Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5665 2018-05-27, 19:41
Ursprungligen postat av lollarn
2 frågor till piloterna

Hur långt måste det vara till destinationen för att det ska löna sig att gå upp på maxhöjd på 10 000m?

Skulle.man kunna spara på bränslet ifall.man flög i 500kmh istället för 800 kmh?

Inte pilot...
Kolla historiken på ex flightradar24 på någon kortare flight, ex CPH-GOT, och titta på höjdprofilen. Generellt sett är flygplan ganska optimerade för en viss höjd och hastighet. Luftmotståndet minskar med högre höjd.
#5666 2018-05-27, 21:02
Ursprungligen postat av lollarn
2 frågor till piloterna

Hur långt måste det vara till destinationen för att det ska löna sig att gå upp på maxhöjd på 10 000m?

Skulle.man kunna spara på bränslet ifall.man flög i 500kmh istället för 800 kmh?

Jag brukar kolla på flightradar24 på plan som flyger över Örebro. Planen som går Stockholm-Göteborg brukar ligga på minst 9000 meter men ofta förekommer även höjder över 10 000 meter för dessa plan så det skall nog handla om ännu kortare flygningar än så för att man skall gå markant lägre än 10 000 meter. I allafall så länge man kör med vanliga jetplan typ Boeing 737. Mindre turbopropplan brukar dock flyga på lägre höjd.
#5667 2018-05-27, 23:30
Ursprungligen postat av lollarn
2 frågor till piloterna

Hur långt måste det vara till destinationen för att det ska löna sig att gå upp på maxhöjd på 10 000m?

Skulle.man kunna spara på bränslet ifall.man flög i 500kmh istället för 800 kmh?

Kollade på historiken för SK448 (CPH-GOT), senaste dagarna har de kört med CRJ, de har som högst varit uppe på 22000 fot. Total tid högre än 18000 fot låg på omkring 5 minuter. En A320 som körde tidigare verkar stiga snabbare, den var över 18000 fot i ca 8 minuter, men inte över 22000 fot.
Propellermaskinerna ATR och Dash har enligt Wikipedia en maxhöjd på ca 7600 meter. Saker som jag gissar påverkar sådant är motorernas prestanda på viss höjd, kostnad och vikt som krävs för att anpassa skrovet för det lägre trycket på högre höjd samt vilken räckvidd flygplanet har.
Angående sänkt hastighet så är det beroende av höjden. Enkelt uttryckt: På hög höjd måste man flyga snabbare, annars bär inte vingarna. Men flyger man för snabbt (så att luftvirvlar kommer upp i ljudets hastighet) så funkar det inte heller. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_(aerodynamics)
Ett extremfall är USAs spaningsflygplan U2 som på väldigt hög höjd har ett säkert hastighetsintervall på endast ca 10 knop.
#5668 2018-05-29, 07:56
ulfsas
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Tror inte det är nån ko på isen! Hur många olyckor har du läst om som beror på sidvind vid landning? Nada! Men visst kan det vara obehagligt.

Var själv utsatt för en sådan landning way back, på landvetter. Piloten gör två försök att landa, inför det tredje säger han att om det inte funkar så blir det landning i jönköping. I min värld (20 års åldern) så tyckte jag dessutom att piloten lät nervös och stressad.....en o annan i planet började gråta och kvinnan jämte mig tryckte min hand! Men det gick bra. Som kuriosa kan jag nämna att om du flyger finnair, så har mer vidlyftiga regler vad gäller landning i hård vind, men det är sällan man läser om haverier med finnair trots det



