Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5449 2016-10-25, 06:51
Ursprungligen postat av Neksnor
Jälva nörderi med all flygsäkerhet


Jepp, men det funkar samtidigt. Deep down får helt enkelt befolkningen acceptera att man är säkra på flygplan till stor del pga oss nördar

Ursprungligen postat av Neksnor
Låter hyfsat oldfashioned, men samtidigt pålitligt, förutsatt att man inte råkar ta gårdagens NAT-tabell. Antar att det är noga att tömma arbetsplatsen på den typen av dokument innan nästa besättning tar över.

Låter som att man utan större problem skulle kunna (mång)dubbla kapaciteten över Atlanten om man kunde fixa radartäckning eller något annat med motsvarande precision. Vid nordliga rutter, typ central/östeuropa - USAs västkust, verkar det möjligt att hålla sig inom 500 km från atlantiska småöar. Kan flygradar se så långt? Fast dyrt att ha en radar som kräver minst ett halvt dygns båtresa för service/iunderhåll.
Tänkte inte på det där att flyg alltid (typ) sticker upp till 10000+ meter om flygsträckan tillåter.


Radar är inte på kartan, däremot tittar man på andra former av "surveillance systems", främst ADS-C i nuläget. På så sätt har man redan minskat separationen från vad man hade innan. Man har även med hjälp av modern och bättre navigation ökat mängden tracks och minskat separationen mellan dessa, så nog görs det framsteg.
#5450 2016-10-25, 14:40
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Jälva nörderi med all flygsäkerhet


För att tillägga ytterliggare så är det inte så komplicerat som det låter. TMI numret är den resedagens löpande datum på året. Alltså blir 1 Feb TMI nr 32 och siste Dec blir 365 alt 366 beroende på om det är skottår.

Så så svårt är det inte. Man dubbelkollar detta innan bara.

Oftast gör vi piloter inte denna planering ens utan vi får ett färdigplanerat paket ifrån vår Operations avdelning som vi sedan går igenom och beslutar om vi vill göra några ändringar med bränsle etc. (det är detta Ryanair fått kritik för i media t.ex. att det gått rykten om att de inte får välja att ta med extra bränsle osv. Jag vet inte om det stämmer dock så kan inte uttala mig om mer än rykten.)

Sedan går man mot kärran och den ene sätter upp cockpit för första flygningen på dagen och knappar in färdväg eller laddar ner den digitalt in i flygdatorerna medans den andre går runt och gör en grundlig "walkaround" runt planet för att kolla så att det är i tillfredställande skick enligt tillverkarens och bolagets föreskrifter för att få flygas.


Det är extremt mycket att hålla koll på i denna bransch men så vidare svårt skulle jag inte vilja påstå att det är när man väl är inne i branschen.

Det svåraste som pilot är för mig att få till det sociala med vänner och familj men samtidigt få nog med sömn för att känna sig pigg för att flyga. Inte själva flygandet. Det tycker jag fortf är kul!
#5451 2016-10-25, 15:53
Undrande87
Ursprungligen postat av ksv
Statistiskt sett är flygsäkerheten i den delen av världen katastrofal, jämfört med i västvärlden.

Bra fråga.
Säkerheten på vägarna där är ju även den ljusår ifrån den på våra svenska vägar.

Det ska du absolut göra.
Om du ska resa inrikes där, se till att göra det med de internationellt etablerade stora flygbolagen. Ska du t.ex. resa inrikes i Thailand, gör det då med Thai.
För egen del skulle jag aldrig sätta min fot på något lågprisbolag i den delen av världen.



Om man flyger längre flygningar, hur många piloter är det då som flyger planet? 2 eller 3?
Säg typ 15 timmar flygning?
#5452 2016-10-25, 16:20
PilotHockey
Ursprungligen postat av Undrande87
Om man flyger längre flygningar, hur många piloter är det då som flyger planet? 2 eller 3?
Säg typ 15 timmar flygning?


