Ursprungligen postat av gammgubbe
Nu vill jag inte skrämma flygrädda, vill bara inflika jag håller inte med kalkyleringen här. Maximum takeoff vikt för en Airbus A320 är ~78 ton.
Det bör ha varit en A321-200 där MTOW ligger närmare 94 ton.
Jag har aldrig flugit typen men de bör ha varit långt ifrån max startvikt på en flygning med den flygtiden.
Ursprungligen postat av Henke54
Tusen tack Landsfadern och ksv. Helt otroligt tacksam för svaren och för att du tog fram vädret.
Hur gick resan?
Frågade du om att få titta in i cockpit?
Ursprungligen postat av natapakta
Det här har kanske inte så mycket om flygrädsla att göra men undrar varför flyg som är typ 1 timme försenade och sen lyfter åker på en högre hastighet (500-540 knots) och därmed har en mindre flygtid än ett flyg som lyfter i tid men som åker typ bara lite över 400 knots och därmed har en flygtid som är typ 30-50 minuter längre. Varför åker inte flyg alltid maxhastighet så man kommer snabbare till sin slutdestination?
Man flyger på MACH-tal och ligger ganska nära maximal fart även i normalläget, så det går inte att köra in särskilt mycket tid. Det handlar om kanske 10 minuter på en 5-timmarsflygning.
När du ser kortare flygtid än planerat har det med vindar att göra. Tänk dessutom på att faktisk flygtid i luften inte är samma som den tid gate-till-gate som kanske står när du bokar biljetten.
Ursprungligen postat av TrueC
Imponerande att ksv servat tråden i fjorton år !
Tack!
Såg kanske inte det framför mig när jag som moderator pinnade min egen tråd 2008. Att den kunnat fortleva beror dock på att så många kunniga personer engagerat sig i den. Utöver flygtekniker och flygledare finns flera andra trafikpiloter som hjälpt till att svara här, såväl som många pålästa flygintresserade.
Det händer ganska ofta att jag är på väg att svara men upptäcker att någon kunnig användare redan kommit med ett fullgott svar.