Ursprungligen postat av Neksnor
Liten propellermaskin i en storlek som inte alls är ovanlig i luften. Tydligen kraschade de i kraftigt regn ca 10 km från flygplatsen, vilket antyder att flög lågt (eventuellt under molnen/i regnet).
Verkar vara en vettig maskin för kortare turer med mindre sällskap. Kostar runt 1 miljon dollar.
Att de flög en omväg till Skopje kan bero på dåligt väder i Pristina eller att de helt enkelt hade ett ärende i Skopje.
Alltså jag verkligen påpeka att jag inte har nån kunskap inom det här området, tvärtom, men kan det inte ha varit att de gick ner för landning om de var så nära som 10 KM från Skopje Airport?
Att köra ett sånt där litet propellerplan i oväder, det är flygrädsla som talar kanske, men de låter som ett närmast ett Kamikaze uppdrag.
Crash -
Crash -
Crash i Skogen
.. gott om såna bilder så de verkar inte helt ovanligt.
Ursprungligen postat av Neksnor
Just det här flygbolaget heter tydligen Aeroclub Treviso. Jag gissar de flesta maskinerna används av klubbar eller internt i organisationer (företag och flygvapen). Enda vettiga användningen för reguljärflyg är nog flyg till en avlägsen ö som inte har plats för stor landningsbana.
Ja, priset gör ju att det inte blir nåt Lyx-Jet så det låter rimligt. 1m. SEK när man ska köpa ett flygplan måste ju räknas som väldigt billigt. (eller menar du kanske dollar, men de känns ändå billigt)
Googlade på "Aeroclub Treviso" och fan, de verkar vara en flygskola baserad i Venedig (jag har googlat fel innan så vettefan om de är rätt)
http://www.asdtreviso.it/
Grundades 1925. Är en klubb för amatörpiloter (!!) / flygskola?! Som skriver att deras medlemmar får köra moderna flygplan, flyg med dem och du får en "resa du aldrig glömmer".
Okej, inte bara att det finns propellerplan runt om över Europa, de är dessutom elever eller amatörer ute och flyger i sådana där plan. Denna gången till Pristina/Skopje av nån anledning som blev deras sista.
Chockerande, finns det inga regler för standarden i luften?
Positivt: Det är nog ingen som råkar boka en resa med "Flygskolan ASD Treviso" så som många bokar online och det blir FinnAir, RyanAir eller Malaysian Aircrash.
Man kan väl inte ta sig så långt med ett propellerplan? Sist jag åkte i ett sånt var turen på min sida men jävlar, oförglömlig resa absolut!
Såna där måste svara att hantera, minsta vindpust ändrar förutsättningarna och den kritiska delen i slutet, Landningen - det måste vara en enorm skillnad mot ett flygplan.
Hur små propellerplan finns inom reguljärflyget i Europa?