Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5905 2022-06-24, 20:54
Ursprungligen postat av natapakta
Det här har kanske inte så mycket om flygrädsla att göra men undrar varför flyg som är typ 1 timme försenade och sen lyfter åker på en högre hastighet (500-540 knots) och därmed har en mindre flygtid än ett flyg som lyfter i tid men som åker typ bara lite över 400 knots och därmed har en flygtid som är typ 30-50 minuter längre. Varför åker inte flyg alltid maxhastighet så man kommer snabbare till sin slutdestination?

Tämligen säker på att det har med slottiderna att göra. Kommer du för tidigt till destinationen finns det risk att gaten du är planerad att stå vid redan är ockuperad samt du inte har bemanning som kan hantera ground handling vid den tidpunkten.
#5906 2022-06-25, 01:38
ksv
Ursprungligen postat av gammgubbe
Nu vill jag inte skrämma flygrädda, vill bara inflika jag håller inte med kalkyleringen här. Maximum takeoff vikt för en Airbus A320 är ~78 ton.
Det bör ha varit en A321-200 där MTOW ligger närmare 94 ton.
Jag har aldrig flugit typen men de bör ha varit långt ifrån max startvikt på en flygning med den flygtiden.

Ursprungligen postat av Henke54
Tusen tack Landsfadern och ksv. Helt otroligt tacksam för svaren och för att du tog fram vädret.
Hur gick resan?
Frågade du om att få titta in i cockpit?

Ursprungligen postat av natapakta
Det här har kanske inte så mycket om flygrädsla att göra men undrar varför flyg som är typ 1 timme försenade och sen lyfter åker på en högre hastighet (500-540 knots) och därmed har en mindre flygtid än ett flyg som lyfter i tid men som åker typ bara lite över 400 knots och därmed har en flygtid som är typ 30-50 minuter längre. Varför åker inte flyg alltid maxhastighet så man kommer snabbare till sin slutdestination?
Man flyger på MACH-tal och ligger ganska nära maximal fart även i normalläget, så det går inte att köra in särskilt mycket tid. Det handlar om kanske 10 minuter på en 5-timmarsflygning.
När du ser kortare flygtid än planerat har det med vindar att göra. Tänk dessutom på att faktisk flygtid i luften inte är samma som den tid gate-till-gate som kanske står när du bokar biljetten.

Ursprungligen postat av TrueC
Imponerande att ksv servat tråden i fjorton år !
Tack!
Såg kanske inte det framför mig när jag som moderator pinnade min egen tråd 2008. Att den kunnat fortleva beror dock på att så många kunniga personer engagerat sig i den. Utöver flygtekniker och flygledare finns flera andra trafikpiloter som hjälpt till att svara här, såväl som många pålästa flygintresserade.
Det händer ganska ofta att jag är på väg att svara men upptäcker att någon kunnig användare redan kommit med ett fullgott svar.
#5907 2022-06-25, 11:26
natapakta
Ursprungligen postat av ksv
Det bör ha varit en A321-200 där MTOW ligger närmare 94 ton.
Jag har aldrig flugit typen men de bör ha varit långt ifrån max startvikt på en flygning med den flygtiden.

Hur gick resan?
Frågade du om att få titta in i cockpit?

Man flyger på MACH-tal och ligger ganska nära maximal fart även i normalläget, så det går inte att köra in särskilt mycket tid. Det handlar om kanske 10 minuter på en 5-timmarsflygning.
När du ser kortare flygtid än planerat har det med vindar att göra. Tänk dessutom på att faktisk flygtid i luften inte är samma som den tid gate-till-gate som kanske står när du bokar biljetten.

Tack!
Såg kanske inte det framför mig när jag som moderator pinnade min egen tråd 2008. Att den kunnat fortleva beror dock på att så många kunniga personer engagerat sig i den. Utöver flygtekniker och flygledare finns flera andra trafikpiloter som hjälpt till att svara här, såväl som många pålästa flygintresserade.
Det händer ganska ofta att jag är på väg att svara men upptäcker att någon kunnig användare redan kommit med ett fullgott svar.

