Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6061 2024-05-30, 22:33
DreamTwister
Ursprungligen postat av Henke54
Ok tack för svar ändå, det hjälpte ändå lite för som jag förstår det har det absolut noll med flygsäkerhet att göra i skillnad på de två planen. Vad jag förstår är det alltså den gamla modellen vi nu ska få åka i A333. Sitter på rad 7, 8 eller 9 tror jag. Minns inte riktigt.

Har det ens skett någon crash med ett charterflyg som Ving, Tui eller Apollo från norden?

Inte som jag kan minnas, hur mycket jag än försöker. Och jag är gammal. Jag minns Sterling 1972 i Dubai men det är ju länge sen

Hoppas du sitter långt fram då: Förr kallade man sektionen norr om dörren "Premium Economy"...
#6062 2024-05-30, 22:40
DreamTwister
Ursprungligen postat av DreamTwister
Inte som jag kan minnas, hur mycket jag än försöker. Och jag är gammal. Jag minns Sterling 1972 i Dubai men det är ju länge sen

Hoppas du sitter långt fram då: Förr kallade man sektionen norr om dörren "Premium Economy"...

Och att maskinen är äldre spelar ingen roll så länge den underhålls korrekt, finns betydligt äldre flygplan i flera amerikanska bolag.

Var inte rädd, du kan flyga
#6063 2024-05-30, 22:43
DreamTwister
Ursprungligen postat av Henke54
Ok tack för svar ändå, det hjälpte ändå lite för som jag förstår det har det absolut noll med flygsäkerhet att göra i skillnad på de två planen. Vad jag förstår är det alltså den gamla modellen vi nu ska få åka i A333. Sitter på rad 7, 8 eller 9 tror jag. Minns inte riktigt.

Har det ens skett någon crash med ett charterflyg som Ving, Tui eller Apollo från norden?

Jag ställde till det med citaten, du får kolla mitt senaste inlägg för att få kronologin rätt men med fel adressat.

Kort sagt, var inte rädd för flygresan. Den är det säkraste momentet i din resa
#6064 2024-06-06, 00:18
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
En fråga till, läste tillbaka lite i tråden och den förövrigt utmärkte KSV som jag har mycket att tacka för gällande min flygrädsla, skrev att det är det mest kritiska momentet gällande V1 vid start. Nu övertolkar jag detta säkert men gillar inte ordet "kritiskt" i samband med flyg. Starten är det absolut värsta tycker jag. Sitter alltid och tänker att det är en slantsingling om det kommer gå bra.
Det är tidskritiskt att antingen bromsa maximalt och få stopp eller fortsätta och starta.
Det innebär inte att v1 är en särskilt farlig tidpunkt av flygningen. Dels är sannolikheten för motorbortfall väldigt liten och dels är detta något man övar årligen i simulator och dessutom regelbundet testas på där.

Ursprungligen postat av Henke54
Men hur stor är chansen att man får motorbortfall eller en fågel i motorn eller liknande, sker det ofta?
De flesta piloter går igenom en hel karriär utan några som helst allvarliga motorproblem. Jag har flugit trafikflygplan i över 30 år utan att ha haft några motorproblem alls.
Jag har ett fåtal kollegor som råkat ut för det men då har det inte handlat om att motorn stannat direkt, utan snarare om motorproblem som lett till att de valt att stänga av den.

Moderna turbofläktmotorer klarar kollision med ganska stora fåglar och då fläkten i princip är en stor inkapslad propeller, krävs dessutom att fågeln träffar extremt oturligt för att motorn ska stanna helt.

Ursprungligen postat av Henke54
Hatar också när det känns som man tappar höjd en minut efter starten men läst om att det inte ska vara någon fara alls. Kan det bekräftas att det är supersäkert det momentet?
Man tappar absolut inte höjd utan det är sinnena som luras.
Det som sker är att man stiger kraftigt de första 300 metrarna. Därefter drar man planenligt av motorkraft och påbörjar nästa skede av utflygningen som innebär att man stiger långsammare samtidigt som man ökar farten och stegvis tar in klaffarna.
När man övergår från att stiga kraftigt till att stiga betydligt långsammare samtidigt som man hör att motorernas varvtal sänks, kan det felaktigt upplevas som att man sjunker.
#6065 2024-06-06, 20:46
Ursprungligen postat av ksv
Det är tidskritiskt att antingen bromsa maximalt och få stopp eller fortsätta och starta.
Det innebär inte att v1 är en särskilt farlig tidpunkt av flygningen. Dels är sannolikheten för motorbortfall väldigt liten och dels är detta något man övar årligen i simulator och dessutom regelbundet testas på där.

De flesta piloter går igenom en hel karriär utan några som helst allvarliga motorproblem. Jag har flugit trafikflygplan i över 30 år utan att ha haft några motorproblem alls.
Jag har ett fåtal kollegor som råkat ut för det men då har det inte handlat om att motorn stannat direkt, utan snarare om motorproblem som lett till att de valt att stänga av den.

