Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5713 2018-12-20, 15:14
Ursprungligen postat av Neksnor
Eftersom Airbussar (väl?) alltid har mer eller mindre datorer mellan piloterna och påverkan på vingytor/motorer så bör det inte behöva blir värre med fjärrstyrning, givet att systemen ombord anpassas för det.
Även jag avstår gärna från resa med datoriserad besättning, men det kanske kan vara något för godsflyg?

Är viss skillnad på att styra via en radioförbindelse som alltid måste fungera oavsett var planet befinner sig. Förbindelsen pilotspak till dator till roder sker ju knappast trådlöst och även om det skulle göra det så är det ju ingen överföring från ett styrcentrum i London som måste fungera tills halvvägs över Atlanten innan centralen i New York kan ta över det handlar om.
#5714 2018-12-27, 02:33
Urbaneears
Åker från bangkok till arlanda vid 9tiden den 31 December. Hur ser det ut, kan jag få en lugn resa tror ni? Turbulens? Skulle va så tacksam för svar så kan jag förbereda min flygrädda själ.

Läste också att se har varit stökigt på 2 likadana flygningar nu irad. Att folk inte kan bete sig. Det slipper jag gärna 🤥
#5715 2019-01-10, 18:58
returned
Fråga till piloter, eller annan kunnig. Hur vanligt är det att man fäller ut stället före man använder flaps/slats iför landning? Flög A320 nu i helgerna, och på väg ner mot landning så hörde man hur stället kom ut. Efter några sekunder ökades motoreffekten och efter en stund kom flapsen.

Nej jag inbillar mig inte, satt precis bakom vingen och flyger en del och blev överraskad då det skedde. Mig veterligen har jag aldrig varit med om det innan.
#5716 2019-01-10, 20:53
Ursprungligen postat av returned
Fråga till piloter, eller annan kunnig. Hur vanligt är det att man fäller ut stället före man använder flaps/slats iför landning? Flög A320 nu i helgerna, och på väg ner mot landning så hörde man hur stället kom ut. Efter några sekunder ökades motoreffekten och efter en stund kom flapsen.

Nej jag inbillar mig inte, satt precis bakom vingen och flyger en del och blev överraskad då det skedde. Mig veterligen har jag aldrig varit med om det innan.

Klaffarna brukar ju inte fällas ut i ett svep från helt infällda till helt utfällda så det kan nog förekomma utfällningar både före och efter ställen skulle jag misstänka.
#5717 2019-01-29, 12:18
Grollaren
Ursprungligen postat av Floridasidan
Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.

Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A)

Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.

Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.

Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?

Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.

Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".

Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!

Hela situationen känns surealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.

Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!

Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.

På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå

Nåja, vi kommer iallafall undvika Norwegian om det överhuvudtaget går oavsett om det innebär dyrare biljetter eller längre restid om de inte återkommer med en väldigt bra förklaring och ursäkt.


Det verkar väldigt märkligt att rullstolsburna människor får sitta så att de hindrar andra att komma ut av utrymningsskäl. I en nödsituation måste planet kunna utrymmas så fort som möjligt, och det kan inte vara tillåtet att ha en rullstol på en plats som hindrar andra från att komma ut.
#5718 2019-01-29, 12:29
Ursprungligen postat av Grollaren
Det verkar väldigt märkligt att rullstolsburna människor får sitta så att de hindrar andra att komma ut av utrymningsskäl. I en nödsituation måste planet kunna utrymmas så fort som möjligt, och det kan inte vara tillåtet att ha en rullstol på en plats som hindrar andra från att komma ut.


De får ju inte ha rullstolen i kabinen men kan ju inte flytta sig själv vid utrymning.

Lättast om jag visar hela svaret från Transportstyrelsen kanske:

"Du beskriver en situation som både har kopplingar till flygsäkerheten och komforten ombord.

Passagerare med nedsatt rörlighet som är så pass rörelsehindrade att de antingen måste lyftas in till sitt säte i flygplanet eller åtminstone använda rullstol fram till sittplatsen bokas med en särskild kod så att både flygplatspersonalen kan ge assistans och flygpersonalen ska veta var de sitter ombord. Vid ombordstigning ska assistanspersonalen kommunicera med kabinpersonalen och det framgår på passagerarlistor var personer med assistansbehov sitter.