Det stämmer inte. Planen är certifierade för max sid och medvind. Att överskrida testpilotens värden är inte att rekommendera.
#5669 2018-05-29, 08:00
ulfsas
Ursprungligen postat av mrscha
Så var det dags för flygning igen.. ska ytterligare en gång utsätta mig för det absolut värsta jag vet, varje gång jag gör det så intalar jag mig själv att detta fan får vara sista gången jag utsätter mig för detta. Den psykiska påfrestningen som börjar krypa sig på flera veckor innan avresa och kan göra mig sömnlös vissa nätter, generellt lättirriterad och allmänt ledsen, och värst är det såhär dagarna innan.. jag blir som paralyserad och känner mig nästan ur medvetande.. som att jag sover eller något. Kan inte fokusera, har bara en stor tung sten av ångest liggandes i magen. Jag jämför väderprognoser som en dåre, kollar och jämför vindhastigheter på flygplatsen jag lyfter från till flygplatsen jag landar på. Kollar hur tjocka molnen kommer vara.. jag vet att varken vind eller tjocka moln tar ner plan, men då kan jag iallafall förbereda mig för hur hoppig just denna flight kommer vara. Jag kollar på flightradar24 för att informera mig om hur rutten ser ut, och räknar ut hur lång tid jag kommer befinna mig över vatten, tycker nämligen det är extremt obehagligt att flyga över vatten. Räknar även ut vid vilken tidpunkt efter start som flyget lämnar fastlandet och befinner sig över vattnet, och hur lång tid efter start (på minuten, alltså som jag åter igen kan räkna med att befinna mig över land igen. Då är det alltid utandning.

Uppdaterar väderprognoserna varje timme och jämför med alla olika vädersajter. Det värsta är att jag, varenda gång har en magkänsla som säger att att det är denna gång det inte kommer gå bra. Trots att jag fått min magkänsla motbevisad gång på gång, och varje gång känner mig euforisk efter jag landat, klivit ur flygplanet och går i gången mot bagage claim.

Till saken hör att jag är bosatt utomlands och flyger därför hem ganska ofta. Upp mot 4-5 gånger om året. Så jag är en ganska van flygare, men kan liksom inte rubba dessa katastroftankar. I år är året jag flyttar hem igen och efter det ska jag fan inte flyga mer. Orkar inte ångesten.

Jag flyger med SAS pga enda flygbolaget jag mer eller mindre litar på.

All hjälp med tankemetoder skulle uppskattas. Brukar alltid se till att bli lite packad innan jag går på. Skulle älska att få höra från piloter också (gärna från just SAS) som åter igen kan intyga hur jäkla säkert det är att flyga.

Kram.


Jag har 29 år av flygande och ca 19400 flygtimmar på SAS utan större incidenter.
#5670 2018-07-13, 20:32
Sitkin
En fråga till piloterna/flygvärdinnorna.

Hur vanligt är det att en flygvärdinna sitter i cockpiten vid start/landning?
Igår flög jag hem från ett europeiskt land och då observerade jag att en av flygvärdinnorna satt inne i cockpiten både vid start och vid landning. Flygrädd som man är började man direkt överanalysera situationen.
Vad är orsaken till det? Av hennes sätt att agera i flygplanet såg hon väldigt ny ut. Kan hon ha varit flygrädd?
-----
Samma flyg var det en av passagerarna som fyllde år(eller så firade de något annat, förstod inte riktigt eftersom de pratade tyska) vilket lättade lite på stämningen. Kort därpå, medan passageraren stod precis vid cockpitsdörren, ser jag plötsligt att en av piloterna kommer ut(tror det var kaptenen men är inte säker eftersom jag lyckades inte se antalet ränder på hans axlar). En vanlig person skulle inte bry sig så mycket om det men jag blev orolig eftersom jag började tänka på flygplanskraschen 2015 vid alperna när den förste officern Andreas stängde ut kaptenen och kraschade planet. Piloten pratade lite glatt med passageraren i fråga och sedan gick in på toaletten. Efter en kort stund(samtidigt som motorerna började låta mindre eftersom vi skulle landa) ser jag att piloten kommer ut ur toaletten och slår in en kortsiffrig kod på inmatningspanelen(ni vet hur de ser ut på Airbus A320) vid cockpitsdörren och väntade på att den andre piloten skulle öppna. Allt gick givetvis bra och piloten öppnade dörren på nolltid men jag var som tidigare nämnd orolig fram tills dörren öppnades.

