorbortfall. Antingen avbryta innan V1 och få stopp eller ha utrymme att fortsätta accelerera och lyfta med en motor ur funktion.
Marginaler som de här lirarna inte är i närheten av att ha: https://www.youtube.com/watch?v=KhGwR1Ub-_E
.


mycket lärorik tråd...

Har en fråga om överlast och det förklarades ju en hel del i ovan (infogat) men....
Jag flyger inte jätteofta men blir någon ggr per år.

Sist jag var i London och skulle tillbaka med SAS till Köpenhamn, ropade dom upp i incheckningen ett tag innan att planet var helt fullbokat och det därför skulle bli strikt kontroll av vikten på handbagaget.
En del på bänkarna skruvade oroligt på sig och började lägga prylar i jackfickorna, extra jacka på sig...

Själv vad detta första ggr jag enbart flög med handbagage efter råd från min resekompis, var ju bara ett par dagar så... var dock lite orolig det då man ju köpt några grejor i London.
Visade sig vara 0,5 kg under gränsen så inga problem.
Dock var det flera som hade alldeles för mycket och dessa fick då lämna väskorna i en vagn.

Min fråga är vad hände med dessa väskor?
Extra avgift ja men kommer dom med ett senare plan?
Aldrig varit med om detta innan så.....