Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5917 2022-07-12, 23:28
oresundsbroen
Är det fortfarande så att ena piloten kan stänga ute andra piloten om denne går på toa och sen köra ner planet i backen?

Hur känner piloter när de går på toa? Tänker ni inte att er kollega kanske har en ond plan? Varför inte bajsa ordentligt innan flyget och vid händelse av pissnödighet bara kissa i en petflaska?
#5918 2022-07-13, 00:02
ksv
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Är det fortfarande så att ena piloten kan stänga ute andra piloten om denne går på toa och sen köra ner planet i backen?
Ja.

Ursprungligen postat av oresundsbroen
Hur känner piloter när de går på toa?
Är det någon som det har slagit slint för totalt, tror jag inte man kan hindra det ändå även om båda sitter på plats. Åtminstone inte om vansinnesdådet sker på låg höjd.

Man jag har mycket högt förtroende för mina kollegor. De har samtliga genomgått omfattande tester innan anställning. Det är en liten bransch och det skulle snart bli känt om någon inte var helt 100.
Alternativen är hur som helst avsevärt sämre. Vi vet sedan 9-11 att det kan gå riktigt illa om obehöriga kan ta sin in cockpit.

Ursprungligen postat av oresundsbroen
Tänker ni inte att er kollega kanske har en ond plan? Varför inte bajsa ordentligt innan flyget och vid händelse av pissnödighet bara kissa i en petflaska?
Jag tror mina kvinnliga kollegor skulle bli besvärade om jag halade fram den och började fippla med en pet-flaska.
Skulle nog bli lite konstig stämning efter det.

En kvinnliga kollega berättade förresten att hon råkat ut för ungefär detta när hon var styrman på en business jet.
Kaptenen hon flög med klarade helt enkelt inte att hålla sig när de låg på final. Om jag minns rätt fick han plockat fram en tröja eller bunt kläder som han tömde blåsan i strax innan landning.
#5919 2022-07-13, 00:08
oresundsbroen
Ursprungligen postat av ksv
Ja.

Är det någon som det har slagit slint för totalt, tror jag inte man kan hindra det ändå även om båda sitter på plats. Åtminstone inte om vansinnesdådet sker på låg höjd.

Man jag har mycket högt förtroende för mina kollegor. De har samtliga genomgått omfattande tester innan anställning. Det är en liten bransch och det skulle snart bli känt om någon inte var helt 100.
Alternativen är hur som helst avsevärt sämre. Vi vet sedan 9-11 att det kan gå riktigt illa om obehöriga kan ta sin in cockpit.

Jag tror mina kvinnliga kollegor skulle bli besvärade om jag halade fram den och började fippla med en pet-flaska.
Skulle nog bli lite konstig stämning efter det.

En kvinnliga kollega berättade förresten att hon råkat ut för ungefär detta när hon var styrman på en business jet.
Kaptenen hon flög med klarade helt enkelt inte att hålla sig när de låg på final. Om jag minns rätt fick han plockat fram en tröja eller bunt kläder som han tömde blåsan i strax innan landning.

Men hur fan pallar du? Du flyger typ flera hundra flygningar om året. Är du/ni aldrig rädda för att något ska ske och att ni ska dö?

Åtminstone en flygvärdinna kan väl vara i cockpit när du är på toa? Så kan hon åtminstone öppna dörren om något skulle hända.
#5920 2022-07-13, 08:58
johanjohan71
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Men hur fan pallar du? Du flyger typ flera hundra flygningar om året. Är du/ni aldrig rädda för att något ska ske och att ni ska dö?

Åtminstone en flygvärdinna kan väl vara i cockpit när du är på toa? Så kan hon åtminstone öppna dörren om något skulle hända.

