Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5125 2015-04-01, 18:59
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Göteborgsposten hade en insändare i veckan, skriven av en person som titulerade sig kapten på SAS sedan ca 30 år. Insändaren tyckte att det här med att tvinga in en i kabinbesättningen vid toalettbesök mm inte var någon bra idé.
Nej, jag håller med. Jag tror inte det ökar säkerheten.

Jag har utvecklat det vidare i den här posten, i tråden "Förslag på lösningar för att bekämpa flygkapare och självmordsbenägna piloter".
#5126 2015-04-01, 19:33
Ursprungligen postat av ksv
Nej, jag håller med. Jag tror inte det ökar säkerheten.

Jag har utvecklat det vidare i den här posten, i tråden "Förslag på lösningar för att bekämpa flygkapare och självmordsbenägna piloter".


Ursprungligen postat av bijjer
Ja, det handlar om vad man från myndighet och flygbolag beskriver som "Controlled rest in flight". På långa flygningar, där arbetstiden kan uppgå till 13-14 timmar utan paus, förstår de flesta att man riskerar att bli ordentligt trött. Därav rekommenderas det att ta en power-nap en liten stund när arbetsbelastningen är låg för att vara piggare mot slutet av flygningen när arbetsbelastningen ökar inför landning.

Endast en pilot åt gången (om man bara är 2 piloter ombord) och man ska ha ett kontrollsystem där riskerna att båda somnar samtidigt utesluts.

Om det är en bra idé eller inte får sömnforskare och andra besvara. Jag kan bara referera till mig själv när det gäller hur kvicktänkt man är första minuterna efter en power-nap. Om det skulle inträffa någon typ av incident eller situation som snabbt kräver åtgärder, är det kanske inte så bra att en av piloterna knappt vaknat.

Läs mer här: http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2201.pdf

Tack.
Skön omskrivning av toalettbesök: "attention to any physiological needs of either crew member".
#5127 2015-04-01, 21:02
nillodill
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Finns det någon sida, typ offentlig sida där du i realtid kan se flygväder och skriva i flightnummer som exempel?


Nja, du kan ju kolla in flightnummer på flightradar24 först för att se sträckan, sen kan du använda http://skyvector.com och kryssa i alla väderalternativ å satellite i layers så får du ju en uppfattning om hur det kommer se ut på sträckan. På vindarna kan du ju få en forecast också som är ganska lång, så då kan du ju få lite känsla för hur vädret kommer röra sig den kommande tiden.
#5128 2015-04-01, 21:43
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Jaha? En man försökte öppna dörren och de
tog bort honom. Vad vill du säga med det?

Som sagt, ingenjörskunskapen för formaliteten kring planets säkerhet för säker
avhoppning finns där men ingen vill göra det för att det inte är för konstadseffektivt.


Flygplansdörrar är konstrerade så att så länge som kabinen är trycksatt så
kommer inte dörren att gå att öppna p.g.a. tryckskillnaderna.
Dvs. det högre trycket i kabinen trycker fast dörren (som öppnas inåt) i "dörrkarmen" ,
det finns inte en chans att en människa har den styrka som krävs för att trotsalufttrycket.


Is it possible for a passenger to open the door of a commercial jet while it is in flight?

We're talking about a pressurized airplane, where the internal cabin is at a higher
pressure than the outside. The internal pressure is forcing the door outward
against the seal. [To open the door] you have to pull the door inward. Because
of the differential [difference in] air pressure, it's beyond the capability of a human
to do that - they're not strong enough. It's probably 6 p.s.i. (pounds per square
inch) of differential pressure against hundreds of square inches of door. So that
means it would be something like a thousand pounds you'd have to pull in.


http://news.nationalgeographic.com/news/2013/05/130528-airplane-door-ope...
#5129 2015-04-01, 22:29
Sesamdaman
Ursprungligen postat av BleAivano
Flygplansdörrar är konstrerade så att så länge som kabinen är trycksatt så
kommer inte dörren att gå att öppna p.g.a. tryckskillnaderna.
Dvs. det högre trycket i kabinen trycker fast dörren (som öppnas inåt) i "dörrkarmen" ,
det finns inte en chans att en människa har den styrka som krävs för att trotsalufttrycket.



http://news.nationalgeographic.com/news/2013/05/130528-airplane-door-ope...

Men man konstruerar ju så att de går att öppnas? Hur hoppar militärer från liknande flygplan? Det går att omdesigna flygplan och det är varken svårt eller kostsamt.
#5130 2015-04-01, 22:51
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, det handlar om vad man från myndighet och flygbolag beskriver som "Controlled rest in flight". På långa flygningar, där arbetstiden kan uppgå till 13-14 timmar utan paus, förstår de flesta att man riskerar att bli ordentligt trött. Därav rekommenderas det att ta en power-nap en liten stund när arbetsbelastningen är låg för att vara piggare mot slutet av flygningen när arbetsbelastningen ökar inför landning.

Endast en pilot åt gången (om man bara är 2 piloter ombord) och man ska ha ett kontrollsystem där riskerna att båda somnar samtidigt utesluts.

