Ursprungligen postat av Woozah
1. Hur är det nu i o m uppdagandet om Max8 och t.o.m. egna arbetande som kallar Boeing plan för skräp? Har du ändrat dig eller är Boeing fortfarande bäst för dig? (genuin fråga, inte menat som något hån!)
Då förtjänar det ett seriöst svar.
Mitt tidigare inlägg ska mer betraktas som en kommentar med glimten i ögat till någon som flugit bl.a. B707, en kärra som idag är att betrakta som veteranflygplan.
Det hade varit riktigt intressant att få spaka ett sådant flygplan, men självklart är dagens modernaste flygplan att föredra både som arbetsplats och säkerhetsmässigt.
Jag har inga preferenser Boeing vs Airbus. De är ganska jämt skägg mellan båda vad gäller säkerhet.
Sedan finns det förstås vissa modeller man hellre flyger än andra. Både A350 och B787 är t.ex. alldeles utmärkta arbetsplatser.
Ursprungligen postat av Woozah
2. Tror du (eller upplever) att fler är flygrädda p.g.a. denna härva med Boeing? Har någon specifikt uttryckt rädsla för modellen (pilot eller icke).
De som är flygrädda upplever det säkert som extra jobbigt när det skrivs om flygkatastrofer.
Jag får ofta besök i cockpit före eller efter landning av passagerare som är flygrädda och brukar försöka ta mig tid att svara på frågor.
Veckorna efter de här olyckorna kanske det var någon som förde typen på tal (minns inte), men nu för tiden är det andra saker de bekymrar sig för.
Ursprungligen postat av Woozah
Jag är inte flygrädd (snarare avundas er som får flyga) men många bekanta som flyger reguljärt känner att Boeing inte är särskilt pålitliga, även om jag försöker berätta om att B777, 737-800, NG o.s.v. är extremt beprövade plan. Har du (ni piloter i tråden) samma problem med bekanta (inte nödvändigtvis kopplat till enbart Boeing men flygrädsla generellt) och hur bemöter ni det utöver användande av t.ex. statistik?
Nej. Jag upplever snarare att de flesta man pratar med inte har en aning om vilken flygplanstyp de åkte med.