Ursprungligen postat av Henke54
Tänkte på en sak gällande charterflyg. Ving tex.
1. Är det bra eller sämre piloter som anställs av charterföretagen?
Ingen skillnad.
Det är hög nivå på samtliga nordiska bolag.
Ursprungligen postat av Henke54
2. Anses det i pilot branschen vara "fult" eller "fint" att vara exempelvis Ving-pilot? Strävar man efter att vara pilot hos Ving eller är det precis tvärtom att man nått botten då?
Återigen egentligen ingen skillnad.
Det är få piloter som byter mellan bolagen.
De flesta på Ving-bolaget Sunclass har varit där länge och skulle inte drömma om att lämna för att gå vare sig till SAS eller något annat bolag.
Det är f.ö. ett gammalt skandinaviskt bolag som ursprungligen var SAS charterbolag Scanair, men som sedan dess bytt namn och ägare ett antal gånger.
Så ser det ofta ut i den branschen. Det svenska TUIfly var ursprungligen Transwedes charterdel från mitten 1980-talet.
Ursprungligen postat av Henke54
3. Har charterpiloterna bra och fina villkor i jämförelse med SAS, Norwegian, Lufthansa etc?
Många pilotavtal har försämrats sedan pandemin och jag har inte koll på hur Sunclass avtal ser ut men det är sannolikt bra mycket bättre villkor och löner där än på SAS. Fast det gäller förstås de flesta bolag.
Innan pandemin hade t.ex. svenska TUIfly 50 % högre löner än SAS (sett till livslön) och bättre arbetsvillkor.
Ursprungligen postat av Henke54
4. Är rutten Oslo - Mallorca något speciellt att flyga? Hur är landningsbanan i Palma?
Nej, inget speciellt alls.
Båda är stora flygplatser med dubbla långa banor.
För att svara på det du egentligen undrar över, så behöver du inte vara orolig.
Så länge du reser med etablerade bolag i västvärlden är flygsäkerheten den högsta tänkbara. Det spelar ingen roll om bolaget heter SAS, Sunclass, Norwegian eller Lufthansa.
Det du vill undvika är att resa med flygbolag i tredje världen.