Moderna turbofläktmotorer klarar kollision med ganska stora fåglar och då fläkten i princip är en stor inkapslad propeller, krävs dessutom att fågeln träffar extremt oturligt för att motorn ska stanna helt.

Man tappar absolut inte höjd utan det är sinnena som luras.
Det som sker är att man stiger kraftigt de första 300 metrarna. Därefter drar man planenligt av motorkraft och påbörjar nästa skede av utflygningen som innebär att man stiger långsammare samtidigt som man ökar farten och stegvis tar in klaffarna.
När man övergår från att stiga kraftigt till att stiga betydligt långsammare samtidigt som man hör att motorernas varvtal sänks, kan det felaktigt upplevas som att man sjunker.


Tack för svar. Det när det känns som man tappar höjd. Är det helt ofarligt? Det känns liksom som ett farligt moment men det kanske är absolut harmlöst hela den proceduren från att ha kommit upp till de 300m och när man stiger långsammare?

Förresten. Gällande lastning av bagage och allt sånt. Är det också helt osannolikt att man skulle räkna fel på det och att planet skulle vara för tungt lastat?

Gällande checklistan som piloterna går igenom (och tekniker?) innan varje flygning. Är det omöjligt att missa en viktig punkt på dessa? Tänker om en tekniker eller pilot går lite på autopilot (non pun...) och det råkar ske ett slarvfel då det gjorts så många gånger?
#6066 2024-06-06, 22:08
godboy
Alla som är flygrädda bör ju kanske ta en funderare på vad statistiken säger:

Faktum är att oddsen att dö i en flygplanskrasch är minimala: ungefär 1 på 205 552, enligt USA: nationella säkerhetsråd. Som jämförelse är risken att dö i en bilkrasch 1 på 102, rapporterar CNN.
https://www.google.com/search?q=hur+stor+sannolikhet+att+d%C3%B6+i+flygo...

Nu är i o f statistiken från USA, men det är betydligt större risk att dö under transporten till flygplatsen än under själva flygningen.
#6067 2024-06-06, 22:16
Ursprungligen postat av Henke54
Tack för svar. Det när det känns som man tappar höjd. Är det helt ofarligt? Det känns liksom som ett farligt moment men det kanske är absolut harmlöst hela den proceduren från att ha kommit upp till de 300m och när man stiger långsammare?

Förresten. Gällande lastning av bagage och allt sånt. Är det också helt osannolikt att man skulle räkna fel på det och att planet skulle vara för tungt lastat?

Gällande checklistan som piloterna går igenom (och tekniker?) innan varje flygning. Är det omöjligt att missa en viktig punkt på dessa? Tänker om en tekniker eller pilot går lite på autopilot (non pun...) och det råkar ske ett slarvfel då det gjorts så många gånger?

Det som känns som tappad höjd är ju bara minskad acceleration. Samma sak som när en bergochdalbana åker över ett krön.
Jämför med scenen i filmen Apollo 13, när första raketsteget har brunnit klart. https://youtu.be/xP_PoLI_FFY?t=228
#6068 2024-06-10, 15:09
Är det någon som kan se flygvädret Oslo - Palma imorgon vid 8 och framåt? Jag kommer inte in på den flygsidan med vädret på
#6069 2024-06-10, 17:11
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Tack för svar. Det när det känns som man tappar höjd. Är det helt ofarligt? Det känns liksom som ett farligt moment men det kanske är absolut harmlöst hela den proceduren från att ha kommit upp till de 300m och när man stiger långsammare?
Att man drar av på motoreffekten och sänker nosen för att accelerera och ta in klaff är inte bara ofarligt utan önskvärt. Vi gör så avsiktligt.

Ursprungligen postat av Henke54
Förresten. Gällande lastning av bagage och allt sånt. Är det också helt osannolikt att man skulle räkna fel på det och att planet skulle vara för tungt lastat?
Man upprättar ett vikt- och balansbesked med exakt uträkning inför varje start. Den granskas och skrivs på av kaptenen varvid en kopia lämnas kvar på marken innan start.

Det är osannolikt men förstås möjligt att något blir fel. Men tänk på att prestandaberäkningen bygger på att man ska ha så mycket extra motorkraft att man ska kunna lyfta med en motor ur funktion efter v1! Så länge motorerna fungerar under start kan man utan vidare lyfta med rejäl övervikt.
För att det ska bli en olycka krävs alltså allt detta inträffar samtidigt:
1. övervikt
2. motorbortfall vid v1
3. banan är så kort att man är prestandabegränsad

Dock vill jag varna för att flyga med bolag i tredje världen eller ryska bolag. Där förekommer att de skiter i att hålla sig till viktbegränsningarna och chansar. Det finns en del exempel där de varit så tunga att de rivit med sig inflygningsljusen efter start.
De har en helt annan säkerhetskultur än vad vi har i västvärlden.