Exakt vilka säten som är lämpliga för rullstolsburna passagerare beror på flygplanstypen, var nödutgångarna är placerade, hur många kabinpersonal som finns etc. Europeiska flygsäkerhetsbestämmelser säger att ett flygplan måste kunna evakueras inom ett visst väldigt kort tidsintervall och därför är det vanligt både av säkerhetsorsaker och för att underlätta lyft och uppfylla arbetsmiljökrav att man placerar rörelsehindrade på en gångplats. Luftfartsmyndigheten i det land där flygbolaget har sitt tillstånd godkänner sedan de regler, bland annat för placering av rullstolsburna, som flygbolaget har tagit fram i sina manualer. Antalet tillåtna kraftigt rörelsehindrade ombord är begränsat och kabinpersonalen alternativt räddningstjänsten ska hjälpa dem om en evakuering skulle bli nödvändig. Detta blir lättare om personen sitter vid gången. Man kommer nog inte ifrån att det skulle bli en del klättrande och klivande över stolsgrannar för samtliga passagerare om det skulle bli en nödevakuering, men ansvaret för de rörelsehindrade är ombordpersonalens.

Om stolarna innanför gångplatsen inte upptas av personer i samma sällskap som den rörelsehindrade och det dessutom inte är fullbokat brukar flygbolagen låta dem vara tomma (med reservation för hur check-in-systemet på det aktuella bolaget fungerar), men flygbolaget har enligt EU-regler ingen skyldighet att stoppa försäljning av stolar innanför en rörelsehindrad. Vanligtvis kan personalen ombord hjälpa till och lösa situationen, antingen genom att hjälpa personen på yttersätet att resa sig eller genom att innan planet startat omplacera passagerare innanför den rörelsehindrade om det inte är fullbokat.

Hanteringen vid tilldelning av flygstolar har ändrats en hel del de senaste åren. Fler och fler flygbolag övergår till att ta ut en avgift för sittplatserna, och mot avgift kan man välja en särskild flygstol, stolar med bättre benutrymme, eller åtminstone en gångplats/fönsterplats. Det är också vanligt med incheckning on-line och då börjar passagerare själva att välja stolar när incheckningen öppnas, ofta nästan ett dygn innan avgång. Har man inte gjort något aktivt val innan man kommer ut till flygplatsen så kan de hända att det endast finns begränsade valmöjligheter kvar och att det blir svårt att få platser bredvid varandra om man är en familj.

Jag förstår att din fråga handlar mer om principen och om flygbolag verkligen får göra så, och det får de alltså ofta. Men om man vet med sig att det är viktigt att sitta så att man kan sträcka på benen eller enkelt komma till en toalett så kan det vara bra att själv i förväg se till att man får önskad typ av sittplats. Information om detta finns hos respektive flygbolag.

Med vänlig hälsning

Axxxxxxxx Xxxxxxxxx
Sakkunnig - Facilitation
Sjö- och Luftfartsavdelningen

Transportstyrelsen"
#5719 2019-01-29, 12:42
Grollaren
Ursprungligen postat av Floridasidan
De får ju inte ha rullstolen i kabinen men kan ju inte flytta sig själv vid utrymning.

Lättast om jag visar hela svaret från Transportstyrelsen kanske:

"Du beskriver en situation som både har kopplingar till flygsäkerheten och komforten ombord.

Passagerare med nedsatt rörlighet som är så pass rörelsehindrade att de antingen måste lyftas in till sitt säte i flygplanet eller åtminstone använda rullstol fram till sittplatsen bokas med en särskild kod så att både flygplatspersonalen kan ge assistans och flygpersonalen ska veta var de sitter ombord. Vid ombordstigning ska assistanspersonalen kommunicera med kabinpersonalen och det framgår på passagerarlistor var personer med assistansbehov sitter.

Exakt vilka säten som är lämpliga för rullstolsburna passagerare beror på flygplanstypen, var nödutgångarna är placerade, hur många kabinpersonal som finns etc. Europeiska flygsäkerhetsbestämmelser säger att ett flygplan måste kunna evakueras inom ett visst väldigt kort tidsintervall och därför är det vanligt både av säkerhetsorsaker och för att underlätta lyft och uppfylla arbetsmiljökrav att man placerar rörelsehindrade på en gångplats. Luftfartsmyndigheten i det land där flygbolaget har sitt tillstånd godkänner sedan de regler, bland annat för placering av rullstolsburna, som flygbolaget har tagit fram i sina manualer. Antalet tillåtna kraftigt rörelsehindrade ombord är begränsat och kabinpersonalen alternativt räddningstjänsten ska hjälpa dem om en evakuering skulle bli nödvändig. Detta blir lättare om personen sitter vid gången. Man kommer nog inte ifrån att det skulle bli en del klättrande och klivande över stolsgrannar för samtliga passagerare om det skulle bli en nödevakuering, men ansvaret för de rörelsehindrade är ombordpersonalens.

