Ursprungligen postat av karldenelfte
Ok. TCAS vet jag. Men hur kan flygtornen veta var planen är? Är det som att de kollar flightradar24.com?
Är det så att man kopplas till närmsta flygtorn genom hela flygningen? T.ex. om jag åker över Lettland så kopplas jag till Rigas flygtorn?
Det är inte tornen som håller koll på det. Tornet ansvarar för luften runt flygplatsen, i luften hanteras trafiken av radarflygledare som sitter antingen på flygplatsen eller i kontrollcentraler.
Jag har ingen dator just nu men ska försöka jaga upp lite klipp och skriva ihop en längre förklaring i helgen eller nästa vecka.
Är systemet säkert? Otroligt säkert. För kommersiella flygplan i passagerartrafik är en kollision med annat flygplan så otroligt låg risk att den är svår att mäta.
Senaste gången det hände som jag kan påminna mig var überlingenolyckan, och då fungerade flygplanens inbyggda säkerhetsnät (Tcas) och hade avstyrt olyckan om piloterna följt systemets råd. Den här olyckan har man se analyserat och lärt sig av för att höja säkerheten i systemet ännu mer.
Uberlingen var 2002, det flyger tusentals flygningar varje dag, rent statistiskt går det inte (åtminstone inte vad jag kan se) att säga annat än att det kommersiella flyger är extremt säkert. Räknar man sen på enbart västerländska bolag ser statistiken ännu bättre ut.
Jag återkommer med mer info kring hur flygledningssystemet funkar.