Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5761 2019-06-27, 11:35
possum
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antar att du menar 737 Max 8? 787 Max800 finns väl inget som heter?
Är det buggiga programvaror vilket det handlar om i det fallet hjälper det ju inte att planen är fabriksnya utan den sortens problem är väl tom. större risk ifall det är en nyutvecklad modell.


Självklart, MAX 8 heter modellen
#5762 2019-06-27, 14:45
Tack så hemskt mycket för alla svar!

Thai Airways är ju inte europeiskt, men antar att piloterna på Thai och Norwegian är precis lika duktiga? Vad det verkar rent säkerhetsmässigt då så spelar det ingen som helst roll vad jag väljer av dessa? Verkar dock som det ingår filtar, mat och liknande på TA men inte på Norwegian.

Sen har jag en märklig och fördomsfull fråga till främst flygledare. Man åker ju över Irak, Pakistan, Indien osv (inte kanske exakt de länderna) men kan man lita på att de som tar kontrollen över planen som kommer in i deras länders luftrum är precis lika kompetenta som svenskar, norrmän, tyskar osv? Tänker eftersom de länderna inte direkt har samma standard som i Europa rent generellt.
#5763 2019-06-28, 21:21
Bbobi
Ursprungligen postat av Henke54
Tack så hemskt mycket för alla svar!

Thai Airways är ju inte europeiskt, men antar att piloterna på Thai och Norwegian är precis lika duktiga? Vad det verkar rent säkerhetsmässigt då så spelar det ingen som helst roll vad jag väljer av dessa? Verkar dock som det ingår filtar, mat och liknande på TA men inte på Norwegian.

Sen har jag en märklig och fördomsfull fråga till främst flygledare. Man åker ju över Irak, Pakistan, Indien osv (inte kanske exakt de länderna) men kan man lita på att de som tar kontrollen över planen som kommer in i deras länders luftrum är precis lika kompetenta som svenskar, norrmän, tyskar osv? Tänker eftersom de länderna inte direkt har samma standard som i Europa rent generellt.


Enda man kan tänka sig är väl att det är större risk för en misskommunikation om piloterna är sämre på engelska men annars ska dom väl ha samma krav på sig för att få flyga internationellt?

Hur många gånger har du hört talas om Norwegian plan som kraschat?

Jag har flygit del med norwegian arn-bkk och som du säger ingår inte filtar så ta med dig en tjock-tröja då det kan bli rätt kallt under en sån lång resa, framförallt om man sover. Jag hade tagit det billigaste bolaget. På norwegian planen får du samma mat som thair airways då det är dom som leverar den, iaf när du flyger från bkk.

Är du orolig gå in på flight radar och kolla hur många plan som är i luften den rutten. Planen flyger samma väg i sina "motorvägar" i luften. Hade det varit ett problem hade det varit uppenbart med tanke på hur många plan som flyger den vägen varenda dag fram och tillbaks.
#5764 2019-06-28, 21:25
Ursprungligen postat av Bbobi
Enda man kan tänka sig är väl att det är större risk för en misskommunikation om piloterna är sämre på engelska men annars ska dom väl ha samma krav på sig för att få flyga internationellt?

Hur många gånger har du hört talas om Norwegian plan som kraschat?

Jag har flygit del med norwegian arn-bkk och som du säger ingår inte filtar så ta med dig en tjock-tröja då det kan bli rätt kallt under en sån lång resa, framförallt om man sover. Jag hade tagit det billigaste bolaget. På norwegian planen får du samma mat som thair airways då det är dom som leverar den, iaf när du flyger från bkk.

Fast det måste väl vara väldigt höga krav på att man skall kunna engelska för att få licens för att flyga internationellt?
#5765 2019-06-28, 21:33
Bbobi
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast det måste väl vara väldigt höga krav på att man skall kunna engelska för att få licens för att flyga internationellt?


Ja alltså dom ska ju blir godkända i sina prov men många har dött till följd av missuppfattningar mellan ledning och piloter. Vet inte exakt hur kraven ser ut så jag menar inte att jag är kunnig.