Jag har inte hört någon lösning på självmordsbenägna piloter som tar med sig till döden även passagerare men jag försöker alltid övertyga mig själv att piloten måste ändå ha en speciell kod som öppnar dörren?

Tack på förhand till er som tar sin tid att svara på mitt inlägg.
#5671 2018-07-14, 22:13
Ursprungligen postat av Sitkin
En fråga till piloterna/flygvärdinnorna.

Hur vanligt är det att en flygvärdinna sitter i cockpiten vid start/landning?
Igår flög jag hem från ett europeiskt land och då observerade jag att en av flygvärdinnorna satt inne i cockpiten både vid start och vid landning. Flygrädd som man är började man direkt överanalysera situationen.
Vad är orsaken till det? Av hennes sätt att agera i flygplanet såg hon väldigt ny ut. Kan hon ha varit flygrädd?
-----
Samma flyg var det en av passagerarna som fyllde år(eller så firade de något annat, förstod inte riktigt eftersom de pratade tyska) vilket lättade lite på stämningen. Kort därpå, medan passageraren stod precis vid cockpitsdörren, ser jag plötsligt att en av piloterna kommer ut(tror det var kaptenen men är inte säker eftersom jag lyckades inte se antalet ränder på hans axlar). En vanlig person skulle inte bry sig så mycket om det men jag blev orolig eftersom jag började tänka på flygplanskraschen 2015 vid alperna när den förste officern Andreas stängde ut kaptenen och kraschade planet. Piloten pratade lite glatt med passageraren i fråga och sedan gick in på toaletten. Efter en kort stund(samtidigt som motorerna började låta mindre eftersom vi skulle landa) ser jag att piloten kommer ut ur toaletten och slår in en kortsiffrig kod på inmatningspanelen(ni vet hur de ser ut på Airbus A320) vid cockpitsdörren och väntade på att den andre piloten skulle öppna. Allt gick givetvis bra och piloten öppnade dörren på nolltid men jag var som tidigare nämnd orolig fram tills dörren öppnades.

Jag har inte hört någon lösning på självmordsbenägna piloter som tar med sig till döden även passagerare men jag försöker alltid övertyga mig själv att piloten måste ändå ha en speciell kod som öppnar dörren?

Tack på förhand till er som tar sin tid att svara på mitt inlägg.


Jag kan svara på det jag kan.

Det är såvitt jag förstår inte helt ovanligt att ny kabinbesättning sitter någon gång i cockpit främst för att få lite koll på hur det funkar. Jag spekulerar lite men jag misstänker att det är viktigt för kabinen att veta lite om vad arbetsbelastningen i cockpit är vid olika tillfällen och vad för information som kan vara viktig att skicka fram och inte.

Sen sitter det ibland även andra i cockpit och det är inte alltid uppenbart för pax varför, jag själv sitter då och då fram som ett slags studiebesök för jobbet som flygledare. Det är jättebra för oss att få insikt i hur piloterna arbetar och leder till mycket bra diskussioner som ökar förståelsen mellan grupperna, något som i sin tur självklart är mycket positivt för flygsäkerheten. Men det är klart att du har inte koll på att jag är ID-checkad och säkerhetsklarerad innan flygning, det har däremot besättningen alltid så allting är helt normalt.

Det flyger även inspektörer och liknande i cockpit då och då, och framförallt flyger det ibland flygbolagsanställda av olika anledningar. Antingen kan det vara en check-pilot eller safety-pilot om det pågår utbildning eller utcheckning av en pilot, då har man en extra person för att hjälpa till ifall så behövs och också för att hjälpa till att övervaka flygningen så att man har möjlighet att få en så effektiv utbildning som möjligt.

Det kan också ibland flyga personal i cockpit när det inte finns plats i kabinen, oftast sitter dessa i kabinen (det är faktiskt inte så bekvämt att sitta i cockpit, kabinen är oftast betydligt bättre) men är flyget fullbokat så kan det vara enda möjligheten att få med sig personen och passagerarna och besättningen kanske behövs för att flyga ett annat flyg från destinationen.