Det är svårt för en utomstående att förstå hur oerhört omfattande det unika säkerhetstänkandet är som genomsyrar flygbranschen.
Det är därför ksv och alla andra ombord känner sig trygga på sin arbetsplats.
Du kan därför vara helt lugn när du flyger och istället bekymra dig för det som verkligen är riskabelt.
Nämligen resorna till och från flygplatsen.
#5921 2022-07-13, 23:01
kuloveta
Hur ofta skulle ni säga att ni erfar denna typ av turbulens under er karriär? Och hur lång är er karriär, kan vara kul och veta också

https://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s
#5922 2022-07-13, 23:13
DreamTwister
Ursprungligen postat av kuloveta
Hur ofta skulle ni säga att ni erfar denna typ av turbulens under er karriär? Och hur lång är er karriär, kan vara kul och veta också

https://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s

Utan lite mer info är det svårt att jämföra; obehagligt men inte mycket mer än så. Notera cabin crew i början som rätt smidigt tar sig fram.
#5923 2022-11-01, 10:11
bortmedfifittor
Ursprungligen postat av ksv
Ja.


Tack för din tråd! Den är guldvärd!

Jag var hysteriskt rädd för att flyga förut, tog lugnande, söp, hyperventilerade på planet. Men flög ett par gånger per år med familjen, långflyg är alltid värst för mig. Det har blivit bättre med tiden, men nu har jag ett jobb där jag flyger runt i Europa flera gånger per månad. Jag måste ärligt säga att den bästa lösningen på flygrädsla är att flyga ofta, MEN, det finns ett tillfälle under flygningar när jag är nära att tappa det och ångesten väller upp.

Det är när flygplanet svänger och "tippar över" ordentligt åt ena hållet, så att man nästan ligger på sidan (så upplevs det för mig iaf). Jag ser framför mig en stall och att flygplanet cirklar ner med nosen först i marken. En gång så hörde jag motorerna dras på ordentligt för att räta upp planet. Hur riskabla är dessa svängar egentligen? Är det här autopiloten kan bedöma fel vinkel i teorin och flyget tappar luft under vingarna?

Ett annat tillfälle är när flygplanet landar å då har jag alltid kunnat andas ut, men senast började det vackla från sida till sida (som när man kör på is med bilen), och det tog lite tid för piloterna att få ordning på det, innan vi saktade in.

Slutligen, vid vilka manövrar eller perioder I flygningen är risken som störst för att något går fel? Jag har hört att det mest kritiska är första 10 sek när man stiger och sista 10 sek vid landning. Så jag sitter alltid å räknar till 20 innan jag kan lugna ner mig vid start och landning.
#5924 2022-11-02, 00:16
ksv
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Tack för din tråd! Den är guldvärd!
Tack!
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag var hysteriskt rädd för att flyga förut, tog lugnande, söp, hyperventilerade på planet. Men flög ett par gånger per år med familjen, långflyg är alltid värst för mig. Det har blivit bättre med tiden, men nu har jag ett jobb där jag flyger runt i Europa flera gånger per månad. Jag måste ärligt säga att den bästa lösningen på flygrädsla är att flyga ofta, MEN, det finns ett tillfälle under flygningar när jag är nära att tappa det och ångesten väller upp.

Det är när flygplanet svänger och "tippar över" ordentligt åt ena hållet, så att man nästan ligger på sidan (så upplevs det för mig iaf). Jag ser framför mig en stall och att flygplanet cirklar ner med nosen först i marken. En gång så hörde jag motorerna dras på ordentligt för att räta upp planet. Hur riskabla är dessa svängar egentligen?
Man lutar aldrig flygplanet mer än de 30 grader som är standard. Man ser på instrumenten var den gränsen går och skulle man fortsätta och luta ännu mer får man en skarp varning i form av en röst i cockpit som säger "BANK ANGLE".
All form av manövrerande sker med stor marginal till stallhastigheten så det är egentligen inte farligare än att flyga rakt fram.
Att du upplevde att motorerna drogs på hade antagligen att göra med att de påbörjade att stiga. Alternativt att de slutade att sjunka och drog på från tomgång igen.

Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är det här autopiloten kan bedöma fel vinkel i teorin och flyget tappar luft under vingarna?
Jag vet inte riktigt vad du menar med att den bedömer fel vinkel.
Det som kan hända är att något tekniskt fel gör att den kopplar ur och flygplanet åter måste flygas manuellt.
Vid varje tillfälle är det alltid en av piloterna som utsetts till "pilot flying". Dennes uppgift är att hela tiden aktiv övervaka att autopiloten gör exakt det den ska. Den som är PF gör i princip inget annat, trycker inte på knappar, programmerar inte om färddatorn eller pratar i radio.

Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ett annat tillfälle är när flygplanet landar å då har jag alltid kunnat andas ut, men senast började det vackla från sida till sida (som när man kör på is med bilen), och det tog lite tid för piloterna att få ordning på det, innan vi saktade in.
Det har nog bara varit lite blåsig. Sitter man i kabinen kan flygplanets rörelser uppfattas som större än de är.

Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Slutligen, vid vilka manövrar eller perioder I flygningen är risken som störst för att något går fel? Jag har hört att det mest kritiska är första 10 sek när man stiger och sista 10 sek vid landning. Så jag sitter alltid å räknar till 20 innan jag kan lugna ner mig vid start och landning.
Jag har inte statistik på det men start och landning är förstås mer intensiva perioder.

Jag brukar rekommendera att man fokuserar på det man kan påverka själv.
Lyssna aktiv på kabinpersonalens säkerhetsgenomgång, fundera över var de närmaste nödutgångarna finns osv.
Då har du maximerat dina chanser om det extremt osannolika skulle inträffa. De allra flesta haverier är faktiskt överlevbara.
#5925 2022-11-02, 22:02
Ursprungligen postat av ksv
Ja.

Är det någon som det har slagit slint för totalt, tror jag inte man kan hindra det ändå även om båda sitter på plats. Åtminstone inte om vansinnesdådet sker på låg höjd.

Man jag har mycket högt förtroende för mina kollegor. De har samtliga genomgått omfattande tester innan anställning. Det är en liten bransch och det skulle snart bli känt om någon inte var helt 100.
Alternativen är hur som helst avsevärt sämre. Vi vet sedan 9-11 att det kan gå riktigt illa om obehöriga kan ta sin in cockpit.

Jag tror mina kvinnliga kollegor skulle bli besvärade om jag halade fram den och började fippla med en pet-flaska.
Skulle nog bli lite konstig stämning efter det.

En kvinnliga kollega berättade förresten att hon råkat ut för ungefär detta när hon var styrman på en business jet.
Kaptenen hon flög med klarade helt enkelt inte att hålla sig när de låg på final. Om jag minns rätt fick han plockat fram en tröja eller bunt kläder som han tömde blåsan i strax innan landning.

Hur gör judarna, alltså El Al?
De verkar inte säga mer än nödvändigt, men enligt rykten jag läst så är den flygande besättningen inlåst innan passagerarna släpps ombord och sedan är de inlåsta till passagerarna har lämnat flygplanet. Har de helt enkelt flyttat cockpitdörren så att främre toalett finns inne i cockpit? Vore en sådan lösning rimlig för övriga bolag?
Ursprungligen postat av kuloveta
Hur ofta skulle ni säga att ni erfar denna typ av turbulens under er karriär? Och hur lång är er karriär, kan vara kul och veta också

https://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s

Sådana filmer är ofta värdelösa. En hel del passagerare verkar sitta ganska lugnt samtidigt som kameran skakar så man kan tro att Lars von Trier styr flygplanet. Av tjuten att döma verkar det dock vara en den gropar.
Den som är intresserad kan ju testa att filma med lite skakig hand vid en vanlig resa med bil eller buss och se hur kaotiskt det filmade resultatet ser ut.
#5926 2022-11-03, 16:54
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Är det fortfarande så att ena piloten kan stänga ute andra piloten om denne går på toa och sen köra ner planet i backen?

Hur känner piloter när de går på toa? Tänker ni inte att er kollega kanske har en ond plan? Varför inte bajsa ordentligt innan flyget och vid händelse av pissnödighet bara kissa i en petflaska?

Varför har inte piloterna varsin nyckel så det ena inte kan stänga den andra ute?
#5927 2022-11-03, 17:24
oresundsbroen
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför har inte piloterna varsin nyckel så det ena inte kan stänga den andra ute?

En terrorist kan ta den nyckeln
#5928 2022-11-03, 17:31
Ursprungligen postat av oresundsbroen
En terrorist kan ta den nyckeln

Kan knytas till en kod. Har inte terroristen koden så är nyckeln oanvändbar.