Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4717 2014-07-02, 10:08
Ursprungligen postat av Neksnor
Får man fråga ungefär hur många som sitter i tornet/tornen på flygplatser som ex Arlanda och Heathrow?

http://www.youtube.com/watch?v=83GhiAqvCk8
Det hade nog varit svårt att fixa dagens trafiktempo med den dialoghastigheten de har i inledningen. Men det hörs ju tydligt vilket land man är på väg till.


Arlanda kan jag inte svara på, Heathrow har 6 flygledarpositioner i tornet. 2 air, 3 ground, 1 delivery. Normalt är 5 av dom bemannade då man ofta bara har 2 ground öppna. Utöver detta har du även en tower supervisor och en flygledarassistent.

Jag skulle tro att dom har runt 55-60 flygledare totalt, och att ett skift har 9-11 personer ungefär. Sedan har du utöver detta Heathrows approachflygledare som sitter i Swanwick på sydkusten. Men själva tornet i sig skulle jag tro har runt 10 personer som jobbar där åt gången, men då är det några på rast och några som faktiskt är inpluggade och jobbar.
#4718 2014-07-03, 09:33
whee
I Arlandatornet finns det 5 flygledarpositioner 2 tower och 3 ground. 2 st flygledarassistentpositioner, en delivey och en flight data administrator. Det finns även två ytterligare administrativa positioner, en där skiftledare vanligen sitter och en tornkordinator. Vissa av dessa används mycket sällan av olika anledningar.
#4719 2014-07-03, 10:49
Tack, imponerande att LHR klarar sig med så liten personal jämfört med ARN. Antar att det delvis handlar om att det inte spelar så stor roll om det är 2 eller 4 minuter mellan landningarna på en bana samt hur komplext systemet med taxibanor är.
#4720 2014-07-03, 12:47
whee
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack, imponerande att LHR klarar sig med så liten personal jämfört med ARN. Antar att det delvis handlar om att det inte spelar så stor roll om det är 2 eller 4 minuter mellan landningarna på en bana samt hur komplext systemet med taxibanor är.


Nu är det inte riktigt så enkelt. Arlanda och Heathrow har momentant lika mycket trafik. Dvs fullt på två banor, Heathrow har dock detta nästan hela medan detta inte är fallet på Arlanda.

Jag vet inte hur det sköts på Heathrow men på större flygplatser är det även vanligt att man har apron management/control. Detta har inte Arlanda utan det sköts av ground. Under vinterperioden har Arlanda även som bekant en del snö, detta sänker såklart kapaciteten och tiden med maxkapacitet, dvs asfalten på banan är upptagen konstant smetas ut och blir längre. Det medför även en mycket större komplexitet på marken.
#4721 2014-07-03, 13:02
ksv
Ursprungligen postat av whee
Nu är det inte riktigt så enkelt. Arlanda och Heathrow har momentant lika mycket trafik. Dvs fullt på två banor, Heathrow har dock detta nästan hela medan detta inte är fallet på Arlanda.

Jag vet inte hur det sköts på Heathrow men på större flygplatser är det även vanligt att man har apron management/control. Detta har inte Arlanda utan det sköts av ground. Under vinterperioden har Arlanda även som bekant en del snö, detta sänker såklart kapaciteten och tiden med maxkapacitet, dvs asfalten på banan är upptagen konstant smetas ut och blir längre. Det medför även en mycket större komplexitet på marken.
Hur påverkar sådant som blandningen av flygplan i olika turbulenskategorier?

Jag tänker på att Arlanda ju har allt från små turboprop som Jetstream 31 upp till B747, medan Heathrow i princip enbart har tyngre trafik.
#4722 2014-07-03, 13:55
Ursprungligen postat av whee
I Arlandatornet finns det 5 flygledarpositioner 2 tower och 3 ground. 2 st flygledarassistentpositioner, en delivey och en flight data administrator. Det finns även två ytterligare administrativa positioner, en där skiftledare vanligen sitter och en tornkordinator. Vissa av dessa används mycket sällan av olika anledningar.