Om stolarna innanför gångplatsen inte upptas av personer i samma sällskap som den rörelsehindrade och det dessutom inte är fullbokat brukar flygbolagen låta dem vara tomma (med reservation för hur check-in-systemet på det aktuella bolaget fungerar), men flygbolaget har enligt EU-regler ingen skyldighet att stoppa försäljning av stolar innanför en rörelsehindrad. Vanligtvis kan personalen ombord hjälpa till och lösa situationen, antingen genom att hjälpa personen på yttersätet att resa sig eller genom att innan planet startat omplacera passagerare innanför den rörelsehindrade om det inte är fullbokat.

Hanteringen vid tilldelning av flygstolar har ändrats en hel del de senaste åren. Fler och fler flygbolag övergår till att ta ut en avgift för sittplatserna, och mot avgift kan man välja en särskild flygstol, stolar med bättre benutrymme, eller åtminstone en gångplats/fönsterplats. Det är också vanligt med incheckning on-line och då börjar passagerare själva att välja stolar när incheckningen öppnas, ofta nästan ett dygn innan avgång. Har man inte gjort något aktivt val innan man kommer ut till flygplatsen så kan de hända att det endast finns begränsade valmöjligheter kvar och att det blir svårt att få platser bredvid varandra om man är en familj.

Jag förstår att din fråga handlar mer om principen och om flygbolag verkligen får göra så, och det får de alltså ofta. Men om man vet med sig att det är viktigt att sitta så att man kan sträcka på benen eller enkelt komma till en toalett så kan det vara bra att själv i förväg se till att man får önskad typ av sittplats. Information om detta finns hos respektive flygbolag.

Med vänlig hälsning

Axxxxxxxx Xxxxxxxxx
Sakkunnig - Facilitation
Sjö- och Luftfartsavdelningen

Transportstyrelsen"


Jösses. Tack för info. Hädanefter ska jag alltid boka plats vid gången. I en nödsituation skulle jag inte vilja vänta på att någon ska flytta på den rörelsehindrade när det kan handla om sekunder.
Tack ska du ha
#5720 2019-01-29, 20:32
Tre inlägg från idag har flyttats hit från tråden (FB) Norwegian - den stora tråden /mod

/Mod
#5721 2019-01-30, 13:54
kristerogunilla
Ursprungligen postat av Bbobi

Men det är klart att det kanske är läskigare utan piloter. Dock så verkar ju mycket orsakas av just piloterna själva.

https://youtu.be/9NFq2eZSDJE


Och desto fler situationer åtgärdas av piloter Men hur mycket bryr sig media om flygincidenter som inte slutar i tragedi egentligen..
#5722 2019-01-30, 13:58
kristerogunilla
Ursprungligen postat av Neksnor
Eftersom Airbussar (väl?) alltid har mer eller mindre datorer mellan piloterna och påverkan på vingytor/motorer så bör det inte behöva blir värre med fjärrstyrning, givet att systemen ombord anpassas för det.
Även jag avstår gärna från resa med datoriserad besättning, men det kanske kan vara något för godsflyg?


Skillnaden är ju att då finns det en länk mellan marken och flygplanet som är viktig för att flygplanet ska ta sig fram. (En) länk, i själva flygplanet finns backupsystem för att planet ska kunna flyga även när saker börjar gå snett. Att fjärrstyra flygplan känns för mig mer osäkert än att det inte finns piloter som kan styra upp en situation, eventuell förlorad kontakt mellan flygplanet och marken är en fara, men även att en sådan länk blir "hackad" och då vet väl alla vad som kan hända. Att "piloter" som skulle styra planet från marken blir disorienterad är också en fara då man inte känner av vad planet gör när du sitter och flyger från en annan plats.

Vissa godsflyg kan säkert bli fjärrstyrda under vår livstid men jag tror inte vi ser det i någon större utsträckning inom en överskådlig framtid. Bara skriva om alla luftfartsregler och utveckla/certifiera nya flygplan för att fjärrstyras 100% tillsammans med att bygga om hela infrastrukturen skulle säkert ta 50 år eller mer för att man även ska övertyga människor att flyga med pilotlösa flygplan
#5723 2019-01-30, 14:41
Bbobi
Ursprungligen postat av kristerogunilla
Och desto fler situationer åtgärdas av piloter Men hur mycket bryr sig media om flygincidenter som inte slutar i tragedi egentligen..


Onekligen en bra poäng
#5724 2019-01-30, 18:47
NonCompliance
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onxy4O/nodlarm-pa-charterplan--syrg...


Snackar bolaget skit?

Enligt artikeln så kom syrgasmaskerna ner men det gick inte att andas ur dem eftersom detta INTE BEHÖVDES. Men varför faller dom ner då om det inte behövs???

"Det kom inte någon syrgas ur maskerna eftersom de aldrig behövdes enligt Magnus Hüttenberend. "