Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5389 2016-09-09, 11:30
xituno
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Fyfan vad obehagligt..(men tack för du hjälpte mig när jag lyckades googla fel av okänd anledning, de är som med flygplan:
lita aldrig så mycket på tekniken så du sätter ditt liv på spel)


Jag har ett par råd till dig:
* Vistas inte ute i trafiken och åk inte bil. Varje år dör det ungefär 10 gånger fler i trafiken än vad flyget har krävt på 110 år.
* Gå inte i trappor. Varje år dör det fler efter att ha fallit i trappan än vad som dör av flygolyckor.
* Vistas inte i närheten av vatten. Det dör årligen mångdubbelt fler i drunkningsolyckor än i flygolyckor.
* Drick inte alkohol. Årligen dör det fler av alkohol än i flygolyckor.
* Akta dig för droger. Årligen dör det fler av droger än i flygolyckor.
* Akta dig för att äta. Du kan få i dig giftiga ämnen eller sätta saker i halsen och blockera luftvägarna. Årligen dör det fler av detta än i flygolyckor.
* Akta dig för att andas. Du kan lätt få i dig giftiga ämnen. Varje år dör det fler av detta än i flygolyckor.
* Använd inte elektriska apparater som datorer, tv och liknande. Varje år dör det fler av elolyckor än i flygolyckor.
* Lämna inte sängen. Varje år dör det bara i USA ca 15 gånger fler människor per år än globalt i flygolyckor.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder

EDIT: Hittade en bild från din Googlesökning från Central Park:
http://www2.pictures.zimbio.com/pc/Central+Park+art+installation+causing...
Så kan de gå


Missade du de stora svarta pelarna som vingarna sitter fast i?
Det är en konst-installation som kallas "How I Roll".
#5390 2016-09-09, 11:45
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Går de att få fram vilka bolag som har den lilla propellerplanet i bruk och placerar människor i den??

Just det här flygbolaget heter tydligen Aeroclub Treviso. Jag gissar de flesta maskinerna används av klubbar eller internt i organisationer (företag och flygvapen). Enda vettiga användningen för reguljärflyg är nog flyg till en avlägsen ö som inte har plats för stor landningsbana.
#5391 2016-09-09, 15:59
Ursprungligen postat av Neksnor
Liten propellermaskin i en storlek som inte alls är ovanlig i luften. Tydligen kraschade de i kraftigt regn ca 10 km från flygplatsen, vilket antyder att flög lågt (eventuellt under molnen/i regnet).
Verkar vara en vettig maskin för kortare turer med mindre sällskap. Kostar runt 1 miljon dollar.
Att de flög en omväg till Skopje kan bero på dåligt väder i Pristina eller att de helt enkelt hade ett ärende i Skopje.


Alltså jag verkligen påpeka att jag inte har nån kunskap inom det här området, tvärtom, men kan det inte ha varit att de gick ner för landning om de var så nära som 10 KM från Skopje Airport?
Att köra ett sånt där litet propellerplan i oväder, det är flygrädsla som talar kanske, men de låter som ett närmast ett Kamikaze uppdrag.

Crash - Crash -Crash i Skogen
.. gott om såna bilder så de verkar inte helt ovanligt.

Ursprungligen postat av Neksnor
Just det här flygbolaget heter tydligen Aeroclub Treviso. Jag gissar de flesta maskinerna används av klubbar eller internt i organisationer (företag och flygvapen). Enda vettiga användningen för reguljärflyg är nog flyg till en avlägsen ö som inte har plats för stor landningsbana.


Ja, priset gör ju att det inte blir nåt Lyx-Jet så det låter rimligt. 1m. SEK när man ska köpa ett flygplan måste ju räknas som väldigt billigt. (eller menar du kanske dollar, men de känns ändå billigt)
Googlade på "Aeroclub Treviso" och fan, de verkar vara en flygskola baserad i Venedig (jag har googlat fel innan så vettefan om de är rätt)
http://www.asdtreviso.it/

Grundades 1925. Är en klubb för amatörpiloter (!!) / flygskola?! Som skriver att deras medlemmar får köra moderna flygplan, flyg med dem och du får en "resa du aldrig glömmer".

Okej, inte bara att det finns propellerplan runt om över Europa, de är dessutom elever eller amatörer ute och flyger i sådana där plan. Denna gången till Pristina/Skopje av nån anledning som blev deras sista.

Chockerande, finns det inga regler för standarden i luften?
Positivt: Det är nog ingen som råkar boka en resa med "Flygskolan ASD Treviso" så som många bokar online och det blir FinnAir, RyanAir eller Malaysian Aircrash.