Ursprungligen postat av Henke54
Gällande checklistan som piloterna går igenom (och tekniker?) innan varje flygning. Är det omöjligt att missa en viktig punkt på dessa? Tänker om en tekniker eller pilot går lite på autopilot (non pun...) och det råkar ske ett slarvfel då det gjorts så många gånger?
Det kan förstås hända men man tar höjd för mänskliga faktorn genom att bygga in flera lager av säkerhetsbarriärer.

Ett exempel är när man fäller ut landningsställen.
Det görs (liksom de flesta punkter på checklistan) från minnet och en stund senare läser man checklistan som en extra kontroll för att se att man få med sig allt. Om båda dessa moment skulle missas kommer flygplanet varna med röda lampor och höga ljudsignaler om man kommer ner på låg höjd utan att ha fällt ut hjulen. Här har man alltså tredubbla lager.
För att man ska missa krävs att:
1. man glömmer fälla ut dem
2. man glömmer göra landing checklist
3. flygplanet får ett tekniskt fel som gör att varningen inte fungerar

Ursprungligen postat av Henke54
Är det någon som kan se flygvädret Oslo - Palma imorgon vid 8 och framåt? Jag kommer inte in på den flygsidan med vädret på
Vad tänker du på? Flygplatsens väderprognos?
#6070 2024-06-10, 17:20
Ursprungligen postat av ksv
Att man drar av på motoreffekten och sänker nosen för att accelerera och ta in klaff är inte bara ofarligt utan önskvärt. Vi gör så avsiktligt.

Man upprättar ett vikt- och balansbesked med exakt uträkning inför varje start. Den granskas och skrivs på av kaptenen varvid en kopia lämnas kvar på marken innan start.

Det är osannolikt men förstås möjligt att något blir fel. Men tänk på att prestandaberäkningen bygger på att man ska ha så mycket extra motorkraft att man ska kunna lyfta med en motor ur funktion efter v1! Så länge motorerna fungerar under start kan man utan vidare lyfta med rejäl övervikt.
För att det ska bli en olycka krävs alltså allt detta inträffar samtidigt:
1. övervikt
2. motorbortfall vid v1
3. banan är så kort att man är prestandabegränsad

Dock vill jag varna för att flyga med bolag i tredje världen eller ryska bolag. Där förekommer att de skiter i att hålla sig till viktbegränsningarna och chansar. Det finns en del exempel där de varit så tunga att de rivit med sig inflygningsljusen efter start.
De har en helt annan säkerhetskultur än vad vi har i västvärlden.

Det kan förstås hända men man tar höjd för mänskliga faktorn genom att bygga in flera lager av säkerhetsbarriärer.

Ett exempel är när man fäller ut landningsställen.
Det görs (liksom de flesta punkter på checklistan) från minnet och en stund senare läser man checklistan som en extra kontroll för att se att man få med sig allt. Om båda dessa moment skulle missas kommer flygplanet varna med röda lampor och höga ljudsignaler om man kommer ner på låg höjd utan att ha fällt ut hjulen. Här har man alltså tredubbla lager.
För att man ska missa krävs att:
1. man glömmer fälla ut dem
2. man glömmer göra landing checklist
3. flygplanet får ett tekniskt fel som gör att varningen inte fungerar

Vad tänker du på? Flygplatsens väderprognos?


Tusen tack för svar! Tänkte på vädret mellan Oslo - Palma. Om det är risk för turbulens, åska, regn etc eller om flygvädret blir bra?
#6071 2024-06-10, 17:58
ksv
Ursprungligen postat av Stallhagen
I oslo är det kallt, och i Palma är det varmt. Där har du ditt flygväder.
Ja, ungefär så.
I nuvarande flygväderprognosen för LEPA finns inget speciellt. Fint väder och svaga vindar från nordost.

Ursprungligen postat av Henke54
Tusen tack för svar! Tänkte på vädret mellan Oslo - Palma. Om det är risk för turbulens, åska, regn etc eller om flygvädret blir bra?
För att veta det behöver vi den exakta färdplanen med rutt och höjder.
Det finns dock ingen anledning att förvänta sig något speciellt här. En sommarflygning över Europa som vilken som helst.
#6072 2024-06-12, 21:51
cleolina
Märks det någon skillnad, med tanke på luftgropar et c, att flyga över land eller över hav?

Om man bokar en biljett med t ex SAS eller Finnair, ser man direkt vid bokningstillfället om något annat bolag flyger flygningen? T ex att SAS ”delar” flygningen med andra bolag så man kan hamna i flyg från portugisiskt bolag (för att bara ta ett exempel) fastän det står SAS på biljetten?

Är verkligen alla europeiska bolag lika säkra? Både med tanke på personal, service och underhåll och allmänt säkerhetstänkande?

Har bara flugit en gång på de senaste 15ish åren (jepp, tog tåget dit så inte ens tur och retur), officiellt med anledning av miljön men även med tanke på min stora flygrädsla.
Tittar på videor på youtube från helt vanliga flygningar och mitt hjärta slår snabbare och jag börjar andas snabbare och ytligare bara av detÂ…
Kanske är ”tvungen” att flyga till London i sommar fastän jag egentligen tänkt ta tåg tur och retur.
Är inte glad över detta.