Med andra ord, det är inte uppenbart som pax men det är ganska vanligt att det sitter personer i cockpit av diverse olika anledningar. Det är dock alltid individer som har korrekta papper och det finns etablerade procedurer och lagar som reglerar tillträde till cockpit, med andra ord ingenting ovanligt och faktum är att utan extrapersoner i cockpit då och då skulle flyget inte funka (för då kan man t.ex. inte checka eller träna nya piloter).


Den andra delen av din fråga är lite oklar, vad är det du egentligen undrar? Om man behöver en specifik kod för att öppna dörren? I såna fall är svaret ja, nästan alla flygplan har idag också kameror i galley så det funkar inte för en kapare att t.ex. ställa sig och hota en pilot för att bli insläppt, det ser man på kamerorna.

Det är lite samma sak här, det finns robusta och etablerade procedurer för tillträde till cockpit, så allt är reglerat och systemet fungerar faktiskt extremt väl.

Det finns en tråd som dök upp efter just Germanwings där det disktueras cockpitsäkerhet med en hel del mycket bra svar ifrån ksv som har lång erfarenhet av kommersiell luftfart som just pilot (till skillnad från mig som förvisso jobbar inom flyget men inte som pilot).

(FB) Bättre cockpitsäkerhet kan minska antalet flyghaverier
#5672 2018-07-15, 02:25
Sitkin
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag kan svara på det jag kan.

Det är såvitt jag förstår inte helt ovanligt att ny kabinbesättning sitter någon gång i cockpit främst för att få lite koll på hur det funkar. Jag spekulerar lite men jag misstänker att det är viktigt för kabinen att veta lite om vad arbetsbelastningen i cockpit är vid olika tillfällen och vad för information som kan vara viktig att skicka fram och inte.

Sen sitter det ibland även andra i cockpit och det är inte alltid uppenbart för pax varför, jag själv sitter då och då fram som ett slags studiebesök för jobbet som flygledare. Det är jättebra för oss att få insikt i hur piloterna arbetar och leder till mycket bra diskussioner som ökar förståelsen mellan grupperna, något som i sin tur självklart är mycket positivt för flygsäkerheten. Men det är klart att du har inte koll på att jag är ID-checkad och säkerhetsklarerad innan flygning, det har däremot besättningen alltid så allting är helt normalt.

Det flyger även inspektörer och liknande i cockpit då och då, och framförallt flyger det ibland flygbolagsanställda av olika anledningar. Antingen kan det vara en check-pilot eller safety-pilot om det pågår utbildning eller utcheckning av en pilot, då har man en extra person för att hjälpa till ifall så behövs och också för att hjälpa till att övervaka flygningen så att man har möjlighet att få en så effektiv utbildning som möjligt.

Det kan också ibland flyga personal i cockpit när det inte finns plats i kabinen, oftast sitter dessa i kabinen (det är faktiskt inte så bekvämt att sitta i cockpit, kabinen är oftast betydligt bättre) men är flyget fullbokat så kan det vara enda möjligheten att få med sig personen och passagerarna och besättningen kanske behövs för att flyga ett annat flyg från destinationen.


Med andra ord, det är inte uppenbart som pax men det är ganska vanligt att det sitter personer i cockpit av diverse olika anledningar. Det är dock alltid individer som har korrekta papper och det finns etablerade procedurer och lagar som reglerar tillträde till cockpit, med andra ord ingenting ovanligt och faktum är att utan extrapersoner i cockpit då och då skulle flyget inte funka (för då kan man t.ex. inte checka eller träna nya piloter).


Den andra delen av din fråga är lite oklar, vad är det du egentligen undrar? Om man behöver en specifik kod för att öppna dörren? I såna fall är svaret ja, nästan alla flygplan har idag också kameror i galley så det funkar inte för en kapare att t.ex. ställa sig och hota en pilot för att bli insläppt, det ser man på kamerorna.