Man kan väl inte ta sig så långt med ett propellerplan? Sist jag åkte i ett sånt var turen på min sida men jävlar, oförglömlig resa absolut!
Såna där måste svara att hantera, minsta vindpust ändrar förutsättningarna och den kritiska delen i slutet, Landningen - det måste vara en enorm skillnad mot ett flygplan.

Hur små propellerplan finns inom reguljärflyget i Europa?
#5392 2016-09-09, 16:14
Ursprungligen postat av xituno
Jag har ett par råd till dig:
* Vistas inte ute i trafiken och åk inte bil. Varje år dör det ungefär 10 gånger fler i trafiken än vad flyget har krävt på 110 år.
* Gå inte i trappor. Varje år dör det fler efter att ha fallit i trappan än vad som dör av flygolyckor.
* Vistas inte i närheten av vatten. Det dör årligen mångdubbelt fler i drunkningsolyckor än i flygolyckor.
* Drick inte alkohol. Årligen dör det fler av alkohol än i flygolyckor.
* Akta dig för droger. Årligen dör det fler av droger än i flygolyckor.
* Akta dig för att äta. Du kan få i dig giftiga ämnen eller sätta saker i halsen och blockera luftvägarna. Årligen dör det fler av detta än i flygolyckor.
* Akta dig för att andas. Du kan lätt få i dig giftiga ämnen. Varje år dör det fler av detta än i flygolyckor.
* Använd inte elektriska apparater som datorer, tv och liknande. Varje år dör det fler av elolyckor än i flygolyckor.
* Lämna inte sängen. Varje år dör det bara i USA ca 15 gånger fler människor per år än globalt i flygolyckor.

Ja men, tack för råden men jag tycker redan mitt liv är lidande pga. flygrädsla, jag tror inte de är en vinnande taktik att försöka hamna i samma läge överallt.

Men jag har hört dem förr att man logiskt ska räkna ut det.. Jag tror inte flygrädsla handlar om det, men precis som folk med spindelfobi reagerar på ett någonting som är potentiellt farligt, alltså en naturlig reaktion som flippar ur i en fobi.
Spindlar dödar mindre än *Sängen i ditt råd i Sverige, men de funkar inte och säga till dem som har spindelfobi, kanske finns undantag men det är inte om logik utan typ reaktion på en känsla.
Det är ju onaturligt och potentiellt minst sagt farligt att sätta sig i en såndär. Jag vet alla fördelarna med att man snabbt och billigt tar sig runt hela jorden, men va 10K KM över markytan i händerna på en form av avancerad flygande dator.

Värst av alla ställen jag vart på, och nödvändig för att ta sig längre sträckor, utanför Europa iallafall.

Ursprungligen postat av xituno
Missade du de stora svarta pelarna som vingarna sitter fast i?
Det är en konst-installation som kallas "How I Roll".

Ja jävlar de gjorde jag, trodde det var Photo Shop eller nått sånt, men det är alltså ett KONSTPROJEKT?
fan va sjuukt. Se på ett plan som störtar som ett konstverk :|
#5393 2016-09-09, 16:50
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Alltså jag verkligen påpeka att jag inte har nån kunskap inom det här området, tvärtom, men kan det inte ha varit att de gick ner för landning om de var så nära som 10 KM från Skopje Airport?
Att köra ett sånt där litet propellerplan i oväder, det är flygrädsla som talar kanske, men de låter som ett närmast ett Kamikaze uppdrag.

Crash - Crash -Crash i Skogen
.. gott om såna bilder så de verkar inte helt ovanligt.



Ja, priset gör ju att det inte blir nåt Lyx-Jet så det låter rimligt. 1m. SEK när man ska köpa ett flygplan måste ju räknas som väldigt billigt. (eller menar du kanske dollar, men de känns ändå billigt)
Googlade på "Aeroclub Treviso" och fan, de verkar vara en flygskola baserad i Venedig (jag har googlat fel innan så vettefan om de är rätt)
http://www.asdtreviso.it/

Grundades 1925. Är en klubb för amatörpiloter (!!) / flygskola?! Som skriver att deras medlemmar får köra moderna flygplan, flyg med dem och du får en "resa du aldrig glömmer".

Okej, inte bara att det finns propellerplan runt om över Europa, de är dessutom elever eller amatörer ute och flyger i sådana där plan. Denna gången till Pristina/Skopje av nån anledning som blev deras sista.

Chockerande, finns det inga regler för standarden i luften?
Positivt: Det är nog ingen som råkar boka en resa med "Flygskolan ASD Treviso" så som många bokar online och det blir FinnAir, RyanAir eller Malaysian Aircrash.

