Ursprungligen postat av Sitkin
En fråga till piloterna/flygvärdinnorna.
Hur vanligt är det att en flygvärdinna sitter i cockpiten vid start/landning?
Igår flög jag hem från ett europeiskt land och då observerade jag att en av flygvärdinnorna satt inne i cockpiten både vid start och vid landning. Flygrädd som man är började man direkt överanalysera situationen.
Vad är orsaken till det? Av hennes sätt att agera i flygplanet såg hon väldigt ny ut. Kan hon ha varit flygrädd?
-----
Samma flyg var det en av passagerarna som fyllde år(eller så firade de något annat, förstod inte riktigt eftersom de pratade tyska) vilket lättade lite på stämningen. Kort därpå, medan passageraren stod precis vid cockpitsdörren, ser jag plötsligt att en av piloterna kommer ut(tror det var kaptenen men är inte säker eftersom jag lyckades inte se antalet ränder på hans axlar). En vanlig person skulle inte bry sig så mycket om det men jag blev orolig eftersom jag började tänka på flygplanskraschen 2015 vid alperna när den förste officern Andreas stängde ut kaptenen och kraschade planet. Piloten pratade lite glatt med passageraren i fråga och sedan gick in på toaletten. Efter en kort stund(samtidigt som motorerna började låta mindre eftersom vi skulle landa) ser jag att piloten kommer ut ur toaletten och slår in en kortsiffrig kod på inmatningspanelen(ni vet hur de ser ut på Airbus A320) vid cockpitsdörren och väntade på att den andre piloten skulle öppna. Allt gick givetvis bra och piloten öppnade dörren på nolltid men jag var som tidigare nämnd orolig fram tills dörren öppnades.
Jag har inte hört någon lösning på självmordsbenägna piloter som tar med sig till döden även passagerare men jag försöker alltid övertyga mig själv att piloten måste ändå ha en speciell kod som öppnar dörren?
Tack på förhand till er som tar sin tid att svara på mitt inlägg.
Jag kan svara på det jag kan.
Det är såvitt jag förstår inte helt ovanligt att ny kabinbesättning sitter någon gång i cockpit främst för att få lite koll på hur det funkar. Jag spekulerar lite men jag misstänker att det är viktigt för kabinen att veta lite om vad arbetsbelastningen i cockpit är vid olika tillfällen och vad för information som kan vara viktig att skicka fram och inte.
Sen sitter det ibland även andra i cockpit och det är inte alltid uppenbart för pax varför, jag själv sitter då och då fram som ett slags studiebesök för jobbet som flygledare. Det är jättebra för oss att få insikt i hur piloterna arbetar och leder till mycket bra diskussioner som ökar förståelsen mellan grupperna, något som i sin tur självklart är mycket positivt för flygsäkerheten. Men det är klart att du har inte koll på att jag är ID-checkad och säkerhetsklarerad innan flygning, det har däremot besättningen alltid så allting är helt normalt.
Det flyger även inspektörer och liknande i cockpit då och då, och framförallt flyger det ibland flygbolagsanställda av olika anledningar. Antingen kan det vara en check-pilot eller safety-pilot om det pågår utbildning eller utcheckning av en pilot, då har man en extra person för att hjälpa till ifall så behövs och också för att hjälpa till att övervaka flygningen så att man har möjlighet att få en så effektiv utbildning som möjligt.
Det kan också ibland flyga personal i cockpit när det inte finns plats i kabinen, oftast sitter dessa i kabinen (det är faktiskt inte så bekvämt att sitta i cockpit, kabinen är oftast betydligt bättre) men är flyget fullbokat så kan det vara enda möjligheten att få med sig personen och passagerarna och besättningen kanske behövs för att flyga ett annat flyg från destinationen.
Med andra ord, det är inte uppenbart som pax men det är ganska vanligt att det sitter personer i cockpit av diverse olika anledningar. Det är dock alltid individer som har korrekta papper och det finns etablerade procedurer och lagar som reglerar tillträde till cockpit, med andra ord ingenting ovanligt och faktum är att utan extrapersoner i cockpit då och då skulle flyget inte funka (för då kan man t.ex. inte checka eller träna nya piloter).
Den andra delen av din fråga är lite oklar, vad är det du egentligen undrar? Om man behöver en specifik kod för att öppna dörren? I såna fall är svaret ja, nästan alla flygplan har idag också kameror i galley så det funkar inte för en kapare att t.ex. ställa sig och hota en pilot för att bli insläppt, det ser man på kamerorna.
Det är lite samma sak här, det finns robusta och etablerade procedurer för tillträde till cockpit, så allt är reglerat och systemet fungerar faktiskt extremt väl.
Det finns en tråd som dök upp efter just Germanwings där det disktueras cockpitsäkerhet med en hel del mycket bra svar ifrån ksv som har lång erfarenhet av kommersiell luftfart som just pilot (till skillnad från mig som förvisso jobbar inom flyget men inte som pilot).
(FB) Bättre cockpitsäkerhet kan minska antalet flyghaverier