När jag säger många så är det ju såklart ändå försummbart sett till helheten. Men det förekommer. Missförstånd eller fel ordval. Ett plan tex krashade för att dom använde fel ordval för att förklara sin situation varpå dom felprioriterades. Bränslet tog slut och dom krashade.
#5766 2019-06-28, 22:17
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Tack så hemskt mycket för alla svar!

Thai Airways är ju inte europeiskt, men antar att piloterna på Thai och Norwegian är precis lika duktiga? Vad det verkar rent säkerhetsmässigt då så spelar det ingen som helst roll vad jag väljer av dessa?
Sedan ganska många år tillbaka sker all pilotrekrytering till Thai via det svenska flygpsykologföretaget SIAP, som är mycket grundliga och skickliga på det de gör.

Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast det måste väl vara väldigt höga krav på att man skall kunna engelska för att få licens för att flyga internationellt?
Det är dessvärre respektive lands myndigheter som testar och utfärdar intyg och betyg i engelska språkfärdigheter på en 6-gradig skala.

I t.ex. Finland utfärdar man aldrig betyg 6 till andra än de som har engelska som modersmål, medan kinesiska myndigheter alltid ger högsta betyg till sina medborgare.
Detta kan te sig lite lätt komiskt, då Air China ibland ställer till problem på frekvensen när de knappt alls kan förstå flygledningens instruktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

Något liknande hände vid inflygningen till Arlanda för ett par år sedan, då ATC tvingades flytta på annan trafik eftersom Air China inte förstod. Trots högsta betyg i flygengelska.
#5767 2019-06-28, 22:22
Ursprungligen postat av ksv
Sedan ganska många år tillbaka sker all pilotrekrytering till Thai via det svenska flygpsykologföretaget SIAP, som är mycket grundliga och skickliga på det de gör.

Det är dessvärre respektive lands myndigheter som testar och utfärdar intyg och betyg i engelska språkfärdigheter på en 6-gradig skala.

I t.ex. Finland utfärdar man aldrig betyg 6 till andra än de som har engelska som modersmål, medan kinesiska myndigheter alltid ger högsta betyg till sina medborgare.
Detta kan te sig lite lätt komiskt, då Air China ibland ställer till problem på frekvensen när de knappt alls kan förstå flygledningens instruktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

Något liknande hände vid inflygningen till Arlanda för ett par år sedan, då ATC tvingades flytta på annan trafik eftersom Air China inte förstod. Trots högsta betyg i flygengelska.

Borde man inte dra in tillståndet att flyga i europeiskt luftrum från flygbolag vars piloter inte kan göra sig förstådda på engelska?
#5768 2019-07-05, 14:35
Ursprungligen postat av ksv
Sedan ganska många år tillbaka sker all pilotrekrytering till Thai via det svenska flygpsykologföretaget SIAP, som är mycket grundliga och skickliga på det de gör.

Det är dessvärre respektive lands myndigheter som testar och utfärdar intyg och betyg i engelska språkfärdigheter på en 6-gradig skala.

I t.ex. Finland utfärdar man aldrig betyg 6 till andra än de som har engelska som modersmål, medan kinesiska myndigheter alltid ger högsta betyg till sina medborgare.
Detta kan te sig lite lätt komiskt, då Air China ibland ställer till problem på frekvensen när de knappt alls kan förstå flygledningens instruktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

Något liknande hände vid inflygningen till Arlanda för ett par år sedan, då ATC tvingades flytta på annan trafik eftersom Air China inte förstod. Trots högsta betyg i flygengelska.


Och i UK är det inte självklart att man får en 6a om man har en kraftig dialekt, skottar t.ex. får ibland femmor för att dialekten är så svår att förstå.

Det är så reglerna ska tolkas (så som jag förstår det), men det är ett problem att olika stater har så olika uppfattning om vad som är en viss språknivå.

Med det sagt, i Sverige verkar det vara väldigt enkelt att få en 6a i Svenska, ska en skåning ha en 6a? Inte nödvändigtvis kanske.

På samma sätt har jag träffat nordiska piloter med 6a i Engelska som jag inte tror hade fått det i t.ex. UK.