Det är lite samma sak här, det finns robusta och etablerade procedurer för tillträde till cockpit, så allt är reglerat och systemet fungerar faktiskt extremt väl.

Det finns en tråd som dök upp efter just Germanwings där det disktueras cockpitsäkerhet med en hel del mycket bra svar ifrån ksv som har lång erfarenhet av kommersiell luftfart som just pilot (till skillnad från mig som förvisso jobbar inom flyget men inte som pilot).

(FB) Bättre cockpitsäkerhet kan minska antalet flyghaverier

Hej
Tack för svaret.
När det gäller den andra frågan undrar jag om besättningen har en kod som öppnar dörren när piloten i cockpiten vägrar öppna den från insidan. Därav min referens till fallet med Germanwings där kaptenen hade ingen möjlighet att öppna dörren utifrån. Det är därför jag blev uppskrämd(inte av möjligheten att en obehörig skulle kunna ta sig in). Kommer läsa tråden du länkade och förhoppningsvis är jag lugnare inför nästa flygning.
#5673 2018-07-15, 06:02
Ursprungligen postat av Sitkin
Hej
Tack för svaret.
När det gäller den andra frågan undrar jag om besättningen har en kod som öppnar dörren när piloten i cockpiten vägrar öppna den från insidan. Därav min referens till fallet med Germanwings där kaptenen hade ingen möjlighet att öppna dörren utifrån. Det är därför jag blev uppskrämd(inte av möjligheten att en obehörig skulle kunna ta sig in). Kommer läsa tråden du länkade och förhoppningsvis är jag lugnare inför nästa flygning.


Nej det har man inte, personen i cockpit kan aktivt neka tillträdet. Det beror helt enkelt på att säkerhetsrisken att någon försöker ta sig in är avsevärt större än risken att någon av fel anledning försöker hålla andra ute.

Jag tror den diskussionen tas i länkade tråden så där kan du förhoppningsvis se resonemanget.

För vad det är värt, och jag förstår att rädsla inte är logiskt, du "borde" vara betydligt oroligare för risken att obehörig tar sig in snarare än att någon blir utelåst. Risken för det första är historiskt avsevärt större och har orsakat långt fler olyckor än flygplansassisterat självmord
#5674 2018-07-20, 21:06
Musikanten
Hej Hefaiston, pilot och framförallt ksv! Nu har ni, era små jävlar, fått denne gamle (59) man att bli biten av flygbuggen... Kommer inom det närmaste året att försöka ta PPL, bara för att...😀 Måste bara känna känslan vid V1, Vr, ja ni vet... För det mesta är jag på marken (taxichaffis). Luften lockar dock oerhört! 😎
#5675 2018-07-21, 00:21
ksv
Ursprungligen postat av ulfsas
Jag har 29 år av flygande och ca 19400 flygtimmar på SAS utan större incidenter.
Välkommen till tråden, Ulf!
Dina bidrag hit kommer uppskattas.

Ursprungligen postat av Musikanten
Hej Hefaiston, pilot och framförallt ksv! Nu har ni, era små jävlar, fått denne gamle (59) man att bli biten av flygbuggen... Kommer inom det närmaste året att försöka ta PPL, bara för att...😀 Måste bara känna känslan vid V1, Vr, ja ni vet... För det mesta är jag på marken (taxichaffis). Luften lockar dock oerhört! 😎
Flyg är kul!
Roligt att du funnit inspiration här!
#5676 2018-07-21, 12:44
Musikanten
Tack ksv!
Genom hela tråden har du och dina kollegor varit det mest nyktra, fokuserade och målinriktade man kan se på Flashback i dessa dagar. Om alla piloter är som ni är luften trygg. Nu outar jag mig, men har precis tagit kontakt med Växjö flygklubb. Hela processen lär ta ca ett år från infomöte till uppflygning! Cessna 172 är klubbens plan😎