Men det är ju sjukt att det i ett flyg från stockholm till rhodos kan ta 3 timmar och 5 minuter från lyft till landning och sedan ett annat flyg från rhodos till stockholm nästan 4 timmar. Tycker flygplanen borde köra fort hela tiden och köra på maxhastighet så man inte behöver sitta i burken så långt som möjligt.
#5908 2022-06-25, 17:58
Powerless1
Ursprungligen postat av natapakta
Men det är ju sjukt att det i ett flyg från stockholm till rhodos kan ta 3 timmar och 5 minuter från lyft till landning och sedan ett annat flyg från rhodos till stockholm nästan 4 timmar. Tycker flygplanen borde köra fort hela tiden och köra på maxhastighet så man inte behöver sitta i burken så långt som möjligt.
Det är ju vinden som ställer till det, som ksv skriver. Tänk dig en flod som rinner med 5 knopoch du har en båt som går i 10 knop som maxfart. Blir det nån skillnad i tid om det är med- eller motström på samma sträcka? Det blir precis samma sak i luften, men då rör det sig om 100-tals knop.
#5909 2022-06-26, 20:54
Ursprungligen postat av ksv


Hur gick resan?
Frågade du om att få titta in i cockpit?


Den gick hur fint som helst Nu knaprar jag lugnande då på flyget, men brukar ändå bli orolig. Det blev jag inte denna gång.

Nej jag gjorde aldrig det men jag sa till en flygvärdinna att jag var flygrädd när hon kom till våran plats för att spänna fast våran son. Hon var hur snäll och gullig som helst och otroligt proffisionell. Jag frågade om piloterna och hon berättade att de var väldigt erfarna.

En av piloterna pratade ganska mycket i PAt med under resan. Om värmen och allt möjligt. Det var väldigt lugnande. Alla piloter gör inte det. Men vet man som flygrädd att en pilot sitter och tjatar om hur varmt det är på Cypern så vet man ju iallafall att allt går som det ska i cockpit.

För jag antar att du inte hade suttit och snackat om maten i Grekland eller hur varmt det är där om alla systemen hade gått mental inne i cockpit? 😂
#5910 2022-06-26, 21:41
Ursprungligen postat av Landsfadern
Tämligen säker på att det har med slottiderna att göra. Kommer du för tidigt till destinationen finns det risk att gaten du är planerad att stå vid redan är ockuperad samt du inte har bemanning som kan hantera ground handling vid den tidpunkten.

Har nog också med bränsleförbrukning att göra. Att köra plattan i mattan är sällan speciellt bra bränsleekonomi. Därför lägger man nog tidtabellerna så att man i normalfallet inte behöver köra maximalt tillåten hastighet.
#5911 2022-06-26, 21:49
goofer
Sist jag flög var i en thai a350, väldigt trevligt plan med gott om utrymme.
Det roliga är att det sitter en kamera på ryggfenan och jag kunde följa landningen live, och jävlar vad piloten missade banan. Vi for förbi den normala nedsättningspunkten ochcdå hade de inte gjort sk "flare" än.
Vi landade på nyaste banan söderifrån ochvjävlar vad han fick bromsa, nu är ju vinkeln i kameran så att man uppfattar allt som närmare än vad det är men banslutet kom fort kan jag säga.
Jag är van Thairesenär nen det är första gången jag landar ked kamera och dagsljus.
Frågeställningen är, är det vettigt att ha en kamera som följer landningen live?
För jag som är lite flygintresserad och sett många landningar på Youtube såg ju direkt att det här skulle egentligen vara en goaround. Han mycket för långt in på banan.
Utan kamera hade jag förmodligen inte noterat det utan bara märkt av den extremt hårda inbromsningen.

Är det bra med kamer eller skrämmer det upp folkbi onödan?.
#5912 2022-06-27, 20:16
Ursprungligen postat av natapakta
Men det är ju sjukt att det i ett flyg från stockholm till rhodos kan ta 3 timmar och 5 minuter från lyft till landning och sedan ett annat flyg från rhodos till stockholm nästan 4 timmar. Tycker flygplanen borde köra fort hela tiden och köra på maxhastighet så man inte behöver sitta i burken så långt som möjligt.

