Ursprungligen postat av Grollaren
Det verkar väldigt märkligt att rullstolsburna människor får sitta så att de hindrar andra att komma ut av utrymningsskäl. I en nödsituation måste planet kunna utrymmas så fort som möjligt, och det kan inte vara tillåtet att ha en rullstol på en plats som hindrar andra från att komma ut.
De får ju inte ha rullstolen i kabinen men kan ju inte flytta sig själv vid utrymning.
Lättast om jag visar hela svaret från Transportstyrelsen kanske:
"Du beskriver en situation som både har kopplingar till flygsäkerheten och komforten ombord.
Passagerare med nedsatt rörlighet som är så pass rörelsehindrade att de antingen måste lyftas in till sitt säte i flygplanet eller åtminstone använda rullstol fram till sittplatsen bokas med en särskild kod så att både flygplatspersonalen kan ge assistans och flygpersonalen ska veta var de sitter ombord. Vid ombordstigning ska assistanspersonalen kommunicera med kabinpersonalen och det framgår på passagerarlistor var personer med assistansbehov sitter.
Exakt vilka säten som är lämpliga för rullstolsburna passagerare beror på flygplanstypen, var nödutgångarna är placerade, hur många kabinpersonal som finns etc. Europeiska flygsäkerhetsbestämmelser säger att ett flygplan måste kunna evakueras inom ett visst väldigt kort tidsintervall och därför är det vanligt både av säkerhetsorsaker och för att underlätta lyft och uppfylla arbetsmiljökrav att man placerar rörelsehindrade på en gångplats. Luftfartsmyndigheten i det land där flygbolaget har sitt tillstånd godkänner sedan de regler, bland annat för placering av rullstolsburna, som flygbolaget har tagit fram i sina manualer. Antalet tillåtna kraftigt rörelsehindrade ombord är begränsat och kabinpersonalen alternativt räddningstjänsten ska hjälpa dem om en evakuering skulle bli nödvändig. Detta blir lättare om personen sitter vid gången. Man kommer nog inte ifrån att det skulle bli en del klättrande och klivande över stolsgrannar för samtliga passagerare om det skulle bli en nödevakuering, men ansvaret för de rörelsehindrade är ombordpersonalens.
Om stolarna innanför gångplatsen inte upptas av personer i samma sällskap som den rörelsehindrade och det dessutom inte är fullbokat brukar flygbolagen låta dem vara tomma (med reservation för hur check-in-systemet på det aktuella bolaget fungerar), men flygbolaget har enligt EU-regler ingen skyldighet att stoppa försäljning av stolar innanför en rörelsehindrad. Vanligtvis kan personalen ombord hjälpa till och lösa situationen, antingen genom att hjälpa personen på yttersätet att resa sig eller genom att innan planet startat omplacera passagerare innanför den rörelsehindrade om det inte är fullbokat.
Hanteringen vid tilldelning av flygstolar har ändrats en hel del de senaste åren. Fler och fler flygbolag övergår till att ta ut en avgift för sittplatserna, och mot avgift kan man välja en särskild flygstol, stolar med bättre benutrymme, eller åtminstone en gångplats/fönsterplats. Det är också vanligt med incheckning on-line och då börjar passagerare själva att välja stolar när incheckningen öppnas, ofta nästan ett dygn innan avgång. Har man inte gjort något aktivt val innan man kommer ut till flygplatsen så kan de hända att det endast finns begränsade valmöjligheter kvar och att det blir svårt att få platser bredvid varandra om man är en familj.
Jag förstår att din fråga handlar mer om principen och om flygbolag verkligen får göra så, och det får de alltså ofta. Men om man vet med sig att det är viktigt att sitta så att man kan sträcka på benen eller enkelt komma till en toalett så kan det vara bra att själv i förväg se till att man får önskad typ av sittplats. Information om detta finns hos respektive flygbolag.
Med vänlig hälsning
Axxxxxxxx Xxxxxxxxx
Sakkunnig - Facilitation
Sjö- och Luftfartsavdelningen
Transportstyrelsen"