Så ganska likt. Skillnaden är att på Heathrow är delivery bemannat av en flygledare då deliver även är Ground Movement Planner och ansvarar för att balansen mellan olika rutter hålls rätt och ser till att ground inte blir överlastat.


Ursprungligen postat av whee
Nu är det inte riktigt så enkelt. Arlanda och Heathrow har momentant lika mycket trafik. Dvs fullt på två banor, Heathrow har dock detta nästan hela medan detta inte är fallet på Arlanda.

Jag vet inte hur det sköts på Heathrow men på större flygplatser är det även vanligt att man har apron management/control. Detta har inte Arlanda utan det sköts av ground. Under vinterperioden har Arlanda även som bekant en del snö, detta sänker såklart kapaciteten och tiden med maxkapacitet, dvs asfalten på banan är upptagen konstant smetas ut och blir längre. Det medför även en mycket större komplexitet på marken.


Termen apron control säger inget för mig? Om du tänker på pushbacks etc så sköts det av ground på heathrow. Tilldelning av gater etc sköts dock av flygplatsen själva.

Vintern vet vi dock alla vilka som hanterar bättre


Ursprungligen postat av ksv
Hur påverkar sådant som blandningen av flygplan i olika turbulenskategorier?

Jag tänker på att Arlanda ju har allt från små turboprop som Jetstream 31 upp till B747, medan Heathrow i princip enbart har tyngre trafik.


Det ger ganska stor skillnad. Heathrow har väldigt mycket trafik i samma storlek, faktum är att A380n har skapat kapacitetsproblem nu för dom har så många att det saktar ner annan trafik. Men där jag jobbar har vi alltifrån ATR upp till heavies och när vi har en ATR följt av en Jet ska vi ha 4 minuter innan vi får starta något annat på samma rutt, och det tar ofta uppemot 2 minuter innan du kan starta något på en annan rutt för annars kan du inte behålla separationen på grund av catch-up från nummer 2.

Morgonruschen här däremot är bekväm, för då är det i princip enbart jettrafik (våra turboprops är oftast ute på natten och kommer istället in för att ge sig iväg en timma senare än jettrafiken) och då kan du om du har flyt sitta med en minut emellan starter i uppemot en halvtimma. Slänger du sen in lite dash8or, ATRer och några heavies blir det snabbt mycket mer komplext.


Whee, har ni fortfarande ett system på arlanda där ni kan lägga turboprops på headings efter start? Det är något jag ofta önskar att vi kunde göra men i nuläget är det bara några specialfall vi kan göra det.
#4723 2014-07-03, 15:44
whee
Kastup och München bl.a. har apron management som sköter plattorna. Och är inte bemannade av flygledare.

Ang blandning av trafik så är det bara då man har olika waketurbulance kategorier som problemen uppstår. Större delen av turbopropptrafiken hanteras dagtid med vektorering och ligger inte onödigt mycket ivägen.
#4724 2014-07-03, 23:28
Ursprungligen postat av whee
Kastup och München bl.a. har apron management som sköter plattorna. Och är inte bemannade av flygledare.

Ang blandning av trafik så är det bara då man har olika waketurbulance kategorier som problemen uppstår. Större delen av turbopropptrafiken hanteras dagtid med vektorering och ligger inte onödigt mycket ivägen.


Ah, nej det finns såvitt jag vet inte alls i UK. Finns någon enstaka flygplats där delivery bemannas av assistenter (Leeds har jag för mig är en sån) men på alla större fält är det en flygledare (Heathrow, Gatwick, Stansted, Manchester, etc). Ground är alltid flygledare, apron control för oss är ramptornet och dom pratar ju normalt inte direkt med piloterna ändå.


