Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5797 2020-12-28, 08:44
ksv
Ursprungligen postat av peter_pung
Verkar som att 737 Max är godkänd nu. Vad känner ni för att flyga med planet?
737 Max lär vara säkrare än den äldre och fortfarande betydligt vanligare 737 NG.

Ursprungligen postat av peter_pung
Hur känner ni för övrigt för att flyga öht sen när vaccinationen är mer eller mindre fullbordad och världen börjar öppna upp igen? Tänker att det är många plan som ska igång efter att ha stått stilla i nästan ett år.
Finns nog en risk att småfel kan förekomma på första tomflygningen som görs för att positionera flygplanen efter att de varit långtidsparkerade. I övrigt lär nog det mesta vara som vanligt.
#5798 2020-12-28, 12:02
peter_pung
Ursprungligen postat av ksv
737 Max lär vara säkrare än den äldre och fortfarande betydligt vanligare 737 NG.

Finns nog en risk att småfel kan förekomma på första tomflygningen som görs för att positionera flygplanen efter att de varit långtidsparkerade. I övrigt lär nog det mesta vara som vanligt.

Tack. Har du flugit själv under pandemin eller har du varit permitterad?

Hur lång tid tror du det tar innan branschen har återhämtat sig?
#5799 2020-12-29, 21:54
ksv
Ursprungligen postat av peter_pung
Tack. Har du flugit själv under pandemin eller har du varit permitterad?
Permitterad.

Ursprungligen postat av peter_pung
Hur lång tid tror du det tar innan branschen har återhämtat sig?
Jag antar att det finns ett stort uppdämt behov av att komma iväg på semester utomlands. Å andra sidan kanske affärsresorna aldrig kommer återhämta sig helt?
Mina gissningar är nog inte bättre än någon annans här...
#5800 2021-04-25, 12:34
Puteraren
Hej,


Extremt flygrädd, skall åka med Airbus A321-271NX

Jag har sett att bolaget jag flyger med brukar ligga på cruise 520 kts vissa flygningar, bl.a. den jag skall med.

Är det inte över MOV för det flygplanet? På Airbus hemsida står det att Max. cruise speed är 880km/h

Tacksam för svar

(ja vet, överanalys)
#5801 2021-04-26, 01:08
Ursprungligen postat av Puteraren
Hej,


Extremt flygrädd, skall åka med Airbus A321-271NX

Jag har sett att bolaget jag flyger med brukar ligga på cruise 520 kts vissa flygningar, bl.a. den jag skall med.

Är det inte över MOV för det flygplanet? På Airbus hemsida står det att Max. cruise speed är 880km/h

Tacksam för svar

(ja vet, överanalys)

Kan vara så att "Ground speed" kan vara 520 knop medan "Air speed" är lägre pga medvind. Är ofta hastigheten gentemot marken som redovisas mot passagerarna medan det är en viss "air speed" dvs hastigheten gentemot luften som är max vad planet klarar att flygas i. När jag flög hem från New York så var hastigheten som visades på monitorerna i planet stundtals över 1000 km/h och så snabbt flyger inga normala flygplan gentemot den omgivande luften men hastigheten kan lätt vara så hög gentemot marken vid kraftig medvind.
Du kan vara lugn för att inga seriösa flygbolag flyger snabbare än vad flygplanet är godkänt för.
#5802 2021-05-07, 08:14
Puteraren
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan vara så att "Ground speed" kan vara 520 knop medan "Air speed" är lägre pga medvind. Är ofta hastigheten gentemot marken som redovisas mot passagerarna medan det är en viss "air speed" dvs hastigheten gentemot luften som är max vad planet klarar att flygas i. När jag flög hem från New York så var hastigheten som visades på monitorerna i planet stundtals över 1000 km/h och så snabbt flyger inga normala flygplan gentemot den omgivande luften men hastigheten kan lätt vara så hög gentemot marken vid kraftig medvind.
Du kan vara lugn för att inga seriösa flygbolag flyger snabbare än vad flygplanet är godkänt för.



Tack Jonas
#5803 2021-05-08, 12:01
Ursprungligen postat av Puteraren
Hej,


Extremt flygrädd, skall åka med Airbus A321-271NX

Jag har sett att bolaget jag flyger med brukar ligga på cruise 520 kts vissa flygningar, bl.a. den jag skall med.

Är det inte över MOV för det flygplanet? På Airbus hemsida står det att Max. cruise speed är 880km/h

Tacksam för svar

(ja vet, överanalys)

Snabbkoll på Flightradar24 antyder att de oftast visar ground speed och att air speed är ovanligare.
Jag ser just nu flight AA113, American Airlines Barcelona -> Miami, som har en ground speed på 472 kts, en indicated airspeed på 302 kts och en true airspeed på 492 kts.
Boeing 777-200.
#5804 2021-05-08, 13:19
DreamTwister
Ursprungligen postat av Puteraren
Hej,


Extremt flygrädd, skall åka med Airbus A321-271NX

Jag har sett att bolaget jag flyger med brukar ligga på cruise 520 kts vissa flygningar, bl.a. den jag skall med.

Är det inte över MOV för det flygplanet? På Airbus hemsida står det att Max. cruise speed är 880km/h

Tacksam för svar

(ja vet, överanalys)

Ytterligare ett exempel:

THY10 mellan LAX och IST.
GS: 556 kts
TAS: 480
IAS: 283

Jetströmmen knuffar på ganska bra med 110 kts
#5805 2021-07-19, 00:59
Spersson
Ursprungligen postat av JudasKiss77
Jag skall flyga 9 mars
Jag är så otroligt flygrädd...
Hur jobbar man den rädslan ?
Hur farligt är det att flyga...
Han sån jävla ångest över att flyga snälla hjälp mig...


Säg så här, om du lämnar in två enkelrader på Lotto innan du kliver ombord på flyget så är sannolikheten större att du får 7 rätt på någon av dina lottorader än att ditt flyg kraschar.

Förresten, hur gick resan? Överlevde du?
#5806 2021-09-30, 19:50
peter_pung
Ursprungligen postat av Spersson
Säg så här, om du lämnar in två enkelrader på Lotto innan du kliver ombord på flyget så är sannolikheten större att du får 7 rätt på någon av dina lottorader än att ditt flyg kraschar.

Förresten, hur gick resan? Överlevde du?

Verkar ha gått några veckor utan svar, gissar att vi får börja sörja.
#5807 2021-09-30, 20:11
hormods
Hur kan man vara säker på att en självmordsbenägen pilot inte låser ute den andra piloten när denne är på toa och tar med alla till döden?
#5808 2021-09-30, 20:16
SilentVictory
Ursprungligen postat av hormods
Hur kan man vara säker på att en självmordsbenägen pilot inte låser ute den andra piloten när denne är på toa och tar med alla till döden?

Det kan du inte, precis som du inte kan vara säker på att busschauffören får för sig att köra bussen rätt in i ett berg, eller att lokföraren ger full gas in i en station och krockar.

Det är väldigt rigorösa kontroller på piloter, efter Germanwings så blev den psykologiska delen än mer viktigare, samt att vissa har infört att en pilot inte får befinna sig ensam i cockpit bland annat.