Man kan väl inte ta sig så långt med ett propellerplan? Sist jag åkte i ett sånt var turen på min sida men jävlar, oförglömlig resa absolut!
Såna där måste svara att hantera, minsta vindpust ändrar förutsättningarna och den kritiska delen i slutet, Landningen - det måste vara en enorm skillnad mot ett flygplan.

Hur små propellerplan finns inom reguljärflyget i Europa?

Amatörpilot betyder att du inte jobbar med det, det betyder inte att du saknar kompetens.
Aktuell maskin når enligt wikipedia 1600 km, vanliga trafikmaskiner i Europa (ATR och Dash) når ca 1600 - 2000 km. Deras minsta modeller tar omkring 40 passagerare.
#5394 2016-09-09, 17:10
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Alltså jag verkligen påpeka att jag inte har nån kunskap inom det här området, tvärtom, men kan det inte ha varit att de gick ner för landning om de var så nära som 10 KM från Skopje Airport?
Att köra ett sånt där litet propellerplan i oväder, det är flygrädsla som talar kanske, men de låter som ett närmast ett Kamikaze uppdrag.

Crash - Crash -Crash i Skogen
.. gott om såna bilder så de verkar inte helt ovanligt.



Ja, priset gör ju att det inte blir nåt Lyx-Jet så det låter rimligt. 1m. SEK när man ska köpa ett flygplan måste ju räknas som väldigt billigt. (eller menar du kanske dollar, men de känns ändå billigt)
Googlade på "Aeroclub Treviso" och fan, de verkar vara en flygskola baserad i Venedig (jag har googlat fel innan så vettefan om de är rätt)
http://www.asdtreviso.it/

Grundades 1925. Är en klubb för amatörpiloter (!!) / flygskola?! Som skriver att deras medlemmar får köra moderna flygplan, flyg med dem och du får en "resa du aldrig glömmer".

Okej, inte bara att det finns propellerplan runt om över Europa, de är dessutom elever eller amatörer ute och flyger i sådana där plan. Denna gången till Pristina/Skopje av nån anledning som blev deras sista.

Chockerande, finns det inga regler för standarden i luften?
Positivt: Det är nog ingen som råkar boka en resa med "Flygskolan ASD Treviso" så som många bokar online och det blir FinnAir, RyanAir eller Malaysian Aircrash.

Man kan väl inte ta sig så långt med ett propellerplan? Sist jag åkte i ett sånt var turen på min sida men jävlar, oförglömlig resa absolut!
Såna där måste svara att hantera, minsta vindpust ändrar förutsättningarna och den kritiska delen i slutet, Landningen - det måste vara en enorm skillnad mot ett flygplan.

Hur små propellerplan finns inom reguljärflyget i Europa?


Det går islander och Twin Otter i reguljärtrafik i skottland, 9 respektive 20 pax. Går även Dornier 228 mellan Guernsy och fastlandet, 19 pax.
#5395 2016-09-11, 11:45
Ingen Crash men Märkligt!

Glöm politiken/aktionen - ÄR det såhär lätt att ta sig in på en Flygplats?
Media:
https://www.theguardian.com/uk-news/2016/sep/06/black-lives-matter-prote...
Dem själva:
https://twitter.com/ukblm/status/773106177509036032

(Fyra dagar sen: London UK.
BLM/Refugees Welcome i en Protest mot klimatförändringarna och rasistiska utsläpp)

Om det är det så är detta inte så konstigt: från Igår eftermiddag
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23498315.ab

Det är fan inte så enkelt?
#5396 2016-09-11, 11:54
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ingen Crash men Märkligt!

Glöm politiken/aktionen - ÄR det såhär lätt att ta sig in på en Flygplats?
Media:
https://www.theguardian.com/uk-news/2016/sep/06/black-lives-matter-prote...
Dem själva:
https://twitter.com/ukblm/status/773106177509036032

(Fyra dagar sen: London UK.
BLM/Refugees Welcome i en Protest mot klimatförändringarna och rasistiska utsläpp)

Om det är det så är detta inte så konstigt: från Igår eftermiddag
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23498315.ab

Det är fan inte så enkelt?


Titta på google maps och se hur London City ligger så märker du att det inte är en vidare vanlig flygplats. Det är betydligt svårare på genomsnittsflygplatsen än på London City. Sen betyder inte det att man inte upptäcker inkräktaren tidigt, det har man antagligen gjort även i det här fallet men det betyder inte nödvändigtvis att man fysiskt hinner stoppa personen i tid.
#5397 2016-09-11, 15:35
Beaumont
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Glöm politiken/aktionen - ÄR det såhär lätt att ta sig in på en Flygplats?


