Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5773 2019-11-22, 19:49
peter_pung
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det har även jag läst, men det gör det inte mindre skrämmande. Någon gång ska ju vara den första.

https://www.cbsnews.com/news/boeing-787-dreamliner-prompted-nearly-a-doz...

https://www.newshub.co.nz/home/travel/2019/04/more-safety-concerns-over-...


Ja, det känns uppenbarligen som att Boeing är förbi sin storhetstid. 777 och 737NG är båda väldigt tillförlitliga men sedan verkar det ha gått utför.

Nu för tiden ser jag Airbus som klart mer pålitliga.
#5774 2019-11-23, 09:45
Gotlaborj
Ursprungligen postat av peter_pung
Ja, det känns uppenbarligen som att Boeing är förbi sin storhetstid. 777 och 737NG är båda väldigt tillförlitliga men sedan verkar det ha gått utför.

Nu för tiden ser jag Airbus som klart mer pålitliga.


Känner exakt samma sak. Åtminstone i perspektivet flygsäkerhet.
#5775 2019-12-07, 23:28
Tratten45
Det är meningslöst att vara flygrädd. Händer det något seriöst fel på ett plan om det tex är mörkt, dålig sikt, skitväder, på låg höjd direkt efter start, kraftig sidvind, piloterna blir matförgiftade osv.. så dör du. Rullgardinen ner som tur är så är det sällan det händer men det händer. Kanske är det din nästa flight som drar nitlotten
#5776 2020-01-07, 11:08
karlenn
Ursprungligen postat av Tratten45
Det är meningslöst att vara flygrädd. Händer det något seriöst fel på ett plan om det tex är mörkt, dålig sikt, skitväder, på låg höjd direkt efter start, kraftig sidvind, piloterna blir matförgiftade osv.. så dör du. Rullgardinen ner som tur är så är det sällan det händer men det händer. Kanske är det din nästa flight som drar nitlotten



Det där är ju långt ifrån verkligheten, det är ju irrelevant vare sig det är dag eller natt om det blir fel på planet. Piloterna är ju där för att faktiskt kunna flyga/manövrera planet om det skulle uppstå något fel. Även om det blir ett allvarligt fel i maskineriet på flygmaskinen så är chansen väldigt liten att utgången blir fatal. Matförgiftning stoppar inte från att kunna landa planet, sen att samtliga piloter skulle åka på en matförgiftning är obefintligt liten.

Flyg på! 😁
#5777 2020-01-07, 18:29
Gotlaborj
Hjältar, åker ner till Malaysia i april. Fru och 2 barn, en rätt jobbig resa bara där.
Men till det viktiga... Resrutten verkar vara över både Iran och Afghanistan. Hur säkert är det att flyga över sådana länder?
#5778 2020-01-07, 18:43
ksv
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Hjältar, åker ner till Malaysia i april. Fru och 2 barn, en rätt jobbig resa bara där.
Men till det viktiga... Resrutten verkar vara över både Iran och Afghanistan. Hur säkert är det att flyga över sådana länder?
Ja.
Bolagen har egna restriktioner för sådana områden. Det kan vara t.ex. att flygning över Afghanistan kan måste ske över en viss höjd och att endast vissa rutter över Iran är godkända.
Sådant omprövas och skulle situationen i Iran eskalera kan reglerna komma att ändras.

Men hur vet du att resan går just över Iran?
Jag har flugit rutten till Thailand massor av gånger och inte sällan kan den exakta rutten variera från gång till gång beroende på vindar och annat.
Oftast brukar det vara över Afghanistan ELLER Iran.
#5779 2020-01-08, 16:32
Gotlaborj
Ursprungligen postat av ksv
Ja.
Bolagen har egna restriktioner för sådana områden. Det kan vara t.ex. att flygning över Afghanistan kan måste ske över en viss höjd och att endast vissa rutter över Iran är godkända.
Sådant omprövas och skulle situationen i Iran eskalera kan reglerna komma att ändras.

Men hur vet du att resan går just över Iran?
Jag har flugit rutten till Thailand massor av gånger och inte sällan kan den exakta rutten variera från gång till gång beroende på vindar och annat.
Oftast brukar det vara över Afghanistan ELLER Iran.


Fick det bekräftat av resebolaget. Antingen över Iran eller Afghanistan.
Efter min fråga så blir man väl lite extra nervös nu, efter det som har hänt precis.
#5780 2020-01-08, 17:31
ksv
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Fick det bekräftat av resebolaget. Antingen över Iran eller Afghanistan.
Efter min fråga så blir man väl lite extra nervös nu, efter det som har hänt precis.
Som jag skrev uppdateras sådana regler hela tiden.

Om det tidigare enbart varit tillåtet att överflyga Iran på vissa mer säkra airways och på hög höjd, skulle jag gissa att man efter gårdagens attack mot amerikanska baser väljer att helt avstå från överflygningar över Iran.