Ursprungligen postat av Jonas1968
Borde man inte dra in tillståndet att flyga i europeiskt luftrum från flygbolag vars piloter inte kan göra sig förstådda på engelska?


Kanske, men det är inte helt enkelt. Det blir en ganska komplicerad process att först bevisa problemet och sedan få respektive myndigheter att agera på det. Dessutom kan det vara diplomatiskt känsligt. Rätten att trafikera en rutt med flyg används av t.ex. Kina som ett strategiskt verktyg där staten styr i ganska hög detalj vilka som får flyga vilken rutt under vilka omständigheter. Ryssland använder också överflygningsrätter till sin fördel.

Spoiler:
mer kring överflygningar av Ryssland https://www.youtube.com/watch?v=jdNDYBt9e_U


Tanken är inte dum men jag tror spontant att det hade visat sig vara ett mycket svårt uppdrag. Det är antagligen troligare i såna fall att man lyckas få igenom efterlevnaden bättre genom internationella samarbeten (såsom inom ICAO). Sen är ICAO en otroligt tungrodd organisation och det tar många år att få till förändringar. Dessutom har ICAO ingen formell möjlighet att tvinga staterna att följa reglerna, även om majoriteten gör det ändå.

Inom EU är möjligheterna idag rätt goda att standardisera tack vare EASA, som har möjlighet att skriva bindande lag för alla medlemsstater. Trots detta finns det fortsatt relativt stora skillnader inom EU (även om det blir färre). Att få till standardisering på en global nivå är inte omöjligt (vi har ju t.ex. språknivåer som i teorin är samma överallt) men det är ett otroligt svårt projekt.


Jag tänker att det viktigaste verktyget vi har för att minska problemet med språkförbistring är standardiserad fraseologi och standardiserat språk. När formatet följer bestämda mallar är det otroligt mycket lättare att följa med. Detta är något som även börjat ske allt mer i cockpitmiljön där det idag är ganska vanligt i Europa att piloterna inte delar ett förstaspråk. På en low-cost t.ex. kan du ha fyra eller fem språk i besättningen (kom ihåg att kommunikation mellan cockpit och kabin är extremt viktig i nödsituationer). Därför använder man standardiserade callouts och flows på engelska så att rutinerna ser samma ut oavsett vem du flyger med.

Ironiskt nog är det ofta modersmålstalare av Engelska som har svårt med detta, att t.ex. uttala ord "fel" för att det ska bli lättare att höra på radion är inte alltid helt lätt för någon som pratar Engelska som modersmål.
#5769 2019-10-04, 19:13
Gotlaborj
Är Boeing 787-800 Dreamliner något plan att förlita sig på? Läst om många whistleblowers som sagt att man aldrig skulle sätta sin fot i ett sådant flygplan.
#5770 2019-10-04, 19:30
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Är Boeing 787-800 Dreamliner något plan att förlita sig på? Läst om många whistleblowers som sagt att man aldrig skulle sätta sin fot i ett sådant flygplan.

Var ju strul med batterier som kunde brinna i början men dom senaste åren har det vad jag vet inte varit några olyckor med den modellen?
#5771 2019-10-05, 08:30
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Är Boeing 787-800 Dreamliner något plan att förlita sig på? Läst om många whistleblowers som sagt att man aldrig skulle sätta sin fot i ett sådant flygplan.

Tror nog att de nämnda personerna tänker på 737 MAX, ett helt annat flygplan som ju för tillfället har flygförbud över hela världen efter att två av dessa plan har ramlat i backen.787 Dreamliner har aldrig haft någon dödsolycka.
#5772 2019-10-05, 08:50
Gotlaborj
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Tror nog att de nämnda personerna tänker på 737 MAX, ett helt annat flygplan som ju för tillfället har flygförbud över hela världen efter att två av dessa plan har ramlat i backen.787 Dreamliner har aldrig haft någon dödsolycka.


Det har även jag läst, men det gör det inte mindre skrämmande. Någon gång ska ju vara den första.

https://www.cbsnews.com/news/boeing-787-dreamliner-prompted-nearly-a-doz...

https://www.newshub.co.nz/home/travel/2019/04/more-safety-concerns-over-...