Man har relief pilots på längre flygningar. Det är dock i alla bolag jag hört talas om (vet inte om lagstiftningen säger detsamma då jag inte flyger så långa flygningar så har inte behövt bry mig om detta än) krav på att samma besättning som "flyger" under starten måste också "flyga" under landning. Däremot på marschhöjd så kan man vila och då tar relief pilots över.
#5453 2016-10-25, 23:24
ksv
Ursprungligen postat av Undrande87
Om man flyger längre flygningar, hur många piloter är det då som flyger planet? 2 eller 3?
Säg typ 15 timmar flygning?
Man kan köra arbetsdagar på upp till 14 timmar utan relief pilot.
Så flygningar till t.ex. Thailand eller Mexiko är inga problem.
#5454 2016-10-26, 04:15
Ursprungligen postat av ksv
Man kan köra arbetsdagar på upp till 14 timmar utan relief pilot.
Så flygningar till t.ex. Thailand eller Mexiko är inga problem.

Har för mig att jag läste något om att en pilot kan få sova vissa tider under förutsättning att den andre har höjd beredskap gällande syrgas och liknande.
#5455 2016-10-26, 13:38
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Har för mig att jag läste något om att en pilot kan få sova vissa tider under förutsättning att den andre har höjd beredskap gällande syrgas och liknande.
Ja, fast de handlar inte direkt om att sova. Man sitter fortfarande fastspänd i sin stol, så det handlar mer om att blunda en liten stund och koppla av.

Normalt sett sköter ena piloten radiotrafiken mm och den andra själva flygandet.
Om omständigheterna tillåter och arbetsbelastningen inte är så hög, kan man låta den andre piloten sköta bådadera en stund.

Kan man få koppla av, släppa koncentrationen helt och blunda i 20 minuter kan det i vissa lägen vara ganska givande.
Har man t.ex. flugit en hel natt över Atlanten och har en landning i dåligt väder framför sig då man måste vara helskärpt, kan en sådan 20-minuters powernap någon timma innan landning vara värdefull.
Det höjer säkerheten, men kan förstås aldrig ersätta riktigt sömn.
#5456 2016-10-27, 15:25
baktakt2015
Denna fråga har säkerligen varit uppe förut men har någon av er piloter någonsin varit rädda
under en flygning? Isåfall, vad orsakade det?
#5457 2016-10-29, 01:53
Undrande87
Ursprungligen postat av baktakt2015
Denna fråga har säkerligen varit uppe förut men har någon av er piloter någonsin varit rädda
under en flygning? Isåfall, vad orsakade det?


Jag undrar samma.
#5458 2016-10-29, 09:16
ksv
Ursprungligen postat av baktakt2015
Denna fråga har säkerligen varit uppe förut men har någon av er piloter någonsin varit rädda
under en flygning? Isåfall, vad orsakade det?
Nej.
Trots över 10000 timmar bakom spakarna har jag fortfarande inte varit med om något som gjort att jag känt mig rädd.

Själva huvudpoängen med mitt arbete som befälhavare är ju egentligen att se till att aldrig hamna i en situation som är riskfylld eller svårhanterlig.

När det gäller tekniska problem som möjligen kan uppstå, känner jag mig trygg med den omfattande simulatorträning vi får ett par gången per år.
#5459 2016-10-29, 11:52
Extrans
Ursprungligen postat av ksv
Nej.
Trots över 10000 timmar bakom spakarna har jag fortfarande inte varit med om något som gjort att jag känt mig rädd.

Själva huvudpoängen med mitt arbete som befälhavare är ju egentligen att se till att aldrig hamna i en situation som är riskfylld eller svårhanterlig.

När det gäller tekniska problem som möjligen kan uppstå, känner jag mig trygg med den omfattande simulatorträning vi får ett par gången per år.


Jag har betydligt mindre erfarenhet än dig men håller ändå med helt och hållet.

Enda gången jag har känt något som helst obehag var när jag åkte med som passagerare på en mindre propellerkärra vid start på ett kort gräsfält. Det var privatflygning och befälhavaren hade tyvärr ingen vidare koll visade det sig.

Det är ju dock inte kopplat till den sorts flygverksamhet som diskuteras i denna tråden, vid kommersiell flygning som passagerare och där jag själv har varit pilot har jag aldrig känt rädsla eller obehag trots problem med både väder och teknik vid ett par tillfällen.
#5460 2016-10-29, 15:28
Undrande87
Hur är dom psykiska testerna på piloter? Han ena begick ju självmord. Alla kan få psykos ju oavsett vad tidigare tester visat. Hur tuffa är era tester?