Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Tack för din tråd! Den är guldvärd!
Tack!
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag var hysteriskt rädd för att flyga förut, tog lugnande, söp, hyperventilerade på planet. Men flög ett par gånger per år med familjen, långflyg är alltid värst för mig. Det har blivit bättre med tiden, men nu har jag ett jobb där jag flyger runt i Europa flera gånger per månad. Jag måste ärligt säga att den bästa lösningen på flygrädsla är att flyga ofta, MEN, det finns ett tillfälle under flygningar när jag är nära att tappa det och ångesten väller upp.
Det är när flygplanet svänger och "tippar över" ordentligt åt ena hållet, så att man nästan ligger på sidan (så upplevs det för mig iaf). Jag ser framför mig en stall och att flygplanet cirklar ner med nosen först i marken. En gång så hörde jag motorerna dras på ordentligt för att räta upp planet. Hur riskabla är dessa svängar egentligen?
Man lutar aldrig flygplanet mer än de 30 grader som är standard. Man ser på instrumenten var den gränsen går och skulle man fortsätta och luta ännu mer får man en skarp varning i form av en röst i cockpit som säger "BANK ANGLE".
All form av manövrerande sker med stor marginal till stallhastigheten så det är egentligen inte farligare än att flyga rakt fram.
Att du upplevde att motorerna drogs på hade antagligen att göra med att de påbörjade att stiga. Alternativt att de slutade att sjunka och drog på från tomgång igen.
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är det här autopiloten kan bedöma fel vinkel i teorin och flyget tappar luft under vingarna?
Jag vet inte riktigt vad du menar med att den bedömer fel vinkel.
Det som kan hända är att något tekniskt fel gör att den kopplar ur och flygplanet åter måste flygas manuellt.
Vid varje tillfälle är det alltid en av piloterna som utsetts till "pilot flying". Dennes uppgift är att hela tiden aktiv övervaka att autopiloten gör exakt det den ska. Den som är PF gör i princip inget annat, trycker inte på knappar, programmerar inte om färddatorn eller pratar i radio.
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ett annat tillfälle är när flygplanet landar å då har jag alltid kunnat andas ut, men senast började det vackla från sida till sida (som när man kör på is med bilen), och det tog lite tid för piloterna att få ordning på det, innan vi saktade in.
Det har nog bara varit lite blåsig. Sitter man i kabinen kan flygplanets rörelser uppfattas som större än de är.
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Slutligen, vid vilka manövrar eller perioder I flygningen är risken som störst för att något går fel? Jag har hört att det mest kritiska är första 10 sek när man stiger och sista 10 sek vid landning. Så jag sitter alltid å räknar till 20 innan jag kan lugna ner mig vid start och landning.
Jag har inte statistik på det men start och landning är förstås mer intensiva perioder.
Jag brukar rekommendera att man fokuserar på det man kan påverka själv.
Lyssna aktiv på kabinpersonalens säkerhetsgenomgång, fundera över var de närmaste nödutgångarna finns osv.
Då har du maximerat dina chanser om det extremt osannolika skulle inträffa. De allra flesta haverier är faktiskt överlevbara.