Du tänker nog fel här. Jag tror inte det här är annorlunda än när tex Greenpeace tog sig in på Forsmark. Då uppmärksammade man intrångsförsöket snabbt, men man konstaterade också snabbat att de inte utgjorde någon akut fara. Då väljer man att använda mjukast möjliga metod, förhandla/diskutera. Troligen är det liknande i detta fall. Det hade nog gett ganska mycket dålig PR för flygplatsen om man valt att exempelvis skjuta ihjäl demonstranterna i detta fall. Hade man istället bedömt att de utgjorde en akut fara, då hade man med största sannolikhet agerat annorlunda.

EDIT:

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Om det är det så är detta inte så konstigt: från Igår eftermiddag
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23498315.ab


Det där har inget med demonstrationen att göra. De upplevde att ena motorn inte fungerade helt normalt, och valde därför ta det säkra före det osäkra och landade på närmsta flygplats. Inget annorlunda mot om du tex kör bil på motorvägen och tycker bilen hackar till. Då kör man så klart av motorvägen, stannar och kollar att allt verkar vara OK.
#5398 2016-09-11, 16:03
Att det ska vara så svårt för kvällsblaskorna att skilja på "säkerhetslandning" och "nödlandning"! Men "nödlandning" får ju fler tryck. "Säkerhetslandning" har ju inget nyhetsvärde what so ever.
#5399 2016-09-12, 09:17
Ursprungligen postat av Hapoel
Att det ska vara så svårt för kvällsblaskorna att skilja på "säkerhetslandning" och "nödlandning"! Men "nödlandning" får ju fler tryck. "Säkerhetslandning" har ju inget nyhetsvärde what so ever.

Nu har det vad jag vet inte hänt i det här fallet, men ibland verkar det ropas mayday av, som jag tolkar det, ganska formella skäl. Antar att man vill ha räddningstjänst väntande och liknande.
#5400 2016-09-12, 18:44
Ursprungligen postat av Hefaiston
Titta på google maps och se hur London City ligger så märker du att det inte är en vidare vanlig flygplats. Det är betydligt svårare på genomsnittsflygplatsen än på London City. Sen betyder inte det att man inte upptäcker inkräktaren tidigt, det har man antagligen gjort även i det här fallet men det betyder inte nödvändigtvis att man fysiskt hinner stoppa personen i tid.


Aha.. Jag glömmer alltid den flygplatsen när de gäller London, men då vet jag vilken det är, en väldigt märklig flygplats, jag har åkt förbi den den ligger med Docklands linjen, den linjen som går avskild från London Underground. Tror tom. flygplatsen har en egen station och påminner mycket om Köpenhamns Flygplats.

Det var ju ett strategiskt smart val av mål för en sådan protest. Säkerheten där kan knappast va som Heathrow eller nån av de andra tre (?) av Londons flygplatser.

Ursprungligen postat av Beaumont
Du tänker nog fel här. Jag tror inte det här är annorlunda än när tex Greenpeace tog sig in på Forsmark. Då uppmärksammade man intrångsförsöket snabbt, men man konstaterade också snabbat att de inte utgjorde någon akut fara. Då väljer man att använda mjukast möjliga metod, förhandla/diskutera. Troligen är det liknande i detta fall. Det hade nog gett ganska mycket dålig PR för flygplatsen om man valt att exempelvis skjuta ihjäl demonstranterna i detta fall. Hade man istället bedömt att de utgjorde en akut fara, då hade man med största sannolikhet agerat annorlunda.

Jag vill ju tro att de inte är så enkelt för den där Teatergruppen Black Lives Matter / Refugees Welcome att ta sig in på en flygplats, dels för jag är flygrädd, och dels för det plockar ner flygplatsrån från listan över de svårare fall av rån.

Men du har nog rätt, men störd demonstration när en väldans massa snutar ser på några vita engelska kids ligger på marken och en får ta sin klätterställning och filma alltihop.
Inte för de skulle skjuta dem istället, men så pass mycket har man ju vart med så man vet att polisen hade kunnat skingra de där ungarna snabbt om de ville.

BLM demomstationem visar iallafall hur snälla polisen blivit.

Ursprungligen postat av Hefaiston

Det där har inget med demonstrationen att göra. De upplevde att ena motorn inte fungerade helt normalt, och valde därför ta det säkra före det osäkra och landade på närmsta flygplats. Inget annorlunda mot om du tex kör bil på motorvägen och tycker bilen hackar till. Då kör man så klart av motorvägen, stannar och kollar att allt verkar vara OK.

Nej jag vet, det var fyra dagar efteråt men tänkte att om de där nissarna kunde ta sig in och lägga sig på en landningsbana in flygplats i London så kunde de varit nån annan som gått in och istället för lägga sig på banan ge sig på nått plan eller nått sånt, och att de inte är så konstigt att de störtar ner plan som lyft från London