Jag önskar vi hade mer möjlighet att vektorera turboproppar, dom drar ner kapaciteten rejält för oss. Tyvärr så går det inte av diverse olika skäl. Det där gräset är väl alltid grönare på andra sidan antar jag
#4725 2014-07-07, 10:40
Rawbiz
Såg ni videon idag på bland annat aftonhoran? Near miss in Barcelona. Det ser helt OK ut enligt videon, planen var ju långt ifrån varandra.
#4726 2014-07-07, 11:16
Ursprungligen postat av Rawbiz
Såg ni videon idag på bland annat aftonhoran? Near miss in Barcelona. Det ser helt OK ut enligt videon, planen var ju långt ifrån varandra.

http://avherald.com/h?article=476e99b0&opt=0
#4727 2014-07-09, 15:31
LisaL75
Jag är enormt flygrädd och har därför inte flugit på 20 år!
Men nu är det dags!

Jag vill verkligen övervinna min rädsla och inte vara så begränsad i livet.

Min flygrädsla beror med största sannolikhet främst på kontrollbehov, men även höjdskräck och viss klaustrofobi.
De få gånger jag åkt tidigare har underlättats genom att få lugna mig med en cigg på planet samt att få komma fram till cockpit och prata med piloten. Men sånt är det ju slut med nu.

Jag har ett par frågor som förhoppningsvis kommer underlätta min lilla semestertripp om ett par månader...

*Har hört att man startar rätt skarpt från Säve flygplats, stämmer det? Hur är Stansted (antar att det är den flygplatsen som gäller med Ryan Air)?
*Hur är det att åka med just Ryan Air? Har bara åkt med SAS och charter tidigare.
*Någon idé att berätta för flygvärdinnan vid ombordstigningen om min flygrädsla?

Sen kan någon, som orkar, gärna berätta om alla skeenden jag kan räkna med från jag anländer till flygplatsen tills jag landar på nästa. Har aldrig varit på Säve, och det var länge sedan jag åkte och jag vill veta att vissa ljud och läten samt annat som kan oroa en är helt normalt.
*

Hoppas någon orkar och vill svara!
#4728 2014-07-09, 15:46
Rawbiz
Ursprungligen postat av LisaL75
Jag är enormt flygrädd och har därför inte flugit på 20 år!
Men nu är det dags!

Jag vill verkligen övervinna min rädsla och inte vara så begränsad i livet.

Min flygrädsla beror med största sannolikhet främst på kontrollbehov, men även höjdskräck och viss klaustrofobi.
De få gånger jag åkt tidigare har underlättats genom att få lugna mig med en cigg på planet samt att få komma fram till cockpit och prata med piloten. Men sånt är det ju slut med nu.

Jag har ett par frågor som förhoppningsvis kommer underlätta min lilla semestertripp om ett par månader...

*Har hört att man startar rätt skarpt från Säve flygplats, stämmer det? Hur är Stansted (antar att det är den flygplatsen som gäller med Ryan Air)?
*Hur är det att åka med just Ryan Air? Har bara åkt med SAS och charter tidigare.
*Någon idé att berätta för flygvärdinnan vid ombordstigningen om min flygrädsla?

Sen kan någon, som orkar, gärna berätta om alla skeenden jag kan räkna med från jag anländer till flygplatsen tills jag landar på nästa. Har aldrig varit på Säve, och det var länge sedan jag åkte och jag vill veta att vissa ljud och läten samt annat som kan oroa en är helt normalt.
*

Hoppas någon orkar och vill svara!


Är själv flygrädd och har varit det största delen av mitt liv. Så långt har det gått att jag som tidigare skrev nästan hamnade på sjukhus i Madrid förra året.

Har sedan dess skitit i det helt, det är inte värt det helt enkelt. Sätter mig på flyget och blundar och tänker på annat vid starten, 10 minuter senare är det helt OK. Finns så jävla mycket att göra i livet, att vara rädd för att flyga är helt enkelt inte en option