Där jag jobbar är Iran redan rödflaggat sedan tidigare. Vi får dock flyga över Afghanistan förutsatt att vi håller oss över 33000 fot.
Jag läser nu att flera stora bolag ändrat sina regler och tillsvidare slutar helt att flyga över Iran.
https://www.standard.co.uk/news/world/commercial-airlines-reroute-planes...
https://nltimes.nl/2020/01/08/klm-stops-flying-iran-iraq

Det är dock lite av en flaskhals i det området när man flyger från norra Europa till den delen av Asien.
Man ser det tydligt om man tittar på Flightradar24.
#5781 2020-01-17, 15:28
Woozah
Ursprungligen postat av ksv
Jepp, det är riktiga flygplan det. Amerikanska järnhästar ftw!


1. Hur är det nu i o m uppdagandet om Max8 och t.o.m. egna arbetande som kallar Boeing plan för skräp? Har du ändrat dig eller är Boeing fortfarande bäst för dig? (genuin fråga, inte menat som något hån!)

2. Tror du (eller upplever) att fler är flygrädda p.g.a. denna härva med Boeing? Har någon specifikt uttryckt rädsla för modellen (pilot eller icke).

Jag är inte flygrädd (snarare avundas er som får flyga) men många bekanta som flyger reguljärt känner att Boeing inte är särskilt pålitliga, även om jag försöker berätta om att B777, 737-800, NG o.s.v. är extremt beprövade plan. Har du (ni piloter i tråden) samma problem med bekanta (inte nödvändigtvis kopplat till enbart Boeing men flygrädsla generellt) och hur bemöter ni det utöver användande av t.ex. statistik?
#5782 2020-01-17, 17:13
ksv
Ursprungligen postat av Woozah
1. Hur är det nu i o m uppdagandet om Max8 och t.o.m. egna arbetande som kallar Boeing plan för skräp? Har du ändrat dig eller är Boeing fortfarande bäst för dig? (genuin fråga, inte menat som något hån!)
Då förtjänar det ett seriöst svar.

Mitt tidigare inlägg ska mer betraktas som en kommentar med glimten i ögat till någon som flugit bl.a. B707, en kärra som idag är att betrakta som veteranflygplan.
Det hade varit riktigt intressant att få spaka ett sådant flygplan, men självklart är dagens modernaste flygplan att föredra både som arbetsplats och säkerhetsmässigt.

Jag har inga preferenser Boeing vs Airbus. De är ganska jämt skägg mellan båda vad gäller säkerhet.
Sedan finns det förstås vissa modeller man hellre flyger än andra. Både A350 och B787 är t.ex. alldeles utmärkta arbetsplatser.

Ursprungligen postat av Woozah
2. Tror du (eller upplever) att fler är flygrädda p.g.a. denna härva med Boeing? Har någon specifikt uttryckt rädsla för modellen (pilot eller icke).
De som är flygrädda upplever det säkert som extra jobbigt när det skrivs om flygkatastrofer.
Jag får ofta besök i cockpit före eller efter landning av passagerare som är flygrädda och brukar försöka ta mig tid att svara på frågor.
Veckorna efter de här olyckorna kanske det var någon som förde typen på tal (minns inte), men nu för tiden är det andra saker de bekymrar sig för.

Ursprungligen postat av Woozah
Jag är inte flygrädd (snarare avundas er som får flyga) men många bekanta som flyger reguljärt känner att Boeing inte är särskilt pålitliga, även om jag försöker berätta om att B777, 737-800, NG o.s.v. är extremt beprövade plan. Har du (ni piloter i tråden) samma problem med bekanta (inte nödvändigtvis kopplat till enbart Boeing men flygrädsla generellt) och hur bemöter ni det utöver användande av t.ex. statistik?
Nej. Jag upplever snarare att de flesta man pratar med inte har en aning om vilken flygplanstyp de åkte med.
#5783 2020-02-26, 08:56
peter_pung
Vad använder TUI-fly för maskiner nu när deras max-8 står parkerade?

Känns som att deras flotta är otroligt gammal nu, eller har jag fel?

Pratade med en kollega häromdagen som har rest med TUI ett par gånger om året i många års tid, men som nu har bytt till Ving pga att de har mycket bättre flygplan enligt honom.

Ligger det något i det?
#5784 2020-02-26, 10:55
ksv
Ursprungligen postat av peter_pung
Vad använder TUI-fly för maskiner nu när deras max-8 står parkerade?
En blandning av andra flygplan från deras flotta på runt 60 kärror, B787, B737 och B767.

Ursprungligen postat av peter_pung
Känns som att deras flotta är otroligt gammal nu, eller har jag fel?
De nyaste 787orna är bara ett par år gamla, medan de äldsta 767orna har ca 20 år på nacken.

Ursprungligen postat av peter_pung
Pratade med en kollega häromdagen som har rest med TUI ett par gånger om året i många års tid, men som nu har bytt till Ving pga att de har mycket bättre flygplan enligt honom.

Ligger det något i det?
Vings (dvs. Sunclass Airlines) har en liknande åldersfördelning. Deras långdistansmaskiner tror jag samtliga är runt 20 år gamla, medan deras senaste A321 är ca 5.

Ingen större skillnad alltså.

Sedan ska tilläggas att åldern på flygplanen inte har någon betydelse för säkerheten.
De underhålls och genomgår regelbundet stora serviceprogram där många delar byts ut. Rörliga delar som motorer är gångtidsbegränsning och byts ut då och då.