Med tanke på oljepriset vill de nog köra lite ekonomiskt. Samtidigt vill man ha förutsägbara tider, du vill inte behöva planera om nästa flygning bara för att det var lite motvind.
För några år sedan var det rejäl medvind över Atlanten.
Ursprungligen postat av The New York Times
The flight left Kennedy International Airport at 6:47 p.m. on Saturday and arrived at Heathrow Airport at 4:43 a.m. on Sunday, a flight time of four hours and 56 minutes. The average flight time on that British Airways route during the past 30 days was six hours and 13 minutes

https://www.nytimes.com/2020/02/09/world/british-airways-subsonic-flight.html
Ca 1,25 gånger snabbare än medelhastigheten den månaden.
Ursprungligen postat av goofer
Sist jag flög var i en thai a350, väldigt trevligt plan med gott om utrymme.
Det roliga är att det sitter en kamera på ryggfenan och jag kunde följa landningen live, och jävlar vad piloten missade banan. Vi for förbi den normala nedsättningspunkten ochcdå hade de inte gjort sk "flare" än.
Vi landade på nyaste banan söderifrån ochvjävlar vad han fick bromsa, nu är ju vinkeln i kameran så att man uppfattar allt som närmare än vad det är men banslutet kom fort kan jag säga.
Jag är van Thairesenär nen det är första gången jag landar ked kamera och dagsljus.
Frågeställningen är, är det vettigt att ha en kamera som följer landningen live?
För jag som är lite flygintresserad och sett många landningar på Youtube såg ju direkt att det här skulle egentligen vara en goaround. Han mycket för långt in på banan.
Utan kamera hade jag förmodligen inte noterat det utan bara märkt av den extremt hårda inbromsningen.

Är det bra med kamer eller skrämmer det upp folkbi onödan?.

Jag antar att huvudsyftet med sådana kameror än att underlätta körning på marken. Att visa film för passagerarna är nog mest en nöjesgrej, kameror väger och kostar pengar.
#5913 2022-07-02, 23:50
Flygresan till och från Larnaca gick utmärkt. Eftersom jag själv är livrädd så tänkte jag dela med mig ett litet tips som funkade för mig.

Ska börja med att säga att jag tog lugnande så det spelar såklart in. Men det jag gjorde var att kolla till skyltarna där alla avgångar står. Då inser man hur sjukt många flyg som lyfter från flygplatser bara i Europa varje minut.

När jag såg att det är avgångar fan i mig hela tiden, London, Beirut, Stockholm, Amsterdam, Paris, Rom osv. Så insåg jag att "vad fan är chansen liksom att just mitt plan ska skita sig". Det lugnade iallafall mig lite och det gjorde jag innan tabletterna börjat verka.

Piloterna snackade en del samt kabinchefen (?) under resan. Helt otroligt vad det uppskattas av en flygrädd. Kabinchefen (?) pladdrade på i nästan 10 minuter vid landning och drog skämt och allt möjligt. Antagligen för att avleda då det var lite turbulens (väldigt svag men ändå och han berättade vad alla ljud under landningen är. När han var klar var det 3 minuter till backen. En sån person hoppas jag aldrig flygbolaget släpper. Ge mannen en löneökning.
#5914 2022-07-10, 20:54
oresundsbroen
När brukar piloterna fälla ner landningsstället? Är det någon speciell tidpunkt man gör det eller är det mer på känsla?
#5915 2022-07-10, 20:59
rusellpeters
Ursprungligen postat av oresundsbroen
När brukar piloterna fälla ner landningsstället? Är det någon speciell tidpunkt man gör det eller är det mer på känsla?

mellan 1500 ft och 2000 ft
Ca 2 min innan.
#5916 2022-07-10, 22:23
Ursprungligen postat av oresundsbroen
När brukar piloterna fälla ner landningsstället? Är det någon speciell tidpunkt man gör det eller är det mer på känsla?

Tidigt upp och sent ner, det sparar bränsle.
Om jag minns rätt från tidigare i tråden så handlar uppfällningen ungefär om att man ska känna att man flyger och stiger ordentligt.
Nerfällningen brukar märkas på flera sätt. Ur minnet, som passagerare:
En kort tid innan landning känner man att flyget "bromsar", då fälls diverse klaffar ut på vingarna. Det syns från kabinen och det kan även resultera i mer vindbrus. Klaffarna används enkelt uttryckt för att anpassa vingen för olika hastigheter.
Lite senare hur en dunsande ljud och en ny inbromsning, då åker hjulen ner. Sedan landar man.
Jag utgår från att man fäller ner hjulen så tidigt att man utan problem hinner konstatera att de är nere och redo för landning innan man ska landa.

Angående bromsandet så har moderna flygplan "farthållare", vilket gör att besättningen inte behöver justera gasandet manuellt.