Ursprungligen postat av Henke54
Tack för svar. Det när det känns som man tappar höjd. Är det helt ofarligt? Det känns liksom som ett farligt moment men det kanske är absolut harmlöst hela den proceduren från att ha kommit upp till de 300m och när man stiger långsammare?
Att man drar av på motoreffekten och sänker nosen för att accelerera och ta in klaff är inte bara ofarligt utan önskvärt. Vi gör så avsiktligt.
Ursprungligen postat av Henke54
Förresten. Gällande lastning av bagage och allt sånt. Är det också helt osannolikt att man skulle räkna fel på det och att planet skulle vara för tungt lastat?
Man upprättar ett vikt- och balansbesked med exakt uträkning inför varje start. Den granskas och skrivs på av kaptenen varvid en kopia lämnas kvar på marken innan start.
Det är osannolikt men förstås möjligt att något blir fel. Men tänk på att prestandaberäkningen bygger på att man ska ha så mycket extra motorkraft att man ska kunna lyfta med en motor ur funktion efter v1! Så länge motorerna fungerar under start kan man utan vidare lyfta med rejäl övervikt.
För att det ska bli en olycka krävs alltså
allt detta inträffar samtidigt:
1. övervikt
2. motorbortfall vid v1
3. banan är så kort att man är prestandabegränsad
Dock vill jag varna för att flyga med bolag i tredje världen eller ryska bolag. Där förekommer att de skiter i att hålla sig till viktbegränsningarna och chansar. Det finns en del exempel där de varit så tunga att de rivit med sig inflygningsljusen efter start.
De har en helt annan säkerhetskultur än vad vi har i västvärlden.
Ursprungligen postat av Henke54
Gällande checklistan som piloterna går igenom (och tekniker?) innan varje flygning. Är det omöjligt att missa en viktig punkt på dessa? Tänker om en tekniker eller pilot går lite på autopilot (non pun...) och det råkar ske ett slarvfel då det gjorts så många gånger?
Det kan förstås hända men man tar höjd för mänskliga faktorn genom att bygga in flera lager av säkerhetsbarriärer.
Ett exempel är när man fäller ut landningsställen.
Det görs (liksom de flesta punkter på checklistan) från minnet och en stund senare läser man checklistan som en extra kontroll för att se att man få med sig allt. Om båda dessa moment skulle missas kommer flygplanet varna med röda lampor och höga ljudsignaler om man kommer ner på låg höjd utan att ha fällt ut hjulen. Här har man alltså tredubbla lager.
För att man ska missa krävs att:
1. man glömmer fälla ut dem
2. man glömmer göra landing checklist
3. flygplanet får ett tekniskt fel som gör att varningen inte fungerar
Ursprungligen postat av Henke54
Är det någon som kan se flygvädret Oslo - Palma imorgon vid 8 och framåt? Jag kommer inte in på den flygsidan med vädret på
Vad tänker du på? Flygplatsens väderprognos?