Om det är en bra idé eller inte får sömnforskare och andra besvara. Jag kan bara referera till mig själv när det gäller hur kvicktänkt man är första minuterna efter en power-nap. Om det skulle inträffa någon typ av incident eller situation som snabbt kräver åtgärder, är det kanske inte så bra att en av piloterna knappt vaknat.

Läs mer här: http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2201.pdf


När jag sover på jobbet försöker jag vara vaken minst 25 minuter innan jag behöver jobba igen. Jag minns inte vad siffrorna är i huvudet men "sleep inertia" är något som jag är väldigt medveten om. Jag är inte alls särskilt kvicktänkt när jag sovit en stund.
#5131 2015-04-01, 23:02
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Men man konstruerar ju så att de går att öppnas?
Hur hoppar militärer från liknande flygplan? Det går att omdesigna flygplan och det är
varken svårt eller kostsamt.


Militären hoppar ifrån icke trycksatta lastutrymmen på t.ex. Hercules plan och dessutom
så hoppar de ifrån mycket lägre höjd eftersom det inte finns tillräckligt med syre
på den höjd som trafikflygplan flyger på. Så även om du lyckas med det omöjliga
med att få upp en dörr under flygning så kommer du sannolikt dö eller alla fall
bli medvetslös om du hoppar ut ur ett flygplan på 10'000m höjd.

Visst går det att designa om flygplan men det är vare sig aktuellt eller billigt.

Dessutom är poängen med dörrarnas konstruktion att de inte ska gå att
öppna när kabinen är trycksatt eftersom man vill hindra galningar från att
öppna dörren under flygningen men också (antar jag) som en extra säkerhetsfunktion
om t.ex. låsmekanismen går sönder.
#5132 2015-04-01, 23:16
nillodill
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Men man konstruerar ju så att de går att öppnas? Hur hoppar militärer från liknande flygplan? Det går att omdesigna flygplan och det är varken svårt eller kostsamt.


Alltså, militären hoppar inte från "liknande" flygplan utan helt andra typer, och om du ska omdesigna flygplan så att de inte har tryckkabin då kan du inte flyga över mer än 10 000ft, och i och med att det inte är möjligt att hålla samma hastigheter där som på 37 000ft t.ex. skulle det både ta längre tid och kosta mer soppa att resa - vilket inte alls är särskilt varken lätt eller kostsamt. Vidare är det en tryckhöjd som fortfarande är väsentligt mycket lägre för en människa än den som simuleras i en tryckkabin - det skulle alltså vara mer krävande för din kropp att få ner syret i lungorna - vilket inte heller är fördelaktigt för trivsamheten.
#5133 2015-04-02, 01:51
bosnian_muslima
Lider av flygrädsla sedan Malaysia planen,nu efter germanwings ännu mer.Problemet är att jag flyger flera gånger per år .Snart(nu i maj) ska jag flyga igen

Jag undrar är det säkert med lågpris bolag,är de på något sätt mindre säkra? speciellt wizzair då jag nu i maj ska resa med wizz
#5134 2015-04-02, 02:54
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Lider av flygrädsla sedan Malaysia planen,nu efter germanwings ännu mer.Problemet är att jag flyger flera gånger per år .Snart(nu i maj) ska jag flyga igen

Jag undrar är det säkert med lågpris bolag,är de på något sätt mindre säkra? speciellt wizzair då jag nu i maj ska resa med wizz

Som jag tolkar diverse kommentarer här och på andra platser så varierar anställningstryggheten mellan olika bolag och det verkar rimligt att osäkra arbetsvillkor kan påverka personalens vilja att sjukskriva sig eller göra något som arbetsgivaren kan uppfatta som störande.
#5135 2015-04-02, 10:15
PilotHockey
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Lider av flygrädsla sedan Malaysia planen,nu efter germanwings ännu mer.Problemet är att jag flyger flera gånger per år .Snart(nu i maj) ska jag flyga igen

Jag undrar är det säkert med lågpris bolag,är de på något sätt mindre säkra? speciellt wizzair då jag nu i maj ska resa med wizz


Vi har bra anställningsvillkor på Wizz. Bättre än vad flera av piloterna på Norwegian har t.ex. Alla kaptener jag flugit med på Wizz är nöjda med sina jobb.

Wizz har samma säkerhet ombord som SAS, Norwegian, Lufthansa etc. Vi är ett "bra" lågprisbolag som sparar in på enhetlig flotta, korta turnaroundtider samt att flyga till småflygplatser. Vi snålar inte in på löner som de andra i mina ögon "sämre" lågprisbolagen.
#5136 2015-04-02, 10:57
percapita
Ursprungligen postat av PilotHockey
Har aldrig sett att någon här på Forumet hävdat att de flyger för VKG. Hör av dig typ en dag innan din avresa så kan någon säkert kolla upp t.ex. vädret för din flygning.

Lycka till med förlovningen!



Tackar för det : )

Nåväl, om nu någon kapten/styrman från Thomas Cook skulle finnas här så tar jag gärna ett PM.